rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Perk..le! Sliksit takaisin! Eteen 25 cm leveät ja taakse 40! Ja samojen kummien kestettävä KOKO kisaviikonloppu! Tulee säästöjä! :D
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Korjataan tuota tekstiä nyt sen verran,että kohdassa "Schumu johtaa enään Montya 2 pisteellä,niin se on kylläkin 1 piste.. Joten korjaus siihen kohtaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mun mielestä Michelin-tallien pitäisi boikotoida spagettimaan kisaa ihan vain siksi että Fia, Fiat ja Ecclestone näkisivät kuinka hyvät kisat ne viime vuonna olivat Ferrarin dominoidessa. :(

Siellä sais Ferrari ottaa mittaa Sauberista, Barista, Jordanista ja Minardista. :rolleyes:

Ja vois olla ettei edes Sumi tulisi ohitetuksi kierroksella kisassa. :D
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">code:<hr /><pre style="font-size:x-small; font-family: fixed;"> _____ _____ _____ _____
/ \____/ \____/ \____/ \<==
/ \</pre><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Arial">Tässä piirrustus, mistä on ymmärrän olevan kyse..

Michelinin kosketuspinta on aivan sallituissa rajoissa myös käytön jälkeen. Mutta kaarteissa nuolen osoittama kohta joustaa 'alle' ja tämä reuna-alue pitäisi myös sitten laskea tuohon mukaan, jolloin renkaan kosketuspinta onkin yllättäen yli sääntöpykälien.

Aika outoa.. taisi olla liian kova pultti schumille kun jäi renaultille kierroksella :mad:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari4everin mukaan tuo antaa epäreilua hyötyä Michelin talleille!

Kaikki on sääntöjen mukaista! Renkaat mitataan UUSINA, jolloin ne ovat sääntöjen mukaiset! Bridgestone on tehnyt virheen siitä tässä on kyse! Kun ei osata tehdä renkaita otetaan FIA kortti käyttöön! yuck :mad:

Missä olivat FIA:n delegaatit 99???

Entä 94????

:mad:

<small>[ 31-08-2003, 11:28: Message edited by: patriot ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Karpow:

Ainoastaan FIAn toimet ottavat raskaasti päähän, kun TAAS KERRAN niistä hyötyisi eniten Ferrari. En muista, koska viimeksi niistä olisi joku muu talli hyötynyt...
Jos FIA muuttaa rengassääntöä, siitä hyötyvät todennäköisesti seuraavat tallit:

Minardi
BAR
Jordan
Sauber
Ferrari

Ja seuraavat kuljettajat:

Jos Verstappen
Nicholas Kiesa
Jenson Button
Jaques Villeneuve
Ralf Firman
Giancarlo Fisichcella
Heinz Harald Frenzen
Nick Heidfelt
Michael Schumacher
Rubens Barichello

Ymmärrän hyvin että Michael Schumacher on kiehtova persoona josta tekisi mieli puhua loputtomiin. Sama koskee Ferraria tallina. Olisi kuitenkin syytä muistaa että sarjassa ajaa muitakin talleja ja kuljettajia.

doubtful
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ilmari:
Karpow:

Ainoastaan FIAn toimet ottavat raskaasti päähän, kun TAAS KERRAN niistä hyötyisi eniten Ferrari. En muista, koska viimeksi niistä olisi joku muu talli hyötynyt...
Jos FIA muuttaa rengassääntöä, siitä hyötyvät todennäköisesti seuraavat tallit:

Minardi
BAR
Jordan
Sauber
Ferrari

Ja seuraavat kuljettajat:

Jos Verstappen
Nicholas Kiesa
Jenson Button
Jaques Villeneuve
Ralf Firman
Giancarlo Fisichcella
Heinz Harald Frenzen
Nick Heidfelt
Michael Schumacher
Rubens Barichello

Ymmärrän hyvin että Michael Schumacher on kiehtova persoona josta tekisi mieli puhua loputtomiin. Sama koskee Ferraria tallina. Olisi kuitenkin syytä muistaa että sarjassa ajaa muitakin talleja ja kuljettajia.

doubtful
Ave !!!

Poistetaan statistit sun listalta ja jäljelle jää Ferrari kaksikko.

- Oho -
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Oletetaanpa että nyt olisi tullut ilmi, että Ferrarin vaihdelaatikko on itse asiassa ollut koko kauden laiton. Todettaisiin että sääntöjä on vain tulkittu liian väljästi.

Minkälaista keskustelua tällä foorumilla käytäisiin?

Suunnilleen seuraavankaltaista:

Todettaisiin että FIA on katsonut tahallisesti sormien läpi Ferrarin laitonta vaihdelaatikkoa, jotta Ferrari ja Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.

Vaadittaisiin välittömästi Ferraria muuttamaan vaihdelaatikkonsa samanlaiseksi kuin muilla talleilla, jottei se saisi epäreilua kilpailuetua muihin talleihin nähden.

Kukaan ei missään tapauksessa ihmettelisi sitä, miten aikaisemmin laillinen vaihdelaatikko on yhtäkkiä muuttunut laittomaksi.

Paheksuttaisiin vielä FIA:aa siitä että taas se suosii Ferraria jotta Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.

Kuulostaako tutulta?

wink wink wink wink
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Ilmari:
Karpow:

Ainoastaan FIAn toimet ottavat raskaasti päähän, kun TAAS KERRAN niistä hyötyisi eniten Ferrari. En muista, koska viimeksi niistä olisi joku muu talli hyötynyt...
Jos FIA muuttaa rengassääntöä, siitä hyötyvät todennäköisesti seuraavat tallit:

Minardi
BAR
Jordan
Sauber
Ferrari

Ja seuraavat kuljettajat:

Jos Verstappen
Nicholas Kiesa
Jenson Button
Jaques Villeneuve
Ralf Firman
Giancarlo Fisichcella
Heinz Harald Frenzen
Nick Heidfelt
Michael Schumacher
Rubens Barichello

Ymmärrän hyvin että Michael Schumacher on kiehtova persoona josta tekisi mieli puhua loputtomiin. Sama koskee Ferraria tallina. Olisi kuitenkin syytä muistaa että sarjassa ajaa muitakin talleja ja kuljettajia.

doubtful
Niin joo, ja nuo muut taistelevatkin mestaruudesta kun kolme kisaa kaudesta on jäljellä? doubtful
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ferrari 4ever:
Michelinin pojat suunnittelivat renkaan, joka oli sääntöjen vastainen ajattaessa, mutta rajamailla mitattaessa.
niin, no haluaisin nähdä sen kaverin joka pystyy mittaamaan myöskin Bstonen renkaat kesken ajon... jos säännöissä lukee että renkaat tarkastetaan ennen ajoa, ja silloin renkaat nuo mitat täyttävät, samoin kuin kisan jälkeen, ei ole IA:lla mitään nenun nyrpistämistä aiheessa. Silloin on asiat tehty sääntöjen mukaan. Toi pointti on hieman sama kuin jos mentäis tutkimaan kesken kisan jonkun hepun auton takista löytyvää bensaa (mistä sen tietää mitä ihme löpöö ne keskimmäiselle stintille lyö tankkiin :D )
Se että rikotaan säännön "henkeä" on mun mielestä aivan yks ja sama, Ferrarin ilman ohjaimet -99 Brasiliassa teki näin jo, samoin kuin heidän renkaansa ko kisassa (olivat SILEÄT kisan jälkeen, mutta kukaan ei tehny protestia siitäkään) mutta silti heille löytyi maaginen 5mm toleranssi...
no nyt kun henkeä rikotaan misukan suunnalta niin annetaankin 2vkoa aikaa tehdä uudet renkaat... dodiin.

<strong>Mielestäni FIA:lla on oikeus puuttua epäkohtaan, joka on varsin iso tässä tapauksessa. Misukoiden käyttäjät saavat epäreilua etua renkaistaan ja nyt Mosley kumppaneineen uhkaa ottaa sen pois. Tämä olisi tietenkin pitänyt tehdä jo aikoja sitten, tarkemmin sanoen viimevuonna (1.9.2002). Mutta tämmöisiä äkkipikaisia päätöksiä on nähty aikaisemminkin (80-luvulla), mutta ne ovat vaipuneet unholaan.</strong>[/QUOTE]

oon samaa mieltä siinä että jos siellä epäkohta on ollut, nii siihen olisi pitänyt puuttua jo aikaaaa sitten, tai sitten jättää ratkaisut kauden jälkeen, mutta se että FIA vetää hatustaan 2vkon varoajalla tuollaista, on jo vähän yliampuvaa.
Ja edelleen, onko se epäkohta? kuka sen renkaan tutkii & mittaa kesken kisan? edelleenkin säännöt sanovat että se mitataan uudesta kumista, ei käytetystä... -90 luvun lopulla kun urarenkaat tulivat niin GY & BS tallit olivat paniikissa siitä tosiasiasta että jos joltakulta kuluu kisassa urat pois, niin saman tien joku tekee protestin niistä, ja sitä kun ei oikein voi tietää etukäteen tekeekö kuski sussujarrutuksia tahi kuluttavatko takakumit urat pois... silloinhan päädyttiin tuohon sääntöön että ne renkaat mitataan ennen eikä jälkeen kisan...

<strong>Mestaruuden arvon voi sitten kyseenalaistaa kauden jälkeen. Jos Misukat pakotetaan vaihtorumbaan ja Ferrari voittaa, F1-forumin Häkkis/Kimi jesuuitat tuomitsevat punaiset. Jos Misukat saavat jatkaa samaa peliä, ja Kimi/Monty voittaa mestaruuden, niin sitten taas meikäläinen, parin muun Schumi4everin ja Monza4everin, nyrpistelee kulmakarvojaan.</strong>[/QUOTE]

tämä on enemmän kuin todennnäköistä... tosin tässä tapauksessa herättää enemmän närää FIAn suosiminen taas kultapojuaan...
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ilmari:
Oletetaanpa että nyt olisi tullut ilmi, että Ferrarin vaihdelaatikko on itse asiassa ollut koko kauden laiton. Todettaisiin että sääntöjä on vain tulkittu liian väljästi.

Minkälaista keskustelua tällä foorumilla käytäisiin?

Suunnilleen seuraavankaltaista:

Todettaisiin että FIA on katsonut tahallisesti sormien läpi Ferrarin laitonta vaihdelaatikkoa, jotta Ferrari ja Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.

Vaadittaisiin välittömästi Ferraria muuttamaan vaihdelaatikkonsa samanlaiseksi kuin muilla talleilla, jottei se saisi epäreilua kilpailuetua muihin talleihin nähden.

Kukaan ei missään tapauksessa ihmettelisi sitä, miten aikaisemmin laillinen vaihdelaatikko on yhtäkkiä muuttunut laittomaksi.

Paheksuttaisiin vielä FIA:aa siitä että taas se suosii Ferraria jotta Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.

Kuulostaako tutulta?

wink wink wink wink
Nimenomaan... Tämä topikki on kait ensimmäinen kerta kun voin olla jostain samaa mieltä ferrari-fanien kanssa, olematta kuitenkaan TIPPAAKAAN Ferrari-fani.
Miksi FIA ei puuttunut aikasemmin asiaan? Ehkä asiasta ei yksinkertaisesti tiedetty silloin kun "schumacher ei vielä ollut hädässä" ja siihen ei voitu puuttua. Nyt kun asia on FIA:n tiedossa tulee siihen ehdottomasti puuttua.. Tiedän kyllä varoajan olevan lyhyt, mutta jotenkin tuntuu että monzaan mennessä ei asiassa kuitenkaan tapahdu juuta eikä jaata. Jos jo kilpailuissa tapahtuvan törttöilyn rankaisuunkin menee vetoomuksien ja protestien jälkeen monta viikkoa, niin ihme on jos näin merkittävässä asiassa FIA tekisi päätöksen suoralta kädeltä.
Fiksuin ratkaisu olisi kait sääntömuutos USA:n gphen.. mutta katsotaan mitä tapahtuu.

Sääntojen henkeä on ainakin rikottu ja rikotaan joka kierros kun misukoilla rataa kierretään, joten olisi munatonta jos asiaan ei ollenkaan puututtaisi koska ei haluta sotkea tiukkaa mm-taistoa.

Joten ottakaa niitä verenpainelääkkeitä ja jättäkää sitten vaikka kisat katsomatta jos siltä tuntuu, itse ajattelin kyllä formuloita seurata, tapahtuu tässä sitten mitä tahansa.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
E. Tuhero:
Ilmari:
Oletetaanpa että nyt olisi tullut ilmi, että Ferrarin vaihdelaatikko on itse asiassa ollut koko kauden laiton. Todettaisiin että sääntöjä on vain tulkittu liian väljästi.

Minkälaista keskustelua tällä foorumilla käytäisiin?

Suunnilleen seuraavankaltaista:

Todettaisiin että FIA on katsonut tahallisesti sormien läpi Ferrarin laitonta vaihdelaatikkoa, jotta Ferrari ja Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.

Vaadittaisiin välittömästi Ferraria muuttamaan vaihdelaatikkonsa samanlaiseksi kuin muilla talleilla, jottei se saisi epäreilua kilpailuetua muihin talleihin nähden.

Kukaan ei missään tapauksessa ihmettelisi sitä, miten aikaisemmin laillinen vaihdelaatikko on yhtäkkiä muuttunut laittomaksi.

Paheksuttaisiin vielä FIA:aa siitä että taas se suosii Ferraria jotta Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.

Kuulostaako tutulta?

wink wink wink wink
Nimenomaan... Tämä topikki on kait ensimmäinen kerta kun voin olla jostain samaa mieltä ferrari-fanien kanssa, olematta kuitenkaan TIPPAAKAAN Ferrari-fani.
Miksi FIA ei puuttunut aikasemmin asiaan? Ehkä asiasta ei yksinkertaisesti tiedetty silloin kun "schumacher ei vielä ollut hädässä" ja siihen ei voitu puuttua. Nyt kun asia on FIA:n tiedossa tulee siihen ehdottomasti puuttua.. Tiedän kyllä varoajan olevan lyhyt, mutta jotenkin tuntuu että monzaan mennessä ei asiassa kuitenkaan tapahdu juuta eikä jaata. Jos jo kilpailuissa tapahtuvan törttöilyn rankaisuunkin menee vetoomuksien ja protestien jälkeen monta viikkoa, niin ihme on jos näin merkittävässä asiassa FIA tekisi päätöksen suoralta kädeltä.
Fiksuin ratkaisu olisi kait sääntömuutos USA:n gphen.. mutta katsotaan mitä tapahtuu.

Sääntojen henkeä on ainakin rikottu ja rikotaan joka kierros kun misukoilla rataa kierretään, joten olisi munatonta jos asiaan ei ollenkaan puututtaisi koska ei haluta sotkea tiukkaa mm-taistoa.

Joten ottakaa niitä verenpainelääkkeitä ja jättäkää sitten vaikka kisat katsomatta jos siltä tuntuu, itse ajattelin kyllä formuloita seurata, tapahtuu tässä sitten mitä tahansa.
Näin suuren muutoksen pitää tapahtua kauden jälkeen ei kesken kauden ja ei varsinkaan loppukaudesta...ja kenelläs se rengas etu on tämän muutoksen jälkeen jos se astuu voimaan ensi viikolla :confused: Ferrarilla :mad: Ja sekö on "reilua" :confused:

Tämähän se vasta sotkeekin mm-taistoa... doubtful

<small>[ 31-08-2003, 13:17: Message edited by: vormula ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ferrari 4ever:
Ainoa kusetus formulamaailmaa kohtaan on tämmöisten porsaanreikien jatkuva käyttö. Harmaat alueet, tulkinnanvaraisuus jne. Vaikka oma perspektiivi on puolueellinen (kuten teilläkin), niin mielestäni Michelin saa epäreilua etua omista toimistaan. Laitetaan auto laittomaksi kun sillä ajetaan. Ei ihme, että rengasetu on mitä on. Kusetusta mitä suurimmissa määrin.
¨
Aika kovaa tekstiä ottaen huomioon, että se on kuitenkin Ferrari, joka on yksi suurimpia sääntöjen tulkitsijoita F1:ssä. Jos olet yhtään lukenut Giorgio Piolan tekstejä Vauhdin maailmasta niin vähän väliä saa lukea Ferrarin "ovelista sääntötulkinnoista", joiden avulla autoon on saatu jotain mitä muilla ei ole. Esim. F2003-GA:n diffuusori. Muilla talleilla harvemmin näitä löytyy.. McLarenilla sellainen on mp4-18:sta ohjaamoaukko, mutta eihän autoa ole nähty edes kisoissa.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ja FIA se tässä on mokannut pahasti kun ei osaa tehdä selviä sääntöjä ja voisihan se BS:kin käyttää noita leveitä renkaita, mutta tässä tuskin on siitä kyse että renkaat olisivat parempia jos ne on pari milliä leveämmät, vaan tässä on siitä kyse että halutaan sotkeä michelinin pakka ja että ne rankaat olisivat laittomat eli ferrarin pahimmat uhkaajat olisivat laittomia ja schumi korjaa potin keskenkertaisella autolla yuck

<small>[ 31-08-2003, 13:23: Message edited by: vormula ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Mä odotan innolla mitä maailman parhain ja viisain selostaja kaksikko Tuominen-Pulkkinen sanoo tastä asiasta...sieltä tulee varmasti painavaa tekstiä :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ehdotuksia mun mielestä tähän tilanteeseen:

1. ottakaa muutokset käyttöön ensi vuodeksi, eipähän tule mm-taistoon sekaannuksia, eikä tarvitse miettiä kauden jälkeen kabineteissa että kuka hylättiin ja missä ja koska.

2. jos säännöt nyt muuttuvat, niin mun mielestä michelin tallien olisi syytä boikotoida italian gp:tä. tämä osottaisi FIA:lle että mitä tahansa ei voi tehdä järjettömillä aikatauluilla.
(eikä misukka tallien sinne siinä tapauksessa edes kannattaisi lähteä, sillä autothan luultavimmin hylätään kisan jälkeen, eikä Michelin edes kerkiä tekemään sinne uusia renkaita)

Seuraava kysymys ilmoille...
Jos Michelin toimittaisi Monzaan Mäcille, Rellulle ja Williamsille uudet etukumit, ja muille misukoita käyttäville ne samat vanhat, niin nähtäisiinkö kisan jälkeen hylkäyksiä näitä kahta muuta tallia kohtaan?
itse epäilen että ei...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sen voin kyllä sanoa, että tämä rengaskysymys ei tullut ilmi unkarin varikolla. Bridgestonella ja Ferrarilla on ollut pitkään tiedossa, että Michelinit ovat leveämmät ja sääntöjen rajamailla. Aluksi varmasti yritettiin tehdä paremmat renkaat, mutta kun siihen ei pystytty, soitettiin FIAlle. Juuri kesken tiukan mestaruustaistelun ja juuri ennen Italian GPtä. Ferrarilla ei meinaan olisi ollut mitään jakoa monzassa, jos michelin-tallit olisivat osoittaneett samanlaista ylivoimaa kuin Unkarissa.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
oldez:
Sen voin kyllä sanoa, että tämä rengaskysymys ei tullut ilmi unkarin varikolla. Bridgestonella ja Ferrarilla on ollut pitkään tiedossa, että Michelinit ovat leveämmät ja sääntöjen rajamailla. Aluksi varmasti yritettiin tehdä paremmat renkaat, mutta kun siihen ei pystytty, soitettiin FIAlle. Juuri kesken tiukan mestaruustaistelun ja juuri ennen Italian GPtä. Ferrarilla ei meinaan olisi ollut mitään jakoa monzassa, jos michelin-tallit olisivat osoittaneett samanlaista ylivoimaa kuin Unkarissa.
Nyt oot asian ytimessä...pidä kiinni siitä :D

Oishan se noloa ootta samalla lailla 100-0 turpaan vielä koti tantereella :D
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Michelin ja FIA etsivät kompromissia

[31.8.2003,13:05:44][Sportti.com][49004]

Kansainvälinen autourheiluliitto FIA keskustelee ensi viikolla F1:n rengasvalmistajien kanssa mahdollisesta kompromissiratkaisusta uuden rengastarkastuskäytännön suhteen. Michelin ei hyväksy, että renkaiden leveys mitataan vasta kilpailun jälkeen, koska sen renkaat ylittävät tuolloin sallitun leveysrajan. Michelinin mukaan säännöissä kerrotaan, että renkaiden oltava leveysrajan mukaisia vain ennen käyttöönottoa. FIA haluaa pitää kiinni kannastaan, mutta haluaa silti vielä neuvotella rengastajien kanssa. Michelin on puolestaan uhannut boikotoida Monzan kilpailua, mikäli uusi rengasmittauskäytäntö pannaan toteen.

Toimitus / Sportti.com
Semmosta... Toivottavasti keksivät jonkinlaisen kompromissin... :rolleyes:

<small>[ 31-08-2003, 13:56: Message edited by: McLaren 4ever ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
PeePee:
Ilmari:
Karpow:

Ainoastaan FIAn toimet ottavat raskaasti päähän, kun TAAS KERRAN niistä hyötyisi eniten Ferrari. En muista, koska viimeksi niistä olisi joku muu talli hyötynyt...
Jos FIA muuttaa rengassääntöä, siitä hyötyvät todennäköisesti seuraavat tallit:

Minardi
BAR
Jordan
Sauber
Ferrari

Ja seuraavat kuljettajat:

Jos Verstappen
Nicholas Kiesa
Jenson Button
Jaques Villeneuve
Ralf Firman
Giancarlo Fisichcella
Heinz Harald Frenzen
Nick Heidfelt
Michael Schumacher
Rubens Barichello

Ymmärrän hyvin että Michael Schumacher on kiehtova persoona josta tekisi mieli puhua loputtomiin. Sama koskee Ferraria tallina. Olisi kuitenkin syytä muistaa että sarjassa ajaa muitakin talleja ja kuljettajia.

doubtful
Niin joo, ja nuo muut taistelevatkin mestaruudesta kun kolme kisaa kaudesta on jäljellä? doubtful
Ei tässä mestaruustaistelusta kukaan puhunut, vaan edusta.

Ja mitähän ihmettä muiden tallien pitäisi sitten tehdä? Jättää loput kisat ajamatta tai ajaa vain pari kierrosta jotta eivät riko sääntöjö?

:mad: :mad:
 
Ylös