rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
Täällä on uskomaton joukko kirjoittajia jotka hartaasti uskovat johonkin epämääräiseen salaliittoteoriaan Ferrarin hyväksi.

Kertokaa nyt mitä Bernie Ecclestone tai FIA hyötyvät siitä että ne auttavat Ferraria? Lajista tulee yksitoikkoinen ja katsojat kaikkoavat, niinkuin tälläkin forumilla on nähtävissä. Miksi ihmeessä se voisi olla Bernien tai FIA:n etu?
Ne ei halua että schumi lopettaa...se on ainakin varma asia!!!
Ja kun schumi lopettaa niin "legendaarinen" ferrari on kusessa kun samalla lähtee sienimies ja brawn!!!Ja samalla varmaan italiassa tipahtaa katsoja luvut!!!
Tämä on vaan oletus :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ilmari:
Kertokaa nyt mitä Bernie Ecclestone tai FIA hyötyvät siitä että ne auttavat Ferraria? Lajista tulee yksitoikkoinen ja katsojat kaikkoavat, niinkuin tälläkin forumilla on nähtävissä. Miksi ihmeessä se voisi olla Bernien tai FIAn etu?
Siis Ferraria kannatetaaan ympäri maailmaa enemmän kuin mitään muuta tallia... Varsinkin saksassa ja italiassa. Jos ferrari pärjää niin kyllä fanitkin katsovat kisoja. Suurinta osaa ei kiinnosta katsoa kisaa jos suosikki ei pärjää. Esim. on paljon kivempi mennä katsomaan kisaa jossa suosikki taistelee voitosta kuin mennä katsomaan kisaa jossa suosikki taistelee jäännöspisteistä. Trust me. Olin katsomassa kun v. 1997 häkkinen keskeytti ja v.1998 kun häkkinen voitti barcelonassa. Ja mitä isommat katsoja luvut niin sitä enemmän rahaa bernielle.

<small>[ 31-08-2003, 17:59: Message edited by: oldez ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula:
Ilmari:
Täällä on uskomaton joukko kirjoittajia jotka hartaasti uskovat johonkin epämääräiseen salaliittoteoriaan Ferrarin hyväksi.

Kertokaa nyt mitä Bernie Ecclestone tai FIA hyötyvät siitä että ne auttavat Ferraria? Lajista tulee yksitoikkoinen ja katsojat kaikkoavat, niinkuin tälläkin forumilla on nähtävissä. Miksi ihmeessä se voisi olla Bernien tai FIA:n etu?
Ne ei halua että schumi lopettaa...se on ainakin varma asia!!!
Ja kun schumi lopettaa niin "legendaarinen" ferrari on kusessa kun samalla lähtee sienimies ja brawn!!!Ja samalla varmaan italiassa tipahtaa katsoja luvut!!!
Tämä on vaan oletus :D
Huono oletus. Schumi on siis niin tärkeä formuloille, että niiden suosio romahtaa kun Schumi lopettaa tai Ferrari lakkaa voittamasta?

Paskapuhetta. Jos seurataan formuloiden nousemista maailman suosituimmaksi autourheilusarjaksi, voidaan todeta että suurin kliimaksi saavutettiin jo hieman ennen Ferrarin valtakautta. Lajin suosio on itse asiassa hivenen taantunut Ferrarin pitkän valtakauden aikana.

Miksi ihmeessä FIA ampuisi itseään edelleen jalkaan ja järjestäisi Ferrarille viisi seuraavaakin mestaruutta???

Miten muut tallit nielevät tällaisen salaliiton?

Kyllä parasta mainosta Formuloille ovat tiukat ja rehelliset kilpailut sekä uudet valovoimaiset tähdet.

doubtful doubtful
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
vormula:
Ilmari:
Täällä on uskomaton joukko kirjoittajia jotka hartaasti uskovat johonkin epämääräiseen salaliittoteoriaan Ferrarin hyväksi.

Kertokaa nyt mitä Bernie Ecclestone tai FIA hyötyvät siitä että ne auttavat Ferraria? Lajista tulee yksitoikkoinen ja katsojat kaikkoavat, niinkuin tälläkin forumilla on nähtävissä. Miksi ihmeessä se voisi olla Bernien tai FIA:n etu?
Ne ei halua että schumi lopettaa...se on ainakin varma asia!!!
Ja kun schumi lopettaa niin "legendaarinen" ferrari on kusessa kun samalla lähtee sienimies ja brawn!!!Ja samalla varmaan italiassa tipahtaa katsoja luvut!!!
Tämä on vaan oletus :D
Huono oletus. Schumi on siis niin tärkeä formuloille, että niiden suosio romahtaa kun Schumi lopettaa tai Ferrari lakkaa voittamasta?

Paskapuhetta. Jos seurataan formuloiden nousemista maailman suosituimmaksi autourheilusarjaksi, voidaan todeta että suurin kliimaksi saavutettiin jo hieman ennen Ferrarin valtakautta. Lajin suosio on itse asiassa hivenen taantunut Ferrarin pitkän valtakauden aikana.

Miksi ihmeessä FIA ampuisi itseään edelleen jalkaan ja järjestäisi Ferrarille viisi seuraavaakin mestaruutta???

Miten muut tallit nielevät tällaisen salaliiton?

Kyllä parasta mainosta Formuloille ovat tiukat ja rehelliset kilpailut sekä uudet valovoimaiset tähdet.

doubtful doubtful
No jos tuon paska puhetta niin miksi niillä on nyt helvetinmoinen kiire muuttaa sääntöjä kun asiaista on tiedetty jo aika päiviä sitten!!!
Sulla on varmaan selitys valmiina jo :D
 

entso

Guest
Tämähän oli selvä homma. FIA:n suosimat tallit mm mäklären ja williams yrittivät lusmuilla, mutta jäivät kiinni. Eikun kovat tuomiot mäklärenfialle ja williamsfialle.
Sarjan ainoat vilunkitallit ovat mäklären ja williams :p
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Mikäli FIA menee muuttamaan rengassääntöjä viikon varoitusajalla koska on itse epäonnistunut sääntöjen laatimisessa, niin selvää Ferrarin suosimistahan tuo on. Mielestäni on edelleenkin epäloogista, että Micheliniä yritetään rankaista siitä, että FIA ei osaa laatia kunnollisia sääntöjä. FIA:n kannalta ei ehkä ole hyvä asia, että yksi tiimi hallitsee sarjaa , kuten tässäkin ketjussa on tullut esille, mutta onko se sitten hyvä vaihtoehto, että paljon hehkutettu tasainen MM-sarja saa farssipäätöksen?
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Ferrari 4ever:
Michelin tyres which have recently helped Montoya and Raikkonen drive faster than Schumacher could be illegal.
...
No saapi nyt nähdä, että miten tilanne kehittyy.
No eikö se nyt ole selvää? Noista kisoista, joissa "laittomia" renkaita on käytetty, Michelin kuskit ja tallit tietenkin menettävät pisteensä... you heard it first here. wink
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Tehomylly:
Ferrari 4ever:
Michelin tyres which have recently helped Montoya and Raikkonen drive faster than Schumacher could be illegal.
...
No saapi nyt nähdä, että miten tilanne kehittyy.
No eikö se nyt ole selvää? Noista kisoista, joissa "laittomia" renkaita on käytetty, Michelin kuskit ja tallit tietenkin menettävät pisteensä... you heard it first here. wink
Onkos ne nyt jo laittomia :confused:

Mä kun luulin että niistä on tulossa laittomia :confused:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Vermula. Sääntöjä ei muuteta kesken kauden, koska niiden muuttamiseen tarvitaan yksimielinen päätös talleilta (ja sehän ei kaikille sovi). Se on vain tuo "furthermore" kohta, joka ei liity paragrafi c:hen, vaikka moni niin väittääkin. Se on irrallaan kokonaisuudesta ja sen takia FIA voi käyttää valtaansa tässä tilanteessa. Tuo "furthermore" kohta olisi pitänyt repiä erilleen tuosta tekstistä, jotta kokonaisuus olisi selvempi. Ajasta ei puhuta, joten se 270mm raja ei saa ylittyä milloinkaan.

Itseasiassa tässä ei ole kyse edes kovin isosta jutusta. Ennen FIA tarkisti tuon 270mm rajan ennen kisaa mutta nyt se tarkistetaan myös kisan jälkeen. Jos Michelineillä on laittomat kumit niin sittenhän se on aikapaljolti oma moka? Hyvä veto Bridgestonelta, jos he ovat tienneet tästä pidemmän aikaa. Tällaisessa tilanteessa ne jokerikortit vedetään esille (Mclaren ja Malesia 99)

<small>[ 31-08-2003, 19:22: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ferrari 4ever:
Jos Michelineillä on laittomat niin voivoi.
Kai ne nyt tietää että ne tuolla tarkastuksella on laittomat, ei ne tuommosta lisä tarkastusta muuten tekisi!!!

Kysymys kuuluukin miten ne aikoo mitata ne renkaat :confused:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Varmaan samalla kalustolla kuin mitä Malesian (99) jälkeisessä oikeusjupakassa käytettiin. Näin saamme tasapuolisen ja rehdin tuloksen, joka tyydyttää kaikkia osapuolia.

Eiköhän FIA pysty tuon mittaamaan. Jos ei pystyisi niin eihän Michelinillä olisi aihetta huoleen?
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Taasko se höyryää joutavia?
Furthermore lukee kohdassa 77c, juuri enne 77d-kohtaa.

Tämä on FIAn sääntökirjasta otettu:
f) Tyre specifications will be determined by the FIA no later than 1 September of the previous season.
Once determined in this way, the specification of the tyres will not be changed during the Championship season
without the agreement of the Formula One Commission.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
JariF1. Se on samassa paragrafissa, mutta sen sisältö on erillään tuosta "when new" merkityksestä. Tämä on ihan selvä juttu, koska sen perusteella FIA voi tarkistaa renkaat kisan jälkeen. Furthermore (sen lisäksi renkaat eivät saa päläpälä), joka ei viittaa "kun uutena" kohtaan.

Ja tuo "September 1" sääntöpykälä ei tuo mitään lisämerkitystä. Nämä säännöt tehtiin jo viimevuonna. Ja sääntöjähän ei olla muuttamassa. Vain ajankohtaa, jolloin tuo rengas tarkastetaan. Josta pääsemmekin takaisin tuohon paragrafi c:hen ja sen hienoihin kappalejakoihin. "furthermore" Se on FIA:n taikasana tällä kertaa. :)

ps. Periaatteessa sama kuin se, että sanoisin "sen lisäksi rengas ei saa olla neliskulmainen". Tarkoittaa sitä, että rengas ei saa olla milloinkaan neliskulmainen. Ja nyt FIA haluaa katsoa, että rengas ei ole neliskulmainen kilpailun jälkeenkään.

<small>[ 31-08-2003, 19:52: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Huh, huh!

Vaikka salaliittoteoriat ovatkin yleensä pelkkää potaskaa, niin kyllähän rengasjupakan ajoitus on mestaruustaistelun kannalta oleellinen. Ei tämä taida jättää paljon arvailujen varaan, mikäli niitä renkaiden mittaamistapaa (tai sääntöjen tulkintaa) muutetaan juuri ennen ratkaisevia gp:tä. :(

Ferrari -leirissä taidetaan olla erittäin skeptisiä mestaruustaistelun suhteen, mikäli mestaruus pitää ratkaista tämän tyyppisellä kabinettipelillä.

Mahdollinen boikotti on erittäin raskas ase, jos Michelin-tallit todellakin ovat valmiit käyttämään sitä. (vai onko heillä edes muita mahdollisuuksia?)

Mahdollinen kompromissi -ratkaisu voisi olla sääntöjen tulkinnan tarkentaminen kahteen viimeiseen kisaan tai em. siirtäminen ensi kaudelle. Pidän ensimmäistä vaihtoehtoa todennäköisempänä.

Kävi miten kävi tällä kabineettipelillä saatiin (taas vaihteeksi) latistettua hieno mestaruustaistelu. :mad:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ilmari:
Täällä on uskomaton joukko kirjoittajia jotka hartaasti uskovat johonkin epämääräiseen salaliittoteoriaan Ferrarin hyväksi.
Ave !!!

Täällä on paljon kirjoittajia jotka muistaavat kuinka kausilla 98-00, etenkin 00, Mosley ja Eclestone julkisesti latelivat lähes paljaita loukkauksia erästä suomalaista kohtaan ja toivoivat julkisesti Ferrarin ja Schumcaherin mestaruutta, koska se olisi kuulemma lajille hyväksi. FIA kusi omaan nurkkaan asettumalla nokkamiestensä voimalla selkeaästi, epäilyksettä, yhden kilpailijan tueksi.

Suzukassa 2000 muuten kilapilun tuomaristossa oli Ferrari palkkalistoilla oleva Italialainen juristi...

- Markus Varsta -
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Joidenkin pieneen mieleen ei siis yksinkertaisesti mahdu, että syy tähän rengassotkuun voisi olla joku muukin kuin massiivinen vuosikausia kestänyt Ferrarin, FIA:n ja Ecclestonen salaliitto.

No minkä minä sille voin, uskovathan monet ufoihinkin. Tästä salaliittoteoriasta näyttää muodostuvan eräille melkoinen raamattu. Se on kuin uskonkappale joka johdattaa monet läpi kilpailujen ja tuo lohtua tappion hetkellä. Se antaa vastauksen kaikkiin epäonnistumisiin ja vastoinkäymisiin

:D :D :D :D :D :D :D
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
F1 historia on täynnä esimerkkejä siitä miten toista tallia epäillään vilpistä. Vihjeitä sääntörikkeistä ovat vuosikymmenien saatossa antaneet niin vastapuolen tallit kuin muutkin tahot. Syytökset laittomuuksista ovat välillä olleet aiheettomia, välillä aiheellisia. Nämä tällaiset tapaukset eivät ole minkään salaliiton tuloksia, vaan tavallaan kuuluvat lajiin jossa liikutaan harmaalla alueella ja sääntöjen rajoilla jatkuvasti.

Salaliittoon on helppo vedota. Sillä suomalaiset F1-fanit voivat etukäteen antaa selityksen Räikkösen mahdolliselle huonolle menestymiselle kauden lopuissa kilpailuissa, sekä mahdollisen maailmanmestaruuden menettämisen. Salaliitolla suomalaiset F1-fanit voivat vesittää mielessään vihaamansa M.Schumacherin mahdollisen tulevan menestyksen. Salaliittoteoriasta löytyy selitys ja lohtu tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Tavallaan tämä on täysin luonnollista. Kannattajien horjumaton usko omiin luuloihinsa on aivan samanlaista, riippumatta siitä ketä he kannattavat tai missä päin maailmaa he ovat. Analyyttisen keskustelun pohjaksi tuollainen salaliittoteoria on äärettömän huono. Toki se tuossa keskustelussa antaa jälleen kerran vastauksen kaikkiin kysymyksiin.

Mutta niinhän sen pitääkin. Sen takiahan salaliittoteoriat keksitään.

(Kysykää nyt taas joku minulta että miksi tämä rengassotku tuli näin sopivasti. Kertokaa minulle että muuta vaihtoehtoa kuin salaliitto ei ole :D )
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmari, ongelma siinä on niinkuin Michelinkin toteaa että millä todetaan toi koko touhu? tässä lainaus Mike Gascoynelta (F1-Live):

"What they [FIA] are saying is the way the Michelin tyre deforms and then the part of the rubber that comes into contact with the road when they look at it after the race could be wider than 270mm," said Gascoyne to BBC Radio Five Live. "So how do you decide whether it was bigger than 270mm at any point, or whether it was random, touching a corner, or a kerb on a corner, or whether it was happening all the time and giving an advantage ?"

Näin siis renault´n tekninen johtaja, ja tätä mäkin olen kysynyt. Ongelma on ettei noita renkaita tehdä uusia 2vkon aikana 5 tallille, ja siinä on ongelma.
Tietenkin tulee ainekset salaliitolle tms kun se sattuu taas suosimaan FIA:n päätös Ferraria etunenässä... ongelma vaan ei ole tää Forum, vaan kyllä näitä keskusteluja käydään muillakin saiteilla...
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
FIA:n päätös F1-autojen renkaiden leveysmittauksen suorittamisesta vasta kilpailun jälkeen on Bridgestonen ansiota japanilaisvalmistajan tehtyä valituksen Michelinin käyttämästä porsaanreiästä. Michelinin renkaat ovat ennen kisaa olleet sääntöjen sallimissa leveyksissä, mutta paremman pidon saamiseksi ne ovat lämmennessään levenneet yli sallitun 270 millin rajan. Bridgestone ei ole käyttänyt vastaavaa porsaanreikää hyväkseen.
Michelinin paremman kilpailukyvyn on uskottu johtuneen juuri yli maksimirajan levenneistä renkaista. Bridgestoneja käyttävä Ferrari-talli on närkästynyt asiasta ja kehottanut Bridgestonea protestoimaan asiasta FIA:lle. Japanilaisrengastajan vastalause onkin tuottanut tulosta.

Toimitus / Sportti.com

Kun tietää FIA:n ferrari myönteisyyden, niin ei tässä paljoakaan jää arvailujen varaa
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Minusta on hiukan yksipuolista tulkintaa pitää FIA:aa kritisoivia Schumi/Ferrari -vihaajina saatikka sokeina suomi/kimi -faneina.

Kyllä oleellinen kysymys on: Miksi juuri nyt ja ketä/mikä tästä eniten hyötyy ?

Mikäli uudet sääntötulkinnat ovat voimassa jo ensi kisassa, syödään jälleen kerran FIA:n uskottavuutta. (puolueettomuutta) Jos Michelinille (M-talleille) annetaan lisää aikaa tehdä tarvittavat muutokset . . . voitaisiin ehkä sanoa, että kyse ei ole FIAn harjoittamasta Ferrarin suosimisesta.

Uskon, että boikottiuhka otetaan tosissaan ja uudet sääntötulkinnat eivät ole voimassa vielä seuraavassa kisassa. Vedonlyöntiä FIAn päätöksistä en tosin aio tehdä. wink
 
Ylös