rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tulee mieleen sanat jotka sanottiin Mika Salolle: Muista että tämä ei ole formula ykköstä, tämä on ensisijaisesti suurta Ferrari-showta!
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
kristian.s:
Niin kun tarkastellaan faktoja on aika vaikea olla ajattelematta sitä Ferrarin suosimista...

-Sääntömuutos olisi iso kolaus McLarenin ja Williamsin MM-haaveille

-Asia joka on ollut tiedossa jo pidempään tuodaan esille siinä vaiheessa kun Ferrari on pahassa kriisissä

-Sääntöuudistukseen saataisiin varmuus ehkä viikkoa ennen Italian kisaa

-Sääntömuutoksesta hyötyisi eniten Ferrari

Onhan se tietty tärkeää F1:sten imagolle ettei vain nopein auto&kuski voita, sillä mestarin täytyy olla suuri, tunteita nostattava persoona. Lisäksi mestaruuden tulisi voittaa punainen auto, sillä muut autot luovat sarjalle kerrassaan halvan kuvan. Eihän sellaista voi hyväksyä, ei sitten minkäänlaisissa olosuhteissa. On siis hienoa, että F1:ssä tällaiset muutaman päivän varoitusajalla tehtävät sääntöuudistukset ovat mahdollisia. Se tuo lajiin lisää mielenkiintoa. Täytyy muistaa, että tällä tavalla lajiin saadaan myös lisää glamouria. Ajatella nyt, että mestaruus ratkeaisi jossain oikeussalissa oikein ihka aitoon jenkkityyliin. Jännittävintä olisi tietenkin se, että tuo oikeuskäsittely siirrettäisiin pidettäväksi vaikkapa 12. lokakuuta Japanin GP:n jälkeen. Tämä on moottoriurheiluviihdettä parhaimmillaan! wink
Tuossa on menestys leffan ainesta :D
Ja se tuo oikeudenkäynti kuvattaisiin niin kuin se saksan gp:n tapahtuma juttu :D
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Eikös näillä uusilla säännöillä täksi kaudeksi ollut myös tarkoitus saada vauhdin pudottamiseksi sekä kilpailun tasoittamiseksi myös säästöjä talleille yli paisuneiden kulujen takia?
Miksi ihmeessä FIA rankaisee talleja siitä, että se itse säätäessään sääntöjä syyllistyy epätarkkoihin sääntöihin jotka jättävät tulkinnan varaa? FIA:n on syytä mennä peilin eteen ja myöntää myös omat virheensä ja korjata siis tilanne seuraavalle kaudelle! :mad:
Koko FIAskohan kaatuu kohta omaan mahdottomuuteensa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuota boikottia tuli jo spekukoita live-sätin puolella. Varsin looginen ratkaisu olisi Michelin-talleilta tuo, jos FIA aikoo väkisin ajaa tuon päättömyyden läpi.

Toinen mahdollisuus on se että kaikki Michelin tallit tulevat Monzaan ja kaikki sitten kisan jälkeen hylätään, johtuen tästä uudesta sääntömuutoksesta. Sekä sitten on hyvä asia?

Olen aika vakuuttunut että FIA tulee tässä vielä järkiinsä ja siirtää tuon sääntömuutoksen vasta kaudelle 2004.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Voisihan ne käyttää tätäkin hyväkseen:
f) Tyre specifications will be determined by the FIA no later than 1 September of the previous season.
Once determined in this way, the specification of the tyres will not be changed during the Championship season
without the agreement of the Formula One Commission.

Tuokin on siitä samasta kirjasta...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
JariF1:
Voisihan ne käyttää tätäkin hyväkseen:
f) Tyre specifications will be determined by the FIA no later than 1 September of the previous season.
Once determined in this way, the specification of the tyres will not be changed during the Championship season
without the agreement of the Formula One Commission.

Tuokin on siitä samasta kirjasta...
Välttämättähän mitään sääntöä ei muuteta, jos FIA toteaa että alla olevassa sääntöpykälässä viimeinen lause ei kuulu alussa olevan "when new"-ehdon alaisuuteen.

c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the
lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
Eli minun mielestä koko haloo on nyt siitä että kuuluuko tuo viimeinen Furthermore-lause tuon "when new"-ehdon alle, vai onko se erotettu siitä.

Ilmeisesti Michelin on käsittänyt että se kuuluu tuon ehdon alaisuuteen, ja nyt FIA päättänyt tähdentää ettei näin olekaan. Ja näin Michelin-renkaat olisivatkin sääntöjen mukaan laittomat.

Tulkintakysymys. Joka tapauksessa virhe on FIA:n, koska tekee epäselviä pykäliä ja on hyväksynyt Michelinin renkaat jo pidemmän aikaa, miksi vasta nyt aletaan sääntöä selventämään?

Ainoa järkevä ratkaisu olisi tarkentaa tuota sääntöä vasta ensikaudelle.

<small>[ 30-08-2003, 01:19: Message edited by: Dominic ]</small>
 

hikkaveks

Well-known member
Liittynyt
27.5.2001
Viestit
495
Sijainti
Helsinki
FIAN KOMMENTTEJA VUOSIEN VARRELTA

- kyllä teidän nyt pitää pärjätä ihan omin voimin jean, ei me fiassa
voida jotain yksittäistä tiimiä suosia kun tämä on niinkuin urheilua tajuuks

- kyllä teillä oli ne ohjaimet liian leveät, ei voi mittään, Mika, tänk the engineers okei?

- no eihän kisaa voi varikolla voittaa, sehän oli rangaistus michael, mitäs olet värisokee

ETSI 3 virhettä.... wink
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jo Michelin tallit jäävät pois, niin luultavasti Monzan GP:stä ei voi kukaan saada MM pinnoja... jos kerta minimivaatimus on 20autoa, niin sillon ei voida ajaa mestaruudesta 19 auto voimin, puhumattakaan 10 auton voimin. Näinhän tapahtui jokunen aika takaperin suomen F3 sarjassa, tarpeeksi autoja ei saatu viivalle niin kilpailussa ei ajettu SM pisteistä... tosin FIA on FIA, se muuttaa sit minimi säännötkin kai wink (toleranssit you know! :D )
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
hikkaveks:
FIAN KOMMENTTEJA VUOSIEN VARRELTA

- kyllä teidän nyt pitää pärjätä ihan omin voimin jean, ei me fiassa
voida jotain yksittäistä tiimiä suosia kun tämä on niinkuin urheilua tajuuks

- kyllä teillä oli ne ohjaimet liian leveät, ei voi mittään, Mika, tänk the engineers okei?

- no eihän kisaa voi varikolla voittaa, sehän oli rangaistus michael, mitäs olet värisokee

ETSI 3 virhettä.... wink
vielä yksi....

-eihän Musta lippu tietenkään tarkoita radalta pois liputusta, sehän on vain moikkaus meiltä tuomareilta sinne sun benettonin kabiinin miikhail, kyllähän sä nyt sen tiesitkin...
 

Hënkka

Guest
FO110K:
jo Michelin tallit jäävät pois, niin luultavasti Monzan GP:stä ei voi kukaan saada MM pinnoja... jos kerta minimivaatimus on 20autoa, niin sillon ei voida ajaa mestaruudesta 19 auto voimin, puhumattakaan 10 auton voimin. Näinhän tapahtui jokunen aika takaperin suomen F3 sarjassa, tarpeeksi autoja ei saatu viivalle niin kilpailussa ei ajettu SM pisteistä... tosin FIA on FIA, se muuttaa sit minimi säännötkin kai wink (toleranssit you know! :D )
No silloinkin Schumi voittaisi mestaruuden vaikka boikotoisivat koko loppukauden.
:rolleyes:
 

michacher

Guest
NAURRETTAVAA että nyt vasta puututaan tähän seikaan!! Törkeötä mighelin suosimista kun on katottu aiemmin sormien läpi. olen kokokauden katsonut mishelinin kumeja vähä "sillä silmllä"!!
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Juu kyllähän tämä siltä näyttää ettei muutos voi mennä läpi. Vaihtoehdothan ovat joko Michelinin vetäytyminen kilpailusta tai kaikkien Michelinien hylkääminen Italian GP:n jälkeen. Varsin hyvää mainosta lajille kumpikin ratkaisu :rolleyes:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No jos Ferrari on niin paska auto kuin on viimeaikoina annettu ymmärtää niin mikä hätä täällä oikein on. Kumet SÄÄNTÖJEN mukaisiksi ja ajetaan Fersu ja muut Brisu tiimit kiekalla kiinni. Tämä kyllä selventää sitä miksi Misukoita ei aina vaivauduttu vaihtamaan tankkauksen yhteydessä. Ei kun baanalle kulunneilla mutta leveämmillä renkailla ja nopein kierros kehiin.

No ei nyt sentään. Suurta teatteria ja kaiken kaikkiaan HÖPÖHÖPÖ hommaa koko F1. Joutais lopettaa koko jutun tai ainakin saattaa lajin johdon osaavampiin käsiin. Berienkin olisi aika poistua remmistä mutta ei taida ukko älytä lähteä poijes ennen kuin on kuolinilmoitus ollut PariisinSanomissa. Sitten vain suruvaippaiset Ferrarit ym. kiertämään rataa ja muistelemaan tätä suurta hyväntekijää joka pilasi ymmärtämättömyydellään koko F1 urheilun. Oksettaa koko touhu.

Ja eiku raksalle.

<small>[ 30-08-2003, 11:54: Message edited by: MaranelloRed ]</small>
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Formuloiden pelastus olisi se uusi sarja jolla voisivat haistattaa pitkät FIAlle. Siinä on liitto joka ei osaa tehdä mitään oikein tai saati sillä tavalla ettei jää hirveitä sääntötulkintoja.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Mie-:
Juu kyllähän tämä siltä näyttää ettei muutos voi mennä läpi. Vaihtoehdothan ovat joko Michelinin vetäytyminen kilpailusta tai kaikkien Michelinien hylkääminen Italian GP:n jälkeen. Varsin hyvää mainosta lajille kumpikin ratkaisu :rolleyes:
En usko että ne menee monzaan ihan huvikseen tuhlamaan monia miljoonia euroja...Tuo uus "sääntö" tulee luultavasti vasta ensi vuonna käyttöön tai aikaisintaan indyyn :confused:
Ei FIA:lla ole munaa asettaa tuommosta sääntöö joka hylkäisi puolet autoista yuck
Mut mut...katellaan miten tilanne kehittyy doubtful
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Jälleen yksi selkeä muistutus siitä, miksi on niin vaikea arvostaa Ferrarin saati Michaelin ns saavutuksia.

Syvältä, syvääältä!
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jos tästä ajatellaan jotain positiivista, niin onhan tämä sääntömuutos selkeässä linjassa FIA:n aikaisempaan toimintaan nähden :D
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
MaranelloRed:
No jos Ferrari on niin paska auto kuin on viimeaikoina annettu ymmärtää niin mikä hätä täällä oikein on. Kumet SÄÄNTÖJEN mukaisiksi ja ajetaan Fersu ja muut Brisu tiimit kiekalla kiinni.
Asiahan olisi selviö, mikäli Michelin olisi toiminut FIA:n laatimia sääntöjä vastaan. Nyt säännöt ovat kuitenkin niin epäselvät, että tulkintoja voi olla monenlaisia, joten sääntöjä tässä ei mielestäni ole missään nimessä rikottu. On väärin rankaista Micheliniä siitä, että FIA ei ole osannut laatia sääntöpykäliä tarpeeksi selvällä ja ymmärrettävällä tavalla. On jopa suotavaa, että tuollaiset epäselvyydet korjataan, mutta vasta kauden jälkeen. Mikäli FIA on laatinut tuon sääntöpykälän huolimattomasti, ei se mielestäni tarkoita sitä, että muiden tulisi siitä kärsiä.
 
Ylös