rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Täällä on siitä 'Bridgestone sanoo Ferrarin hidastavan kehitystä' aiheesta f1racing.netiltä http://www.f1racing.net/news.php?ID=62030

Anteeksi, olin kai sitten yhtäepäselvä kuin FIAn säännötkin, mutta en ajatellut sillä olevan asialle suurtakaan merkitystä oliko virallisesti protestoitu vai epävirallisesti valitettu FIAlle.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ria:
Täällä on siitä 'Bridgestone sanoo Ferrarin hidastavan kehitystä' aiheesta f1racing.netiltä http://www.f1racing.net/news.php?ID=62030

Anteeksi, olin kai sitten yhtäepäselvä kuin FIAn säännötkin, mutta en ajatellut sillä olevan asialle suurtakaan merkitystä oliko virallisesti protestoitu vai epävirallisesti valitettu FIAlle.
Eli tiedot eivät siis pitäneet paikkaansa.

Bridgestone is fighting off a new common perception that it is slowing down Ferrari's charge for a fifth consecutive world championship.

The Japanese marque's technical manager reportedly told German weekly 'Sport Bild' that Ferrari rejected some radical constructions of tyre in Hungary.

'We made some propositions to them but they were refused by the team,' Hisao Suganuma was quoted as saying by Bild.

He suggested that 'communication' between Bridgestone and the Scuderia 'could be improved. 'Nonetheless, our collaboration is still positive.'

Bild continues that Ferrari declined to co-operate with Bridgestone's requests to evaluate another new type of tyre in pre-season testing.

Bridgestone spokeswoman Rachael Ingham rejected the claims and said Sport Bild's information was 'not correct.'

Director of motorsport Hiroshi Yasukawa says it is now time 'for a final push' to give Ferrari a product capable of taking the 2003 championship.

Meanwhile, Ferrari's President Luca di Montezemolo urges Bridgestone to put in an 'extraordinary effort' to respond to the stronger competition.
<small>[ 30-08-2003, 23:32: Message edited by: oldez ]</small>
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Häkkisen aikaan nääkin jutut oli selkeempiä. Renkaat oli pyöreitä ja mustia. wink
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Kuka tuo Antti Väänänen on joka kirjoitti uutisen etusivulle?
Kannatais hiukan perehtyä aiheeseen ennen kuin menee lipsauttelemaan ilmiselviä virheitä...
Olisikohan kielitaito hiukan ruosteessa?
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
JariF1:
Kuka tuo Antti Väänänen on joka kirjoitti uutisen etusivulle?
Kannatais hiukan perehtyä aiheeseen ennen kuin menee lipsauttelemaan ilmiselviä virheitä...
Olisikohan kielitaito hiukan ruosteessa?
Kritiikki ei liene koskaan pahasta, mutta jos sitä roiskitaan kohtuullisen ylimielisesti muun muassa epäilemällä kirjoittajan kielitaitoa, niin lienee syytä miettiä, olisiko kannattanut olla vain ihan hiljaa. Koitan siis tässä sanoa, että mistäköhän kohdasta mahdat puhua ?
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Noniin. Täälläkin on keskustelu käynnissä. Pistänpä tähän idawari nimisen henkilön postauksen tuolta planet-f1:sen forumilta. Kyseinen henkilö tiivisti loistavasti tilanteen - allekirjoittaneen mielestä.

I read one excellent post on this topic in
"There has been some suspicion from the Bridgestone teams that michelin has been cheating for some time now. remember Ross Brawn being angry about teams using very scrubbed tyres?? and also why the michelin tryes for the past 2 years have suffered from graining before suddenly picking up performance.This sudden loss in performance only to be regained in about 5 or 10 laps has always been a mystery to most engineers in this field. this is because this is the time in which the tyres are worn down and as it wears, the contact patch increases considerably due to the shape of the tyre. also at the time, the bridgestone tyres would have expanded to their maximum contact patch due to the heat which does not exceed the allowed size even when worn down so that there is the minimum depth of the grove on the tyres. This was ingenious on the part of michelin and they have used this philosophy in LeMans racing to great effect. The standard practice of the FIA of measuring the contact patch only before the race has allowed this to happen. Now, in all other racing categories where there is a stipulation involving a maximum contact patch, and Michelin is involved with other manufacturers, you might see a protest of results due to the fact that this has come to light.

those of you who are engineers or studied physics at school will know that any material will deform under load and you have a very high vertical load in F1 due to the DOWNFORCE generated by the cars(typically more that one and a half times the weight of the car). bridgestone took this deformation into account in the design of their tyres, hence their tyres never exceed the 270mm contact patch in any condition.

Because of the shape of the michelin tyre, the maximum allowable contact patch is quickly exceeded as soon as a few laps are put on it, due to wear. (Remember Montoya's Superpole laps on scrubbed tyres last season???? 7 in succession)This is a trick michelin caught on at the 2001 San Marino Grand prix where they ran supersoft tyres that when measured before use do not exceed the contact patch allowed but under loading will do so, hence the faster lap times conpared to the bridgestones at that race.

If you think about the loading on a formula one tyre, and the effect of groves on the tyre performance, then having a contact patch that is 10mm wider than that of your opponents effectively eliminates the effect of one grove. Hence the increase in performance.

this also explains why the michelins perform better during very hot track conditions and worse during cold conditions. While the bridgestone tyres have 2 options for coping with very hot track conditions, either making the front tyres smaller to cope with the anticipated expansion ( this would be expensive because you have to build cast a different mould just for this) or use a harder compound ( cheaper, but less performance).
Michelin on the other hand, have a tyre with a greater linear expansivity, hence it will quickly expand and produce a bigger contact patch than allowed and since this is intrinsically linked with temperature, the hotter the track condition, the more expansion you have and a bigger contact patch. the reverse applies for a cold day, the cooler the track conditions, the tyre shrinks a lot more than the brigdestone and the result is a smaller contact patch and this results in lower performance compared to the brigdestone.

This is also shown to be true in the lack of performace with tracks with high speed corners, because a soft tyre cannot withstand the sudden change in direction due to the softer sidewall. Hence BMW williams are afraid of Suzuka, SPa and Silverstone where they know they have an inherent performance difference due to the softer sidewalls on their tyres.

This is why the michelins have always excelled in hot track conditions. and they suffer badly when it gets cold. This problem has not been noticed for a while because for the past 2 years, Brigdestone has had a better tyre compound and construction method. now that they are reasonably close to each other in terms of compound and construction, the michelin design is showing more performance because of the increased contact area under load and with increased temperature.

My only concern is that Michelin has exploited this loophole in the application of the rules and Brigdestone has not caught on to this earlier. the rules state that the contact patch must not exceed 270mm and because the contact patch is only measured before the race, Michelin decided to exploit this. Now that it is going to be measure before and after the race, they know that their tyres will not comply and that this has been their design philosophy all along."

Eli ei nyt ihan puhtaita jauhoja Michelinillä ole pussissa, jos ajatellaan sääntöjen nk. "henkeä".
Ei ihme, että Monty otti viime vuonna niitä paaluja. Michelinin pojat suunnittelivat renkaan, joka oli sääntöjen vastainen ajattaessa, mutta rajamailla mitattaessa.

Mielestäni FIA:lla on oikeus puuttua epäkohtaan, joka on varsin iso tässä tapauksessa. Misukoiden käyttäjät saavat epäreilua etua renkaistaan ja nyt Mosley kumppaneineen uhkaa ottaa sen pois. Tämä olisi tietenkin pitänyt tehdä jo aikoja sitten, tarkemmin sanoen viimevuonna (1.9.2002). Mutta tämmöisiä äkkipikaisia päätöksiä on nähty aikaisemminkin (80-luvulla), mutta ne ovat vaipuneet unholaan.

Mestaruuden arvon voi sitten kyseenalaistaa kauden jälkeen. Jos Misukat pakotetaan vaihtorumbaan ja Ferrari voittaa, F1-forumin Häkkis/Kimi jesuuitat tuomitsevat punaiset. Jos Misukat saavat jatkaa samaa peliä, ja Kimi/Monty voittaa mestaruuden, niin sitten taas meikäläinen, parin muun Schumi4everin ja Monza4everin, nyrpistelee kulmakarvojaan.

Vahinko on jokatapauksessa jo tehty. Saadaan taas odotella sitä mediarumbaa, joka tulee kotiovelle - ensi viikon kuluessa. Tuska ja ahdistus.

<small>[ 31-08-2003, 04:35: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
No, esimerkiksi tämä kohta "Michelinin kohdalla tilanne on toinen. Rengas on kulutuspinnaltaan noin 25 mm leveämpi kuin Bridgestonella. Renkaan kuluessa sen kulutuspinnan leveys kasvaa, koska renkaan reunat ovat viistot" ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Renkaan kokonaisleveys on suurempi Micheliineissä (joissakin) mutta kulutuspinta on se sama 270mm kuin siltakivilläkin. Sekä niitten että misukoiden sivut ovat myös viistot eli tekninen asiantuntemuskin renkaista on puutteellinen. Se joka erottaa renkaat toisistaan näin päältäpäin katsottuna on sisäpuolen kulutuspinnan "hartia" joka Bridgestoneilla on hieman korkeampi mutta varmasti nekin kuluessa lähestyy tarpeeksi kanttareitä että hiertymää tulee sivuillekin, eli mittauksessa diskaus.

Ja jos vielä haluat esimerkkejä huonosti sisäistetystä yleisestä tiedosta, (jonka siis sinäkin olet täysin jättänyt huomioittamatta?) kohtaan:
"On kuitenkin mahdollista, että Michelin joutuu tuomaan Italian GP:hen Monzaan kokonaan uudentyyppisen renkaan. Ensi viikon tärkeään testijaksoon laihtunut Bibendum tuskin ehtii, joten huipputalleista mm. McLaren ja Williams joutuisivat ajamaan Italian GP:n vieraalla renkaalla. Vaikutus suorituskykyyn on vielä arvailujen varassa."

Jos Pierre Dupasquier sanoo että se on mahdotonta niin mitenkä sinä ja Antti Väänänen voitte mennä lupamaan uusia renkaita? Käsitykseni renkaitten suunnitteluun menee kuukausia.
Kenenkähän renkailla ne joutuvat ajamaan jos ei misukoilla? Renkilla jotka ovat olleet tyypiltään ja rakenteeltaan samanlaiset Imolan osakilpailusta vuonna 2001 ja kirjallisesti moneen otteeseen hyväksytyt?

Sääntökirjassa ei myöskään lue tuota "ei saa (koskaan?) ylittää 270 millimetriä missään olosuhteissa, ei edes renkaan kuluessa." (Jossa myös kuluessa on väärin käännetty) Eli Sporting Regulationsin sääntöön 77 a-d on kirjattu muutos jonka vaan FIAn komissio saa myöntää koska:
f) Tyre specifications will be determined by the FIA no later than 1 September of the previous season.
Once determined in this way, the specification of the tyres will not be changed during the Championship season
without the agreement of the Formula One Commission.
Ainut maininta renkaasta sitä mitatessa on että "uutena" ja 1,4 baarin paineessa. Käytetty rengas on aina erilainen jos se on yhtään kulunut, renkaan reunat pyöristyvät ensin ja lämmetessä niillä rasituksilla jota F1 rengas kokee deformointia on melkoisesti. Rengasta mitattaessa täytyy siis kuitenkin ottaa huomoon sen lämpötila, sen paineet, kerätty kumi radan varrelta ja kulutuksen sulattava vaikutus itse kumipintaan ja näitä mittaustapoja ei missään ole määritelty eli Michelinillä ei ole mitään mahdollisuutta edes arvioida minkä mitan mukaan niitä uusia renkaita aletaan suunnittelemaan ja sehän nyt ei onnistu lainkaan.

Naurettavaa kusetusta koko F1-kansaa vastaan. En minä ainakaan laittaisi penniäkään mokoman Formula FIA(t):in elättämiseen. Samat arviot vierivät laajalti tällä hetkellä ympäri maailmaa, eli onneksi olkoon vaan Ferrari. Katsotaan miten hyvä sarja jää kuin puolet tämänpäivänkin yleisöstä jättävät "urheilun" oman onnensa ja sääntötulkintojensa varaan. Oppivathan ainakin Ferraristit että F-ykkösiin tarvitaan muitakin kuin Ferraritalli. Muutenhan se on sama nimetä Formula Schumiksi kuten täälläkin jo on sanottu.

<small>[ 31-08-2003, 04:49: Message edited by: JariF1 ]</small>
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Ferrari4Ever, Michelin ei tähän asti ole käyttänyt laittomia renkaita. Jos ne on parempia kuin Bridgestonet lämpöisellä niin sehän on Bridgestonen ongelma eikä FIAn.
Jos sääntöjä muutetaan kuin Ferrari ei muuten meinaa pärjätä niin sehän se vasta huolestuttavaa on?
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ainoa kusetus formulamaailmaa kohtaan on tämmöisten porsaanreikien jatkuva käyttö. Harmaat alueet, tulkinnanvaraisuus jne. Vaikka oma perspektiivi on puolueellinen (kuten teilläkin), niin mielestäni Michelin saa epäreilua etua omista toimistaan. Laitetaan auto laittomaksi kun sillä ajetaan. Ei ihme, että rengasetu on mitä on. Kusetusta mitä suurimmissa määrin.

Jos paikkoja vaihdettaisiin niin täälläkin ihmiset kirkuisivat oikeutta. Ferrari olisi taas se huijaava osapuoli jne. Onhan se huomattu. Mikaelin ja forumin lynkkausjoukko, kun Ferrarilla epäiltiin olevan jonkinlainen piilevä luistonesto v.2002.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Höpö höpö. Tämä on Formula Ykkösiä juuri sen takia että sääntöjen sisältä pystytään etsimään muutama sadasosa lisää, ja täten hiukan etua. Muutenhan kaikki miljoonat menevät täysin hukkaan jos hyllystä pystyisi ostamaan valmiit voittokalut.
Eipäs niistä renkaista ollut mitään sanottavaa viime vuonna tai edellisellä?

<small>[ 31-08-2003, 04:53: Message edited by: JariF1 ]</small>
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Nyt se onkin sadasosien metsästystä. Tosin se oli törkeää huijaamista pari vuotta sitten, kun Ferrari oli kyseessä.
Ja eihän FIA muuta sääntöä itsesssään. Vain sen tulkittavuutta. Se, että auton pitää olla sääntöjen mukainen kilpailun loputtua, kuulostaa loogiselta. Alussa laillinen, lopussa laillinen. Sääntöjä voi tulkita monella tavalla. FIA ei voi muuttaa sääntö kesken kauden, ilman että tallit hyväksyvät muutoksen yksimielisesti. Kohtahan se nähdään, että mimmosella vilunkipelillä MIchelin on menestyksen hommannut.

c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
FURTHERMORE, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
Tässä on nyt kyse siitä, että miten tuon tekstin tulkitsee. FIA tulkitsee sen, näillä näkymin, siten että tuo "furthermore" on erillään paragrafi c:stä. Ja siinähän ei aikaa mainita, joten kyseinen lause on täysin tulkinnanvarainen. FIA voi näinollen käyttää valtaansa. Homma reiluksi toisinsanoen. Tai epäreiluksi teidän näkökulmastanne. Ihan miten haluaa homman nähdä. Tämmöistä se on kun tehdään epäselvät säännöt. Tulee ongelmia ja lisää ongelmia. Ehkä olisi aika laittaa pätevät miehet sinne lafkaan.

ps. Mikaelmainen (eli älkää kysykö lähteitä tyylinen) huhu, formuloiden takakujien keittiöistä, kertoo että Williamsilta olisi mennyt pari misukan rengasta Ferrarin pilttuuseen. Tästä koko jupakka olisi sitten saannut alkunsa - kun Ferrari suoritti pienen tutkimustyön BS:n kanssa. Kyllähän se voisi totta ollakkin, että BS on tutkinut renkaita eikä valokuvia. Valokuvista on äärimmäisen vaikeaa saada tarkkaa tietoa renkaiden kulumisesta. [Jotkut ottivat näköjän tämän liian tosissaan - älkää ottako! :) ]

Nyt nukkumaan. Katsotaan, että miten soppa on sekoittunut yön aikana.

<small>[ 04-09-2003, 18:49: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Annapas nyt niitten olla, tuo kyllä osataan jo ulkoa. Omasta mielestä sääntöön 77 c kuuluu myös tuo lause "when new", eikä missään lue miten ne mittaukset tehtäisiin käytettyyn renkaaseen, eli miten tuohon nyt valmistuisi Michelinin puolelta?

Lue tuolta:
http://planetf1.com/Features/Letters/story_12822.shtml

Tuo teksti ei vielä tee Micheliineistä laittomia vaan ainoastaan niitten pienten lisäysten kautta jotka Charlie Whiting keksi siihen kirjeeseensä.

<small>[ 31-08-2003, 05:57: Message edited by: JariF1 ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
ps. Mikaelmainen huhu, formuloiden takakujien keittiöistä
--------------

Päästä nyt helvetissä meidät jännityksestä, ja kerro mikä tuo takakujien keittiö tässä tapauksessa oikein on?

Eli mistä olet tuon tiedon saanut?

Muussa tapauksessa voidaan todeta, että meidän jokaisen päässä asuu pieni "keittiö".

doubtful
 

michelin

Active member
Liittynyt
19.3.2001
Viestit
37
Autourheilussa on yleensä aina ennen urarenkaita ollut uusi rengas nopeampi kuin vanha rengas. Kysymys? Miksi hyvin useasti michelin- renkaita käyttävät tallit jättävät vanhat eturenkaat varikkokäynnillään?
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Onneksi tuolla rengasta kavennetaan niin vähän, että sillä ei tule olemaan mitään käytännön merkitystä, kuin henkinen pahoinvointi.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Hyvä selvitys JariF1-toimesta, kiitos.

Hienoa olisi myös ollut nähdä, kun Ralf lähtee taktiikkapalaveriinsa veljensä luo keittiön takaovesta kujaa pitkin peltisiä roskiksia helistäen ja kompuroiden aina Ferrarin tiloihin asti ja siis pari rengasta mukanaan.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ferrari 4ever:
Tässä on nyt kyse siitä, että miten tuon tekstin tulkitsee. FIA tulkitsee sen, näillä näkymin, siten että tuo "furthermore" on erillään paragrafi c:stä. Ja siinähän ei aikaa mainita, joten kyseinen lause on täysin tulkinnanvarainen. FIA voi näinollen käyttää valtaansa. Homma reiluksi toisinsanoen. Tai epäreiluksi teidän näkökulmastanne. Ihan miten haluaa homman nähdä. Tämmöistä se on kun tehdään epäselvät säännöt. Tulee ongelmia ja lisää ongelmia. Ehkä olisi aika laittaa pätevät miehet sinne lafkaan.
Ave !!!

Jotenkin mä luulen, että FIA haluaa epäselvät säännöt joita se voi lähes mielivaltaisesti "tulkita" kauden edetessä. Kyse ei ole epäpätevyydestä vaan halusta voida ohjailla sarjaa taloudellisten intressien takia.

Sinäänsä asisata kolmanteen. On Michelin ottanut melkoisen teknologisen askelees jos se tosiaan on kyennyt rakentamaan renkaan, jonka muodonmuutokset sallivat renkaan kylkivallin käyttämisen kulutuspinnana tavoin mutta jotka kuitenkin ovat rungoiltaan niin tukevat ettei niiden päällä ajaminen ole tolkutonta nuljumista.

- Oho -
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Niinpä niin. "WHEN NEW" on todellakin ratkaiseva lause sääntöpykälässä. Tottakai järjevä renkaanvalmistaja tekee silloin renkaat sen mukaan mitä säännöt sallivat. Käytetyistä renkaista ei puhuta missään vaiheessa yhtään mitään, joten miksi sitten renkaat pitäisi tehdä eri tavalla??

USKOMATONTA. Kun joillakin on paremmat pelivälineet kuin toisella, tehdään toisen elämästä vaikeampaa MUUTTAMALLA sääntöjä kesken kauden. Eikö FIA ole nähnyt jo ihan tarpeeksi kauan Ferrarin/Schumin ylivoimaa ja mestaruuksia?! Ilmeisesti ei...

Ferrari 4ever, jos kerta Michelin-tallit saavat nyt epäreilua etua renkaistaan, niin minusta Ferrari sai epäreilua etua kahtena edellisvuonna MURSKAAVAN ylivoimaisesta autostaan ja ylivoimaisista renkaistaan, eikä FIA silti alkanut sääntöjä kesken kauden muuttamaan. yuck :p

En itse ole kovinkaan huolestunut, vaikka Michelin pakotettaisiin tekemään uudet renkaat, sillä uskon vahvasti, että molemmat mestaruudet menevät VIHDOIN ja VIIMMEIN välillä joillekkin muille.
Ainoastaan FIAn toimet ottavat raskaasti päähän, kun TAAS KERRAN niistä hyötyisi eniten Ferrari. En muista, koska viimeksi niistä olisi joku muu talli hyötynyt...
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Aikamoista pelleilyä FIA:lta. Heti kun Ferkku ei pärjää,niin etsitään jokin syy millä voidaan taata Ferkulla ja Schumilla mestaruus,kuten tämä Michelinin rengas juttu.

Ja FIA on nimenomaan aiemmin hyväksynyt nämä Michelinin renkaat,mutta nyt ne ovat muka sääntöjen vastaiset. Päättäisivät ennen kautta ne säänöt,ja pysyvät sellaiset, ei sitten tarvitsisi kesken kautta alkaa sääntöjä muuttamaan..

Ja eikä tämä FIA:n vaatima juttu "renkaat pitää muuttaa" Micheliniltä ole ainoa,joka tässä on huolen aihe.. Sillä Michelin on ilmoittanut ettei se kerkiä valmistamaan uusia renkaita Monzaan. Tämän seurauksena voi olla, ettei Michelin tallit eivät edes kilpaile Monzassa,ja nämä tallithan ovat seuraavat:McLaren, Williams, Jaguar, Renault ja Toyota.

Ja sehän taitaa sopia Ferrarilla vallan mainiosti,ettei esim.Williams edes kilpaile Monzassa. Ja se olisi huono juttu, ainakin mestaruus taistelujen vuoksi.. Williamsillahan on hyvä tilanna sekä merkki,että myös kuskien mestaruudessa. Ferkku on toisena valmistajissa 8 pistettä Williamsia jäljessä.. Ja kuskien puolella Schumi johtaa Montya enään 2 pisteellä..

Joten,jos FIA pakottaa Michelinin valmistamaan uudet renkaat,niin Ferkulla on hyvät mahdollisuuden voittaa molemmat mestaruudet. Mutta toivotaan,ettei tämä FIA:n rengas vaatimus toteudu..
 
Ylös