Robert Kubican onnettomuus ja toipuminen

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No tuskin tolla mitään saavutetaan. Katolisissa maissa on tapana syyllisten etsiminen, eikä ongelman ratkaisu. Sennan kuoleman jälkeen taidettiin käydä oikeutta 10 vuotta syyllistä etsiessä. Samoin avioeroakaan ei saa ilman että jompi kumpi on syyllinen eroon ja oikeus kyllä käyttää aikansa syyllisen etsimiseen.
Kyllähän noitten suhtautuminen onnettomuuksiin vähän panee hymyilyttämään. Autolla ajamisesta ollessa kyse, ainakin Suomessa se syyllinen löytyisi varmasti ratin ja penkin välistä. Mut tuolla ilmeisesti sitten luotetaan kuskeihin enemmän.
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Muistanko väärin kun tästäkin olisi pyritty eroon?
Autohan saattaa lentää komeassa kaaressa pöpelikköön, vaikka alikulkusillan seinään?
Siksi kaiteiden päähän on ilmestynyt noita törmäysenergiaa kerääviä "tötteröitä"?

Tuossa paikallisella moottoritiellä sattui juuri viime kesänä harvinainen, mutta hyvin mahdollinen onnettomuus, jossa ylinopeutta ajanut auto pyörähti, ajautui perä edellä maahan vedettyä kaidetta pitkin, joka toimi hyppyrinä ja nosti auton sillan betonipilariin ja kuljettajalta henki pois. Nyt tuollakin on uudemmalla moottoritieosuudella siirrytty käyttämään juuri noita tylppiä törmäysenergiaa kerääviä kaiteen päitä.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Paitsi aika ikäviä törmätä moottoripyörällä...
Tää on taas niitä urbaaneja myyttejä...

Myytinmurtajissahan ne kokeili hiukan eri sovelluksessa leikata sianruhon kahtia kaapelilla, niin ei oikein onnistunut..
Ei kai se olleellista ole meneekö moottoripyöräilijä kahtia. Mikäli isku kohdistuu pienelle alueelle luulisi vammojen olevan pahemmat.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Toisaalta kaide ei anna periksi ja vaijeri antaa. Kumpi sitten parempi en tiedä, enkä halua kokeilla.
Tutkimusten mukaan (Taisi olla Tieteen Kuvalehdessä joskus artikkelia) tuo vaijeri olisi turvallisempi, koska se antaa auton kohdalla periksi, ja "imee" sitä energiaa itseensä. Vauhti hidastuu ja lopulta auto pysähtyy. Moottoripyöristä en sitten tiedä mitä tuo vaijeri niille tekee. Autoja sillä koitetaan pysäytellä, ja jos oikein muistan niin vaijeri toimi vain loivassa kulmassa, eli suorassa törmäyksessä se ei kait ole se paras vaihtoehto. Ruotsissa tuommoista vaijeria ainakin on jo.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Tämä muistuttaa hieman sitä tapausta joka tapahtui JJ Lehdolle vuoden 1992 Portugalin GP:ssä. Silloin radalla ollut vetoakseli, joka oli ilmeisesti peräisin Riccardo Patresen Williamsista, läpäisi JJ Lehdon auton pohjan ja ilmestyi kuskin jalkojen väliin. Vähänkin huonommalla tuurilla se olisi osunut jalkaan ja aiheuttanut pahoja vammoja.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Videossa kaide on yhtenäinen, noinko se sitten lopulta olikin yhtenäinen kaide eikä keskellä mutkaa törröttävä kaiteen pää mihin se matka pysähtyi?
Kyllä, ainakin sen perustella mitä näkee Morenon auton kuvasta kun hän tulee paikalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
JJ:n tapauksessa kyseessä taisi olla kiertokangen pätkä, mutta yhtä hyvin se saattoi olla vetoakseli Patresen autosta. Muistaakseni se taisi hipoen osuakin mutta vahingot eivät olleet onneksi vakavia.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Vähän tulee mieleen muuten Alessandro Nanninin tapaus - yhden GP-voiton jo saavuttanut kuljettaja läpimurtonsa kynnyksellä menettää kätensä ihan muualla kuin fykköstouhuissa. Nanninista ei ollut vorbuloissa enää muuhun kuin testaamaan, toivottavasti Kubicasta on.

Tästä taas muistuu karulla tavalla mieleen 80-luvun puoliväli, jolloin f1-shaföörejä vammautui tai kuoli pilvin pimein C-ryhmäläisten ohjaimissa. Ainakin Ken Tyrrell tuolloin kultamunansa Bellofin menetettyään (ja Palmerin loukkaannuttua) kielsi kuskeiltaan kaikenlaisen oheistoiminnan, joka on sukanvirkkaamista vauhdikkaampaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tästä taas muistuu karulla tavalla mieleen 80-luvun puoliväli, jolloin f1-shaföörejä vammautui tai kuoli pilvin pimein C-ryhmäläisten ohjaimissa. Ainakin Ken Tyrrell tuolloin kultamunansa Bellofin menetettyään (ja Palmerin loukkaannuttua) kielsi kuskeiltaan kaikenlaisen oheistoiminnan, joka on sukanvirkkaamista vauhdikkaampaa.
Ei ollut Tyrrelliltä eka kerta - Depailler joutui jättämään riippuliidon ja moottoripyörät Kenin tallissa ajaessaan.

Itsehän en ymmärrä alkuunkaan asiasta noussutta hämmästelyä tai etenkään tallin kritisointia. Mitä muuta kilpa-ajaja tekisi kuin ajaisi kilpaa? Lainatut "kuskit" kuulostavat enemmän kirjanpitäjiltä kuin huippu-urheilijoilta. Epäilen, että Kubica ei edes ajaisi Renault'lla jos ei olisi saanut lupaa ajaa rallia. Boullierin kommentti aiheesta oli muuten hieno: "Ei sillä ole mitään tekemistä bisneksen kanssa. Annoimme hänen tehdä niin, koska hän rakastaa ajaa rallia. Ralli on elintärkeää Robertille ja hänen mielenterveydelleen."

Kommentti Autosportista, ontuvahko käännös oma.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Muistan kun JJ hyppäsi benji-hypyn salaa työnantajaltaan. Olisiko ajanut Monteverdillä siihen aikaan. Kyllönen tästä taisi puhua.

Mattia Pasini ajelee moottoripyörillä suhteellisen kovaa. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että olen ymmärtänyt hänen oleva kutakuinkin yksikätinen.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Ei ollut Tyrrelliltä eka kerta - Depailler joutui jättämään riippuliidon ja moottoripyörät Kenin tallissa ajaessaan.

Itsehän en ymmärrä alkuunkaan asiasta noussutta hämmästelyä tai etenkään tallin kritisointia. Mitä muuta kilpa-ajaja tekisi kuin ajaisi kilpaa? Lainatut "kuskit" kuulostavat enemmän kirjanpitäjiltä kuin huippu-urheilijoilta. Epäilen, että Kubica ei edes ajaisi Renault'lla jos ei olisi saanut lupaa ajaa rallia. Boullierin kommentti aiheesta oli muuten hieno: "Ei sillä ole mitään tekemistä bisneksen kanssa. Annoimme hänen tehdä niin, koska hän rakastaa ajaa rallia. Ralli on elintärkeää Robertille ja hänen mielenterveydelleen."

Kommentti Autosportista, ontuvahko käännös oma.
John Booth kommentoi Maikkarin uutisessa aika hyvin myös:

- Me veimme Jerome (d'Ambrosion) ja Timo (Glockin) hiihtämään pari viikkoa sitten. Sanoimme heille, että "OK kaverit, pysykää radalla ja niin edelleen". Kun pääsimme hissillä huipulle ja portit aukesivat, syöksyivät he rinteeseen täyttä vauhtia, Booth kertoi.

- (Tallin puheenjohtaja) Graeme Lowdon seurasi heitä ja oli kauhuissaan siitä että he törmäisivät johonkin. He menivät joka puolella, mutta sellaisia he ovat ja se tekee heistä niin hyviä työssään. Sitä olisi vaikea tukahduttaa, vai kuinka, Booth kysyi.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Videossa kaide on yhtenäinen, noinko se sitten lopulta olikin yhtenäinen kaide eikä keskellä mutkaa törröttävä kaiteen pää mihin se matka pysähtyi?
Niin, taas muuttui tarina.. voisivat jo päättää että oliko siinä aukko vai ei..
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Onko jotain vaihtoehtoja nykyisissä mihin ei ole ikävä törmätä moottoripyörällä?
No mieluummin törmäisin kaiteeseen, kuin tekisin itsestäni meetwurstia kaiteesta voi sentään selvitä hengissä, jos kulma on sopivan loiva hyvät ajovarusteet sekä tuuria, mutta tämä offtopic:sta
 
Ylös