rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Muuten - muistuttaisin. Ne Michelinin ns epäsymmetrisin urin varustetut renkaat olivat nekin etukäteen FIAn kirjallisesti hyväksymät. Ja koko talven mm McLarenin menestyksekkäästi testaamat.

Niin vain hylkäyksen uhalla poistettiin.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Niin kyllähän tuo sääntö näyttää aika selvältä. Rengas ei saa ylittää lopussa määriteltyä maksimia missään olosuhteessa.

Mutta mielestäni Fian olisi pitänyt puuttua tähän jo paljon aikaisemmin ja koska ei ole puuttunut niin antaa Misukoille niiden tarvitsema aika saattaa renkaansa sääntöjen mukaiseksi. Italiassa vielä näillä nyky nakeilla ja seuraavaan kisaan sitten renkaat jotka täyttävät säännöt. Se tuntuisi kohtuulliselta kaikkien kannalta.

Ainoa tapa minusta millä Misukat voitaisiin kieltää heti on, että Ferrari tai joku muu jolla on intressiä osoittaisi, että niistä saatava laiton hyöty on huomattava.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed:
No jos Ferrari on niin paska auto kuin on viimeaikoina annettu ymmärtää niin mikä hätä täällä oikein on. Kumet SÄÄNTÖJEN mukaisiksi ja ajetaan Fersu ja muut Brisu tiimit kiekalla kiinni. Tämä kyllä selventää sitä miksi Misukoita ei aina vaivauduttu vaihtamaan tankkauksen yhteydessä. Ei kun baanalle kulunneilla mutta leveämmillä renkailla ja nopein kierros kehiin.

No ei nyt sentään. Suurta teatteria ja kaiken kaikkiaan HÖPÖHÖPÖ hommaa koko F1. Joutais lopettaa koko jutun tai ainakin saattaa lajin johdon osaavampiin käsiin. Berienkin olisi aika poistua remmistä mutta ei taida ukko älytä lähteä poijes ennen kuin on kuolinilmoitus ollut PariisinSanomissa. Sitten vain suruvaippaiset Ferrarit ym. kiertämään rataa ja muistelemaan tätä suurta hyväntekijää joka pilasi ymmärtämättömyydellään koko F1 urheilun. Oksettaa koko touhu.

Ja eiku raksalle.
no paskakin auto voittaa iisistijos vastustajat laitetaan uusille gummeille ilman testaamista ymymym wink

Ei vaan, kerrankin oon MR:n kirjotuksen kanssa samaa mieltä.... (ainakin tuosta alaosasta)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Käsittämätön sääntömuutos FIAlta. Tähän astihan urien välisen osuuden leveys on mitattu uusien renkaiden pinnalta. On sanomattakin selvää että pinta levenee renkaan kuluessa koska ura on uuden renkaan pinnalta 14mm leveä ja uran pohjalta 10mm leveä.

Renkaan profiili:

/¨¨\_/¨¨\_/¨¨\_/¨¨\_/¨¨\

Urien kulumisesta on aiemmin säädetty vain että ne eivät saa kulua pois. Nyt lisätään pykälä että urien välinen leveys ei saa kasvaa liian suureksi. Käytännossä tämä merkitsee sääntöjenmukaisten maksimilevyisten renkaiden kosketuspinta-alan kaventamista yli sentillä! Käsittämätöntä että tällaisia sääntö muutoksia voitaisiin tuosta noin vaan ilmoittaa kahden viikon varoitusajalla!!!
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Tässä vaiheessa ei auta muuta kuin todeta kaksi asiaa.

Ensinnäkin, on selvää ettei Michelinin nykyisiä renkaita enää hyväksytä seuraavassa kisassa. Vanhoista tämän kauden renkaista on ihan turha puhua, sillä rengasseokset ovat muuttuneet myös ja autoja on säädetty ja testattu niiden mukaisesti. Ei yksinkertaisesti ole mahdollista kaivaa vanhoja renkaita naftaliinista ja palata alkukauden tilanteeseen.

Toisekseen on täysin selvää, että tämä uusi tulkinta/uusi sääntö menee läpi ja tulee voimaan jo seuraavassa kisassa. Näin ollen kaikkia Michelin talleja uhkaa italian GP:n jälkeen hylkäys.

Johtopäätökseni tästä on, että ehdottomasti paras vaihtoehto on Michelinin ja kaikkien sen tallien boikotti seuraavaa kisaa koskien. Sillä on väistämättä vaikutukset tämän kauden lopputuloksiin, mutta ei tätä peliä voida pelata loputtomiin. Joko tehdään kompromissi tai sitten yksikään Michelin talli ei aja. On yksinkertaisesti mahdotonta tiputtaa kolme huipputallia sarjasta kisaan osallistumattomuuden vuoksi. On toisaalta täysin mahdotonta pitää tv-lähetys kohtaisia sponsoreita tyytyväisinä kun tarjolla on kisa jossa Ferrari ohittavat kaikki muut 10 autoa 2 kierroksella.

Todellinen uhka yhden osakilpailun totaalisesta vesittymisestä ja koko MM-sarjan kiinnostuksen romahtamisesta vaikkakin vain 2 viimeistä kisaa koskien lienee ainoa sellainen uhka, joka pakottaa Fian ensi kautta ajatellen muuttamaan linjaansa.

Todennäköistä kuitenkin on, se myönnettäköön, ettei seuraavaa kilpailua boikotoida ja seurauksena on Micheal Schumacherin karkaaminen vähintään 5 todennäköisesti 6 tai useamman pisteen johtoon MM-sarjassa. Käytännössä uusi sääntö vaikuttaa kaikkiin toleviin kilpailuihin ja tässä tilanteessa tuollainen 6 pisteen johto riittää aivan hyvin mestaruuden viemiseen. Täysin testaamattomilla tai vain hätäisesti testatuilla uusilla renkailla ajattaminen syö vähintäänkin sekunnin kaikkien kolmen Michelinin ykköstallin suorituskyvystä ja vaikutus lievenee vain nimeksi seuraaviin osakilpailuihin. Varsinkin kun otetaan huomioon se, että Bridgestone ja Ferrari voivat toteuttaa kaikki jo viikkokausia hautoneet parannusideansa kaikessa rauhassa. Kehitystyössä ei jouduta ottamaan takapakkia eikä tärkeitä testejä kulu täysin yllättävän ilman ennakkovaroitusta ilmenevän ongelman ratkomiseen.

<small>[ 30-08-2003, 13:53: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
AMS82:

Toisekseen on täysin selvää, että tämä uusi tulkinta/uusi sääntö menee läpi ja tulee voimaan jo seuraavassa kisassa. Näin ollen kaikkia Michelin talleja uhkaa italian GP:n jälkeen hylkäys.
Asia selvä, suljetaan.

Seuraava aihe.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Tuossa taanoin kun FIA joutui ottamaan kantaa urarenkaiden kulumiseen ja urien havaittavuuteen - oli heidän kommenttinsa suurinpiirtein siihen suuntaan, että renkaan ominaisuudet koko urapinta kuluneena ei voi parantua vaan huononee. Tällöin yllätys yllätys - ko renkaat olivat Ferrarilla.

Tästä kannanotosta lähtien renkaiden urien havaittavuus on ollut sääntökirjaimena lähinnä vitsi - jo sen tulkintakysymyksenkin vuoksi.

Miten nyt itse kuluneen uran leveys on niin kriittinen sääntöpykälä kun kerran ilman uriakin voi käytännössä ajaa. Silloinhan voidaan vaikka sanoa keskimmäisen urapohjan olevan lopulta koko renkaan levyinen.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kari.O.Solberg sanoi hiljattain, että ne ajat jolloin FIA pyrki harjoittamaan Ferraria suosivaa politiikkaa ovat takanapäin. Heh! Kuinka väärässä hän olikaan! yuck
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Kauden viimeisesti kisasta tuli lopulta näyttävä draama. Vaikka Ferrari oli selvässä pistejohdossa saatuaan rengasedun puolelleen - ei kisasta dramatiikkaa, eikä ainakaan pituutta puuttunut. Suurin syy oli jo alun viivästyminen 6,5 tunnilla.

Nimittäin Michaelin Ferrari osoittautui punnituksessa liian kevyeksi. Auto punnittiin protestin jälkeen ja näin kävi. 2 tunnin kuluttua FIA tiedotti, että todellakin toinen Ferrareista oli liian kevyt. FIA kehoitti kuitenkin katsojia olemaan luottavaisin mielin, koska heidän lahjakkain ja sinnikkäin henkilökuntansa on suorittamassa tarkistuspunnituksia. Siinä ajankohdassa auto oli punnittu jo 48 kertaa - mutta koska se ei vieläkään ollut sallituissa toleransseissa - punnitusta jatketaan.

Lopulta ylivoimaisen voittonsa jälkeen Ferrari joutui uudelleen protestin kohteeksi. Niinpä kesti pitkään ennen kuin tulokset virallistettiin. Ferrari sai nimittäin epäilyt osakseen, koska heidän renkaistaan olivat urat täysin kuluneet ja juuri ura- ja rengasleveysrikkomusten vuoksi Michelin oli loppukaudesta alakynnessä.

Ferrari kuitenkin osoitti, että heidän renkaansa olivat ns välikelin renkaita. Ja näin poikkeuksellisen aurinkoisessa ja kuivassa säässä olosuhteet huomioiden ei voida edellyttää että sateelle tarkoitettujen renkaiden mittatarkkuus ja kuvio säilyy. Ferrarin mukaan niin monesti aiemminkin Japanin kisassa on satanut - joten rengasvalinta oli perusteltua. Protestin perustelujen mukaan Ferrari ajoi nopeimmat kierroksensa juuri näillä kuluneilla renkailla, mutta Ferrari osoitti telemetrialla, että vasta loppupuolen tyhjä rata mahdollisti kilpailukyikyisen vauhdin.

Nyt juuri Michael jakaa haastattelua onnellisena mestarina. Jälleen hän vastoinkäymisistä huolimatta taisteli tiensä Mestariksi ja nousee Formulamaailman taivaalle sen kirkkaimpana tähtenä. Taistelijana jota ei koskaan voi unohtaa kun mestaruudesta ja äärimmäisistä inhimillisistä ominaisuuksista kilpaillaan. Taistelijana joka tekee kunniaa koko ihmisrodulle sen jaloimpana ilmentymänä.

<small>[ 30-08-2003, 15:54: Message edited by: mikæl ]</small>
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ensinnäkin, on selvää ettei Michelinin nykyisiä renkaita enää hyväksytä seuraavassa kisassa. Vanhoista tämän kauden renkaista on ihan turha puhua, sillä rengasseokset ovat muuttuneet myös ja autoja on säädetty ja testattu niiden mukaisesti. Ei yksinkertaisesti ole mahdollista kaivaa vanhoja renkaita naftaliinista ja palata alkukauden tilanteeseen.

Toisekseen on täysin selvää, että tämä uusi tulkinta/uusi sääntö menee läpi ja tulee voimaan jo seuraavassa kisassa. Näin ollen kaikkia Michelin talleja uhkaa italian GP:n jälkeen hylkäys.
Ai hitto, kun kerran asiat ovat täysin selviä, niin mitä ihmettä me tässä enää paasataan. Aivan turhaa paskan jauhantaa.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Niin topikki lukkoon :D

Mut on se kyllä aika käsittämätöntä vaatia misukalta mahdottomuutta...sama kun fia vaatis schumilta että "sulla on aikaa monzan kisaan asti korjata toi leuka inhimillisiin mittoihin" yuck
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kyllähän tässä topicissa ollaan käsittääkseni keskusteltu muustakin kuin siitä tuleeko uusi tulkinta voimaan heti vai ei. (voin tietysti olla väärässä :rolleyes: )

Tämä asia on vain nähty jo niin monta kertaa aiemmin. Kun Häkkinen varmisti mestaruutensa Ferrarin jouduttua sääntöjenvastaisten ilmanohjainten takia hylätyksi, pidin kokolailla varmana sitä, että tulkintaa muutetaan. Kun Räikkönen voitti toisen kisansa punaisen lipun myötä tänä vuonna oli jo melko nopeasti kisan jälkeen selvää, että lopulliset tulokset muutetaan. Tarkemman muistin omaavat voinevat laatia oikein kunnon listan.

FIA on jo ilmoittanut talleille, että ensi kisassa pitää käyttää uusia renkaita. Michelinin vetoomus mahdottomuudesta ei päde, sillä alkukaudesta saatiin aika vahvaa näyttöä, että auto (Minardi) voi osallistua kisoihin vaikka viime vuoden renkailla. Jos tällainen ratkaisu onnistuu Bridgestonelta niin miksi ei Micheliniltä - voisin hyvin kuvitella olevan Mosleyn ja co perustelu sille, että sääntö tulee voimaan riippumatta Michelinin vetoomuksista.

Boikottiuhka on ihan tehokas uhka, mutta pystyvätkö kaikki Michelin tallit todella toteuttamaan sen. Käsittääkseni yleisesti formuloissa toimivat henkilöt eivät ole vahvasta selkärangastaan tunnettuja vaan joustamaan ollaan aina valmiita ja bisnestähän myös Michelin ja sen tallit ovat tekemässä. Bisneksen kannalta mestaruuden häviäminen on tietysti ikävää, mutta omien mainosten katoaminen tv:kuvasta olisi vielä ikävämpää. Ollaanhan tupakkamainostenkin takia valmiita muokkaamaan koko F1-kalenteri tulevaisuudessa uuteen uskoon.

Yksi ihan täysin perusteltukin syy on sille, että tallit eivät varmastikaan jää pois ensi kisassa, on sateen mahdollisuus. Michelinin rengaita voi mitata vaikka millä mittarilla vielä lauantain aika-ajojen jälkeen. Eivät ne siinä ajassa kulu. Jos kisassa taas käytetäänkin ennen kisan alkua alkaneen sateen takia välikelin tai sadekelin rengaita ei Michelinillä mitään ongelmaa voi olla, sillä sen enempää välikelin kuin sadekelin rengaistakaan ei löydy sellaisa uria, jotka kuluessaan toleranssin voisivat ylittää. Jos kisassa ei käytetä nykyisiä normaalirenkaita ei Fialle jääne mitään keinoa mittailla sitä ylittyvätkö toleranssit niissä kuivankelin renkaissa jotka Michelin on paikalle tuonut.

<small>[ 30-08-2003, 16:39: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Jos ajatellaan asiaa FIA:n kannalta niin jo tuo ralf jupakka ajoi FIA:n aika huonoon valoon niin mikä olisi tilanne tämän sotkun jälkeen :confused:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
AMS82:
FIA on jo ilmoittanut talleille, että ensi kisassa pitää käyttää uusia renkaita.
Ei kai tässä ole mitään muuta ilmoitettu kuin se, että renkaat tullaan mittaamaan uudella tavalla Monzasta lähtien. Eihän FIA ole missään vaiheessa vaatinut Michelinia tuomaan uusia renkaita. Periaatteessa voisivat tulla Monzaan vanhoilla renkailla ja katsoa kuinka käy. Jos tulee hylkäys, niin äkkiäkös tuosta valittaa eteenpäin. Mestarin nimi selviää ehkä joskus tulevaisuudessa sitten. Kuulostaa hieman tutulta...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eniten tässä jupakassa kyllä minua ihmetyttää se, että miten FIA aikoo mitata renkaan kulustuspinnan jälkeen päin. Onko renkaankulutuspinta kisan jälkeen sen se alue, josta rengas on kulunut? Meinaan jos autolla ajetaan kanttarien päältä, niin rengas kuluu myös ns. kulutuspinnan ulkopuolelta, jolloin tämä alue pitäisi laske kulutuspinnaksi.

Entäs mitä renkaille tehdään ennenkuin ne mitataan? Kisan jälkeenhän kuskit ajavat radan likaisella osalla, jolloin pintaan kertyy 0,5-1cm kaikenlaista törkyä. Voiko tämän moskan päältä mitata kulutuspintaa? Vai puhdistetaanko renkaat ennen mittaamista???

Mitataanko kulutuspinnan leveys koko renkaan alueelta vai vain yhdestä paikasta? Koska jos kulutuspinta on liian leveä vain yhdestä paikasta, niin senhän voi selittää lukkojarrutuksella, joka "tuhosi" renkaan. Tästähän tulee vaikka mitä protesteja.

Entäs lasketaanko urat kulutuspinnaksi? Tyhjästä on paha nyhjästä, joten voiko uria kuluttaa pois? Eli onko kulutuspinnan leveys sen kumialueen leveys vai lasketaanko urat mukaan?

Muistellaanpas parin vuoden takaista brasilian kisaa. Coultin siipi oli liian matalalla, koska radan pomput olivat heikentäneet sen rakennetta, joten hänet hylättiin. Lähes kaikilla oli tuossa kisassa liian kuluneet pohjalevyt, mutta heitä ei hylätty. Joten voidaanko hylätä 10 autoa, koska ne ovat kaikki saman lailla laittomia? Aiemmin näin ei olla tehty..

Entäs mitataanko kaikki kisassa käytetyt renkaat vai vaan ne millä tullaan maaliin? Jos kaikki 20 autoa tulevat maaliin, ja kaikilla on 3 pysähdyksen taktiikka. Eli teoriassa FIAn pitäisi pystyä tarkistamaan renkaanpaineet, puhdistamaan ja mittaamaan 4*4*20=320 rengasta, joka paikasta kulutuspinnan alueelta. Lisäksi pitäisi vielä tulkita, että mikä alue renkaasta on kulutuspintaa ja mikä ei. On siinä FIAlla hommaa.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
-Pari milliä kapeamman renkaan rakentaminen ei vaikuta mitään kilpailukykyyn. Uskomme, että syyt muutokseen piilevät aivan toisaalla, Dupasquier tuumii ja viittaa kilpailevan leirin poliittiseen peliin.

Tämä pisti eritoten silmään tuossa turunsanomien jutussa!!!

Eikö renkaissa ole käytössä tuota kohuttua 5mm toleranssia :confused:

Vai koskeeko tuo toleranssi pelkästään summelia ja ferettiä :confused:

<small>[ 30-08-2003, 17:32: Message edited by: vormula ]</small>
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Oldezilta erittäin hyviä kyssäreitä. Siinä on tosiaan FIA:lla pohtimista.

Ei siis ihme että alunperin ne renkaat on mitattu uusina. Kuluneesta renkaasta luulisi ainakin näin maalikon järjellä olevan kovin vaikeaa saada mitattua vertailukelpoisia mittauksia.
 
Ylös