Rengastoimittaja kaudesta 2007 eteenpäin?

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Kun Michelin on ilmoittanut vetäytyvänsä ykkösistä tämän kauden jälkeen, siirrytään ykkösissä yhteen rengastoimittajaan.

Todennäköisin valmistaja olisi Bridgestone, joka toimii jo tälläkin hetkellä lisääntyneen tallijoukon toimittajana.

Asia on hyvin mielenkiintoinen Michelin-talleille, koska uusi rengasvalmistaja tarkoittaa muutoksia monessa asiassa auton suunnittelua ajatellen.

Onko mielestäsi hyvä asia että koko karavaani ajaisi (toim. huom. umpisurkeilla) Bridgestonen renkailla, vai toivoisitko jonkun uuden rengasvalmistajan (esim. GoodYear, Pirelli tms.) osallistuvan tarjouskilpailuun?

Itse toivoisin jonkun uuden valmistajan mukaantuloa ja syrjäyttämään Bridgestonen. Näin rengastilanne olisi kaikille talleille sama, kaikki olisivat uuden tilanteen edessä eikä kukaan saa merkittävää etua asiasta.

Isot tiimit toki pystyvät reagoimaan nopeasti ja kehittämään autoaan renkaille sopivaksi, mutta pienemmät tiimit saattavat kärsiä ainakin aluksi.

Mitä mieltä olette?
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Bridgestonet ulos.
Tekevät todellakin Ferrarille pääasiassa kueja tai ainakin ovat tehneet.
BAR Hondan vauhti parani huomattavasti myös renkaiden vaihdon (v. 2004) yhteydessä.

Luulen että ensi kaudella moni kärsii kumi ongelmista...

"Kutvoset" vois tulla takaisin, menestyneimpänä rengasvalmistajana... :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
äxä sanoi:
Onko mielestäsi hyvä asia että koko karavaani ajaisi (toim. huom. umpisurkeilla) Bridgestonen renkailla, vai toivoisitko jonkun uuden rengasvalmistajan (esim. GoodYear, Pirelli tms.) osallistuvan tarjouskilpailuun?
Käytännössähän Michelinin vetäytyminen tarkoittaa, että vuosi 2007 mennään Bridgestonella. Tuskinen kenenkään muun on järkevää kehittää rengasta mahdollisesti vain yhdeksi kaudeksi, sillä 2008 on sitten luvassa vain yksi rengasmerkki ihan sääntöjenkin puitteissa ja tuo valittaneen tarjouskilpailulla.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sittenhän Hyvävuosi vois taas ottaa käyttöönsä sen vanhan sloganinsa... :p Helppo olla ykkönen kun ei ole kilpailijoita.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Otto Hokkanen sanoi:
Käytännössähän Michelinin vetäytyminen tarkoittaa, että vuosi 2007 mennään Bridgestonella. Tuskinen kenenkään muun on järkevää kehittää rengasta mahdollisesti vain yhdeksi kaudeksi, sillä 2008 on sitten luvassa vain yksi rengasmerkki ihan sääntöjenkin puitteissa ja tuo valittaneen tarjouskilpailulla.
Miksei siis siirrytä yhteen rengastoimittajaan jo ensi kaudesta alkaen ja pistetä tarjouskilpailu saman tien pystyyn?

Vai johtuuko tämä uudesta Concorde-sopparista, joka astuu voimaan 2008?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
äxä sanoi:
Vai johtuuko tämä uudesta Concorde-sopparista, joka astuu voimaan 2008?
Mä veikkaisin, että johtuisi paremminkin edellisestä sopimuksesta, joka on voimassa myös kauden 2007. Mutta nää ny menee enemmänkin arvailun varassa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Oma käsitykseni (joka tietysti voi olla väärin) on että 2007-vuosi on "vapaa" renkaiden osalta. Eli kuka tahansa voisi lähteä kilpailemaan omilla renkaillaan ensi vuonna. Michelin jättäytyi kisasta pois koska yhden rengastoimittajan sääntö päätettiin kaudelle -08? (oliko se nyt -08?).

Käsittääkseni virallisesti tätä yhtä rengastoimittajaa ei ole vielä valittu, mutta koska jokainen talli (näillänäkymin) käyttää Bridgestoneja ensi vuonna, niin lähtötilannehan on sama myös seuraavalle kaudelle. Bridgestone on ainakin osoittanut olevansa tasalaatuinen valmistaja, joten sinänsä valinta on ihan hyvä. Kähmintään uskovat tahot voivat sitten veikkailla eraan punaisen tallin pääsevän ohjailemaan rengaskehitystä, mutta toisaalta B-stone voittaa aina joten lieneekö tarvista niin paljoa kuunnella tätä tiettyä tallia.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Toni_V sanoi:
Kähmintään uskovat tahot voivat sitten veikkailla eraan punaisen tallin pääsevän ohjailemaan rengaskehitystä, mutta toisaalta B-stone voittaa aina joten lieneekö tarvista niin paljoa kuunnella tätä tiettyä tallia.

Itse en usko tämän punaisen tallin enää pystyvän ohjailemaan kehitystyötä jos samoilla renkailla ajaa 10 muutakin tiimiä, eli koko joukko.

Itseäni mietityttää vaan Bridgestonen renkaiden surkeus verrattuna Michelineihin. Miksi nähdä sitä vähääkään vaivaa rengaskehityksessä kun mukana ei ole kilpailijaa?

Mieliin on syöpynyt viimekauden kuvat luttarenkaisesta Ferrarista löntystämässä ympäri rataa... ja renkaiden kulumisesta loppuun jo kisan puolessa välissä. Stintit ovat tietty lyhyempiä taas tulevasta kaudesta alkaen, joten tätä ongelmaa ei kai pitäisi enää olla.

Löytyiskö muulta rengasvalmistajalta kovaa kunnianhimoa tehdä huippurenkaita kuten Michelinillä? Voi olla vaikeaa koska juuri tulevaisuudessa eteen tulevan kilpailun puutteen takiahan misukka ykkösistä lähtee.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
äxä sanoi:
Itseäni mietityttää vaan Bridgestonen renkaiden surkeus verrattuna Michelineihin. Miksi nähdä sitä vähääkään vaivaa rengaskehityksessä kun mukana ei ole kilpailijaa?
Yhden rengastoimittajan kanssahan on juuri se etu, että renkaita ei juuri kehitetä. Rengastestaus jää silloin vähäiseksi, ja kun renkaiden suorituskyvylläkään ei ole niin väliä, voidaan tehdä tasalaatuisempia renkaita "varman päälle". Eli lähtökohtaisesti -08 renkaat pitäisi olla entistä turvallisempia, kestävämpiä jne.

Mieliin on syöpynyt viimekauden kuvat luttarenkaisesta Ferrarista löntystämässä ympäri rataa...
USA gp :rolleyes:
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Toni_V sanoi:
Yhden rengastoimittajan kanssahan on juuri se etu, että renkaita ei juuri kehitetä. Rengastestaus jää silloin vähäiseksi, ja kun renkaiden suorituskyvylläkään ei ole niin väliä, voidaan tehdä tasalaatuisempia renkaita "varman päälle". Eli lähtökohtaisesti -08 renkaat pitäisi olla entistä turvallisempia, kestävämpiä jne.
Niin, voihan se olla että silloin ei pääroolin nouse enää renkaat vaan muut asiat. Sitten taas toisaalta FIA kaavailee aerodynamiikan vähentämistä ja mekaanisen pidon lisäämistä, jossa taas renkaat olisivat pidon kannalta keskeisessä asemassa. Tiedä nyt sitten...

Ainoa Michelinin virhe, so what? Bridgelle koko viime kausi oli täysi katastrofi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Käsittääkseni virallisesti tätä yhtä rengastoimittajaa ei ole vielä valittu, mutta koska jokainen talli (näillänäkymin) käyttää Bridgestoneja ensi vuonna, niin lähtötilannehan on sama myös seuraavalle kaudelle.
Ei asia ole ollenkaan noin itsestäänselvä. FIA on se taho, joka päättää mitä rengastoimittajaa kaudella 2008 käytetään, ja siitä järjestettäneen tarjouskilpailu (jo pelkästään EU:n lainsäädännön vuoksi). Jos B'stonelle ilmaantuu kilpailija voi FIA valita sen B'stonen sijaan.
Kähmintään uskovat tahot voivat sitten veikkailla eraan punaisen tallin pääsevän ohjailemaan rengaskehitystä, mutta toisaalta B-stone voittaa aina joten lieneekö tarvista niin paljoa kuunnella tätä tiettyä tallia.
Niin, Bridgestonelle Ferrarikytköksestä ei olisi mitään hyötyä. Ja koska kaikki käyttävät identtisiä renkaita (jotka FIA arpoo), kaikki nauttivat kehitystyön hedelmistä. Veikkaan tosin, ettei renkaita tosiaan kauden aikana hirvittävästi kehitetä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Ei asia ole ollenkaan noin itsestäänselvä. FIA on se taho, joka päättää mitä rengastoimittajaa kaudella 2008 käytetään, ja siitä järjestettäneen tarjouskilpailu (jo pelkästään EU:n lainsäädännön vuoksi). Jos B'stonelle ilmaantuu kilpailija voi FIA valita sen B'stonen sijaan.
Luonnollisesti totta, FIA valitsee toimittajan joka laittaa taaloja eniten tiskiin. Mutta luonnollisella B-stonen jatkolla tarkoitin sitä ettei näillä näkymin ole oikein kisaajia. Ainakaan itse en ole kuullut kilpailijasta. Ja mukana vaikuttaa rahan lisäksi myös toimitusvarmuus ja tuntemus olosuhteista jottei USA:n gp tapahtumat uusiutuisi (ja tälläkertaa _jokaiselle_ autolle).

Niin, Bridgestonelle Ferrarikytköksestä ei olisi mitään hyötyä. Ja koska kaikki käyttävät identtisiä renkaita (jotka FIA arpoo), kaikki nauttivat kehitystyön hedelmistä. Veikkaan tosin, ettei renkaita tosiaan kauden aikana hirvittävästi kehitetä.
No kyllä sitä identtisillä renkaillakin voidaan jotain tallia suosia jos niin halutaan, jos tehdään renkaat tietylle autolle, niin kilpailijoilla kestää aikansa ennenkuin auto on saatu renkaita vastaavaksi. Ehkä hieman takaperoinen lähestymistapa kun sitä noin ajattelee...

Mutta tosiaan, toivottavasti renkaita ei kehitellä 08-kaudella, jotta kisat tasoittuisivat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Ainakaan itse en ole kuullut kilpailijasta. Ja mukana vaikuttaa rahan lisäksi myös toimitusvarmuus ja tuntemus olosuhteista jottei USA:n gp tapahtumat uusiutuisi (ja tälläkertaa _jokaiselle_ autolle).
Hankala se on ilmoittautua tarjouskilpailuun, jota ei ole edes julistettu, eikä edes sen ehtoja (tai että tuleeko sellaista lainkaan). Yhdellä rengastoimittajalla USA:n GP:n tapahtumat olisi vältetty. Olisi vain rakennettu se shikaani. Nyt sitä ei voitu rakentaa, koska B'stonetallit olisivat kärsineet aiheettomasti.
No kyllä sitä identtisillä renkaillakin voidaan jotain tallia suosia jos niin halutaan, jos tehdään renkaat tietylle autolle, niin kilpailijoilla kestää aikansa ennenkuin auto on saatu renkaita vastaavaksi. Ehkä hieman takaperoinen lähestymistapa kun sitä noin ajattelee...
Tuota... jos kaikki tallit saavat testata niillä samoilla renkailla, niin ei niitä oikein voi erikseen räätälöidä. Ei vaikka yksi talli esittäisi toivomuksia, että tehkää tällaiset. Hyöty on marginaalinen. En usko, että testattaisiin ensin talvikausi yhdenlaisilla, ja sitten kisoihin tulisikin ihan toisenlainen rengas. Ja silloin tämä yksi tallikin olisi aika sumussa sen uuden renkaan kanssa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
WebSlave sanoi:
Tuota... jos kaikki tallit saavat testata niillä samoilla renkailla, niin ei niitä oikein voi erikseen räätälöidä. Ei vaikka yksi talli esittäisi toivomuksia, että tehkää tällaiset. Hyöty on marginaalinen. En usko, että testattaisiin ensin talvikausi yhdenlaisilla, ja sitten kisoihin tulisikin ihan toisenlainen rengas. Ja silloin tämä yksi tallikin olisi aika sumussa sen uuden renkaan kanssa.
Mikä olisikaan parempi tapa kyykyttää vastustajia kuin saa mieleisensä rengas yleisrenkaaksi. Joissain piireissä tuollaisesta edusta voitaisiin vaikka vähän maksaakin...onneksi F1:ssä ei ole politikointia, selkäänpuukotusta tai muuta kyräilyä :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Felix sanoi:
Mikä olisikaan parempi tapa kyykyttää vastustajia kuin saa mieleisensä rengas yleisrenkaaksi.
Edelleenkin, miten kuvittelisit tämän toteutettavan? Jotta tämä yksi talli voisi testata tuota rengasta, sen täytyisi olla tietenkin kaikkien tallien testattavissa. Näin ollen ne voisivat räätälöidä autonsa yhtä lailla tälle renkaalle sopivaksi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Edelleenkin, miten kuvittelisit tämän toteutettavan? Jotta tämä yksi talli voisi testata tuota rengasta, sen täytyisi olla tietenkin kaikkien tallien testattavissa. Näin ollen ne voisivat räätälöidä autonsa yhtä lailla tälle renkaalle sopivaksi.
Ferrari on vuosia kehittänyt renkaita bridgestonen kanssa. Renkaita ei vain ruuvata koneeseen kiinni, vaan auton ja renkaat tulee olla hyvin pitkälle yhteensovitettu. Ja formuloissahan se on tarkoittaa sitä, että auto on tehty renkaiden ominaisuuksien mukaan. Ja koska jokainen auto on erilainen, ja kuitenkin perustuu edellisien mallien kokemuksiin, on edellisten vuosien autoilla suuri merkitys.

Ferrarilla on ihan täysi mahdollisuus tehdä yhteistyötä Bridgestonen kanssa ja siten kehittää rengasta juuri heidän haluamaansa suuntaan. Toki se rengas on sitten jokaiselle sama, mutta ehkäpä juuri kilpailijoiden autolle huonommin sopiva. Moni muistaakin tapahtumat jonka jälkeen McLaren vaihtoi rengastoimittajaa Michelinille - Bridgestone teki renkaat Ferrarille, eikä Ronin toivomuksia kuultu.

Eli kyllä ne renkaat voidaan tehdä tietylle tallille. Hiukan sama asia tapahtui viimekauden alussa, jolloin misukat olivat paljon Rellun autoon sopivammat.

Noh, kuten jo sanottu, tulevaisuudessa renkaiden osalta tilanne tasoittunee aika nopeasti, jos renkaita ei jatkuvasti kehitetä niinkuin nykyään.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Toni_V sanoi:
Moni muistaakin tapahtumat jonka jälkeen McLaren vaihtoi rengastoimittajaa Michelinille - Bridgestone teki renkaat Ferrarille, eikä Ronin toivomuksia kuultu.
Ronilla oli toivomukset liian lähellä GoodYear paluun kannalla, jos toinen havittelee täysin julkisesti toista kumppania, miten siihen se eka kumppani reagoi? Antaa tieteski kaikki tietotaidon pois vietäväksi, vai.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Nykysäännöthän on vielä epäreilummat yhden rengasmerkin aikana kuin kauden 2000 tietämillä, sillä ne sallivat Bridgestonen tuoda ykkösluokan renkaat Ferrarille, ja muille kakkosluokan kumeja. Kun kutakin tiimi kohden saa tuoda kahta rengasta.

Ei se mun mielestä silti ole mahdoton ongelma että Bridgestone toimittaa kaikille renkaat. Jos siis, käytettävä rengas seos ja konstruktio on hyvissä ajoin tiedossa kaikilla kilpailijoita ja se on kaikilla sama, eikä sitä vaihdella kesken kauden :nope:
 
Ylös