Grosjean lupaa apua Räikköselle
F1 | Turun Sanomat14.9.2012 22:42
Belgiassa törmäillyt Ranskan nouseva F1-tähti Romain Grosjean palaa ensi viikolla Singaporessa radalle kärsittyään Monzassa yhden kilpailun mittaisen ajokieltonsa.
Vaikuttaako 65 pistettä enemmän keränneen Kimi Räikkösen nousu kolmanneksi kuljettajien MM-sarjassa Grosjeanin käyttäytymiseen kisoissa, kun hän ajaa suomalaista vastaan kilpaa?
– En sanoisi, että olen koko loppukautta vain avustajan roolissa. Jos minulla on mahdollisuus palkinnoille, tai jopa voittaa, käytän sen hyväkseni. Tietysti haluan tiimin saavuttavan parhaat tulokset ja kun katsoo minun ja Kimin välistä piste-eroa, olisi typerää ajatella vain omia tuloksiani.
– Toivotaan, että saamme fantastisen lopun kaudelle niin omasta, Kimin kuin tiimin puolesta, Grosjean kuittaa tiimitiedotteessa.
– Voin myös oppia yhä paljon Kimiltä. Hänellä on huimasti kokemusta. Tallikaverina hän on samalla sekä haastava että fantastinen tyyppi. Haastava, koska on niin nopea ja omaa taidot, joita minun pitää yhä kehittää ja fantastinen siinä, koska antaa niin suurenmoisen esimerkin, jota kannattaa seurata pystyessään asennoitumaan kaikkeen viikonlopun aikana tapahtuvaan niin nopeasti, Grosjean korostaa.
– Vaikka en ollut autossa, uskon viikonlopun Monzassa tarjonneen minulle parasta mahdollista valmistautumista Singaporea varten.
Ranskalaiskuski kiittää Lotuksen tiimiltä saamaansa tukea vaikeuksien keskellä.
– Monzassa tärkeintä oli tunne siitä tuesta, mitä kaikki halusivat minulle antaa varikolla. Se oli todella mukava tunne ja jotain, mitä jokainen kuljettaja tarvitsee. Olemme yhtä perhettä ja se merkitsi minulle paljon. Myös insinöörien kanssa toimiminen ja dataan tutustuminen on aina hyödyllistä. Sain uuden näkökulman, miten autot toimivat, mistä erot tulevat ja miten niitä pystytään parantamaan, Grosjean tilittää.
Miten Grosjean sitten aikoo virittäytyä parhaimmilleen loppukauden kisoihin?
– Sanoisin, ettei Hockenheimista lähtien minulla ole enää ollut samaa yhteyttä autoon kuin minulla oli aiemmin kesällä. Kauden alussa tuntui todella hyvältä ja kun pääsimme Valenciaan, autossa tuntemani sensaatio oli todella hämmästyttävä. Johtuuko se renkaista, säädöistä vai jostain ajotyyliini liityvästä, en ole täysin varma. Kaikki täytyy käydä lävitse saadakseni vastauksen.
– Lähtöruudukko on niin tasainen, että jokainen pienikin häiriö tekee ison eron sijoittumisessa kärkeen tai keskiryhmään. Haen oikeaa tunnetta Singaporeen pitääkseni sen yllä koko loppukauden, Grosjean julistaa.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA