rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
vormula:
-Pari milliä kapeamman renkaan rakentaminen ei vaikuta mitään kilpailukykyyn. Uskomme, että syyt muutokseen piilevät aivan toisaalla, Dupasquier tuumii ja viittaa kilpailevan leirin poliittiseen peliin.

Tämä pisti eritoten silmään tuossa turunsanomien jutussa!!!

Eikö renkaissa ole käytössä tuota kohuttua 5mm toleranssia :confused:

Vai koskeeko tuo toleranssi pelkästään summelia ja ferettiä :confused:
Ellen väärin muista se 5 mm toleranssi koski vain pohjalevyä (sen kulumisvaraa) ja niissäkin vain tietyyn suuntaan, sitä sääntöpykälää sovellettiin Ferrarin tapauksessa väärin sitten ilmanohjaimiinkin. :rolleyes: Korjata saa jos muistan väärin...

Mutta menneet ovat menneitä, enkä tarkkaan enää edes muista miten se jupakka käytännössä meni.

<small>[ 30-08-2003, 17:42: Message edited by: Dominic ]</small>
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
On tuo kyllä typerää muuttaa käytäntöä kesken kauden. Ymmärrän että Michelinin renkaat ovat ehkä siinä säännön rajamailla, ja valvontaa tulisikin tiukentaa, mutta ehdottomasti vasta ensi kaudella jotta mestaruustaistelu ei menisi aivan sekaisin.

Täytyy toivoa ettei tämä asia mene sentään boikotointiasteelle.
 

mälaareni

Well-known member
Liittynyt
21.2.2001
Viestit
87
Sijainti
Miami,USA
vormula:


Eikö renkaissa ole käytössä tuota kohuttua 5mm toleranssia :confused:

Vai koskeeko tuo toleranssi pelkästään summelia ja ferettiä :confused:
ei ole renkaissa, nyt tuo toleranssi on sidottu fiiattiin ja toleranssia on kasvatettu 500 millimetriin, varokaa kaikki monzassa fiat tulee radanlevyisellä autola, jolle kukaan ei voi mitään. yuck
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
AMS82 tietenkin Michelin voisi tuoda radoille alkukauden renkaan, ongelma vaan on että kaikki michelin tiimit on testannu & kehittäny autojaan koko kauden leveämpiä eturenkaita varten, se taas tarkottaisi että palaaminen vanhaan eturenkaaseen merkitsisi tallien tehneen turhaa työtä koko vuoden...
(myös takarenkaat täytyisi luultavasti vaihtaa vanhanmallisiin, sillä uusien tkakumien toimivuudesta ei tiedetä varmaankaan vanhojen etukumien kanssa)
Mahdotonta siis ei ole tuoda vanhoja renkaita radalle, mutta harva tiimi siihen tulee suostumaan.
(koska FIA on vahvistanut jo kauden aikana nykyisen renkaan lailliseksi, niin silloin on toimittu sääntöjen sallimalla tavalla)

Mitä taas Bridgeen tulee, niin nehän toimitti kauden alkupuolella 3 erilaista rengasta, Ferrarille tuorein, keskikastille omansa (josta mm. Villeneuve kritisoi) ja sitten Minardille ne viimevuotiset... tässä taas on ongelmana ajattelu rengasyhtiön taholta, Michelin käsittääkseni toimittaa tasapuolisesti kaikille yhtä tuoreet gummit...

<small>[ 30-08-2003, 17:54: Message edited by: FO110K ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Dominic:
Oldezilta erittäin hyviä kyssäreitä. Siinä on tosiaan FIA:lla pohtimista.

Ei siis ihme että alunperin ne renkaat on mitattu uusina. Kuluneesta renkaasta luulisi ainakin näin maalikon järjellä olevan kovin vaikeaa saada mitattua vertailukelpoisia mittauksia.
Sitähän minäkin olen naureskellut. On hieman eri mitata auton hiilikuituosia, jotka eivät muuta muotoaan kisan aikana, kuin renkaita, jotka muuttuvat kokoajan.

Osa myöskään ei ole tajunnut sitä, että tuskin michelinillä on varastossa kauheita määriä vanhoja renkaita. Kuten on sanottu että renkaan valmistamisessa kestää noin viikon ja kun tätä asiaa vitkutellaan, michelin tuskin kerkeää valmistamaan tarvittavaa määrää "vanhoja" renkaita. Uusissa vanhoissa renkaissa varmaankin käytettäisiin todennäköisesti uutta kumiseosta, jota leveissäkin käytettiin, mutta kun tehdas valmistaa nykyään vain leveitä renkaita, joudutaan tuotantolinjaakin muuttamaan. Ei taida michelin ehtiä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tuolla F1 Livessä kerrotaan varsin tyhjentävästi, että rengassääntö koskee täällä hetkellä VAIN UUSIA RENKAITA. Eli mistään huijaamisesta ei ole siis sentään ole kyse...

Todella surkea esitys, JÄLLEEN KERRAN, FIAlta, jos alkavat muuttamaan sääntöjä tässä vaiheessa kautta. yuck

Ei mahda mitään. Kyllä näitä FIAn Ferraria/Schumia suosivia päätöksiä alkaa olemaan kohta niin valtava määrä, että puheet salaliitosta ovat todellakin oikeutettuja ilman mitään pientä virnettä suupielessä. Jos tämä sääntömuutos toteutetaan, on se kyllä viimeinen pisara meikäläisen kohdalla. yuck
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
oldez:
Eniten tässä jupakassa kyllä minua ihmetyttää se, että miten FIA aikoo mitata renkaan kulustuspinnan jälkeen päin. Onko renkaankulutuspinta kisan jälkeen sen se alue, josta rengas on kulunut? Meinaan jos autolla ajetaan kanttarien päältä, niin rengas kuluu myös ns. kulutuspinnan ulkopuolelta, jolloin tämä alue pitäisi laske kulutuspinnaksi.

Entäs mitä renkaille tehdään ennenkuin ne mitataan? Kisan jälkeenhän kuskit ajavat radan likaisella osalla, jolloin pintaan kertyy 0,5-1cm kaikenlaista törkyä. Voiko tämän moskan päältä mitata kulutuspintaa? Vai puhdistetaanko renkaat ennen mittaamista???

Mitataanko kulutuspinnan leveys koko renkaan alueelta vai vain yhdestä paikasta? Koska jos kulutuspinta on liian leveä vain yhdestä paikasta, niin senhän voi selittää lukkojarrutuksella, joka "tuhosi" renkaan. Tästähän tulee vaikka mitä protesteja.

Entäs lasketaanko urat kulutuspinnaksi? Tyhjästä on paha nyhjästä, joten voiko uria kuluttaa pois? Eli onko kulutuspinnan leveys sen kumialueen leveys vai lasketaanko urat mukaan?

Muistellaanpas parin vuoden takaista brasilian kisaa. Coultin siipi oli liian matalalla, koska radan pomput olivat heikentäneet sen rakennetta, joten hänet hylättiin. Lähes kaikilla oli tuossa kisassa liian kuluneet pohjalevyt, mutta heitä ei hylätty. Joten voidaanko hylätä 10 autoa, koska ne ovat kaikki saman lailla laittomia? Aiemmin näin ei olla tehty..

Entäs mitataanko kaikki kisassa käytetyt renkaat vai vaan ne millä tullaan maaliin? Jos kaikki 20 autoa tulevat maaliin, ja kaikilla on 3 pysähdyksen taktiikka. Eli teoriassa FIAn pitäisi pystyä tarkistamaan renkaanpaineet, puhdistamaan ja mittaamaan 4*4*20=320 rengasta, joka paikasta kulutuspinnan alueelta. Lisäksi pitäisi vielä tulkita, että mikä alue renkaasta on kulutuspintaa ja mikä ei. On siinä FIAlla hommaa.
Mikään ei ole liian paljon hommaa kun halutaan FIArrarille mestaruus :rolleyes:

<small>[ 30-08-2003, 19:37: Message edited by: Mikko_A ]</small>
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
michacher:
NAURRETTAVAA että nyt vasta puututaan tähän seikaan!! Törkeötä mighelin suosimista kun on katottu aiemmin sormien läpi. olen kokokauden katsonut mishelinin kumeja vähä "sillä silmllä"!!
Ei suinkaan. Tarvittaessa FIA voi hylätä Williamsin ja McLarenin niiden kisojen tulokset, joissa nämä tallit ajoivat leveämmillä renkailla, mikäli mestaruustaisto ei käännykkään Michaelin eduksi sääntöuudistuksen avullakaan. Näin FIA tulee varmasti myös tekemään, joten älä huoli. Onhan Michael sen arvoinen. :D :D :D

Ja niin mahtava Ferrari ja Michael suuri voittavat pahuuden voimat jälleen kerran ja maailmaan palaa rauha ja kaikille kansoille hyvä tahto. :D :D :D

Aika naurettavaa provosointia Mr. Michaecher.

<small>[ 30-08-2003, 19:39: Message edited by: Karpow ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Karpow:
Todella surkea esitys, JÄLLEEN KERRAN, FIAlta, jos alkavat muuttamaan sääntöjä tässä vaiheessa kautta. yuck
Niinpä.. Leveämmät eturenkaat eivät tuntuneet haittaavaan ketään, kun Ferrari johti tallimestaruussarjaa ja Schumi 6 pisteellä henkilökohtaista sarjaa. Nyt kun Williams meni ohi tallisarjassa ohi ja monty ja kimi päästivät schumin kantaan alkoi tilanne olla taas tukala, joten sääntöjä pitää muuttaa... Ihme pelleilyä
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Parempi olis Michelinin tulla nykyrenkailla kaikkiin viimeisiin kisoihin ja ottaa vaikka vain moraalinen mestaruus. Juhlikoot FIA ja Ferrari minkä lystää jos hylkäyksellä saavat mestaruuden. Jos nyt Schumi mestaruuden vie, toivoisin sen tapahtuvan reilulla pelillä eikä FIAn avustuksella.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
FIAn sääntöuudistukset kaudelle 2004:
-------------------------------------

1. Ketkään muut kuin Michael Schumacher ja Ferrari eivät ole oikeutettuja voittamaan Formula 1 maailmanmestaruuksia.

2. Sääntöjä/rangaistuksia ja eri osakilpailujen tuloksia muutetaan kesken kauden tai kauden lopussa tarpeen mukaan siten, että Michael Schumacher ja Ferrari voittavat Formula 1 maailmanmestaruudet.

3. Muilla talleilla, paitsi Ferrarilla, ei ole valitusoikeuksia mistään asioista.

4. Jos unohdimme mainita jonkin säännön, mikä ei suosisi Michael Schumacherin ja Ferrarin mestaruusmahdollisuuksia, voidaan tätäkin sääntöä käyttää kesken kauden tai kauden lopussa tarpeen mukaan siten, että Michael Schumacher ja Ferrari voittavat Formula 1 maailmanmestaruudet.

:D :D :D

<small>[ 30-08-2003, 20:02: Message edited by: Karpow ]</small>
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
oldez:
Niinpä.. Leveämmät eturenkaat eivät tuntuneet haittaavaan ketään, kun Ferrari johti tallimestaruussarjaa ja Schumi 6 pisteellä henkilökohtaista sarjaa. Nyt kun Williams meni ohi tallisarjassa ohi ja monty ja kimi päästivät schumin kantaan alkoi tilanne olla taas tukala, joten sääntöjä pitää muuttaa... Ihme pelleilyä
Paitsi, että tämä kyseinen protesti taidettiin tehdä ennen Unkarin GP:tä ja sitten FIA oli sen jälkeen mittaillut joidenkin renkaita ja todennut niitten leveyden ja nyt tämä kaikki sitten tuli vasta julkisuuteen, kun FIA on jo päätöksensä tehnyt.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ria:
oldez:
Niinpä.. Leveämmät eturenkaat eivät tuntuneet haittaavaan ketään, kun Ferrari johti tallimestaruussarjaa ja Schumi 6 pisteellä henkilökohtaista sarjaa. Nyt kun Williams meni ohi tallisarjassa ohi ja monty ja kimi päästivät schumin kantaan alkoi tilanne olla taas tukala, joten sääntöjä pitää muuttaa... Ihme pelleilyä
Paitsi, että tämä kyseinen protesti taidettiin tehdä ennen Unkarin GP:tä ja sitten FIA oli sen jälkeen mittaillut joidenkin renkaita ja todennut niitten leveyden ja nyt tämä kaikki sitten tuli vasta julkisuuteen, kun FIA on jo päätöksensä tehnyt.
missä on tieto että protesti on tehty? mun mielestä noilla sivuilla on vain ja ainoastaan tietoa siitä että FIA on tehnyt sääntömuutoksen koskien renkaita, ei minkään protestin johdosta kuitenkaan...
Toisaalta, Ferrari on ollut misukoiden kanssa ongelmissa koko kesän, ei pelkästään Unkarin GP:tä... (siitä lähtien kun misukan leveempi etukumi tuli käytettäväksi)

Se mikä mua ihmetyttää on että miksei Bridge ole lähtwnyt tuolle leveemmän kumin linjalle? sehän oli heidän eräs aseensa v. 98 Goodyearia vastaan...
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
FO110K

Se mikä mua ihmetyttää on että miksei Bridge ole lähtwnyt tuolle leveemmän kumin linjalle? sehän oli heidän eräs aseensa v. 98 Goodyearia vastaan...[/QB]
Sehän tässä kaiken huippu onkin, että Bridgestonen puolelta joku ehti jo möläyttää, että he olisivat voineet tuoda teknisesti uudistetun renkaan jo Unkariin, mutta Ferrari ei suostunut edes testaamaan sitä. Ettei vain olisi ollut siinä Ferrarille ollut tarjolla vähän leveämpää eturengastekniikkaa. Tyypillistä on, että Ferrari saa tietää sääntömuutoksista ennen kuin muut. On täysin mahdollista, että Ferrari tiesi mitä Misukoiden suhteen ollaan tekemässä eikä tämän takia halunnut kokeilla samanlaista ratkaisua omassa autossaan.

Kaikki sopisi tämä hyvin siihen tapaan, jolla F1siä johdetaan. Ferrari on aikaisemminkin jättänyt yrittämättä joitakin tiettyjä teknisiä muutoksia, ja jos muut tallit ovat näitä muutoksia kokeilleet ja nousseet nopeudessa Ferrarin edelle on avulias FIA antanut uuden sääntötulkinnan, jolla Ferrarin kilpailijat ovat menettäneet etunsa.

Jollain tasolla tässä on tulossa kyllä kiinnostava kauden loppu. Eri asia on sitten on tapahtuuko kisoissa enää mitään kiinnostavaa. Jos kaikki menee FIA:n kaavailujen mukaan tulossa on Ferrarin kaksoisvoittoja. Jos tänä vuonna tilanne pystytään kääntämään selvästi Ferrarin eduksi ei se enää tunnu ollenkaan mahdottomalta myöskään ensi vuonna. Sääntötulkintoja FIA:lta kyllä riittää ensi kaudeksikin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
AMS82
Kaikki sopisi tämä hyvin siihen tapaan, jolla F1siä johdetaan. Ferrari on aikaisemminkin jättänyt yrittämättä joitakin tiettyjä teknisiä muutoksia, ja jos muut tallit ovat näitä muutoksia kokeilleet ja nousseet nopeudessa Ferrarin edelle on avulias FIA antanut uuden sääntötulkinnan, jolla Ferrarin kilpailijat ovat menettäneet etunsa.
[/QB]
tästä parhaana esimerkkinä vuosi -93 ja silloin tehty päätös luistoneston ja aktiivijousituksen poisto...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
AMS82:
Sehän tässä kaiken huippu onkin, että Bridgestonen puolelta joku ehti jo möläyttää, että he olisivat voineet tuoda teknisesti uudistetun renkaan jo Unkariin, mutta Ferrari ei suostunut edes testaamaan sitä.
Lähteenä oli?
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
En siis tarkoittanut virallista protestia vaan sitä, että "FIAn tietoon on tuotu.." minkä tulkitsin jonkun tekemäksi epäviralliseksi protestiksi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Dominic:
AMS82:
Sehän tässä kaiken huippu onkin, että Bridgestonen puolelta joku ehti jo möläyttää, että he olisivat voineet tuoda teknisesti uudistetun renkaan jo Unkariin, mutta Ferrari ei suostunut edes testaamaan sitä.
Lähteenä oli?
muistaakseni F1-Livellä joku B-stonen mies avautu että he halusivat tehdä mutuoksia renkaaseen mutta Ferrari ei halunnut sitä testata sitten, jotain kommunikaation parantamisesta siinä puhuttiin...
(28.8. [16:08] - Communication problems between Ferrari and Bridgestone? )
tuollainen topicci...

Ria niin arvelinkin, koska mitään protestia ei ole tehty...
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Eikös Ferrari ja Bridgestone lähettänyt allekirjoitetun kirjeen FIA:lle :confused:
Jossa ne inisi michelinin renkaista!!!

<small>[ 30-08-2003, 22:10: Message edited by: vormula ]</small>
 
Ylös