rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ilmari:
Ja kyllä kai saksalaiset kannattavat saksalaisia kuljettajia (joita sarjassa on useita) ja saksalaisia autoja. Ja entäs loppumaailma?
No ei se ihan noin ole. Seuraava väite perustuu baarikeskusteluihin Sakemannien (osalla Schumi, osalla Mese -lippis päässä) Hungarotingillä 2000.
Saksalaisista ehdottomasti suosituin on Schumi, joka toi maalle maan ensimmäisen (?) mestaruuden. Muiden suosiosta ei puhuta edes samassa lauseessa (Vrt. Suomi, Mika vs. Mika) Itse asiassa Mika H oli Saksan F1-kuski #2 monia vuosia kiitos Mersu-kytkennän. Ja Bemaria harva sakemanni kannustaa, Mersu on se kansan merkki siellä. Bemari on Baijerin merkki, joten sitä ei koko kansa samaista omakseen!

Muusta keskustelusta en jaksa todeta kuin:
Jos FIA:lla ei ole Ferraria suosivaa politiikkaa, niin 5mm toleranssia sovelletaan molempiin reunoihin renkaassa - ja ongelmaa ei ole!
Ett silleen!!!!!!!1
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Pelkästään tämä sekasotku jo tekee M-talleille hallaa vaikka FIA päättäisikin lopulta nykyisten renkaiden olevan laillisia.

Bridgestoneja kehitetetään kokoajan.. Michelinillä puolestaan aprikoidaan uskalletaanko nykyisiä renkaita kehittää vai pitääkö siirtää resursseja kapeamman renkaan valmistukseen...
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
raakku:
Bridgestoneja kehitetetään kokoajan.. Michelinillä puolestaan aprikoidaan uskalletaanko nykyisiä renkaita kehittää vai pitääkö siirtää resursseja kapeamman renkaan valmistukseen...
Eiköhän tuo michelinkin kehitä renkaita koko ajan...tuskinpa se renkaan koko hirveästi vaikuttaa rengas seokseen
 

Hanks

Well-known member
Liittynyt
29.3.2001
Viestit
116
Sijainti
Kempele
Kyllähän tämä rengasjupakka on aivan selvää kulissien takaista kähmintää, jonka tarkoituksena on suistaa Monty ja Kimi ulos mestaruuskamppailusta. Kuinka sattuikaan, että FIA löysi tämän pienen ongelman Misukoiden eturenkaista juuri kun Herr Schumacher ja Scuderia Ferrari ovat menettämässä otettaan mestaruusvaltikasta.

FIA ei voi muuttaa sääntöjään kesken kauden, mutta miten sääntöjen tulkintaa voidaan sitten muuttaa, vieläpä yksipuolisesti. Jos tulkintoja lähdetään tarkastelemaan pilkkua viilaten, niin pitäisikö kulutuspinta laskea ottaen huomioon urien syvyyskin, vai pitäisikö urien välinen alue jättää pois laskuista? Entä pitäisikö kuluneissa renkaissa olevat mahdolliset epäpuhtaudet ottaa huomioon ikäänkuin fraktaalimaisesti kiertämällä kaikki eteen osuvat muruset ympäri ja sisällyttämällä näin "kuljettu" matka leveyteen? Entä tosiaan se, että jos renkaat ovat kuluneet reunoistaan kanttareiden yli ajamisen johdosta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ajatellaanpa asiaa hieman toiselta kantilta!

McLaren pärjäsi kauden alussa suht hyvin ja pystyi haastamaan Ferrarit! Williams oli tällöin vielä hukassa!

Hieman ennen kauden puolta väliä Williams otti käyttöön Michelinin kehittämän leveämmän eturenkaan, jolloin Williamsin vauhti nousi aivan uudelle tasolle! Tällöin sekä Ferrari että McLaren joutuivat altavastaajan asemaan!

Saksan kisaan myös McLaren otti leveämmät eturenkaat käyttöön, vauhti ei noussut Williamsin tasolle. Lähinnä vauhti pysyi samalla tasolla Ferrariin nähde kuin alkukaudesta!

Nyt FIA haluaa Michelinin poistavan käytöstä leveämmän eturenkaan, kuka tästä kärsii eniten ja kuka voittaa?

Luulisi että Michelin tallit voivat palata käyttämään vanhaa kapeampaa rengasta, eikä uutta tarvitse kehittää, niinkuin Michelin väittää!

Ja tästä suurin kärsijä on epäilemättä Williams! McLaren on tässä hieman sellainen väliinputoaja, ei välttämättä kärsi, pääse Williamsin tasolle mutta Ferrari nousee myös McLarenin rinnalle! Ferrari voittaa ehkä tästä porukasta eniten + muut B-stone tallit!

Joka tapauksessa sarja mielestäni tasoittuu entisestään kun palataan alkuasetelmiin? Ellei Williams menetä vauhtiaan? Toisaalta voi olla että tämän jälkeen Ferrari menee menojaan!
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Päissäni spekuloin myös ajatuksella Mclarenin ja Williamssin välin tasoittuvan.

Tosin rengaskehitystä tapahtuu koko ajan, joten jos "palattaisiin" vanhoihin ei-leviäviin renkaisiin, niin mentäneen takapakkia suhteessa B-renkaisiin.

Joka tapauksessa nyt jo on saavutettu:
1) epävarmuutta, kaaosta yms. Michelin tallissa. Jo tämä voi sekaannut voi tuoda tarvittavan hiuksen hienon edun Ferrarille.
2) jos joku Michelin talli kuiteniin voittaa MM:n on voitto se tahrattu "kepulikonstein saavutetuksi"

Anyway: säälittävää toimintaa etenkin kun se tapahtuu vasta nyt kun MM on uhattuna.

Pelko perseessä: loppukauden kisoissa nostellaan kilpaa puolin ja toisin protesteja "liian sileistä renkaista" jne. ja voitot ratkotaan oikeusistuimissa "intialaisten" johdolla...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
sen verran Misa tarkennusta, että kun Williams otti tuon eturenkaan käyttöön niin samaan aikaan he saivat myöskin autoonsa uuden perän (ripustus & vaihdelaatikko) ja aerodynamiikkaa he kehittelivät paremmaksi koko kevään ja alkukesän... eli ei se nopeus pelkästään renkailla syntynyt.

esmes se perä on täysin uudenlainen, se joka alunperin heidän tämän vuoden autoonsa oli suunniteltu. Imolaan saakka Williams ajoin viime vuoden auton takapäästä kehitetyllä versiolla...
(jtn luotettavuus ongelmia oli talvella niin williams siirsi sen käyttöönottoa)

Samaan aikaan McLaren on myös alkanut käyttämään leveämpä kumia, mutta heillä se nopeuden lisäys ei ole ollut kovinkaan suuri...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ilmari:
No miksei se FIA anna välillä sitten namia vaikka Englannillekkin, joka tunnetusti on täysin autourheiluhullua kansaa? Ja kyllä kai saksalaiset kannattavat saksalaisia kuljettajia (joita sarjassa on useita) ja saksalaisia autoja. Ja entäs loppumaailma?

Väite siitä että FIA "järjestää" vuodesta toiseen Ferrarin mestariksi koska se lisää Formuloiden suosiota on täysin järjetön.

:mad:
Olin Englannissa sen viikon jolloin siellä oli Silverstonen kisat. Lehdissä oli pienet jutut Coulthardista ja Buttonista, muista hemmoista (edes englantilaisista) ei mitään.

Perjantain aika-ajoa ei näytetty kun vasta keskiyöllä, eikä mitään harjoituksia näytetty kuten Suomessa näytetään.

Että sellainen 'autourheilu hullu kansa' se oli. :D

Kyselinkin paikallisilta formuloista, mutta eipä siellä hirveesti hehkutettu muita kuin Damonia ja Nigeliä. :rolleyes:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
oldez:
Ilmari:
Kertokaa nyt mitä Bernie Ecclestone tai FIA hyötyvät siitä että ne auttavat Ferraria? Lajista tulee yksitoikkoinen ja katsojat kaikkoavat, niinkuin tälläkin forumilla on nähtävissä. Miksi ihmeessä se voisi olla Bernien tai FIAn etu?
Siis Ferraria kannatetaaan ympäri maailmaa enemmän kuin mitään muuta tallia... Varsinkin saksassa ja italiassa. Jos ferrari pärjää niin kyllä fanitkin katsovat kisoja. Suurinta osaa ei kiinnosta katsoa kisaa jos suosikki ei pärjää. Esim. on paljon kivempi mennä katsomaan kisaa jossa suosikki taistelee voitosta kuin mennä katsomaan kisaa jossa suosikki taistelee jäännöspisteistä. Trust me. Olin katsomassa kun v. 1997 häkkinen keskeytti ja v.1998 kun häkkinen voitti barcelonassa. Ja mitä isommat katsoja luvut niin sitä enemmän rahaa bernielle.
Eikös katsomäärät romahtaneet viime kausina JUURI Ferrarin ja Schumin ylivoiman takia... :p

Bernien suusta on kuultu seuraavat viisaudet:

Ensin Suzukassa 1999:
Olisi hyvä, jos yksi kuljettaja ei voittaisi kokoajan. Katsojat voivat kyllästyä...

Sitten kaudella 2002 jossain välissä:
*NYTHÄN* Formula 1:set ovat huippujännitävää seurattavaa, kun Schumacher voittaa *KOKOAJAN* ja kaikki muut yrittävät voittaa hänet!

yuck yuck yuck

<small>[ 01-09-2003, 11:05: Message edited by: Karpow ]</small>
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Katsojamäärät romahtivat juuri Ferrarin ylivoiman takia. Bernie on sanonut, että haluaisi mestaruuden ratkeavan viimeisessä kisassa Ferrarin ja Schumin voittoon.
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Ajetellaanpa fiktiivinen tilanne, jossa rengasvalmistajat ja sitä kautta suorituskyky olisi toisinpäin. Jotenkin tuntuu siltä, että täällä olisi tekstiä malliin: "No selivishän se miks Ferrari ja Bridgestone on ollu niin ylivoimasia. Nehän on huijannu jo pidemmän aikaa!". Mikäli rengas on kisan aikana laiton, on se silloin laiton. Ei minusta tuo millään tavalla keksityltä tekosyyltä tunnu.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
FO110K: Juu, olen tietoinen siitä että Williams teki muutakin kuin otti uudet renkaat käyttöön!

Mutta leveämmillä eturenkailla on varmasti vaikutuksensa sen uuden perän toimintaan!

Perä ei enää välttämättä toimi niin hyvin kuin sen on suunniteltu toimivan jos eturenkaiden tuoma pito hieman pienenee! Tällöin autosta voipi tulla esim. hiukan aliohjaavampi, joka taas vaikuttaa kokonaisuutena autoon siten että vauhti hidastuu verrattuna aikaisempaan! Eikä sen tarvitse paljo heikommin toimia että Ferrari menis nopeudessa ohi!

McLaren ei Kimin mukaan ole juuri tehnyt mitään autoon kauden alun jälkeen, jolloin he eivät juuri menetä mitään!

Toki kehitys menee eteenpäin renkaiden muiden osalta, eli paluu vanhoihin kapempiin renkaisiin nyt, ei tietenkään ole suoraan verrannollinen kauden alkuun!

Silti mielestäni Williams saattaa olla suurin häviäjä tässä tilanteessa! Ei toki välttämättä, jos heidän muutokset toimivat edelleen muilta osin hyvin!

plaah, mitä selostusta :eek:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
PKurki:
Mikäli rengas on kisan aikana laiton, on se silloin laiton. Ei minusta tuo millään tavalla keksityltä tekosyyltä tunnu.
Tässä tilanteessahan säännöt ovat sellaiset, että on alettu kiistelemään parin sanan ristiriitaisesta merkityksestä eli säännöissä on selkeitä porsaanreikiä.

Kyse ei ole siis siitä onko joku laiton vai laillinen, vaan miten sitä pirun sääntökirjaa pitäisi tulkita.

Nyt näyttäisi siltä, että "siltakiven" ja varmaan ennenkaikkea Ferrarin tulkinta on FIA:n osalta todettu ainoaksi oikeaksi ja kyseinen tulkinta pitäisi ottaa mahdollisimman nopeasti käyttöön...jopa niin nopeasti, että muista ei olisi vastusta Ferrarille.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Tiedän kyllä sen, että täällä olisi hieman toisenlainen keskustelu käynnissä, jos tilanne olisi päinvastainen.

Mutta, aivan kuten tein jo silloin, kun väitettiin Ferrarin saavan hyötyä luistonestomaisesta vaihteidenvaihdosta, pystyn olemaan objektiivinen myös nyt. Tuolloin Ferrarin tapauksessa kirosin lähinnä sitä, että Laareni ei ollut osannut käyttää hyödyksi samaa porsaanreikää. Nyt, jos tilanne olisikin Bstonen eduksi, niin kiroaisin aivan samalla tavalla sitä, että Michelinillä ei olisi osattu hakea samaa porsaanreikää.

Eli mielestäni tämä tapaus kuuluu juuri niihin, joita ykkösissä tulee vastaan melkein joka vuosi. Porsaanreikiä ja sääntötulkintoja tehdään, koska FIA tekee säännöistä epätarkkoja. Ferrari4everin mielestä tuo "when new" ei koske sitä "furthermore" kohtaa. Minun mielestäni se taas kattaa koko c-kohdan.

Tulkitkoon FIA säännön miten lystää, mutta Michelinille täytyy antaa aikaa tehdä ne uudet renkaat. Jos heiltä itseltään sanotaan, että se ei tuota sinällään mitään vaikeuksia muutoin kuin aikataulun kannalta niin luulisi kaikkien ymmärtävän, ettei kyse ole edun menettämisen pelkäämisessä. Jos he edun menettävät niin Sgumi ehtii kyllä voittamaan mestaruuden vielä kahdessa viimeisessä kisassa.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Misa1:
FO110K: Juu, olen tietoinen siitä että Williams teki muutakin kuin otti uudet renkaat käyttöön!

Mutta leveämmillä eturenkailla on varmasti vaikutuksensa sen uuden perän toimintaan!

Perä ei enää välttämättä toimi niin hyvin kuin sen on suunniteltu toimivan jos eturenkaiden tuoma pito hieman pienenee! Tällöin autosta voipi tulla esim. hiukan aliohjaavampi, joka taas vaikuttaa kokonaisuutena autoon siten että vauhti hidastuu verrattuna aikaisempaan! Eikä sen tarvitse paljo heikommin toimia että Ferrari menis nopeudessa ohi!

McLaren ei Kimin mukaan ole juuri tehnyt mitään autoon kauden alun jälkeen, jolloin he eivät juuri menetä mitään!

Toki kehitys menee eteenpäin renkaiden muiden osalta, eli paluu vanhoihin kapempiin renkaisiin nyt, ei tietenkään ole suoraan verrannollinen kauden alkuun!

Silti mielestäni Williams saattaa olla suurin häviäjä tässä tilanteessa! Ei toki välttämättä, jos heidän muutokset toimivat edelleen muilta osin hyvin!

plaah, mitä selostusta :eek:
Edelleen hoetaan samaa, eli RENKAITA ei tarvitse kaventaa vaan sitä rataa koskettavaa osaa...

edit: tarkennusta tuohon...
siis jos oletetaan villijamssin kärsivän kavennuksesta aerodynaamisesti niin enpä usko siihen tulevan suurta muutosta. Ja Micheliniltä siis sanottiin, että tarvittava kavennus kulutuspintaan ei tuo merkittävää muutosta suorituskykyyn...

<small>[ 01-09-2003, 11:35: Message edited by: Cage ]</small>
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Eiköhän käytetä sitä kuuluisaa Malesian toleranssia Misukoihin, niin Ferrari fanitkin ovat varmasti tyytyväisiä. :D :D :D :D :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
E. Tuhero:
Ilmari:
Oletetaanpa että nyt olisi tullut ilmi, että Ferrarin vaihdelaatikko on itse asiassa ollut koko kauden laiton. Todettaisiin että sääntöjä on vain tulkittu liian väljästi.

Minkälaista keskustelua tällä foorumilla käytäisiin?

Suunnilleen seuraavankaltaista:

Todettaisiin että FIA on katsonut tahallisesti sormien läpi Ferrarin laitonta vaihdelaatikkoa, jotta Ferrari ja Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.

Vaadittaisiin välittömästi Ferraria muuttamaan vaihdelaatikkonsa samanlaiseksi kuin muilla talleilla, jottei se saisi epäreilua kilpailuetua muihin talleihin nähden.

Kukaan ei missään tapauksessa ihmettelisi sitä, miten aikaisemmin laillinen vaihdelaatikko on yhtäkkiä muuttunut laittomaksi.

Paheksuttaisiin vielä FIA:aa siitä että taas se suosii Ferraria jotta Michael Schumacher saataisiin maailmanmestariksi.

Kuulostaako tutulta?

wink wink wink wink
Nimenomaan... Tämä topikki on kait ensimmäinen kerta kun voin olla jostain samaa mieltä ferrari-fanien kanssa, olematta kuitenkaan TIPPAAKAAN Ferrari-fani.
Miksi FIA ei puuttunut aikasemmin asiaan? Ehkä asiasta ei yksinkertaisesti tiedetty silloin kun "schumacher ei vielä ollut hädässä" ja siihen ei voitu puuttua. Nyt kun asia on FIA:n tiedossa tulee siihen ehdottomasti puuttua.. Tiedän kyllä varoajan olevan lyhyt, mutta jotenkin tuntuu että monzaan mennessä ei asiassa kuitenkaan tapahdu juuta eikä jaata. Jos jo kilpailuissa tapahtuvan törttöilyn rankaisuunkin menee vetoomuksien ja protestien jälkeen monta viikkoa, niin ihme on jos näin merkittävässä asiassa FIA tekisi päätöksen suoralta kädeltä.
Fiksuin ratkaisu olisi kait sääntömuutos USA:n gphen.. mutta katsotaan mitä tapahtuu.

Sääntojen henkeä on ainakin rikottu ja rikotaan joka kierros kun misukoilla rataa kierretään, joten olisi munatonta jos asiaan ei ollenkaan puututtaisi koska ei haluta sotkea tiukkaa mm-taistoa.

Joten ottakaa niitä verenpainelääkkeitä ja jättäkää sitten vaikka kisat katsomatta jos siltä tuntuu, itse ajattelin kyllä formuloita seurata, tapahtuu tässä sitten mitä tahansa.
En lukenut kaikkia viestejä, joten joku saattoi tästä jo mainita!

Eli Ilmari ja E.Tuhero kumpa se FIA sitten olisi tasapuolinen!

Malesiassa 1999 sääntöjä rikottiin! Paikallinen tuomaristo hylkäsi molemmat Ferrarit! FIA palautti Ferrarin pisteet!

Eli tuo Ilmarin kuvailema tapahtuma on jo tapahtunut! Silloin FIA meni Ferrarin puolelle!

Yllättäen jälleen on käymässä niin. yuck
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Cage:

siis jos oletetaan villijamssin kärsivän kavennuksesta aerodynaamisesti niin enpä usko siihen tulevan suurta muutosta. Ja Micheliniltä siis sanottiin, että tarvittava kavennus kulutuspintaan ei tuo merkittävää muutosta suorituskykyyn...
Ave !!!

Mikäli mä olen mitään ymmärtänyt ei kulutuspinan vähäinen kaventaminen välttämättä auta koska todellinen kipupiste on renkaan rungon, joka sallii kylkivallin alaosan, etenkin olan, taittumisen melkein kulutuspinnan suuntaiseksi, suunnittelussa ja sen korjaaminen vaatinee merkittäviä muutoksia renkaan runkoon.

Michelin löi BS teknologisesti ja nyt BS yrittää iskeä takaisin juridisesti. Rule interpretation to order... McBrakes, McDiff, ja nyt McTyres.......

- Oho -
 
Ylös