oldez:
Eniten tässä jupakassa kyllä minua ihmetyttää se, että miten FIA aikoo mitata renkaan kulustuspinnan jälkeen päin. Onko renkaankulutuspinta kisan jälkeen sen se alue, josta rengas on kulunut? Meinaan jos autolla ajetaan kanttarien päältä, niin rengas kuluu myös ns. kulutuspinnan ulkopuolelta, jolloin tämä alue pitäisi laske kulutuspinnaksi.
Entäs mitä renkaille tehdään ennenkuin ne mitataan? Kisan jälkeenhän kuskit ajavat radan likaisella osalla, jolloin pintaan kertyy 0,5-1cm kaikenlaista törkyä. Voiko tämän moskan päältä mitata kulutuspintaa? Vai puhdistetaanko renkaat ennen mittaamista???
Mitataanko kulutuspinnan leveys koko renkaan alueelta vai vain yhdestä paikasta? Koska jos kulutuspinta on liian leveä vain yhdestä paikasta, niin senhän voi selittää lukkojarrutuksella, joka "tuhosi" renkaan. Tästähän tulee vaikka mitä protesteja.
Entäs lasketaanko urat kulutuspinnaksi? Tyhjästä on paha nyhjästä, joten voiko uria kuluttaa pois? Eli onko kulutuspinnan leveys sen kumialueen leveys vai lasketaanko urat mukaan?
Muistellaanpas parin vuoden takaista brasilian kisaa. Coultin siipi oli liian matalalla, koska radan pomput olivat heikentäneet sen rakennetta, joten hänet hylättiin. Lähes kaikilla oli tuossa kisassa liian kuluneet pohjalevyt, mutta heitä ei hylätty. Joten voidaanko hylätä 10 autoa, koska ne ovat kaikki saman lailla laittomia? Aiemmin näin ei olla tehty..
Entäs mitataanko kaikki kisassa käytetyt renkaat vai vaan ne millä tullaan maaliin? Jos kaikki 20 autoa tulevat maaliin, ja kaikilla on 3 pysähdyksen taktiikka. Eli teoriassa FIAn pitäisi pystyä tarkistamaan renkaanpaineet, puhdistamaan ja mittaamaan 4*4*20=320 rengasta, joka paikasta kulutuspinnan alueelta. Lisäksi pitäisi vielä tulkita, että mikä alue renkaasta on kulutuspintaa ja mikä ei. On siinä FIAlla hommaa.