Risut/ruusut autoistasi.

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Focus 2009

- Ajotietokone ei toimi pakkasella (kun ohjaamo on kylmä) -> moottorilämmittimen käynnistäminen ja ohjelmointi on mahdotonta juuri silloin (eli talvipakkasissa) kun ko. ominaisuutta eniten tarvittaisiin. :jaska:

+ Autossa on ajotietokoneella ajastettava ja ohjelmoitava webasto joka puhkuu moottorin lisäksi myös kabiinin kuumaksi talvella. *itun Hienoa. :eek:


Lisää Risuja :
- Tuulilasin- ja takalasinlämmittimet menevät startissa automaattisesti päälle jo pluskeleillä(noin + 5 asteessa). Haluaisin itse päättää milloin ko. virtajuopot on tarkoituksenmukaista käynnistää.
- Kojelaudan sisällä "sirisee" tai "rapisee" maantienopeuksissa pottumaisesti. Kyseessä on jonkinlainen rapinan ja sirinän välimuoto. Sangen häiritsevää.
- Ajotietokoneen kautta tehtäviä säätöjä ei voi käyttää moottorin käydessä. Valikosta löytyy silloin ainoastaan esp on/off.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuulostaa pieneltä vikalistalta ottaen huomioon, että kyseessä on Ford.

Töissä joudun käyttämään uusia Transiteja silloin tällöin ja ne ajaa mut hulluksi. Tässä tiivistelmä:

- Auto sanoo TÖÖT! jos ovi on auki ja ne yrittää lukita kaukosäätimellä
- Ovet ovat helvetin heikkoa tekoa ja roikkuvat käytännössä kaikissa työpaikan autoissa, mistä johtuen niiden saaminen kunnolla kiinni vaatii tarmokkuutta
- Koska ovet eivät mene kunnolla kiinni, sanoo auto TÖÖT! käytännössä joka kerta, kun ovet yrittää lukita
- Mittarivalot eivät mene päälle valojen ollessa 0-asennossa (joka kuitenkin on "automaattiasento", jossa lähivalot syttyvät), vaan ajovalot täytyy kytkeä erikseen katkaisijasta
- Transitissa ei joko ole ajovalomuistutinta (äänimerkki oven aukaisun yhteydessä) tai se toimii jollain helvetin oudolla logiikalla
- kahden edellisen kohdan ja tyhmien työkaverien yhteisvaikutuksena autot eivät ihan aina käynnisty

Mainittakoon vielä, että vaikka akku olisikin liian tyhjä käynnistykseen, riittää siinä yhä virtaa TÖÖT!-äänen tuottamiseen. Lohdullista.
 
Viimeksi muokattu:

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Kun nyt kerran Fordeista puhutaan niin...

Mondeo -98

- Keskuslukitus toimii liian innokkaasti kovalla pakkasella, eli voi mennä päälle auton ollessa ajossa tai muuten käynnissä. Helevetin hieno homma siinä vaiheessa kun on käynnistänyt auton ja noussut ulos harjaamaan lunta pois ja kravaamaan jäät ikkunoista. Kuuluu vaan klak-klak-klak-klak ja mä jään siihen seisomaan auton ulkopuolelle lumiharja kädessä ja tyrmistynyt ilme naamalla. Auto on käynnissä, avaimet luonnollisesti virtalukossa, keskuslukitus päällä ja minä auton ulkopuolella. V*ttu, prkl! AARRGGGH!!! :jaska:

Tuon episodin jälkeen olen oppinut pitämään aina vara-avainta mukana.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
3. Mitsubishi Galant 2.4l vm 2002. Kilometrejän on mittarissa apaut 110tkm. Auto ei ole ollut meillä vielä vuottakaan, mutta oon vähän pirun tyytyväinen hankintaan. Vikalista on aika lyhyt, antennin moottorista meni ilmeisesti yläasentotunnistin rikki ja se ei laske alas mutta eipäse mitään haittaa. Ostin auton ensinmäiseltä omistajalta joka oli pitänyt siitä hyvän huolen ja varustellut autoa vähän lisää. Laittanut mm. alustasarjan -70mm ja Konin säädettävät sportti iskarit sekä Webaston. On mukava ajaa ja vaikkei nyt mikään raketti olekkaan niin ohituksetkin onnistuu. Omasta mielestä auto on vielä ihan nätin näköinenkin. Kulutus on ollut alle 10l/100km. http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=18427
Tosiaan merkin luotettavuuteen olen tosi tyytyväinen ja mikäli homma jatkuu samana erittäin suurella todennäköisyydellä seuraava autonikin on mitsu.


http://www.juuso.1g.fi/kuvat/MCF/Galant/IMG_5376.JPG
Nyt mittarissa 144tkm. Edelleen tyytyväinen hankintaan, koko perheen tavarat kaks aikuista ja kaks alle kolmevuotiasta lasta mahtuu hyvin kyytiin. Tilaa on riittävästi kontissa vaunuuille ja muille tavaroille. Sisätiloiltahan toi on tosi väljä. Nyt pakkasilla lähti hyvin käyntiin, ei nitinöitä tai natinoita mistään. Kaiken kaikkiaan auto toimii just niinku sen pitää. Tosin edestä kuskinpuolelta meni etupyörän laakeri sököks apaut 120tkm ajettuna ja viime kesänä 130tkm oli mittarissa niin meni ohjaustehostimen käyttöpumpun stefa. Siinä ne murheet, eli hyvin vähän. Taidampa pitää autoa jatkossakin koska hyvin on pelannut.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8748
Sijainti
Vantaa
Focus 2009

- Ajotietokone ei toimi pakkasella (kun ohjaamo on kylmä) -> moottorilämmittimen käynnistäminen ja ohjelmointi on mahdotonta juuri silloin (eli talvipakkasissa) kun ko. ominaisuutta eniten tarvittaisiin. :jaska:

+ Autossa on ajotietokoneella ajastettava ja ohjelmoitava webasto joka puhkuu moottorin lisäksi myös kabiinin kuumaksi talvella. *itun Hienoa. :eek:


Lisää Risuja :
- Tuulilasin- ja takalasinlämmittimet menevät startissa automaattisesti päälle jo pluskeleillä(noin + 5 asteessa). Haluaisin itse päättää milloin ko. virtajuopot on tarkoituksenmukaista käynnistää.
- Kojelaudan sisällä "sirisee" tai "rapisee" maantienopeuksissa pottumaisesti. Kyseessä on jonkinlainen rapinan ja sirinän välimuoto. Sangen häiritsevää.
- Ajotietokoneen kautta tehtäviä säätöjä ei voi käyttää moottorin käydessä. Valikosta löytyy silloin ainoastaan esp on/off.
Vielä kun asennat webastoon kauko-ohjaimen, niin on muuten kätevä. Itsellä on se, enkä enää osaisi toimia pelkällä lohkolämmittimellä ja ajastimella. Kaikkeen tottuu! Toki lohkolämmittimessä on hyvänä puolena idioottivarmuus!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ostin autoni kolme ja puoli vuotta sitten 2000€urolla. Mittarissa oli tuolloin 110tkm. Nyt mittarissa on 215tkm ja tullin autodatan mukaan arvo nyt 1000€. Varsin edullisia kilometrejä siis suhteessa arvonalenemaan.

Tuona aikana olen vaihtanut jarrupalat kertaalleen ja käsijarruvaijerin kaksi kertaa ja kolmannenkin kerran säätänyt takajarruja. Äänenvaimentimen takaosan ja takaiskunvaimentimet myös on joutunut vaihtamaan. Ja raidetangonpäät, joiden säädöt viimeistelin ajotuntuman perusteella. Muuta vikaa ei oikein tule mieleen jos ei ruostekukkien fiksailua lasketa. Lukkojen kanssa ollut pientä jäätymistä. Kaksi kertaa auto on kieltäytynyt käynnistymästä. Tämä tapahtui ihan alussa, enkä syytä lähtenyt selvittämään. Normaalit huollot on tehty itse, vain jakohihna käyty vaihdattamassa.

Yhden vian jätin mainitsematta ja se oli tuo kansipahvi joka meni 10tkm sitten. Olin jo jonkin aikaa ihmetellyt jäähdytysnesteen tason vaihteluita, ja moottoritieajossa koviksi nousevia lämpöjä. Lopulta kävi enää kolmella sylinterillä ja oli pakko viedä huoltoon. Näin jälkikäteen ajateltuna jotain vikaa on voinut olla jo silloin kun ostin auton, koska konepellin sisäpinta likaantui, eikä se tee sitä enää.
 
Viimeksi muokattu:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Kun nyt kerran Fordeista puhutaan niin...

Mondeo -98

- Keskuslukitus toimii liian innokkaasti kovalla pakkasella, eli voi mennä päälle auton ollessa ajossa tai muuten käynnissä. Helevetin hieno homma siinä vaiheessa kun on käynnistänyt auton ja noussut ulos harjaamaan lunta pois ja kravaamaan jäät ikkunoista. Kuuluu vaan klak-klak-klak-klak ja mä jään siihen seisomaan auton ulkopuolelle lumiharja kädessä ja tyrmistynyt ilme naamalla. Auto on käynnissä, avaimet luonnollisesti virtalukossa, keskuslukitus päällä ja minä auton ulkopuolella. V*ttu, prkl! AARRGGGH!!! :jaska:

Tuon episodin jälkeen olen oppinut pitämään aina vara-avainta mukana.
Heh, omaan täysin samanlaisen kokemuksen. Mulla oli tuossa tapauksessa vara-avain mukana, mutta se oli repussa lukittuneessa takaluukussa.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Kun nyt kerran Fordeista puhutaan niin...

Mondeo -98

- Keskuslukitus toimii liian innokkaasti kovalla pakkasella, eli voi mennä päälle auton ollessa ajossa tai muuten käynnissä. Helevetin hieno homma siinä vaiheessa kun on käynnistänyt auton ja noussut ulos harjaamaan lunta pois ja kravaamaan jäät ikkunoista. Kuuluu vaan klak-klak-klak-klak ja mä jään siihen seisomaan auton ulkopuolelle lumiharja kädessä ja tyrmistynyt ilme naamalla. Auto on käynnissä, avaimet luonnollisesti virtalukossa, keskuslukitus päällä ja minä auton ulkopuolella. V*ttu, prkl! AARRGGGH!!! :jaska:

Tuon episodin jälkeen olen oppinut pitämään aina vara-avainta mukana.
Me oltiin joitakin vuosia sitten tultu juuri etelästä talvilomalta, oltiin siinä kentällä ja kannettiin laukut lentokentän oven eteen ja odoteltiin kun iskä lähti hakemaan autoa parkkipaikalta. Jonkin ajan päästä tuli sanomaan että juuri noin oli auto lukinnut itsensä ikkunoita putsatessa. Siinä sitten odoteltiin sunnuntai-iltana joku tunti-pari apua.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Vielä kun asennat webastoon kauko-ohjaimen, niin on muuten kätevä.
Fordiin tehdasasennettuun Eberspächeriin ei saa jostain kumman syystä kaukosäädintä.
Kaken saa kyllä kaikkiin Eberin jälkiasennuslämppäreihin asenneltua vaikka jälkeenpäin, ilmeisesti tuosta Fordin tehdasasennussarjasta puuttuu kaukosäätöoptio (tjsp) kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8748
Sijainti
Vantaa
Fordiin tehdasasennettuun Eberspächeriin ei saa jostain kumman syystä kaukosäädintä.
Kaken saa kyllä kaikkiin Eberin jälkiasennuslämppäreihin asenneltua vaikka jälkeenpäin, ilmeisesti tuosta Fordin tehdasasennussarjasta puuttuu kaukosäätöoptio (tjsp) kokonaan.
Aika outo juttu kyllä. Itsellä on Toyotan tehdasasennettu (onko asennettu maahantuojan toimesta Suomessa vai tehtaalla, sitä en tiedä), siihen saa. Mielenkiinnon vuoksi kysyn, saako kellosarjaa? Mielestäni kellosarja ja kaukosäädin kytketään "samalla tavalla". Tuon Toyotan lämmittimen kanssa ei voi käyttää kuin lämmitystoimintoa, muut kauko-ohjaimen lisätoiminnot (tuuletus ja vikakoodit) eivät toimi siinä. Niin ja lämmitin on myös Eberspächer.

EDIT: Tutkin mielenkiinnon vuoksi keskustelupalstoja: kauko-ohjainta ei saa Fordiin. Syynä se kun esiajastus on kytketty auton tietokoneen kautta (kuten kerroit varsin selvästi viestissäsi!). Toyota hoitaa nuo ohjaukset laitevalmistajan omilla ohjaimilla.
 
Viimeksi muokattu:

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
BMW E36 320i -91:
+parasta koko autossa oli aivan punarajalle kierrätys, jolloin myös liikettäkin oli. Pienemmillä kierroksilla ei teho tahtonut riittää.
+Huippusiistissä kunnossa sisusta vaikka lähes 20v vanha. Ei jälkiä eikä reikiä
+Ajamisen iloa=tunnokas ohjaus, mahtava pito kesällä
+ulkonäkö
+huoltojen edullisuus, osien saatavuus
+ruostumattomuus

-kulutus olisi voinut olla pienempikin
-takatilat
-alustan komponentit eivät kestäneet rääkkiä, etenkin kun oli madallettu ja leveillä renkailla.


BMW 523i
+vääntö alakierroksilla
+talviajettavuus (liukas perä = fun factor)
+hiljaisuus kaikissa olosuhteissa (ei natinoita ym.), myös reippaammilla nopeuksilla kulkee suhinoitta
+Mitä huonommat olosuhteet sitä leveämmässä hymyssä ajellaan
+ulkonäkö
+sporttipenkit+nahkaratti
+varusteet
+luotettava
+lämpenee todella nopeasti

-kulutus voisi aina olla pienempi (vrt. E60, F10) vaikka kokoisekseeen liikkuu pienellä määrällä bensaa...oikein pihistellen voi päästä alle 7l maantiellä
-liukas perä talvella (paitsi jos käyttää elektronisia apuja..)
-takatilat..ketä kiinnostaa??
-fyysiset mitat
-Tehoa ei oo koskaan liikaa ja V8 ei ois pahitteeks..
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
BMW 523i
vääntö alakierroksilla
Tästä olen eri mieltä. (Tähän voi kuvitella hymiön.) Kuten kaikkien muidenkin bensalla liikkuvien länsiautojen kohdalla.

Toisaalta aina voi pohtia miten alaväännön määrittelee, itse määrittelen sen niin, että auto lähtee liikkeelle jopa ylämäkeen kun kytkimen nostaa. Kaasupoljinta ei tässä tilanteessa kuuluisi joutua käyttämään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8748
Sijainti
Vantaa
Tästä olen eri mieltä. (Tähän voi kuvitella hymiön.) Kuten kaikkien muidenkin bensalla liikkuvien länsiautojen kohdalla.

Toisaalta aina voi pohtia miten alaväännön määrittelee, itse määrittelen sen niin, että auto lähtee liikkeelle jopa ylämäkeen kun kytkimen nostaa. Kaasupoljinta ei tässä tilanteessa kuuluisi joutua käyttämään.
Omasta mielestä tämä ei juurikaan kerro alaväännöstä. Esim. nykydieselit saattavat sammua helposti liikkeelle lähdössä, mutta kun sen saa liikkeelle, vääntävät jo alle 1500 mielettömästi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tästä olen eri mieltä. (Tähän voi kuvitella hymiön.) Kuten kaikkien muidenkin bensalla liikkuvien länsiautojen kohdalla.

Toisaalta aina voi pohtia miten alaväännön määrittelee, itse määrittelen sen niin, että auto lähtee liikkeelle jopa ylämäkeen kun kytkimen nostaa. Kaasupoljinta ei tässä tilanteessa kuuluisi joutua käyttämään.
Eiks tyhjäkäynti ole yleensä jotain 1000rpm? Eihän tuollaisella kierrosluvulla kuulu ajella.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eiks tyhjäkäynti ole yleensä jotain 1000rpm? Eihän tuollaisella kierrosluvulla kuulu ajella.
Ei varmaan kuulukaan, mutta kun on aikoinaan opetellut ajamaan Ladalla ja Samaralla, joissa kytkintuntuma oli luokkaa on/off, mutta alavääntöä sitten vastapainoksi yhtä vähän kuin ylävääntöäkin niin se vaikuttaa aika paljon kytkimenkäyttötyyliin.

Pakettiautoilla on tullut kanssa ajeltua aikalailla, ja niistä löytyy yleensä kohtuullisesti vääntöä jo tyhjäkäynnilläkin.

Mutta täsmennettäkööm, että viestini oli insiderin suuntaan kallellaan, ja nimenomaan Bemarille tarkoitettu.
 

Örfil

Guest
Seatissa (2006 TDi 2.0 Leon) palaa koko ajan joku varoitusvalo polttimoista, vaikka kaikki on kunnossa.

Muuten olen tyytyväinen autoon. Päivitetyn softan kanssa 390 Nm ja 170 Hp liikuttaa autoa varsin mukavasti :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Seatissa (2006 TDi 2.0) palaa koko ajan joku varoitusvalo polttimoista, vaikka kaikki on kunnossa.

Muuten olen tyytyväinen autoon. Päivitetyn softan kanssa 390 Nm ja 170 Hp liikuttaa autoa varsin mukavasti :ahem:
Noist tuppaa tulee kiertokanget ulkosalle.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tästä olen eri mieltä. (Tähän voi kuvitella hymiön.) Kuten kaikkien muidenkin bensalla liikkuvien länsiautojen kohdalla.

Toisaalta aina voi pohtia miten alaväännön määrittelee, itse määrittelen sen niin, että auto lähtee liikkeelle jopa ylämäkeen kun kytkimen nostaa. Kaasupoljinta ei tässä tilanteessa kuuluisi joutua käyttämäänn
Olen ajellut nyt jonkun aikaa jo Mersu SLK:lla jossa kompressor (mekaaninen ahdin)=ei ole alaväännöstä puutetta vaan kompura antaa vääntöä tasaisesti lisää kautta kierrosalueen. Auton ollessa kohtuullisen kevyt, efekti on vaan voimakkaampi. Muutenkin loistava auto tuo mersu ollut, ei mitään ongelmia (tosin ei pitäisi ollakaan kun johtaa Porschen 911 mallien kanssa luotettavuustilastoja ADACin mukaan Saksassa jättäen taakse Corollat ja muut japsitkin).
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Olen ajellut nyt jonkun aikaa jo Mersu SLK:lla jossa kompressor (mekaaninen ahdin)=ei ole alaväännöstä puutetta vaan kompura antaa vääntöä tasaisesti lisää kautta kierrosalueen. Auton ollessa kohtuullisen kevyt, efekti on vaan voimakkaampi. Muutenkin loistava auto tuo mersu ollut, ei mitään ongelmia (tosin ei pitäisi ollakaan kun johtaa Porschen 911 mallien kanssa luotettavuustilastoja ADACin mukaan Saksassa jättäen taakse Corollat ja muut japsitkin).
Mimmoinen ohjaus tuolla on? Perus c-mersussa on aika tylsä (pl. uusin korimalli). Muutenhan slk on maukkaan näköinen peli:ahem:
 
Ylös