Robert Kubican onnettomuus ja toipuminen

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kubica tiesi varmasti ralliautoilun riskit, ja varmasti sai niistä riskeistä ja rallin erilaisesta luonteesta kiksejäkin. Ja tiesi varmasti mitkä on riskit kun lähti puskemaan tuota latua lappu lattiassa, joskus se asenne tuottaa pohja-aikoja, ja joskus se tuottaa vääntynyttä peltiä, se on rallia. Kubicalla olisi ollut mahdollisuus ottaa rauhallisemmin ja pumppailla rauhassa, sen sijaan että lähtee hakemaan heti sitä limittiä (olettaen siis että autosta ei hajonnut mitään ennen osumaa vaan se vaan lähti kuskin lapasesta). Jos kielletään kaikki-maailmassa halutaan tosiaan mennä siihen että rajataan kaikki motorsportti Tilken lentokenttäradoille pumpulimuurien sisäpuolelle niin siitäpä sitten vaan, antaa olla sitten. Omasta mielestä moottoriurheilusta ei vaan saa satavarman turvallista, ja kuuluuko sen ylipäätään olla sitä, eikö se rajalla leikittely nimenomaan ole yksi niitä perustekijöitä minkä takia motorsportti on ylipäätään olemassa.
Jatkossa nuorten kuljettajien valmennuksessa/rallitutkinnoissa kannattaisi painottaa sitä, että kaiteet eivät ole nojaamista varten.

Eipä Robertkaan siihen nojannut, mutta periaatteessa tuollainen voisi tapahtua puolivahingossakin. Ja jos kaiteen liitos pettää, tilanne voi muuttua hyvin tukalaksi kuten eilen nähtiin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Melko ohuesta tavarasta tehty tuo putkikehikko, mitä tuosta videosta katsoin.. Jollain tietoa tuo putken yms. vahvuusvaatimuksista??
APPENDIX J TO THE INTERNATIONAL SPORTING CODE
Article 253 (2011) Safety Equipment

tai suunnilleen sama suomeksi:

Autourheilun Sääntökirja 2011
Tekniikka


Tuota putkea yms. koskevat pykälät löytyvät artiklasta 8. Materiaalivaatimukset ovat kohdassa 8.3.3.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jatkossa nuorten kuljettajien valmennuksessa/rallitutkinnoissa kannattaisi painottaa sitä, että kaiteet eivät ole nojaamista varten.

Eipä Robertkaan siihen nojannut, mutta periaatteessa tuollainen voisi tapahtua puolivahingossakin. Ja jos kaiteen liitos pettää, tilanne voi muuttua hyvin tukalaksi kuten eilen nähtiin.
Mutta ilmeisesti tässä ei liitos pettänyt, vaan kaide yksinkertaisesti loppui siihen, ja auto osui seuraavan kaiteen alkupäähän, joka odotti siinä kuin keihäs. Aluksi luulin että olisi tosiaan yhtenäinen kaide ollut siinä joka petti liitoksesta, koska muussa en nähnyt järkeä, mutta ei, kartturin sanojen mukaan siinä todellakin oli aukko kaiteiden välissä. Ei voi käsittää tuollaista "turvakaidetta", tai että jätetään tuommoinen kohta rallipätkälle.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Oli kyllä niin vaarallisen näköistä tietä, ettei pitäisi antaa amatöörien ajaa tuolla rallia. Jopa normaalissa liikenteessä ajaminen olisi melkoista hasardia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mutta ilmeisesti tässä ei liitos pettänyt, vaan kaide yksinkertaisesti loppui siihen, ja auto osui seuraavan kaiteen alkupäähän, joka odotti siinä kuin keihäs. Aluksi luulin että olisi tosiaan yhtenäinen kaide ollut siinä joka petti liitoksesta, koska muussa en nähnyt järkeä, mutta ei, kartturin sanojen mukaan siinä todellakin oli aukko kaiteiden välissä. Ei voi käsittää tuollaista "turvakaidetta", tai että jätetään tuommoinen kohta rallipätkälle.
Jakub Gerber sanoi:
"After skidding, the car leaned against the guard rail and pushed it outwards. Then it crashed against the following guard rail.
Tuon voi ymmärtää ja kääntää molemmin päin. Itse kuitenkin ymmärsin tuon niin, että kyseessä oli jatkuva kaide koko matkalla ja guard rail tarkoittaisi yksittäistä kaiteenpätkää. Ensimmäinen kaiteenpätkä johon auto osui, antoi periksi. Toinen olikin sitten "sopivasti hollilla" lävistämään koko auton.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Gerber was critical of the section of road that had a gap between two sections of barrier, leaving the end of the second exposed. And he also called for increased protection around the cockpit of rally cars.

"That opening [between the two sections of barrier] makes no sense," he said.
Ei tuo minulle jätä mitään epäselvää, kahden erillisen kaiteen välissä oli aukko.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Voi vitsit, voi vitsit että ku sattu ikävästi...
Ja pahaan aikaa, kubicassa on mestarin ainetta, mutta viekö onnettomuus nyt sitten mahdollisuuden jatkaa kuninkuusluokassa:nope:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3497
Sijainti
JKL
Oli kyllä niin vaarallisen näköistä tietä, ettei pitäisi antaa amatöörien ajaa tuolla rallia. Jopa normaalissa liikenteessä ajaminen olisi melkoista hasardia.
Tuo tie on paikallisille sama kun meille 9-tie Tampereelle. Eli ei mitään ihmeellistä. Useasti olen jutellut eurooppalaisten rallikuskien kanssa ja heidän mielestään on paljon turvallisempaa ajaa tuonlaisilla teillä kuin suomen huippunopeilla sorateillä. He eivät uskalla tulla tänne ajamaan koska vauhdit ovat niin kovat ja täysillä ajaminen näissä olosuhteissa pelottaa. Ihan sama asia toimii myös toisinpäin eli meidän mielestä noilla teillä on hengenvaarallista ajaa rallia... Loppujen lopuksi todella vakavia onnettomuuksia sattuu suhteessa varmaan yhtä paljon kummassakin päässä eurooppaa...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tuo tie on paikallisille sama kun meille 9-tie Tampereelle. Eli ei mitään ihmeellistä. Useasti olen jutellut eurooppalaisten rallikuskien kanssa ja heidän mielestään on paljon turvallisempaa ajaa tuonlaisilla teillä kuin suomen huippunopeilla sorateillä. He eivät uskalla tulla tänne ajamaan koska vauhdit ovat niin kovat ja täysillä ajaminen näissä olosuhteissa pelottaa. Ihan sama asia toimii myös toisinpäin eli meidän mielestä noilla teillä on hengenvaarallista ajaa rallia... Loppujen lopuksi todella vakavia onnettomuuksia sattuu suhteessa varmaan yhtä paljon kummassakin päässä eurooppaa...
Ei tuossa tiessä paljon muuta vikaa ole, paitsi nuo tien varsille aika tiuhaan asennetut keihäät, joita italialaiset leikkisästi turvakaiteiksi kutsuvat.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
http://www.youtube.com/watch?v=8gpsW546Olk
Tuossa video miten heiveröinen puu lävistää auton takaikkunan kautta.

Voi vaan kuvitella kuinka hyvin tuollainen kaide lävistää...

kaiteiden liitoskohdat ovat erittäin potentiaalisia surmanloukkuja normi maanteillä. Muistaakseni tieliikennelaitos tai vastaava teki isoa remonttia näihin suomessa, jotta vastaavilta onnettomuuksilta vältytään
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Onko täällä joku sensuuri päällä? Eikö täällä saa vielä spekuloida Kubican seuraajan suhteen? Ainakin allekirjoittaneen ja Mikaelin aihetta koskevat/ sivunneet peräkkäiset kommentit on hävinneet jonnekin. Jos vain oma kommentti olisi hävinnyt saattaisin katsoa peiliin...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Onko täällä joku sensuuri päällä? Eikö täällä saa vielä spekuloida Kubican seuraajan suhteen? Ainakin allekirjoittaneen ja Mikaelin aihetta koskevat/ sivunneet peräkkäiset kommentit on hävinneet jonnekin. Jos vain oma kommentti olisi hävinnyt saattaisin katsoa peiliin...
Joo, täällä on sellanen sensuuri että asioista keskustellaan niille varatuissa aiheissa. Noi kommentit löytynevät Lotus Renault GP-toikista.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Tuon voi ymmärtää ja kääntää molemmin päin. Itse kuitenkin ymmärsin tuon niin, että kyseessä oli jatkuva kaide koko matkalla ja guard rail tarkoittaisi yksittäistä kaiteenpätkää. Ensimmäinen kaiteenpätkä johon auto osui, antoi periksi. Toinen olikin sitten "sopivasti hollilla" lävistämään koko auton.

Asiasta on varmaankin jo mainittu, mutta katsomalla sen onboard-videon näet selvästi että kohdassa on kaksi erillistä kaidetta joista toiseen osuminen lävisti auton. Jos kaide olisi ollut yhtenäinen tuskin mitään olisi sattunut.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Nykyään kokeilevat kaiteiden korvaamista teräskaapeleilla. Auto liukuu kaapelia pitkin ja vastaavaa ei voi tapahtua
Käsittääkseni kaapeleista on täysin luovuttu. Motoristit eivät tykänneet kun kaapelit siivuttivat harrastajakavereita.

Tosiaan Italiassa on A1 moottoritiellä Roomasta Firenzeen mittava kaiteenvaihto operaatio meneillään kesästä 2010. Uusi on mitä ilmeisimmin taipuvaa ja venyvää kaidemallia.

Italia on suuri maa ja menee aikaa ennen kuin ehtivät kyläteille.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös