Risut/ruusut autoistasi.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Chevrolet Nubira 1.8 CDX 2005

Plussat: Todella hyvin varusteltu, paljon mainettaan parempi auto. Luotettava, lähti kakistelematta käyntiin pakkasella kuin pakkasella, eikä mitään vikoja ollut.

Miinukset: Vaihteisto, tai lähinnä vaihdekepin tajuttoman pitkät liikeradat. Joillekin saattaa ratkaista myös huono jälleenmyyntiarvo. Autosta josta vajaat 3 vuotta sitten piti pulittaa kaikkineen yli 23 000, sai vaihdossa enää vajaat 14 000 euroa.

Emmä osaa muista autoistani enää kirjotella tällasia kun ei enää oo niin mielessä millasia ne on olleet....välttämättä edea muista enää kaikkien olemassaoloakaan. Muutaman sentään muistan. Sen muistan että Opelissa (Astra) ja Fiatissa (Marea) oli poikkeuksellisen hyvä jälleenmyyntiarvo vaikka mulle niitä ostaessani "asiantuntijoiden" taholta muuta vakuuteltiinkin. Varsinkin Opel Astra piti arvonsa todella hyvin. Mareasta vaihdettiin ajonestolaite takuuseen, muuten ei vikoja. Bravossa ei muistaakseni ollut mitään vikoja. Temprasta en osaa oikeen sanoa, kun kaveri ajo sen (uusarvo)lunariin alle vuoden ikäsenä. Corolla Liftbackissa kärähti johdot melkein heti uutena, silti se meni palovakuutuksesta eikä takuusta. Loput 200 000 meni ongekmitta mutta loppuupolella alkoi kone kilkattaa aika pahasti. Laitoin pirun paksua öljyä koneeseen että kilkarus vähän vaimenisi ja menin liikkeeseen ja vaihdoin pois. Seat Ibizasta paukahteli muoviosat itsekseen pakkasella, niitä uusittiin vähän väliä takuuseen. Vaihdoin poiis siksi noin 1½ vuotta vanhana vähän yli 100 000 mittarissa. Nissan 100NX:stä meni about 1½-2 vuoden ikäisenä vetonivelet siinä 130-140 tonnin kohdalla ja vaihdoin sen siksi pois. Nissan 200SX oli muistaakseni sellanen että siinä ei vähän vajaan 200 000 kilsan aikana vikoja ilmennyt. Mersusta pamahti virtalukko ja valokatkaisija. Takuuseen menivät. Yhdessä vaiheessa alkoi perä ulista ja kun sitten alkoivat maalitkin takalokarista hilseillä, (joku oli täräyttänyt lokarin lommolle parkissa ja peltikorjaamo oli vissiin tehnyt homman huonosti kun hilseili ja useiden korjausten jälkeenkin hilseily jatkui) niin vaihtoon meni. Noista kuuskyt-seitkytlukulaisista harrastekärryistä ja muista käytettyinä ostetuista ei oo paljon kirjoittamista kun ne on yksilöitä kaikki ja niitä ropataan muutenkin koko ajan, siksi rajasin tämän vain niihin jotka olen ostanut uutena.
Ei noista yhtäkään voi ihan paskaksi sanoa, hintaluokkaansa nähden jopa aika ongelmatonta ajoa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Misa1 sanoi:
Mutta kuten pendellstock totesi, mielipiteitä on ja saa olla. Lopetan jarnauksen tähän. Turvallista matkaa :ahem:
Minäkään en jatka jarnausta. Toteanpa vain, että hiljakkoin lukemassani (muistaakseni Tekniikan Maailman) rengastestissä halvin (oliko peräti kiinalainen?) pinnoitettu nastarengas päihitti testin parhaan kitkarenkaan kokonaistuloksessa.

En ota kantaa. Itse ajan luultavasti jatkossakin talvella nastoitetuilla. En tiedä vielä, saa nähdä.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Runar ja Kyllikki sanoi:
Miinukset: Vaihteisto, tai lähinnä vaihdekepin tajuttoman pitkät liikeradat. Joillekin saattaa ratkaista myös huono jälleenmyyntiarvo. Autosta josta vajaat 3 vuotta sitten piti pulittaa kaikkineen yli 23 000, sai vaihdossa enää vajaat 14 000 euroa.
Viime syksyn autoveron muutos tiputti myös käytettyjen autojen hintoja roimasti. Hinnanalennus on todellisuudessa ekonominen harha joten auton vaihtajan väliraha on jopa pienentynyt uuteen vaihdossa. Jos vielä joskus pääsee taloudellisesti niin jaloilleen että pystyy autoa vaihtamaan niin omani kyllä haen vähän käytettynä Saksasta. Tullin perimät maksut ovat pienentyneet autoveron muutoksessa huomattavasti.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
ettelbruck sanoi:
:eek!: Kykenetkö perustelemaan??
Kyllä:ahem: . Perustana on juuri viistolamppuisen kuplavolkkarin valot. Kaikkien maailman huonojen valojen äidit. Himmenneet heijastimet, 40-wattiset lamput, hapettuneet liittimet ja valojen virta kulki hapettuneen valokatkaisimen läpi. Ei näkynyt valoa edes tunnelin päässä. Paitsi jos katsoi hyvin läheltä.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1027
Sijainti
South Park
Okei, eli avaudutaanpa hiukan E36 Bemusta. 328 sedan siis, vm -98 (viimeisiä E36 koppaisia)

+Kone vääntää hienosti
+Tarvittaessa liikuttaa ihan kiitettävästi eteenpäin
+Ilmastointi on hieno asia.
+Äänieristystä on parannettu reippaasti edelliseen verrattuna (E36 318is -93)

-Ohjaus edelleen liian hidas
-Ratti voisi ihan oikeasti olla vähän pienempi
-Ei sporttipenkkejä, kuten edellisessä. 184cm pitkänä kaipaan pidemmille matkoille säädettävää reisitukea.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
3. Ford Mondeo mk3 2.0 Sportback Ambiente -01

Tuli tuollainen hommattua eilen. Käyttis escortti saa siis siirtyä syrjään ja vähän järkevämpää käyttistä alle. Mittarissa oli 133tkm ja yleiskunnoltaan hyvä. Kaupan teon jälkeen huomasin, että oikean etuvalon korkeudensäätö ei toimi ja kuskin penkilämmitin myöskin mykkä. Täytyy noista soittaa maanantaina liikkeeseen. Muuten tuntuu erittäin hyvältä ajaa ja kone tarpeeks pirteä. Ei vielä mitään pahaa sanottavaa, käyttökokemuksia sitten lisäkilometrien myötä.
Nyt on mittarissa 149tkm ja alkaa löytymään vähän käyttökokemuksia. Kieltämättä pariin kertaan tullu tässä melkein vuoden aikana mietittyä, että minkäköhän takia tuli tämäkin ostettua...

Sinällään auto ollut ihan huoleton ajella yms. mutta ei ehkä vielä ole itselläni aika tälläiselle autolle :eek: Peruskäyttiksenähän tuo on mennyt, mutta itse kyllä kaipaan autolta vähän enemmän sporttisuutta, joten vaihtoon tämä lähtee kohta puoliin.

Miinuksia:
-Virtalukko jumitti siten, että rattilukko ei auennut enää ja auto hinattiin korjaamolle --> kaikki lukkopesät uusiksi (120€) + työt
-Huollon yhteydessä havaittua: vetarit väljät, taka-apurungon puslat rikki, takasatulat jumittaa, takapyörän laakeri rahisee, raidetangonpää väljä.

Nuo tässä tarvii vielä laittaa kuntoon ja ajella jonkin aikaa, sitten jos kattelis vaihtoa johonkin ihan eri merkkiin...

Projektiautona nuo vanhemmat Fordit menee, mutta en kyllä enää fordia käyttöautoks osta, vaikka ovaalilasien takaa tätä maailmaa on jo kauan katsottu.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Meikällä on tuolla tallissa vuoden 1966 Volvo PV 544. Tässä risuja ja ruusuja.

+ Ei lainkaan ruostetta.
+ Hieno sporttiratti.

- Ei lähde käyntiin.
- Ei ole rekisterissä.
- Kumit puhki
- Jarrut rikki
- Kytkin jumissa
- Monet korin osat ovat eri värisiä kuin muut (konepelti, ovet, takaluukku, toinen etulokasuoja ovat eri värisiä kuin valkoinen runko)
- Ei alkuperäisessä kunnossa
- Pakoputki irti
- Toinen etupenkki kateissa
- Peilit irti
- En tähän hätään muista enempää. Eiköhän noita ole jo tarpeeksi ;)
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Meikällä on tuolla tallissa vuoden 1966 Volvo PV 544. Tässä risuja ja ruusuja.

+ Ei lainkaan ruostetta.
+ Hieno sporttiratti.

- Ei lähde käyntiin.
- Ei ole rekisterissä.
- Kumit puhki
- Jarrut rikki
- Kytkin jumissa
- Monet korin osat ovat eri värisiä kuin muut (konepelti, ovet, takaluukku, toinen etulokasuoja ovat eri värisiä kuin valkoinen runko)
- Ei alkuperäisessä kunnossa
- Pakoputki irti
- Toinen etupenkki kateissa
- Peilit irti
- En tähän hätään muista enempää. Eiköhän noita ole jo tarpeeksi ;)
Muistaakseni vikat peeveet tehtiin 1965 puolella ja niitä myytiin ainakin Suomessa vielä 1966 puolella. Ittellä oli joskus PV Sport, 1963, entinen kilpuri ja sen kilpailuaikainen rekkari oli AZS-12. Itte sain siihen rekkarin VAR-544. Silloin sai valita laput laitoksen varastossa olevista. Se oli kyllä huonoin auto mitä mulla on ollut. Ostaessa oli molemmin puolin poikki etujousituksen ylemmän y-kappaleen etummaiset haarat. Onneksi huomasin (epäonnekseni vasta kaupanteon jälkeen) ja vaihdoin ne ehjiin.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Projektiautona nuo vanhemmat Fordit menee, mutta en kyllä enää fordia käyttöautoks osta, vaikka ovaalilasien takaa tätä maailmaa on jo kauan katsottu.
Ja tuli sit syötyä sanansa...tänään kävin tekemässä kaupat ford focus st170:stä. 2002 vuosimallia ja 44tkm ajettu. Huomenna sit hakemaan se kotia :rolleyes: Ja mikä tärkeintä, mondeosta pääsi eroon :D
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Ja tuli sit syötyä sanansa...tänään kävin tekemässä kaupat ford focus st170:stä. 2002 vuosimallia ja 44tkm ajettu. Huomenna sit hakemaan se kotia :rolleyes: Ja mikä tärkeintä, mondeosta pääsi eroon :D
No eikös toi meinaa sitä, että taivaspaikka on taattu. :thumbup:
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Oma auto on Ford Mondeo -94.Oon omistanut 4 vuotta ja reilu 60 tuhatta on itselleni kertynyt.Kertaakaan ei ole mennyt kerralla läpi katsastuksesta.Alle 100 euron korjauksilla on kumminkin selvinnyt,palloniveliä ja muita alapään asioita ovat katsastusmiehet valitelleet.
Seuaavaan vuoden katsastukseen saakin sitten ajella ilman murheita.
Ehkä paras auto tähän mennessä.
Talvitakin taskussa joutuu pitämään vara-avainta,kun saattaa heittää keskuslukitus lukkoon kun on ikkunoita raapimassa :jaska:
Tapahtuu joka vuosi ensimmäisten pakkasten aikana ja satunnaisesti talven kuluessa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Olenkohan minä vannoutunut Ford-mies kun viimeisimmät auto-ostokseni ovat:
-Focus 1,6 -07
-Focus 1,6 -03
-Escort 1,6 -98
-Escort 1,6 -92
-Escort 1,6 -84

Kaikki kelpo pelejä.:thumbup:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
vannoutunut Ford-mies
En sitten ihmettele, että itutus kutittelee kaasujalkaa sen verran, että kortti katoilee. Itselläni joskus aikoinanani Fiesta 1,4 Ghia -97. Huollossa valitin että vaihdelaatikko tuntuu Transitin vastaavalta ja pyysin tutkimaan sen. Eivät viitsineet, ja tanko lopulta jumittui neloselle yhtäkkiä. Ajoin sitten pelkällä nelosella Kirkkonummelta Herttikaan huoltoon. Sanoivat, että jokin ruuvi irronnut ja jos magneettin ei olisi tarttunut, niin olisi mennyt koko aski uusiksi. Muutenkin auto oli mallia: osia-vielä-osien-jälkeenkin :jaska:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.

Ford Tourneo Connect Tdci


- Liian lyhyt viitosvaihde (tämä on auton ärsyttävin piirre) 120 km/h nopeudessa dieselkone huutaa reilusti yli 3000 rpm, kun max vääntö on kuitenkin jo 1750 kohdalla, eli suurimmalla vaihteella paras vääntö on käytössä jo n. 70 km/h nopeudessa, mihin unohtui suunnittelijoilta maantieajo ?!!? :eek: (kuutosvaihde tekisi terää)

- Aikamoinen melukoppi maantiellä, etenkin motarilla
- Lämpenee talvella helvetin hitaasti pa-lisälämmittimestä huolimatta
- Lampunpesimiä ja vakionopeudensäädintä ei saa edes lisävarusteena, molempia kaipaisin.
- Laiskahko, ohittelu vaatii ennakointia.
- Ei EPS-systeemeitä


+ Tilaa ON ja se on kaikilta osin käytännöllistä - autoa on myös jotenkin erityisen "vaivaton" käyttää. Esim kulkeminen sisään ja ulos ei vaadi kyykistelyä, näkyvyys on loistava jne jne..
+ Liukuovet on helkutin hyvät esim. marketin parkkipaikalla lapsia autoon lastatessa.
+ Kuluttaa varsin kohtuullisesti koppiautoksi - keskikulutus pyörinyt n. 6-6.3 ltr/100km välillä
+ Ihan siedettävä ajettava tollaseksi kopiksi, riittävän kevyt käännellä kaupungissa ja toisaalta vakaa maantiellä. Tuulikaan ei heiluttele menoa.

Lyhyesti : Perhekäyttöön ok kompromissi. Paljon halvempi kuin "fiinimmät" tila-autot joissa on vastaavat tilat.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24278
Sijainti
lappeen Ranta
Volvo 240 DL -83, suurinpiirtein tommonen, paitsi väriltään sininen:


+ järjettömän kiva suditella talvikeleillä (luistot helposti hallittavissa)
+ sisätilat lämpiää hyvin
+ ajalta jolloin autot tunnisti helposti ulkonäöltä
+ halva(hko)t varaosat

- suht järjetön bensankulutus, talvikaupunkiajossa varmaan jotain 20 litraa satasella
- huonompi ilmanvastuskerroin kuin maitotölkillä -> bensankulutus
- sisäänpääsyvaikeuksia pakkasella
- juuttuu talvella kiinni yllättävän tasaisille paikoille
- vitosvaihde olisi kiva lisä

Yleisesti ottaen ikäisekseen varsin hyvä vehje. Menee vielä ihan autosta siinä kun moni muu 25 vuotta vanha auto on muuttunut enemmän tai vähemmän hauskaksi kuriositeetiksi.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Honda Accord -83 1.6 HB
+Yllättävän hiljainen auto
+Pienehkö kulutus
+Luotettava
-Ruostui todella nopeasti
-Uskomattoman löysä alusta
-Ei ohjaustehostinta

Honda Civic -93 HB 1.5Lsi
+Olematon kulutus
+Kulkupuoli ihan kohdallaan moottorin kokoon nähden
+Luotettava
-Ohjaamossa karmea meteli johtuen olemattomasta äänieristyksestä
-Madallussarjan takia talvella jäi helposti kiinni
-Kolariturvallisuus surkealla tasolla

BMW E36 325i -91 Sedan
+Hyvä kulkupuoli
+Melko luotettava
+Hyvä ajettava
-E36 alkupään laatuongelmat lähinnä sisustan osissa
-Huono peräpään pito talvella, jäi helposti kiinni
-Kallis pitää verrattuna hondaan

Seat Ibiza -96 1.4 HB
+Luotettava
+Hyvä vetokyky lumessa
+Näppärä pikkuauto kaupunkimeiningissä
-Kauhean näköinen
-Karmea sisämeteli
-Ei ohjaustehostinta

BMW 316 -86 2kpl
+Pirun hyvä ajaa ehjällä alustalla
+Hiljainen
+Laatu kohdallaan verrattuna esim. E36
-Ruostui helposti, ei sinkkiä
-Vähän teiniauton maineessa
-Surkea varustelu näissä hinnat alkaen malleissa

BMW 535i -90
+Uskomaton varustelu, tässä oli lähes kaikki herkut
+Todella hyvä ajaa
+Kulkupuoli enemmän kuin kohdallaan
+Lukkoperä, talvella toimi tosi hyvin
+Huippuluokan laatuvaikutelma, melkein 500tkm mittarissa ja sisusta kuin uudessa
-Bensaa meni ihan riittävästi
-Muutamia sähkövikoja
-Alustan osia sai vaihtaa usein

BMW 528i -97
+Todella hyvä ajettava
+Laatu kohdallaan
+Tyylikäs ulkoa ja sisältä
+Kulutus yllättävän pieni, keskiarvo nyt 8.6
+Edelleen yksi hiljaisimmista autoista ikinä
+Ei ruostu millään
-Ei lukkoperää, kitkoilla vähän liukas talvella
-Helvetin kalliit huollot ja huoltoliikkeiden osaaminen huonolla tasolla
-alustan osat kestävät huonosti
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
BMW 528i -97
+Todella hyvä ajettava
+Laatu kohdallaan
+Tyylikäs ulkoa ja sisältä
+Kulutus yllättävän pieni, keskiarvo nyt 8.6
+Edelleen yksi hiljaisimmista autoista ikinä
+Ei ruostu millään
-Ei lukkoperää, kitkoilla vähän liukas talvella
-Helvetin kalliit huollot ja huoltoliikkeiden osaaminen huonolla tasolla
-alustan osat kestävät huonosti
No on kohtalainen kulutus ollut, -97 540iA:n keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 12-13l, matka-ajossa 200km keskikulutus pienimmillään 8.3. Matkassa BMW:n automaatti vie vähemmän (alhaiset kierrokset, V8:n vääntö) mutta kaupungissa enemmän.. Noihin saa lisätä muutaman desin/100km koska tietokone ei ollut kalibroitu.

Muista autoista myöhemmin..
 
Ylös