Rengassota

oarvela

Member
Liittynyt
2.3.2004
Viestit
19
Sijainti
Etelä-Suomi
Alkaako ketään muuta pikkuhiljaa ärsyttämään tämä rengasmerkkien suurilla eroilla pohdiskelu? Malesiassa Ferrarin piti olla suurissa vaikeuksissa juuri sellaisissa säissä mitkä viikonlopun aikana vallitsi. Vai olisiko pitänyt olla vielä vähän kuumempi? Vaikka Ferrarilla olisi ollut alla Kumhot, Goodyearit tai mitkä tahansa suunnilleen mustat ja pyöreät kummit, niin kokonaisuutena se on hyvä. Kuka vielä uskoo tallin kaatuvan renkaisiin? Kuka uskoo joulupukkiin? Kuka uskoo MCLarenin taktiikoihin? Kuka uskoo että Schumin varikkokäynti menee pipariksi?
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Formulat ovat bisnestä ja rengassotaa ylläpidetään, jotta Bridgestone ja Michelin saisivat ilmaista mainosta!!!

Tässäkin sitä mainosta sitten tuli:thumbdown

Ei kahdeksankymmentäluvun alussa puhuttu renkaista mitään, vaikka silloin oli kehissä ainakin Good Year, Michelin ja Pirelli:eek!:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllähän tuo alkaa jo ärsyttää. Esim. Erkki Mustakari ei osaa enää puhua mistään muusta kuin renkaista, ainakaan harjoituksissa. Lisäksi kuvaan kuuluu voimakasta takinkääntöä ja lyhytnäköistä analyysiä yksittäisten kierrosaikojen perusteella.

Suomessa tietysti yritetään vedättää koko ajan Michelinin suuntaan Kimin takia. Bridgestonea ei kehuta juuri koskaan, valitetaan ainoastaan miten ylivoimainen se on sateella. Olenkin siirtynyt kokonaan Bridgestone-tallien kannattajaksi. :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niinkuin aikaisemiin sanoin, niin Ferrari se tässä on se talli joka saa sen parhaan edun siitä että he ovat ainut "suuri" talli Bridgestonen leirissä!

STT
Kauden kaksi ensimmäistä Grand Prix -kisaa ovat vahvistaneet kaikille tosiasian: Michael Schumacherin ja Ferrarin valta-asema ei ole heikentynyt.
Malesiassa sunnuntaina Schumacher päästeli vaivatta paalulta voittoon, kuten MM-sarjan avanneessa Australian kisassakin. Monet uskovat, että vastaavia esityksiä on luvassa jatkossa lisää.
- Ferrari asema on niin vahva, että jos olemme jonkun tallin kanssa edes lähellä Ferraria, se on saavutus sinällään, rengasvalmistaja Michelinin kilpailupäällikkö Pierre Dupasquier arvioi.
Ferrari kilpailee japanilaisen Bridgestonen renkailla. Sen kovimmat haastajat ajavat ranskalaisvalmistajan renkailla. Dupasquierin mukaan asetelma tekee haastajien aseman vaikeaksi.
- Meidän yhteistyötallimme ovat hyvin lähellä toisiaan ja jakavat siten MM-pisteet keskenään. Kaikki "punaiset pisteet" menevät Ferrarille, Dupasquier kuvaili.
Dupasquier ei usko, että kukaan uhkaa Schumacherin seitsemättä kuljettajien maailmanmestaruutta.
- Vaikea nähdä miten sen pystyisi estämään, Dupasquier tuumi.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Kannattiko Michelinin ottaa myös BAR mukaan talliin? Kun tehdään renkaita monille talleille, niin voi olla, ettei täysin optimaalisia kumeja saada yhdellekään. Brizun jotkut ennusti menevän ojasta allikkoon kun suurimmat panostukset annetaan vain Ferrarille, mutta toisin taisi käydä. Olin aika yllättynyt miten hyvin Brizun kumit toimivat Malesiassakin, vaikka vaikeuksia povattiin etukäteen.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
"Dupasquier ei usko, että kukaan uhkaa Schumacherin seitsemättä kuljettajien maailmanmestaruutta.
- Vaikea nähdä miten sen pystyisi estämään, Dupasquier tuumi." Ehkä pitää ajaa kovempaa kuin Schumi
:D Eikös tuolla Malesiassa ollut hieman odotettua viileämpää... Eli jos Bahrainissa on vielä kuumempi, kärkiparin järjestys onkin Monty-Schumi?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
mustavihannes sanoi:
[B:D Eikös tuolla Malesiassa ollut hieman odotettua viileämpää... Eli jos Bahrainissa on vielä kuumempi, kärkiparin järjestys onkin Monty-Schumi? [/B]
Kilpailussa oli, mutta aika-ajoissa lämpöä riitti ja silti Schumi veti mukavan hajuraon toiseksi tulleeseen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Leveämpien eturenkaiden ja uuden seoksen myötä Michelinin lämpimän etu on liki hävinnyt. Kun Bridgestone on vahvempi koleassa ja sateisessa kelissä jää Michelinin eduiksi kovin vähän vaihtoehtoja. Bridgestone toimii kuumallakin ja on erinomainen ensimmäisellä kierroksella. Hieman kuluttuaan Michelin puolestaan saa etua puolelleen Bridgestonen alkaessa murtua.

Michelinin normaali rengas on kostean kelin sattuessa jostakin syystä selvästi edelleen Bridgestone parempi - mutta vähäisiksi jäävät nämä keliolosuhteet kun taas vesikelin kumit ovat japsien heiniä. Merkkejä nähtiin tästä Malesiassakin. Samaten Malesia osoitti että ensimmäiset kierrokset ovat Bridgestonella vahvat ja pienoinen kosteus edesauttoi puolestaan Bridgestoneja jäähtymään ja välttämään reilun murenemisen joten Michelin taisi jäädä kelien kokonaissaldona Malesiassakin kakkoseksi.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Ei noista Michelinin kumeista ota selvää, Webberillä ainakin puhkesi Malesiassa ja eiköhän Kimille ja Jennillekin käy vielä niin... ;)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mikaelille:

Michelin tuskin oli huonompi rengastaja Malesiassa. Siinä tapauksessa meidän pitäisi päätellä, että Australiassa Michelin oli minuutin Bridgeä hitaampi.

Itse arvelisin, että kylmällä kelillä renkaat ovat suht. tasaisia, mutta kuumalla Michelinien ansiosta heidän tallinsa pääsevät renkaiden ansiosta melko lähelle ylivoimaisen hyvää Ferrari-autoa.

Perusteeksi em. näkemykselle antaisin sen, että yksikään Michelin talli ei ole onnistunut kehitystyössään erinomaisesti syystä, että neljä (tai melkein viisi) Michelin tallia on varsin lähekkäin toisiaan. Mclaren ja Williams ovat käyttäneet kehnosti isot resurrsinsa, kun Bar ja jopa Jaguar alkavat olla hyvin lähellä. Tai Williams ei ole tehnyt erinomaista työtä, koska em. heikommalla moottorilla varustetut tallit pystyvät samaan tasoon.

Ferrari näyttää onnistuneen kehitystyössään mainiosti; sillä on yhdessä paketissa kaikki Michelin tallien vahvuudet: Ferrarin moottori vetää vertoja Williamsin voimanlähteelle, samoin runko ja aerodynamiikka vetävät helposti vertoja Renaultille, joa lienee tällä sektorilla vahvin Michelin-talli.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mity sanoi:
Ei noista Michelinin kumeista ota selvää, Webberillä ainakin puhkesi Malesiassa
Eiköhän tuo johtunut Ralfin törmäilystä...
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikka kilpailun aikaan lämmintä olikin, niin aurinko ei paistanut, minkä takia rata oli mm. viimevuotista selkeästi viileämpi. Näytti joiltain jääneen huomaamatta tuo niin toin nyt esille. Lisäksi Schumilla oli lyhyin 1. stintti kärkimiehistä, mikä osin selittää aika-ajonopeutta.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Minua ärsyttää sunnattomasti se, että kokoajan vatvotaan niitä hemputin lämpötiloja ja miten renkaat toimivat missäkin lämpötilassa milläkinlailla:yuck: Tuntuu, ettei autoilla ole mitään merkitystä, vaan kaikki riippuu niistä hiton lakumatoista! Puhuisivat välillä vaikka moottorien eroista, hevosvoimista, kierrosmääristä ja muusta tekniikasta. Kyllä vanha Enzo nauraisi tälle nykyiselle rengashommalle:D
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
312T4 sanoi:
Minua ärsyttää sunnattomasti se, että kokoajan vatvotaan niitä hemputin lämpötiloja ja miten renkaat toimivat missäkin lämpötilassa milläkinlailla:yuck: Tuntuu, ettei autoilla ole mitään merkitystä, vaan kaikki riippuu niistä hiton lakumatoista! Puhuisivat välillä vaikka moottorien eroista, hevosvoimista, kierrosmääristä ja muusta tekniikasta. Kyllä vanha Enzo nauraisi tälle nykyiselle rengashommalle:D
Sille on aivan luonnollinen selitys. Se on varikkotaktiikan ja polttoainekuorman ohella ainoa asia josta selostajatiimi oikeasti voi spekuloida.

Uskoisin että ihmisä ärsyttäisi vielä enemmän jos MTV3:n selostajatiimi alkaisi spekuloida moottoreiden eroilla, auton siipikulmista ja säädöistä nyt puhumattakaan. Niistä on jopa hieman sisäpiirin tietoakin omaavan vaikea sanoa yhtään mitään.

Eri asia on tietysti joku rautainen asiantuntija joka osaisi tietoiskun omaisesti kertoa yleisesti F1 auton tekniikasta jotain kouriintuntuvaa. JJ osasi välillä puhua camper-kulmista ja arvioida jousituksen ja auton balanssin toimivuutta silmämääräisesti.

Perusongelma taitaa olla se että kun ajatellaan kuinka monta tuntia lähetystä viikonlopun aikana tulee, alkavat järkevät puheenaiheet loppua käsiin ja levy alkaa pyöriä paikoillaan.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
'Viileällä' kelillä, kuten Melbournessa, Bridgestone oli selkeästi parempi rengas. Ainoa Michelin tiimi joka sai renkaansa edes toimimaan siellä oli Renault. Malesiassa uskoisin että rengasrintamalla puntit oli tasan ja erot mitä oli olivat sitten ne 'todelliset' autojen + kuskien väliset erot.

Selväähän se on että Ferrarilla on paras auto. Ovat saaneet ilmeisesti ne viime vuonna vaivanneet ongelmat ratkottua. Eipä siinä sen kummempaa oikeastaan ole, ne tekee hommansa paremmin kuin muut. Jos Williams ja McLaren haluaa tietää syyn miksi häviävät Ferrarille niiden täytyy katsoa peiliin ja syyllinen löytyy sieltä. Joko tietotaito ei riitä tai sitten heidän täytyy skarpata.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ilmari sanoi:
Sille on aivan luonnollinen selitys. Se on varikkotaktiikan ja polttoainekuorman ohella ainoa asia josta selostajatiimi oikeasti voi spekuloida.

Uskoisin että ihmisä ärsyttäisi vielä enemmän jos MTV3:n selostajatiimi alkaisi spekuloida moottoreiden eroilla, auton siipikulmista ja säädöistä nyt puhumattakaan. Niistä on jopa hieman sisäpiirin tietoakin omaavan vaikea sanoa yhtään mitään.

Eri asia on tietysti joku rautainen asiantuntija joka osaisi tietoiskun omaisesti kertoa yleisesti F1 auton tekniikasta jotain kouriintuntuvaa. JJ osasi välillä puhua camper-kulmista ja arvioida jousituksen ja auton balanssin toimivuutta silmämääräisesti.

Perusongelma taitaa olla se että kun ajatellaan kuinka monta tuntia lähetystä viikonlopun aikana tulee, alkavat järkevät puheenaiheet loppua käsiin ja levy alkaa pyöriä paikoillaan.

Kyllä nyt mootoreista, siipikulmista ja muusta aeorodynamiikasta puhuminen on mielenkiintoisempaa kuin noista lakumatoista jauhaminen! Niin kuin jo aiemmin totesin, ei kahdeksankymmentäluvun alussa jauhettu renkaista, vaikka silloin oli KOLME renkaanpyörittäjää mukana. Turboista, moottoreista ja kuskeista silloin joristiin!
Puhuukohan ne eri maidenkin selostajat noista kirotuista renkaista vai oikeista kilpa-auton osista:confused:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
312T4 sanoi:
Kyllä nyt mootoreista, siipikulmista ja muusta aeorodynamiikasta puhuminen on mielenkiintoisempaa kuin noista lakumatoista jauhaminen! Niin kuin jo aiemmin totesin, ei kahdeksankymmentäluvun alussa jauhettu renkaista, vaikka silloin oli KOLME renkaanpyörittäjää mukana. Turboista, moottoreista ja kuskeista silloin joristiin!
Puhuukohan ne eri maidenkin selostajat noista kirotuista renkaista vai oikeista kilpa-auton osista:confused:
juu, mielellään näkis radalla vain yhden rengastoimittajan jolloin autot ja niiden kehitys olis pääosassa...
Tästä vaan päästään siihen että pitäis löytyä puolueeton rengasvalmistaja joka rengastaisi kaikki tallit (niinkuin GY 90-luvun puolivälis).... Bstone suosii avoimesti Ferraria, ja michelin on alkanut kehittämään jousitus/rengas pakettia Renaultin kanssa, joten se ajatus kaatuukin sitten siihen :rolleyes:

Edit: ei sillon tosiaan 80-luvulla puhuttu renkaista paljoakaan, mutta tänä päivänä kunnon renkaalla on todella iso vaikutus kierrosaikaan, joten ei ihme että niistä jauhetaan... ilm. rengaskehitys vaan on mennyt niin paljon eteenpäin 80-luvusta... sääli sinänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
312T4 sanoi:
Niin kuin jo aiemmin totesin, ei kahdeksankymmentäluvun alussa jauhettu renkaista, vaikka silloin oli KOLME renkaanpyörittäjää mukana. Turboista, moottoreista ja kuskeista silloin joristiin!:confused:
Itse en muista kamalan tarkkaan mistä tuolloin "puhuttiin". Formulakisoja ei kuitenkaan kamalasti tullut televisiosta, eikä Internetiä ollut olemassakaan. "Puhe" formuloista oli tuolloin pääosin kirjoittelua erilaisissa alan lehdissä. Ja kyllä sinä siinä oikeassa olet; hevosvoimista ja kaikesta muusta miehekkäästä siellä silloin kirjoitettiin. Vähän samaan tapaan kuin joku TM kirjoittaa nykypäivänä artikkelin jostain superurheiluautosta. :thumbup:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ilmari sanoi:
Itse en muista kamalan tarkkaan mistä tuolloin "puhuttiin". Formulakisoja ei kuitenkaan kamalasti tullut televisiosta, eikä Internetiä ollut olemassakaan. "Puhe" formuloista oli tuolloin pääosin kirjoittelua erilaisissa alan lehdissä. Ja kyllä sinä siinä oikeassa olet; hevosvoimista ja kaikesta muusta miehekkäästä siellä silloin kirjoitettiin. Vähän samaan tapaan kuin joku TM kirjoittaa nykypäivänä artikkelin jostain superurheiluautosta. :thumbup:
Pitää virkistää muistia lukemalla vanhoja Vauhdin Maailmoita, joka oli silloin ainut lehti Suomessa, joka vähänkin seurasi formuloita! Sieltähän sen näkee tarkemmin, mistä silloin puhuttiin; muistaakseni kuskien sanomisia siteerattiin paljon ja aika samalaisia pääpiirteittäin ne jutut olivat kuin nykyisinkin!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Valde sanoi:
Mikaelille:

Michelin tuskin oli huonompi rengastaja Malesiassa. Siinä tapauksessa meidän pitäisi päätellä, että Australiassa Michelin oli minuutin Bridgeä hitaampi.

Itse arvelisin, että kylmällä kelillä renkaat ovat suht. tasaisia, mutta kuumalla Michelinien ansiosta heidän tallinsa pääsevät renkaiden ansiosta melko lähelle ylivoimaisen hyvää Ferrari-autoa.

Perusteeksi em. näkemykselle antaisin sen, että yksikään Michelin talli ei ole onnistunut kehitystyössään erinomaisesti syystä, että neljä (tai melkein viisi) Michelin tallia on varsin lähekkäin toisiaan. Mclaren ja Williams ovat käyttäneet kehnosti isot resurrsinsa, kun Bar ja jopa Jaguar alkavat olla hyvin lähellä. Tai Williams ei ole tehnyt erinomaista työtä, koska em. heikommalla moottorilla varustetut tallit pystyvät samaan tasoon.

Ferrari näyttää onnistuneen kehitystyössään mainiosti; sillä on yhdessä paketissa kaikki Michelin tallien vahvuudet: Ferrarin moottori vetää vertoja Williamsin voimanlähteelle, samoin runko ja aerodynamiikka vetävät helposti vertoja Renaultille, joa lienee tällä sektorilla vahvin Michelin-talli.
Melko lähelle Ferrari Malesiassa? No enpä tiedä, eikös Montoyalla ollut sekunnin kaula Michaeliin aika-ajoissa. Kisassa Montoyalle meni kyllä nopein kierros, mutta kaiken kaikkiaan Ferrari oli kyllä nopeampi, Sumi lähinnä kontrolloi kisaa. Ei Sauberin vauhti myöskään näyttänyt kärsivän kuumasta kelistä lainkaan.

Kyllä se todellakin näyttää siltä että nykyään kuumassa kelissä Michelin pääsee tasoihin Bridgestonen kanssa, kun vielä viime vuonna oli kuumassa edellä, ja viileämmässä kelissä etu on viime vuottakin selvemmin Bridgestonella. Vielä kun lisätään että Brisukat ovat ylivoimaisia sateella niin Misukoille ei jää mitään muuta etulyöntiasemaa kuin ne muutamat kierrokset jolloin vettä tulee hiukan mutta ajetaan vielä kuivan kelin kumeilla. Kaikissa muissa tapauksissa Brisukat ovat joko tasoissa tai, kuten yleensä, selvästi edellä.

Täytyy toivoa että Michelinillä olisi jokin käyttämätön ässä hihassa jotta pääsisivät edes tasoihin Bridgestonen kanssa tällä kaudella, mutta ottaen huomioon Dupasquierin paniikinomaiset lausunnot vaikuttaa siltä, että Michelin on nyt vielä suuremmassa pulassa kuin Bridgestonen väitettiin olevan viime vuonna innokkaimpien toimesta (Brawn kylläkin antoi viikonloppuna haastattelun jossa oli aivan eri mieltä ja kehaisi Brisukan viime vuotisiakin kumeja), puhumattakaan talvitestien aikana joidenkin esittämistä ajatuksista että Bridgestonet ovat 2004 surkean kilpailukyvyttömät.
 
Ylös