rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
E. Tuhero:
Käsi ylös kenen mielestä on OK ajaa renkailla jotka on suunniteltu sellaisiksi että ne kisan aikana muuttuvat sääntöjen vastaisiksi(ja näin suorituskyky paranee)?
No eihän ne ole sääntöjen vastaiset, jos tarkkoja ollaan. Mittaukset tehdään uusista renkaista.

c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.

Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.

Voi toki olla niin, että Michelin toimii vastoin sääntöjen henkeä, mutta eipä tuo ole uutta f1-maailmassa tuo "porsaanreikien" hyväksikäyttö. Koittasivat vaan noita sääntömuutoksia tehdä semmoisella aikataululla, että kaikilla on niihin mahdollisuus reagoida.

Ja eihän tässä sääntöjä muuteta, parannetaan vain niiden valvontaa
En kyllä tajua, miten tuo voisi olla vain parannus sääntöjen valvontaan. Tuossa kuitenkin sanotaan, että rengas mitataan uutena. Nyt ollaan kuitenkin menossa siihen, että se mitattaisiin kisan jälkeen. Loppupeleissä se on vielä ihan sama kutsutaanko sitä sääntömuutokseksi vai valvonnan parantamiseksi, jos aiempi käytäntö muuttuu täysin.

<small>[ 29-08-2003, 17:35: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
Säännöissä mainitaan että renkaiden leveys ei saa ylitytää 270 mm uutena, joten tämä FIA:n tekemä mittaustapojen muutos vaatii myös sääntömuutoksen.

Michelinit ovat sääntöjen mukaan lailliset renkaat, mutta FIA haluaa tehdä niistä laittomat.

Ymmärrän kyllä sääntömuutoksen, mutta en ymmärrä sitä miksi se pitää tehdä keskellä kautta, keskellä kiivainta mestaruustaistoa, ilman riittävää valmistautumisaikaa rengastoimittajalle.

Yksinkertaisesti perseestä ja syvältä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Dominic:
c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
.
Te olette tulkinneet sääntöjä väärin. Tuossa lainauksessa lause "Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm" on irroitettu asiayhteydestään ja liitetty tuon C-kohdan loppuun. Itseasiassa tuo lause on ennen C-kohtaa.

Säännöissä sanotaan että renkaassa pitää olla neljä uraa ja niin edelleen, mutta siellä EI SANOTA että renkaan leveyden on oltava uutena jotain.

Ottakaa silmä käteen.

:cool:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Ilmari:
Te olette tulkinneet sääntöjä väärin. Tuossa lainauksessa lause "Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm" on irroitettu asiayhteydestään ja liitetty tuon C-kohdan loppuun. Itseasiassa tuo lause on ennen C-kohtaa.

Säännöissä sanotaan että renkaassa pitää olla neljä uraa ja niin edelleen, mutta siellä EI SANOTA että renkaan leveyden on oltava uutena jotain.

Ottakaa silmä käteen.

:cool:
En tiedä mitä sääntökirjaa luet, mutta lainaus on suoraan tuolta.
Kohta 77.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
RK-62
No eihän ne ole sääntöjen vastaiset, jos tarkkoja ollaan. Mittaukset tehdään uusista renkaista.
Eipä ollut itsellä sääntökirjaa kädessä.
Tosiaan tuo "when new" tekee asiasta FIA:n kannalta vaikean. Ei se sitä poista etteikö rekaiden pitäisi olla lailliset myös ajon aikana, mutta jos missään kohtaa sääntökirjaa ei siitä mainita niin sääntöjä ei olla rikottu.

Renkaan mittaaminen kisan jälkeen tosiaan vaatisi sääntömuutoksen ja oliko se niin että ainoastaan turvallisuuteen liittyvissä asioissa voi muuttaa sääntöjä kesken kauden, ilman tallien hyväksyntää?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
77) Quantity and type of tyres :

a) During the Event no driver may use more than forty dry-weather tyres and twenty eight wet-weather
tyres. From the forty dry-weather tyres each driver will be allocated twelve (six front and six rear) for use on the
first day of practice, these tyres may not be used at any other time during the Event. No more than eight (four
front and four rear) of the twelve tyres allocated for the first day of practice may be of one specification.
Before the second qualifying practice begins each driver must nominate which specification of tyre he will use
for the remainder of the Event.

b) All dry-weather tyres must incorporate circumferential grooves square to the wheel axis and around
the entire circumference of the contact surface of each tyre.

c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the
lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.

d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the
lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to
1.4 bar.
Jotain epäselvyyksiä?

<small>[ 29-08-2003, 18:15: Message edited by: Dominic ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Dominic:
Jotain epäselvyyksiä?
On. Otteessa (joka on osasta Sporting Regulations) käsitellään renkaan uria ja niiden vaikutusta kosketuspintaan. Siinä kerrotaan minkälaiset urat ja kosketuspinta on oltava silloin kuin rengas on uusi.

Sääntöjen osassa Technical Regulations sanotaan seuraavaa:

12.4.1 Complete wheel width must lie between 305 and 355mm
when fitted to the front of the car and between 365 and
380mm when fitted to the rear.

Tämä on se sääntökohta, josta epäillään että Michelinin rengas ei sitä täytä.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Jotain tällaista tässä onkin jo odoteltu. Jos misukat eivät ole olleet sääntöjenmukaiset tai sitä on katsottu sormien läpi niin miksi siihen puututaan vasta nyt....ai niin Michael ei enää pärjää :D

<small>[ 29-08-2003, 19:11: Message edited by: Felix ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Onhan se aivan käsittämätöntä kun schumi ei pärjää :D :D :D
FIA on varmasti miettinyt jo pitkään miten ne muuttaa sääntöjä että schumi pärjäisi :D
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Felix:
Jotain tällaista tässä onkin jo odoteltu. Jos misukat eivät ole olleet sääntöjenmukaiset tai sitä on katsottu sormien läpi niin miksi siihen puututaan vasta nyt....ai niin Michael ei enää pärjää :D
:D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
noniin, niinku aiemminki on epäilty FIA = FIAT :D

nooh, justhan di Montezemolo piti puheen kuinka hän ei halua nähdä moista esitystä enään Monzassa, tais olla joku siel paikanpäällä nauhottamassa saarnan videolle ja lähettäny sen FIA:lle wink

tähän kaivattas nyt MR:n & muiden ferrari fanaatikkojen mielipiteitä vielä wink
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Ilmari:
On. Otteessa (joka on osasta Sporting Regulations) käsitellään renkaan uria ja niiden vaikutusta kosketuspintaan. Siinä kerrotaan minkälaiset urat ja kosketuspinta on oltava silloin kuin rengas on uusi.

Sääntöjen osassa Technical Regulations sanotaan seuraavaa:

12.4.1 Complete wheel width must lie between 305 and 355mm
when fitted to the front of the car and between 365 and
380mm when fitted to the rear.

Tämä on se sääntökohta, josta epäillään että Michelinin rengas ei sitä täytä.
Kyllä tässä on minun mielestä puhuttu koko ajan tuosta pykälästä 77 ja kulutuspinnan leveydestä, ei koko renkaan leveydestä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Siis käsittääkseni asia menee näin. Koska rengas ei ole kulutuspinnaltaan täysin neliskanttinen se kuluessaan levenee. Koska michelinin kulutuspinta on jo uutena sen 270mm se kuluessaan levenee yli sen 270mm:n. Bridgestoneissa se ei ole 270mm, joten kuluessa se pysyy laillisena eli alle 270mm.
Käsittääkseni ainoastaan ne michelinin uudet puolituumaa leveämmät eturenkaat ovat täten laittomat. Vanhoissa tätä ongelmaa ei ollut.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Kutsukaa tätä nyt sääntömuutokseksi taikka tulkintakysymykseksi taikka ihan miksi vaan, niin todella mielenkiintoista on että tällainen muutos pitää tehdä ennen kauden kolmea viimeistä kisaa, jolloin Michelin ei ehdi valmistautua muutokseen.

Eipä voi taas kuin ihmetellä. Koska homma on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa, niin miksi vasta nyt puututtiin asiaan? Miksi juuri nyt?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Onhan tämä ihan ymmärretävää, Brigestone ja Ferrari tekee tietysti kaikkensa että kilpailijoista ei olis uhkaa.

Mut ei huolta pojat, tällänen voi mennä läpi! Michelinin takana on kuitenkin aika iso voima, BMW Williams, McLaren Mercedes, Renault, ...

Tai jos menee, ni voidaan kai soveltaa edelleen toleranssisääntöä, jonka mukaan sallitaan 5mm heitto, kuten Malesiassa Ferrarin ilmanohjaimille 99 :D
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Mie-:
Kutsukaa tätä nyt sääntömuutokseksi taikka tulkintakysymykseksi taikka ihan miksi vaan, niin todella mielenkiintoista on että tällainen muutos pitää tehdä ennen kauden kolmea viimeistä kisaa, jolloin Michelin ei ehdi valmistautua muutokseen.

Eipä voi taas kuin ihmetellä. Koska homma on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa, niin miksi vasta nyt puututtiin asiaan? Miksi juuri nyt?
Siksi että Michelin ei ehtisi toimittaa uusia "laillisia" renkaita ensi viikon testeihin... Ja Mäcci ja Williams joutuisi ajamaan monzassa testaamattomilla renkailla.
Näin Ferrari saisi etulyönti aseman monzaan. frown
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Voi... sanonko mitä...

En usko, että McLaren kärsii hirveästi jos Bridgestonen vaatimus menee läpi. Kimi varsinkin oli kovassa iskussa alkukaudesta kapeammilla renkailla. Williams sen sijaan kärsii varmasti. Eikös auton suorituskyky parantunut merkittävästi uusien rekaiden myötä? Toki varmasti aerodynamiikan parantamisella oli osansa asiassa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
oldez:
Siis käsittääkseni asia menee näin. Koska rengas ei ole kulutuspinnaltaan täysin neliskanttinen se kuluessaan levenee. Koska michelinin kulutuspinta on jo uutena sen 270mm se kuluessaan levenee yli sen 270mm:n. Bridgestoneissa se ei ole 270mm, joten kuluessa se pysyy laillisena eli alle 270mm.
Käsittääkseni ainoastaan ne michelinin uudet puolituumaa leveämmät eturenkaat ovat täten laittomat. Vanhoissa tätä ongelmaa ei ollut.
Not quite true, because...
Ne Michelinin uudetkin renkaat ovat lailliset, koska tuo 270 mm pykälä määrittelee että se mitataan:
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
...eli siis siinä vaiheessa kun renkaisiin pumpataan ilma sisään.

Sääntöjen mukaan menee.

<small>[ 29-08-2003, 21:26: Message edited by: Dominic ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Dominic:

The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
...eli siis siinä vaiheessa kun renkaisiin pumpataan ilma sisään.

Sääntöjen mukaan menee.
Dominiikka, toi on tän hetken tilanne, eli se mitataan ENNEN käyttöä, uuden säännön mukaan se mitattaisi JÄLKEEN kisan ... ja siitä tulee ongelmia...
 
Ylös