Romain Grosjean - Sveitsiläinen ranskis

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Eli sinusta on parempi kuin ei pohdi ollenkaan. Mennään sillä minkä joku "asiantunteva" päättää vai?
Toki kisan tuomaristolla oli kaikki mahdollinen tieto käytössä, mutta jos siitä huolimatta perustelut olivat "vaarallisen tilanteen aiheuttaminen" ja "kahden mestarikandidaatin mukana olo", niin kyllä on jännät perusteet. Eikö vain?
Niin. Siihen, että saadaan suollettua sivukaupalla jargonia tuosta tilanteesta, tuntuu tuo pohtimattomuus todellakin houkuttelevammalta vaihtoehtodolta.

Luotan tuomariston asiantuntevuuteen ilman "hipsukoita". Ja eiköhän tuossa asiassa nyt ole täysin selvä, että Grosjean aiheutti varomattomuudellaan ja vaarallisella ajollaan joukkokolarin, jossa oli hengenvaara lähellä. Sitä tuskin täytyy formuloiden parissa erikseen mainita, vaikka nykyään suhteellisen turvallisia onkin. Uskon että, vaikka siinä ei olisi ollut Hamiltonia ja Alonsoa osallisena, olisi Grosjean saanut tuon saman penaltin, koska kaverilla on sattunut samanlaisia "kaistan vaihtoja" aikasemminkin. Pieni tauko tekee Romainille varmasti vain hyvää.

Mutta jatkakaa toki.. vääntämistä. Ja faksatkaa vaikka FIAan, että jakavat tuleville tuomareille. Tietävät sitten missä se asiantuntevuus todella pilee ;)
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Se vain nykyään tahtoopi olla sillä takana ajavalla enemmän oikeuksia kuin edessä ajavalla:wall:
Öö... Jos ohitustilanteiden säännöt olisi pistetty kuntoon tuossa 2000-luvun taitteessa, ei mitään DRS-pelleilyitä tarvitsisi nykyään katsella.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Grossi on ymmärtänyt roolinsa loppu kautta ajatellen.

Grosjean lupaa apua Räikköselle


F1 | Turun Sanomat14.9.2012 22:42

Belgiassa törmäillyt Ranskan nouseva F1-tähti Romain Grosjean palaa ensi viikolla Singaporessa radalle kärsittyään Monzassa yhden kilpailun mittaisen ajokieltonsa.

Vaikuttaako 65 pistettä enemmän keränneen Kimi Räikkösen nousu kolmanneksi kuljettajien MM-sarjassa Grosjeanin käyttäytymiseen kisoissa, kun hän ajaa suomalaista vastaan kilpaa?

– En sanoisi, että olen koko loppukautta vain avustajan roolissa. Jos minulla on mahdollisuus palkinnoille, tai jopa voittaa, käytän sen hyväkseni. Tietysti haluan tiimin saavuttavan parhaat tulokset ja kun katsoo minun ja Kimin välistä piste-eroa, olisi typerää ajatella vain omia tuloksiani.
– Toivotaan, että saamme fantastisen lopun kaudelle niin omasta, Kimin kuin tiimin puolesta, Grosjean kuittaa tiimitiedotteessa.

– Voin myös oppia yhä paljon Kimiltä. Hänellä on huimasti kokemusta. Tallikaverina hän on samalla sekä haastava että fantastinen tyyppi. Haastava, koska on niin nopea ja omaa taidot, joita minun pitää yhä kehittää ja fantastinen siinä, koska antaa niin suurenmoisen esimerkin, jota kannattaa seurata pystyessään asennoitumaan kaikkeen viikonlopun aikana tapahtuvaan niin nopeasti, Grosjean korostaa.

– Vaikka en ollut autossa, uskon viikonlopun Monzassa tarjonneen minulle parasta mahdollista valmistautumista Singaporea varten.

Ranskalaiskuski kiittää Lotuksen tiimiltä saamaansa tukea vaikeuksien keskellä.

– Monzassa tärkeintä oli tunne siitä tuesta, mitä kaikki halusivat minulle antaa varikolla. Se oli todella mukava tunne ja jotain, mitä jokainen kuljettaja tarvitsee. Olemme yhtä perhettä ja se merkitsi minulle paljon. Myös insinöörien kanssa toimiminen ja dataan tutustuminen on aina hyödyllistä. Sain uuden näkökulman, miten autot toimivat, mistä erot tulevat ja miten niitä pystytään parantamaan, Grosjean tilittää.

Miten Grosjean sitten aikoo virittäytyä parhaimmilleen loppukauden kisoihin?

– Sanoisin, ettei Hockenheimista lähtien minulla ole enää ollut samaa yhteyttä autoon kuin minulla oli aiemmin kesällä. Kauden alussa tuntui todella hyvältä ja kun pääsimme Valenciaan, autossa tuntemani sensaatio oli todella hämmästyttävä. Johtuuko se renkaista, säädöistä vai jostain ajotyyliini liityvästä, en ole täysin varma. Kaikki täytyy käydä lävitse saadakseni vastauksen.

– Lähtöruudukko on niin tasainen, että jokainen pienikin häiriö tekee ison eron sijoittumisessa kärkeen tai keskiryhmään. Haen oikeaa tunnetta Singaporeen pitääkseni sen yllä koko loppukauden, Grosjean julistaa.
Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
Tuosta lopun julistuksesta tulee väistämättä mieleen, että Kimin vahvuus todellakin on rentous. Kuullostaa hieman yli-yrittämiseltä...
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Varmaan tullut jo ylemmältä tasoltakin käsky ruveta auttamaan Kimiä, mutta totta kai tuo on järkevää tässä vaiheessa kautta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Varmaan tullut jo ylemmältä tasoltakin käsky ruveta auttamaan Kimiä, mutta totta kai tuo on järkevää tässä vaiheessa kautta.
Johan se väisti espanjassa ja unkarissa. Eipä siltä paljon muuta voi vaatia kuin että väistää kun nopeampi tulee ohi. Tuskin muunlaista auttamista nähdään, niinkuin esim. rengastestailua tai kilpailijoiden torpedointia.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Johan se väisti espanjassa ja unkarissa. Eipä siltä paljon muuta voi vaatia kuin että väistää kun nopeampi tulee ohi. Tuskin muunlaista auttamista nähdään, niinkuin esim. rengastestailua tai kilpailijoiden torpedointia.
Se on hiehoa , että joku kimi fani vaihteeksi ymmärsi homman pointin ja ei vetäny alonsoa tähän mukaan
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Jo Bahrainissa tuli ohjeistus päästää ohi.
Se oli enemmänkin tallin edun tavoittelua, kimi oli nopeampi ja olisi voinut lyödä vettelin ja näin olis lotus saanut enempi pisteitä. En ukso että olis kovin käskytetty jos olisivat ajaneet sijoilla 1 ja 2. tarkoitin lähinnä tuota kauden alkua, jos nyt olis sama tilanne niin uskoisin Romainin väistävän vaikka ajaisivat sijoilla 1 ja 2.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Se oli enemmänkin tallin edun tavoittelua, kimi oli nopeampi ja olisi voinut lyödä vettelin ja näin olis lotus saanut enempi pisteitä. En ukso että olis kovin käskytetty jos olisivat ajaneet sijoilla 1 ja 2. tarkoitin lähinnä tuota kauden alkua, jos nyt olis sama tilanne niin uskoisin Romainin väistävän vaikka ajaisivat sijoilla 1 ja 2.
Jep. Ihan logiikkaa noissa tuppaa olemaan vaikka fanit välillä vinkuvatkin tiimejä häpeämään moisista :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se oli enemmänkin tallin edun tavoittelua, kimi oli nopeampi ja olisi voinut lyödä vettelin ja näin olis lotus saanut enempi pisteitä. En ukso että olis kovin käskytetty jos olisivat ajaneet sijoilla 1 ja 2. tarkoitin lähinnä tuota kauden alkua, jos nyt olis sama tilanne niin uskoisin Romainin väistävän vaikka ajaisivat sijoilla 1 ja 2.
Tuskin Espanjassakaan vielä mistään muusta oli kyse, sen verran alkukauden kisasta sekin oli. Unkarissa... eikös Kimi "kisannut" heti varikolta tulon jälkeen Grosjeanin kanssa kohti ykkösmutkaa? Ei ollut mikään ihan tavallinen paikan anto. Joka tapauksessa jokaisessa noissa kolmessa tapauksessa Kimi on ollut nopeampi Lotus kyseisellä hetkellä.

En tiedä mitä ja missä "tarkoitit" jotain, vastasin Mangelon viestiin. Se, viekö talli Grosjeanilta ensimmäisen voiton jää nähtäväksi, jos sellainen tilanne nyt yleensä loppukaudesta tulee.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se, viekö talli Grosjeanilta ensimmäisen voiton jää nähtäväksi, jos sellainen tilanne nyt yleensä loppukaudesta tulee.
Tottakai vie, jos mestaruudesta yhtään vakavissaan ajavat. Voitosta saa 7 pistettä. Jämäsijoilla vähempi piste-eroa pelattavana. Grosjeanilla ei mahdolisuuksia mestaruuteen ole, ja tallille tulee samat pisteet.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Tuskin Espanjassakaan vielä mistään muusta oli kyse, sen verran alkukauden kisasta sekin oli. Unkarissa... eikös Kimi "kisannut" heti varikolta tulon jälkeen Grosjeanin kanssa kohti ykkösmutkaa? Ei ollut mikään ihan tavallinen paikan anto. Joka tapauksessa jokaisessa noissa kolmessa tapauksessa Kimi on ollut nopeampi Lotus kyseisellä hetkellä.

En tiedä mitä ja missä "tarkoitit" jotain, vastasin Mangelon viestiin. Se, viekö talli Grosjeanilta ensimmäisen voiton jää nähtäväksi, jos sellainen tilanne nyt yleensä loppukaudesta tulee.
Minulleko?? Minäkin vaan tuohon mangelon viestiin omat pähkäilyt heitin, eli en usko että mistään ykkös- ja kakkoskuski asetelmasta ollut kyse
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Webber ryöpyttää Grosjeania - "kahjo, häpeällistä"
Julkaistu 07.10.2012 12:05
Päivitetty 12:06

Lotuksen ranskalaiskuljettaja Romain Grosjean sai kovaa kritiikkiä Japanin GP:n lähtökolarin jälkeen.

Grosjean kärsi syyskuussa kilpailukiellon avauskierrosten kolarointiensa johdosta, muttei ottanut opikseen, sillä Suzukassa rytisi jälleen. Tällä kertaa Grosjean sai kilpailun tuomaristolta 10 sekunnin aikarangaistuksen kolaristaan Red Bullin Mark Webberin kanssa.

Webber toi kisan jälkeen julki mielipiteensä Grosjeanista.

- En ole nähnyt, mitä startissa tapahtui, mutta kaverit vahvistivat, että se oli jälleeen avauskierroksen kahjo Grosjean, Webber sanoi Sky Sportsin mukaan.

- Me muut yritämme taistella kunnollisista sijoituksista joka viikonloppu, mutta hän yrittää päästä kolmanteen mutkaan niin nopeasti kuin pystyy jokaisessa kisassa. Se on turhauttavaa, koska muutama isoista pojista kärsi siitä tänään. Ehkä hän tarvitsee uuden loman, Webber viestitti tuomariston suuntaan.

Webber ihmettelee, miten Grosjean voi tehdä niin monta samanlaista avauskierroksen virhettä.

- Se on hänelle varsin häpeällistä tällä tasolla.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/10/1630839/webber-ryopyttaa-grosjeania---kahjo-hapeallista

Näin. Ehkä uusi loma tuleekin jos sama jatkuu..
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Epäilen että Grosjeanin palli alkaa vähitellen kolareista johtuen ruveta heilumaan.
 

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
Nähtävästi Monzan kilpailukiellon vaikutus kesti vain Singaporeen asti ja Suzukassa oltiinkin jo Webberin perässä lähdön jälkeen. Näytti kuin Grosjean ei olisi ollenkaan jarruttanut vaan jyrännyt vain Webberin yli.

Tässä on jonkinlaista yhteenvetoa kolareista:

Melbourne - Maldonadon kanssa yhteen ohitustilanteessa toisella kierroksella.
Sepang - Schumacherin perään ekalla kierroksella ja kolmannella spinnaus ulos.
Barcelona - Osuma Perezin kanssa, mutta pystyi jatkamaan.
Monaco - Schumacherin kylkeen lähdössä
Silverstone - Di Restan kanssa kolari lähdössä ja etusiipi rikki.
Hockenheim - Massan kanssa kolari ja etusiipi rikki.
Spa - Hamiltonin kylkeen lähdössä.
Monza - kilpailukielto
Suzuka - Webberin perään lähdön jälkeen.

Kiinassakin taisi Maldonadon kanssa hieman kolistella, muttei autolle tainnut käydä mitenkään silloin.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Nähtävästi Monzan kilpailukiellon vaikutus kesti vain Singaporeen asti ja Suzukassa oltiinkin jo Webberin perässä lähdön jälkeen. Näytti kuin Grosjean ei olisi ollenkaan jarruttanut vaan jyrännyt vain Webberin yli.

Tässä on jonkinlaista yhteenvetoa kolareista:

Melbourne - Maldonadon kanssa yhteen ohitustilanteessa toisella kierroksella.
Sepang - Schumacherin perään ekalla kierroksella ja kolmannella spinnaus ulos.
Barcelona - Osuma Perezin kanssa, mutta pystyi jatkamaan.
Monaco - Schumacherin kylkeen lähdössä, joskin Alonso ajoi eka grossun päälle.
Silverstone - Di Restan kanssa kolari lähdössä ja etusiipi rikki.
Hockenheim - Massan kanssa kolari ja etusiipi rikki.
Spa - Hamiltonin kylkeen lähdössä.
Monza - kilpailukielto
Suzuka - Webberin perään lähdön jälkeen.

Kiinassakin taisi Maldonadon kanssa hieman kolistella, muttei autolle tainnut käydä mitenkään silloin.
Monaco - Schumacherin kylkeen lähdössä, joskin Alonso ajoi eka grossun päälle.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Nähtävästi Monzan kilpailukiellon vaikutus kesti vain Singaporeen asti ja Suzukassa oltiinkin jo Webberin perässä lähdön jälkeen. Näytti kuin Grosjean ei olisi ollenkaan jarruttanut vaan jyrännyt vain Webberin yli.
Tulee Grosjean kalliiksi tiimille. Ilman Grosjeanin hölmöilyitä Lotus voisi taistella jopa kakkossijasta valmistajien sarjassa. Samaa toki voi sanoa Sauberistakin, että kunnon kuskikaksikolla tappelisivat sijoista 2-4 valmistajien sarjassa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tuon tilanteen uudelleen katsoneena en voi ymmärtää mitä kaverin päässä oikein liikkuu, oli Weberin takana metrikaupalla niin yrittää Weberin ja apexin välistä ohi jarruttamatta itse lainkaan. Kyllä loppukauden banni olisi ihan paikallaan pojalle.

Tuli melkoinen deja-vu heti lähtökiihdytyksen jälkeen kun ennen kisaa mainasin kaverille lähtöruudukkoa katsoessa että taatusti kolisee kun "haluan ohittaa kaikki-ensimäisessä mutkassa voitan koko kisan Grosjeania näytettiin ruudussa 4). Ja näinhän siinä jälleen kävi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös