rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tilanne on avain samanlainen kuin McLarenin kolmannen polkimen kanssa kaudella 1998.

McLaren oli hyväksyttänyt polkimensa FIAlla aikoja sitten jo kaudella 1997. Sitten Ferrari alkoi kitistä kaudella 1998 siitä, että kysessä on luistonestojärjestelmä, kun McLarenit olivat varvanneet kaikki Australiassa kierroksella. Haluttiin "selvennystä" sääntöihin. Ferrari sai tahonsa läpi ja poljin kiellettiin laittomana. (Asiasta poiketen: oli varmasti naamat näkkärillä Ferrarilla, kun polkimen poistonkin jälkeen McLarenien tahti jatkui samana Brasiliassa. :D )

Nyt tilanne on AIVAN samanlainen. Nyt renkaiden osalta. Michelin on hyväksyttänyt renkaansa FIAlla hyvissä ajoi ja Ferrari kitisee taas. Jälleen halutaan sääntöihin "selvennystä". Ja tottakai Ferrarin on saatava tahtonsa läpi jälleen... Muutenhan se voisi jopa hävitä mestaruudet... yuck

Toivottavasti tilanne säilyy kuitenkin samanlaisena Williamsin ja McLarenin taholla, vaikka Michelin pakotettaisiin muuttamaan renkaitaan KESKEN kauden. Eli turpiin vaan Ferrarille ja onnea. :D

Punaisen paroonin ylivoimaa on nähty jo aivan tarpeeksi viimeisien vuosien ajan.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Oho:
Cage:

siis jos oletetaan villijamssin kärsivän kavennuksesta aerodynaamisesti niin enpä usko siihen tulevan suurta muutosta. Ja Micheliniltä siis sanottiin, että tarvittava kavennus kulutuspintaan ei tuo merkittävää muutosta suorituskykyyn...
Ave !!!

Mikäli mä olen mitään ymmärtänyt ei kulutuspinan vähäinen kaventaminen välttämättä auta koska todellinen kipupiste on renkaan rungon, joka sallii kylkivallin alaosan, etenkin olan, taittumisen melkein kulutuspinnan suuntaiseksi, suunnittelussa ja sen korjaaminen vaatinee merkittäviä muutoksia renkaan runkoon.

- Oho -
Jos näin on niin ihmettelen sitä Michelin-ukon lausumaa, että tehtävä ei ole vaikea toteuttaa. Ja nimenomaanhan on kokoajan puhuttu, että renkaasta tulee kuluessaan "laiton".

<small>[ 01-09-2003, 13:17: Message edited by: Cage ]</small>
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Cage:
Originally posted by Oho:
Jos näin on niin ihmettelen sitä Michelin-ukon lausumaa, että tehtävä ei ole vaikea toteuttaa. Ja nimenomaanhan on kokoajan puhuttu, että renkaasta tulee kuluessaan "laiton".
Ave !!!

Siis renkaita on toissalta epäilty laittomiksi juurikin kulumisen johdosta, joka leventää aavistuksen kulutuspintaa. Mutta FIA uhkaa laajentaa tulkintaa myös ajonaikaisksi jolloin renkaan rungon rakenteen ominaisuudet nousevat todella merkittäviksi.

http://www.pitpass.com/news2/news.cfm?newsid=7256

- Oho -

<small>[ 01-09-2003, 13:38: Message edited by: Oho ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Karpow:
Tilanne on avain samanlainen kuin McLarenin kolmannen polkimen kanssa kaudella 1998.

McLaren oli hyväksyttänyt polkimensa FIAlla aikoja sitten jo kaudella 1997. Sitten Ferrari alkoi kitistä kaudella 1998 siitä, että kysessä on luistonestojärjestelmä, kun McLarenit olivat varvanneet kaikki Australiassa kierroksella. Haluttiin "selvennystä" sääntöihin. Ferrari sai tahonsa läpi ja poljin kiellettiin laittomana. (Asiasta poiketen: oli varmasti naamat näkkärillä Ferrarilla, kun polkimen poistonkin jälkeen McLarenien tahti jatkui samana Brasiliassa. :D )
Tosin ainakin mika häkkisen mukaan McLaren käytti kolmea poljinta vielä ainakin monacossa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
oldez:
Karpow:
Tilanne on avain samanlainen kuin McLarenin kolmannen polkimen kanssa kaudella 1998.

McLaren oli hyväksyttänyt polkimensa FIAlla aikoja sitten jo kaudella 1997. Sitten Ferrari alkoi kitistä kaudella 1998 siitä, että kysessä on luistonestojärjestelmä, kun McLarenit olivat varvanneet kaikki Australiassa kierroksella. Haluttiin "selvennystä" sääntöihin. Ferrari sai tahonsa läpi ja poljin kiellettiin laittomana. (Asiasta poiketen: oli varmasti naamat näkkärillä Ferrarilla, kun polkimen poistonkin jälkeen McLarenien tahti jatkui samana Brasiliassa. :D )
Tosin ainakin mika häkkisen mukaan McLaren käytti kolmea poljinta vielä ainakin monacossa.
missäs moinen tieto on mikan sanomana? itse ainakin muistan tuolta vuodelta että kolmatta poljinta käytettiin kaudella 98 vain ja ainoastaan Melbournessa, sitten se kiellettiin ja Mäcci poisti sen autoistaan Brasiliaan mennessä...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Gace: En oikeastaan tarkoittanut aerodynaamiikan vaikutuksia tuolla, vaan lähinnä etupään pidon heikkenemistä!

Eli kun renkaiden täytyy olla "kapeammat", niin pito heikkenee etupäässä!

Tällöin peräpään pito on etupäätä "parempi", jolloin etupää luistaa, jonka seurauksena auto puskee, eli aliohjaa!

Kun Williams teki muutoksia perään, niin niiden tarkoituksena oli varmasti saada auto parempaan tasapainoon ja arvelen että näillä "leveämmillä" eturenkailla oli vaikutuksensa perän toimintaan!

Eli jos Williams joutuu palaamaan vanhoihin "kapeampiin" renkaisiin, niin se ei välttämättä vaikuta aerodynamiikan toimivuuteen suoraan, vaan siihen että perä pitää liian hyvin etupäähän verrattuna! Toisin sanoen auto on vaikea saada tasapainoon etu- ja takapään pidon suhteen! Jolloin peräpään pitoa täytyy "vähentää", jonka seurauksena auto ei enää "imeydy" rataan samalla voimalla mitä nykyisten "leveämpien" renkaiden aikakaudella!

:D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
FO110K:
oldez:
Karpow:
Tilanne on avain samanlainen kuin McLarenin kolmannen polkimen kanssa kaudella 1998.

McLaren oli hyväksyttänyt polkimensa FIAlla aikoja sitten jo kaudella 1997. Sitten Ferrari alkoi kitistä kaudella 1998 siitä, että kysessä on luistonestojärjestelmä, kun McLarenit olivat varvanneet kaikki Australiassa kierroksella. Haluttiin "selvennystä" sääntöihin. Ferrari sai tahonsa läpi ja poljin kiellettiin laittomana. (Asiasta poiketen: oli varmasti naamat näkkärillä Ferrarilla, kun polkimen poistonkin jälkeen McLarenien tahti jatkui samana Brasiliassa. :D )
Tosin ainakin mika häkkisen mukaan McLaren käytti kolmea poljinta vielä ainakin monacossa.
missäs moinen tieto on mikan sanomana? itse ainakin muistan tuolta vuodelta että kolmatta poljinta käytettiin kaudella 98 vain ja ainoastaan Melbournessa, sitten se kiellettiin ja Mäcci poisti sen autoistaan Brasiliaan mennessä...
http://www.f1-forum.net/misc/mikah/Mikan%20selostus2.wmv

kohdasta 4:30 eteenpäin...

Häkkinen : "98, oliks meillä 97 loppuvaiheessa, meil oli erikoinen jarrutusjärjestelmä"
---
Mustakari : "Auto missä oli kolme poljinta, josta yks oli aivan pieni"
---
Häkkinen : "Se oli kyllä aika vaikea ajettava"..."Varsinkin kun ajettiin radalla niinkuin Monaco"

<small>[ 01-09-2003, 16:40: Message edited by: oldez ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
muistaakseni Piola kirjoitti tuosta mäcin polkimesta jo alkukesästä 97 että se on ollut hetken aikaa niillä kiinni.... täytyy kai kaivaa vanhoi veeämmiä josko muistuis... mun mielestä niillä sitä ei enää 98 monacossa ollut kun se oli bannattu...
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Misa: Niin, eli siinä tapauksessa se Michelin-ukon lausuma ("kavennuksella ei suurta merkitystä pitoon") on sopiva vastaväite... :D
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Itse olen tässä ihmetellyt tätä rengassekoilua. Minulle on muodostunut asiasta seuraava näkemys:

- jos Michelinit ovat laittomat (=sääntöjen vastaiset wink ), kaikki kilpailut tällä renkaalla pitäisi hylätä. Fian olisi pitänyt reagoida nopeammin renkaisiin.

- jos taas renkaat eivät ole laittomat, uusia tulkintoja ei pitäisi esittää renkaista.

Minusta näyttää siltä, että Ferrari pelaa jokeriaan yhtä näyttävästi kuin kalasteli kaudella 2002 Schumille pisteitä. Jos minä olisin voittamassa tällaisella pelillä mm-sarjaa, en suostuisi ottamaan vastaan pokaalia. Ajaisin vaikka "tallimääräyksestä" Suzukassa katsomoon , jos vain siitä olisi apua. Toisille näköjään kelpaa millainen voitto tahansa, millä keinolla hyvänsä.

Urat pois renkaista ja hakekoot Fia lakimiesapua yksiselitteisten sääntöjen laatimiseen.

<small>[ 01-09-2003, 16:59: Message edited by: ml ]</small>
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
oldez:
FO110K:
oldez:
Karpow:
Tilanne on avain samanlainen kuin McLarenin kolmannen polkimen kanssa kaudella 1998.

McLaren oli hyväksyttänyt polkimensa FIAlla aikoja sitten jo kaudella 1997. Sitten Ferrari alkoi kitistä kaudella 1998 siitä, että kysessä on luistonestojärjestelmä, kun McLarenit olivat varvanneet kaikki Australiassa kierroksella. Haluttiin "selvennystä" sääntöihin. Ferrari sai tahonsa läpi ja poljin kiellettiin laittomana. (Asiasta poiketen: oli varmasti naamat näkkärillä Ferrarilla, kun polkimen poistonkin jälkeen McLarenien tahti jatkui samana Brasiliassa. :D )
Tosin ainakin mika häkkisen mukaan McLaren käytti kolmea poljinta vielä ainakin monacossa.
missäs moinen tieto on mikan sanomana? itse ainakin muistan tuolta vuodelta että kolmatta poljinta käytettiin kaudella 98 vain ja ainoastaan Melbournessa, sitten se kiellettiin ja Mäcci poisti sen autoistaan Brasiliaan mennessä...
http://www.f1-forum.net/misc/mikah/Mikan%20selostus2.wmv

kohdasta 4:30 eteenpäin...

Häkkinen : "98, oliks meillä 97 loppuvaiheessa, meil oli erikoinen jarrutusjärjestelmä"
---
Mustakari : "Auto missä oli kolme poljinta, josta yks oli aivan pieni"
---
Häkkinen : "Se oli kyllä aika vaikea ajettava"..."Varsinkin kun ajettiin radalla niinkuin Monaco"
Saispa noi digilähetykset kaapelin kautta. :( Eihän niitä taida tällä hetkellä saada mistään, mutta voisin tilata jos tosiaan kaapelin kautta diginä tulis...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
FO110K:
muistaakseni Piola kirjoitti tuosta mäcin polkimesta jo alkukesästä 97 että se on ollut hetken aikaa niillä kiinni.... täytyy kai kaivaa vanhoi veeämmiä josko muistuis... mun mielestä niillä sitä ei enää 98 monacossa ollut kun se oli bannattu...
Joo kyllä se tais olla niin että se kiellettiin ennen brasilian kisaa.. Tarkistin muista lähteistä. Ihmetyttää vaan noi Häkkisen puheet..
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Olisko sillä kolmen polkimen Mäkillä ajettu jo sitten Monacossa 97? idea
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Saas nähdä miten monzan kisan jälki löylyissä käy, kun michelin tallit lähtevät kisaan samoilla renkailla kun ne tähänkin asti on ajanut!!!
Sit nähdään onko FIA:lla munaa hylätä kymmentä autoa!!!
Luulenpa että ei ole, jos se uusi säännön tulkinta systeemi edes tulee käyttöön!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ei niiden tarvi kymmentä autoo hylätä, hylkäävät vaan kaikki jotka on ferrarin edellä kisan lopussa wink
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Niin eikös ainakin ennen muinoin tarkastettu vain 6 parasta autoa, nyt varmaan 8 parasta. Joten ei varmaan hylätä kuin korkeintaan 8 Michelin autoa. wink
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Michelin pitää eturenkaat
kiistellyssä muotissaan

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Formula 1 -maailmaa kohahduttaa parhaillaan kansainvälisen autoliiton FIA:n teknisen delegaatin Charlie Whitingin kaikille talleille lähettämä uhkauskirje rengasmittauksen uudistamisesta kesken kauden.
FIA on saanut komissaareiltaan kuva- ja datatietoutta Michelinin renkaiden laajentumisesta kilpailun aikana. Tästä syystä kattojärjestö on päättänyt mittauttaa renkaat jatkossa sekä kylminä ennen kilpailua että kuumina kilpailun jälkeen.
Jos eturenkaiden todetaan saavuttavan enemmän kuin 270 milliä pitopintaa rata-asvaltista, FIA uhkaa hylätä kyseisen suorituksen.
Michelinin formula 1 -manageri Pascal Vasselon vahvisti maanantai-iltana, että ranskalaistehdas toimittaa samalla profiililla rakennetut eturenkaat talleilleen myös seuraaviin Grand Prix -kisoihin.
Michelin kehittää koko ajan yhä kilpailukykyisempiä kumiseoksia, mutta säilyttää niin toimivaksi osoittautuneen muotoilun eturenkaissaan. Tämän muotoilun ansiosta pitopinta saattaa tietyissä tilanteissa kaarreajossa kasvaa ja antaa siten edun kilpailijoita vastaan.
Testitauon aikana Michelin on kehittänyt uudet sadekelin renkaat kääntääkseen myös märällä radalla voimasuhteet Bridgestonea vastaan. Myös kuivalle kelille on seoksia uudistettu, mutta muotti on pidetty entisellään.

Michelin joutui
sodan kohteeksi
Michelinin johtaja Pierre Dupasquier sanookin suoraan FIA:n käynnistäneen sodan hänen yhtiötään vastaan. Ranskalaistehdas ei kuitenkaan aio tinkiä toimintamallistaan.
Ensinnä Michelin haluaa protestoida sääntöpykälien muutosta vastaan kesken kauden.
Toiseksi se vetoaa aikatauluun, joka ei mahdollista erilaisella profiililla rakennetun renkaan valmistamista seuraavaan kisaan mennessä.

Kulunut rengas
vaikea tulkittava
Kyse on lähinnä siitä, että isot pojat leikkivät poliittista valtapeliä.
FIA ei vielä edes ole esitellyt, miten aikoo mittauttaa kisan kuluttamat renkaat ja miten niiden kokemat ruhjeet esimerkiksi reunakiveyksiä vastaan ja ilmanpaineen väheminen tulkitaan.
Käytetyissä renkaissa on aina melkoisia eroja.

Päivitetty: 1.9.2003 23:00:09
---

Näin sitä pitää! Kova kovaa vastaan. :)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Eli kisan jälkeen vain kahdessa Michelinin rengastamassa autossa todetaan laittomat kumit.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
McLaren ja Williams ovat puolestaan molemmat tahoiltaan tyrmänneet huhut boikotista täysin perättöminä. Molemmat ajavat varmasti Italiassa.

Saapa nähdä muuttuuko asetelma nyt sitten suuret Michelin-tallit vastaan oma rengastoimittaja. McLarenin ja Williamsin taholta vaadittaneen joka tapauksessa nyt alkavissa testeissä Micheliniltä selvitystä tilanteesta. doubtful

Se on ainakin varmaan, että tietynlaisia tuloksia ei kannata kisan jälkeen vielä juhlia, vaan odottaa rauhassa se viikko pari, että lopulliset tulokset vahvistetaan. Mikäli Ferrari pystytään lyömään jopa kaikkien kolmen Michelin-tallin toimesta tulos lienee FIA:n näkökulmasta pakko muuttaa.

Kokonaan toinen asia sitten on, että pahimmillaan tämä sotku saa jatkoa Indianapolisissa. Italiassa olettaisin Ferrarin olevan aika vahvoilla, sillä heillä on varmasti kaikkein laajin testiohjelma käynnistymässä ja lisäksi ajetaan kotiradalla. Jos Ferrari onnistuu ottamaan kaksoisvoiton ei renkaiden mittauksiin välttämättä muutamaa tovia enempää käytetä. Kokonaan eri asia on Michelin tallien kaksois tai kolmoisvoiton yhteydessä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Missä muussa lajissa saa jokaisen kilpailun jälkeen odotella pari viikkoa ennenkuin tuloksia voi juhlistaa?
 
Ylös