No ei se ihan noin ole. Seuraava väite perustuu baarikeskusteluihin Sakemannien (osalla Schumi, osalla Mese -lippis päässä) Hungarotingillä 2000.Ilmari:
Ja kyllä kai saksalaiset kannattavat saksalaisia kuljettajia (joita sarjassa on useita) ja saksalaisia autoja. Ja entäs loppumaailma?
Eiköhän tuo michelinkin kehitä renkaita koko ajan...tuskinpa se renkaan koko hirveästi vaikuttaa rengas seokseenraakku:
Bridgestoneja kehitetetään kokoajan.. Michelinillä puolestaan aprikoidaan uskalletaanko nykyisiä renkaita kehittää vai pitääkö siirtää resursseja kapeamman renkaan valmistukseen...
Olin Englannissa sen viikon jolloin siellä oli Silverstonen kisat. Lehdissä oli pienet jutut Coulthardista ja Buttonista, muista hemmoista (edes englantilaisista) ei mitään.Ilmari:
No miksei se FIA anna välillä sitten namia vaikka Englannillekkin, joka tunnetusti on täysin autourheiluhullua kansaa? Ja kyllä kai saksalaiset kannattavat saksalaisia kuljettajia (joita sarjassa on useita) ja saksalaisia autoja. Ja entäs loppumaailma?
Väite siitä että FIA "järjestää" vuodesta toiseen Ferrarin mestariksi koska se lisää Formuloiden suosiota on täysin järjetön.
Eikös katsomäärät romahtaneet viime kausina JUURI Ferrarin ja Schumin ylivoiman takia...oldez:
Siis Ferraria kannatetaaan ympäri maailmaa enemmän kuin mitään muuta tallia... Varsinkin saksassa ja italiassa. Jos ferrari pärjää niin kyllä fanitkin katsovat kisoja. Suurinta osaa ei kiinnosta katsoa kisaa jos suosikki ei pärjää. Esim. on paljon kivempi mennä katsomaan kisaa jossa suosikki taistelee voitosta kuin mennä katsomaan kisaa jossa suosikki taistelee jäännöspisteistä. Trust me. Olin katsomassa kun v. 1997 häkkinen keskeytti ja v.1998 kun häkkinen voitti barcelonassa. Ja mitä isommat katsoja luvut niin sitä enemmän rahaa bernielle.Ilmari:
Kertokaa nyt mitä Bernie Ecclestone tai FIA hyötyvät siitä että ne auttavat Ferraria? Lajista tulee yksitoikkoinen ja katsojat kaikkoavat, niinkuin tälläkin forumilla on nähtävissä. Miksi ihmeessä se voisi olla Bernien tai FIAn etu?
Tässä tilanteessahan säännöt ovat sellaiset, että on alettu kiistelemään parin sanan ristiriitaisesta merkityksestä eli säännöissä on selkeitä porsaanreikiä.PKurki:
Mikäli rengas on kisan aikana laiton, on se silloin laiton. Ei minusta tuo millään tavalla keksityltä tekosyyltä tunnu.
Edelleen hoetaan samaa, eli RENKAITA ei tarvitse kaventaa vaan sitä rataa koskettavaa osaa...Misa1:
FO110K: Juu, olen tietoinen siitä että Williams teki muutakin kuin otti uudet renkaat käyttöön!
Mutta leveämmillä eturenkailla on varmasti vaikutuksensa sen uuden perän toimintaan!
Perä ei enää välttämättä toimi niin hyvin kuin sen on suunniteltu toimivan jos eturenkaiden tuoma pito hieman pienenee! Tällöin autosta voipi tulla esim. hiukan aliohjaavampi, joka taas vaikuttaa kokonaisuutena autoon siten että vauhti hidastuu verrattuna aikaisempaan! Eikä sen tarvitse paljo heikommin toimia että Ferrari menis nopeudessa ohi!
McLaren ei Kimin mukaan ole juuri tehnyt mitään autoon kauden alun jälkeen, jolloin he eivät juuri menetä mitään!
Toki kehitys menee eteenpäin renkaiden muiden osalta, eli paluu vanhoihin kapempiin renkaisiin nyt, ei tietenkään ole suoraan verrannollinen kauden alkuun!
Silti mielestäni Williams saattaa olla suurin häviäjä tässä tilanteessa! Ei toki välttämättä, jos heidän muutokset toimivat edelleen muilta osin hyvin!
plaah, mitä selostusta
En lukenut kaikkia viestejä, joten joku saattoi tästä jo mainita!E. Tuhero:
Nimenomaan... Tämä topikki on kait ensimmäinen kerta kun voin olla jostain samaa mieltä ferrari-fanien kanssa, olematta kuitenkaan TIPPAAKAAN Ferrari-fani.Ilmari:
Oletetaanpa että nyt olisi tullut ilmi, että Ferrarin vaihdelaatikko on itse asiassa ollut koko kauden laiton. Todettaisiin että sääntöjä on vain tulkittu liian väljästi.
Minkälaista keskustelua tällä foorumilla käytäisiin?
Suunnilleen seuraavankaltaista:
Todettaisiin että FIA on katsonut tahallisesti sormien läpi Ferrarin laitonta vaihdelaatikkoa, jotta Ferrari ja Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.
Vaadittaisiin välittömästi Ferraria muuttamaan vaihdelaatikkonsa samanlaiseksi kuin muilla talleilla, jottei se saisi epäreilua kilpailuetua muihin talleihin nähden.
Kukaan ei missään tapauksessa ihmettelisi sitä, miten aikaisemmin laillinen vaihdelaatikko on yhtäkkiä muuttunut laittomaksi.
Paheksuttaisiin vielä FIA:aa siitä että taas se suosii Ferraria jotta Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.
Kuulostaako tutulta?
wink wink wink wink
Miksi FIA ei puuttunut aikasemmin asiaan? Ehkä asiasta ei yksinkertaisesti tiedetty silloin kun "schumacher ei vielä ollut hädässä" ja siihen ei voitu puuttua. Nyt kun asia on FIA:n tiedossa tulee siihen ehdottomasti puuttua.. Tiedän kyllä varoajan olevan lyhyt, mutta jotenkin tuntuu että monzaan mennessä ei asiassa kuitenkaan tapahdu juuta eikä jaata. Jos jo kilpailuissa tapahtuvan törttöilyn rankaisuunkin menee vetoomuksien ja protestien jälkeen monta viikkoa, niin ihme on jos näin merkittävässä asiassa FIA tekisi päätöksen suoralta kädeltä.
Fiksuin ratkaisu olisi kait sääntömuutos USA:n gphen.. mutta katsotaan mitä tapahtuu.
Sääntojen henkeä on ainakin rikottu ja rikotaan joka kierros kun misukoilla rataa kierretään, joten olisi munatonta jos asiaan ei ollenkaan puututtaisi koska ei haluta sotkea tiukkaa mm-taistoa.
Joten ottakaa niitä verenpainelääkkeitä ja jättäkää sitten vaikka kisat katsomatta jos siltä tuntuu, itse ajattelin kyllä formuloita seurata, tapahtuu tässä sitten mitä tahansa.
Ave !!!Cage:
siis jos oletetaan villijamssin kärsivän kavennuksesta aerodynaamisesti niin enpä usko siihen tulevan suurta muutosta. Ja Micheliniltä siis sanottiin, että tarvittava kavennus kulutuspintaan ei tuo merkittävää muutosta suorituskykyyn...