Robert Kubican onnettomuus ja toipuminen

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Käsittääkseni kaapeleista on täysin luovuttu. Motoristit eivät tykänneet kun kaapelit siivuttivat harrastajakavereita.

Tosiaan Italiassa on A1 moottoritiellä Roomasta Firenzeen mittava kaiteenvaihto operaatio meneillään kesästä 2010. Uusi on mitä ilmeisimmin taipuvaa ja venyvää kaidemallia.

Italia on suuri maa ja menee aikaa ennen kuin ehtivät kyläteille.
Sekin auttaisi jo paljon, jos kaikki nuo terävät kaiteen päät upotettaisiin loivasti maahan, että auto siihen osuessaan nousisi kaiteen päälle eikä keihästyisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sekin auttaisi jo paljon, jos kaikki nuo terävät kaiteen päät upotettaisiin loivasti maahan, että auto siihen osuessaan nousisi kaiteen päälle eikä keihästyisi.
Rallivauhdeilla saattaisi sellainen kuitenkin toimia hyppyrinä ja alastulo on 200 m alempana rotkossa...
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Sekin auttaisi jo paljon, jos kaikki nuo terävät kaiteen päät upotettaisiin loivasti maahan, että auto siihen osuessaan nousisi kaiteen päälle eikä keihästyisi.
Toinen vaihtoehto on sellainen mutkalle väännetty pää, ei ainakaan lävistä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ja jos loivennus ei ole turvallinen ratkaisu johonkin kohteeseen, kaiteen pää voisi alkaa pystysuorasti, mutta sitä olisi pehmennetty esimerkiksi käärimällä siihen ympärille kumikerros:



Tuskin kovin kallis ratkaisu. Varmasti olemassakin tuommoisia, mutta en löytänyt kuvaa. Tuollaiseen törmäisin paljon mieluummin, kuin tällaiseen johon Kubica tutustui:

 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tuo näkyi noista videoista. Kubicalla kävi tässä onnettomuudessa kuitenkin tuuria, huonomminkin olisi voinut käydä ja se ei ollut edes kaukana.

Pöllötv sanoi:
Kubicaa operoinut kirurgi Mario Igor Rossello kertoi, että potilaan kyynärvarressa ei ole havaittu tulehdusta eikä paisumista, mutta operaation täydellisestä onnistumisesta tiedetään vasta muutamien päivien kuluttua.
...
Sillä aikaa lääkärit tekevät suunnitelmia, kuinka hoitaa puolalaiskuljettajan olkapään ja kyynärpään vammoja.

Kubicalle saatetaan tehdä uusia leikkauksia, mutta ei ainakaan muutamaan päivään.
Tuo olkapää ja kyynärpää oli uusia. Eli aika huonossa hapessa on tuo käsi, mikä ei nyt yllätys ole.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Asiasta on varmaankin jo mainittu, mutta katsomalla sen onboard-videon näet selvästi että kohdassa on kaksi erillistä kaidetta joista toiseen osuminen lävisti auton. Jos kaide olisi ollut yhtenäinen tuskin mitään olisi sattunut.
Sitä ei pystynyt varmistamaan pelkän videon perusteella. Kaiteitten päiden välin on täytynyt kuitenkin olla hyvin lyhyt, eli max metrin luokkaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kyllähän tuo viikonlopun tunnelmia laski paljon, kun kuulin tästä. Pääasia, jotta on hengissä, toivottavasti toipuu ennalleen.

En enemmälti löpise, jatkakaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Asiasta on varmaankin jo mainittu, mutta katsomalla sen onboard-videon näet selvästi että kohdassa on kaksi erillistä kaidetta joista toiseen osuminen lävisti auton. Jos kaide olisi ollut yhtenäinen tuskin mitään olisi sattunut.

Olisi siinä liitoskohtakin voinut olla... Puskettaessa ensimmäistä kappaketta, irtoaa se seuraavasta kappaleesta, joka jää törröttämään ja lävistää auton.
Mutta nyt siis ilmeisesti niin ei ollut.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Sekin auttaisi jo paljon, jos kaikki nuo terävät kaiteen päät upotettaisiin loivasti maahan, että auto siihen osuessaan nousisi kaiteen päälle eikä keihästyisi.

Muistanko väärin kun tästäkin olisi pyritty eroon?
Autohan saattaa lentää komeassa kaaressa pöpelikköön, vaikka alikulkusillan seinään?
Siksi kaiteiden päähän on ilmestynyt noita törmäysenergiaa kerääviä "tötteröitä"?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ja jos loivennus ei ole turvallinen ratkaisu johonkin kohteeseen, kaiteen pää voisi alkaa pystysuorasti, mutta sitä olisi pehmennetty esimerkiksi käärimällä siihen ympärille kumikerros:



Tuskin kovin kallis ratkaisu. Varmasti olemassakin tuommoisia, mutta en löytänyt kuvaa. Tuollaiseen törmäisin paljon mieluummin, kuin tällaiseen johon Kubica tutustui:


Meinaat että mikä tahansa kietaistu kumi tuossa mitään auttaisi? On meinaan melkoiset törmäysvoimat (joku matikkanero voisi vaikka laskea jonkinlaisen arvion..).
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Meinaat että mikä tahansa kietaistu kumi tuossa mitään auttaisi? On meinaan melkoiset törmäysvoimat (joku matikkanero voisi vaikka laskea jonkinlaisen arvion..).
En. Et taida nyt oikein hoksata mikä tuossa on ideana..
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
En. Et taida nyt oikein hoksata mikä tuossa on ideana..
No jos tarpeeksi kovaa materiaalia käyttää, voisi siitä periaatteessa jotain hyötyäkin olla, tosin tuskin se kaiteen pää tuolleen on törröttänyt kuten olet piirtänyt, vaan kaide alkaa tolpan kohdalta(?)
 

Touh0

New member
Liittynyt
8.2.2011
Viestit
1
Oli muuten taas numero 4. Attilio Bettega ja Henri Toivonen ajoivat myös numerolla neljä viimeisen ulosajonsa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kubican onnettomuus Italian viranomaisten tutkintaan

En tiedä mitä saavutetaan tienhoitokunnan tms. paikallisen tason toimijan mahdollisella piiskaamisella, mutta ehkä ainakin tuo onnettomuuskaide tehdään turvallisemmaksi jatkossa.
No tuskin tolla mitään saavutetaan. Katolisissa maissa on tapana syyllisten etsiminen, eikä ongelman ratkaisu. Sennan kuoleman jälkeen taidettiin käydä oikeutta 10 vuotta syyllistä etsiessä. Samoin avioeroakaan ei saa ilman että jompi kumpi on syyllinen eroon ja oikeus kyllä käyttää aikansa syyllisen etsimiseen.
 
Ylös