Ronnie Pettersson 11.9.1978

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämä päivämäärä on tietenkin nyttemmin jäänyt ihmiskunnan muistiin merkittävämpienkin sattumusten takia, mutta on hyvä muistaa myös Ronnie Peterssonin kuolema 24 vuotta sitten.

Ronniehan sai surmansa Monzan kisassa sattuneen onnettomuuden jälkiseurauksena. Lotus-tähden kuolemaan johtanut kolari tapahtui ensimmäisen shikaanin jarrutuksessa. Kuvamateriaali lähdöstä kertoo, että tapahtumien kulku oli vähintäänkin kaoottinen. Takarivien autot olivat liikkeessa vihreitten syttyessä. Monzan sumputtava lähtösuora lieni onnettomuuden suurin yksittäinen syy. Aluksi Peterssonin vammathan eivät olleet kuolettavia. Jalat olivat poikki. Siinä kaikki käytännössä. Sairaalassa Ronnien tila kuitenkin heikkeni. Yön aikana ruotsalaisen verenkiertoon rupesi kertymään rasvahyytymiä jotka sitten lopuksi johtivat kuolemaan. En ole varma asiasta, mutta joku lääketieteeseen perehtynyt voisi valottaa asiaa.

Ruotsalaisen tähden ura oli kestänyt jo pitkään. Ensimmäinen kausi Marchin ratissa oli sensaatio sinänsä. Lopputuloksena oli kakkospaikka MM-sarjassa ja vuosi taisi olla 1971. Siirtyminen Lotus-talliin teki Ronniesta sitten lopullisesti tähden. Vaikka autot eivät olleet aina sitä mitä piti.

Ronnieta pidettiin jackie Stewartin manttelinperijänä ja monet pitivätkin Ronnieta parhaana kuskina kausina 74-78. Ainakin hän oli nopein. Tulokset eivät kuitenkaan olleet aivan täydellisiä. Epäonniset tallin valitsemiset, kuten Tyrrell kaudella 77 oli täysi vikatikki.

Ronnie Petersson ei varsinaisesti ollut mikään auton säätäjä. Tarina kertoo, että eräässä Lotuksen testissä Ronnie valitti auton yliohjaamista Colin Chapmanille. Joka ajokerran yliohjautuminen oli kuulemma pahentunut, vaikka tiimi muutti säätöjä aliohjaavmpaan suuntaan koko ajan. Sitten Chapman käski mekaanikon mennä radan varteen ja tarkkailla Ronnien menoa. Mekaanikko tuli takaisin ja kertoi, että auto tosiaan yliohjautui...vasta kun Ronnie oli tullut mutkaan renkaat täysin käännettynä auton aliohjatessa suoraan. Perä oli tietenkin lähtenyt alta kun eturenkaat vihdoin saivat pitoa, mutta Ronnie hallitsi tilanteen täydellisellä autonkäsittelytaidolla.

Yleisestkin Ronnien tapa oli astua Andretin tai Fittipaldin säätämään autoon ja alittaa edellisen kuljettajan kierrosaika 1-2 sekunnilla. Otti kuulemma päähän näitä autonsäätäjiä.

Ronnien paluu Lotukselle 1978 oli paluu juurille. Ongelma oli se, että Ronnie oli Mario Andretin kakkoskuski. Ronnien tehtävä oli auttaa Andretti mestariksi. Sinänsä siihen ei apuja tarvittu, sillä Lotus 79 oli täydellisen ylivoimainen maaefektin avulla. Ronnie oli Andrettia nopeampi, mutta miesten välit olivat koko kauden hyvät. Ronnie ymmärsi tilanteen. Mario oli tehnyt raa´an perustyön Lotukselle ja kehitellyt maaefektiautosta niin ylivoimaisen.

Mediassa ei kuitenkaan ymmärretty Lotuksen asetelmaa. Ennen Monzan kisaa Andretti oli sanonut Peterssonille, että ajetaan kilpaa oikeasti. Hän ei halunnut mestaruudelleen (virheellistä) mainetta, että hän oli sen voittanut vain tiimimääräyksien avulla.

Valitettavasti Monzan kisa päätti Ronnien elämän.

Jos jollakulla on hyviä linkkejä Ronnieta koskeville sivuille, voisi laittaa tähän. Erityisesti haluaisin nähdä niitä legendaarisia kuvia Ronniesta viitosvaihteen mutkissa täydessä sivuluisussa. Ne olivat 70-luvun parasta antia f1-historialle.

<small>[ 12-09-2002, 11:46: Message edited by: pmv ]</small>
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kiitosta taas pmv:lle kun tänne kirjoitetaan vaihteeksi asiaakin, mutta osoittaakseni olevani vielä pohjanakkaakin pahempi pilkunnusaaja kysyn, että eikös tuo ole yhdellä ässällä ja teellä tuo nimi, siis Peterson?

Mä olen ainaskin kuullut tuosta Ronnien kuolemasta, että aloittivat leikkaamisen liian aikaisin, ennen kuin tila oli vakaantunut ja se olisi ollut osasyynä kuolemaan. Ja useimmiten mä olen kuullut italialaisia lääkäreitä tuosta syytettävän... Vammathan ei tosiaan alunperin olleet vakavia, Ronnien vaimoa, olikohan Barbro nimeltään, opastettiin, että Ronnien tila on niin hyvä, että saapuminen paikalle saman päivän aikana on turhaa, seuraava riittäisi oikein hyvin...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ronnien kuolemasta kyllä riittää juttua. Homman salamyhkäisyyttä tietenkin lisää se, että kaikki tapahtui Italiassa. Ruotsalaisilla kun ei ole kovin suuri luottamus tuon maan tapaan hoitaa asioita, niin huhumyllyt rupesivat vellomaan asioita.
En todellakaan tiedä lääketieteellisiä yksityiskohtia, mutta ymmärrykseni mukaan tämä rasvan muodostus yllätti kyllä kaikki.
Ruotsalaiselle mentaliteetillehan ei sovi se, että asiat vain tapahtuisivat ilman että kukaan on vastuussa. Paljon levitettiin huhuja mm. mafiayhteyksistä jne.
Sinänsä mitään varsinaista virhettä hoidosta ei kai ole esitetty, on vain erilaisia mielipiteitä siitä mitä olisi pitänyt tehdä. Kaikki kuitenkin pelkästään jälkiviisautta.

Ilmeisesti tässä on sama homma kuin Estonia-haaverissa. Kanskakunta ei pysty käsittämään jotain niin lopullista kuin kuolema. Kuvitellaan, että kyllä tähän kamalaan tragediaan löytyy joku syy tai syyllinen ja kuvitellaan että sen jälkeen kaikki on niin kuin ennenkin.

Ronnien kuolemahan oli ruotsalaisille aivan valtava shokki. Mies oli maassaan sellainen supertähti että oksat pois. Ronnien jälkeen formulahuuma laantui Ruotsissa. Pitää muistaa, että toinen ruotsalaistähi, Gunnar Nillsson menehtyi syöpään vain 9 päivää Ronnien kuoleman jälkeen. Tilannetta on vaikea kuvitella.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
9 päivää? Taisi olla enemmän, koskapa mies oli ihan tolpillaan kantamassa Petersonin arkkua maan poveen. Mutta ei kuukautta pitempään ollut miesten vainajoitumisen välillä. Ajatelkaapa, jos Räikkönen ja Salo kuukauden sisään...On se ollut hirvittävä shokki.

Nuorta keltanokkaa Riccardo Patreseahan syytettiin vissiin ihan siviilituomioistuimessa kuolemantuottamuksesta, koska hänen piikkiinsä tuo onnettomuus laitettiin. Oli kai kokemattomuuttaan hätäillyt ja ajellut täysin päätäpahkaa, en tiedä tarkalleen. Vapautettiin sittemmin syytteistä -81.

Onnettomuus katkaisi muuten myös Vittorio Brambillan fykkösuran, hänhän ensitietojen mukaan loukkaantui paljon vakavammin kuin Ronnie. Mies lojui kai koomassa viikkotolkulla mutta palasi hänkin protojen rattiin vielä 80-luvun alussa.
 

kepsu

Well-known member
Liittynyt
20.8.2002
Viestit
100
Tehkää hyvin:

http://www.f1db.com/formula1/database/drivers/action/display_driver/driverID/10667

http://www.ddavid.com/formula1/pete_bio.htm

http://www.atlasf1.com/2000/ita/preview/peterson.html

Hetket videolla:

http://www.agony.ukgo.com/tqf7/clips/hg38681o/peterson.mpg





Lisäksi clipsi tuon vuoden vormuloinnista. Tapahtumaa on ollut erinlailla, ei ole ollut nykypäivän "helminauha-ajoa", n.2h kyttäystä että jos nyt jotain tapahtuisi ja koko tapahtuman kliimaksi keskittyy 1-2 tapahtumaan tai/ja ohitukseen.

http://bil.zon.se/filmer/f1/1978/anders.mpeg

EDIT:joo ei tuo ole kilpailutilanteesta tuo viimeinen pätkä, hetken luulin että joku menisi lankaan....
Tosin kilpailun luonne on muuttunut vuosien varrella tilanteiden vähennyttyä.

<small>[ 12-09-2002, 14:25: Message edited by: kepsu ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Gunnar tosiaankin kuoli 20 Lokakuuta 1978, eikä 20 Syyskuuta. Olihan siinä siis yli kuukausi väliä.

Gunnar Nilssonin kunto oli todella heikko Ronnien hautajaisissa, mutta urheasti hän kantoi kollegansa arkkua.

Mitä Riccardo Patresen osuuteen Monzan onnettomuuteen tulee, niin sitähän muistellaan f1-kuskien ja muun yhteisön osalta suurimpana vääryytenä mitä lajin historiassa on. Patrese sai syyt niskoilleen kaikkia järkyttäneestä onnettomuudesta. Mm. James Hunt ja Mario Andretti kieltäytyivät ajamasta seuraavassa kisassa, mikäli Patrese olisi viivalla. Patrese oli kuitenkin vain hätäisesti kyhätty syntipukki. Nuori italialainen oli vain hyvä kohde kaikkien syytöksille. Patrese vapautettiin kaikesta vastuusta. Muitten kuskien syytökset olivat pelkkiä "noitavainoja".
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Aika kova luu muuten tuo Patrese, kun ei antanut moisten syytösten häiritä vaan ajeli ihan kivasti ja taisi ajella vielä "pari" kautta sen jälkeenkin...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllähän ne syytökset vaivasivat Patresea ainakin pari vuotta. Ei se, että hän koki tehneensä jotain väärin, vaan se että muut f1-kuskit eivät luottaneet häneen. Onnettomuuden syy oli kai pääasiassa Monzan kapeneva lähtösuora ja järjestäjien virheet lähdössä.

Mutta esim. James Hunt vihasi koko elämänsä ajan Riccardo Patresea täysin syyttä.

Tuo pätkä kaudelta 1978 taisi olla Mario Andretin autosta(kypärästä päätellen) kun hän kiersi Anderstorpin rataa. Mielestäni kuva ei voinut olla kisasta, koska in-car kuvathan tuli vasta 80-luvun puolessa välissä käyttöön. Pätkästähän näkee, että Mario ei anna Lotuksen mennä täysillä, vaan kruisailee ja löysäilee suorilla. Ote ratistakin on aika rento. Lisäksi auto ei mene tippaakaan luisussa. Kuvissa pitäisi näkyä myös Gordon Murrayn suunnittelema Brabhamin "tuuletin" auto. Sen ainoa esiintyminen oli juuri tuolla Anderstorpissa.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
pmv:
Pätkästähän näkee, että Mario ei anna Lotuksen mennä täysillä, vaan kruisailee ja löysäilee suorilla. Ote ratistakin on aika rento.
No just meinasin laittaa, että onpahan rennon näköistä meininkiä, jos tosiskabaa muka ajetaan. Mutta Renaultiinhan taisi ekat in-car-kamerat tulla -85.

pmv:
Kuvissa pitäisi näkyä myös Gordon Murrayn suunnittelema Brabhamin "tuuletin" auto. Sen ainoa esiintyminen oli juuri tuolla Anderstorpissa.
Eikä ihan huano esiintyminen ollutkaan.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Kiitokset pmv ansiokkaista kirjoituksistasi.

Tunnut tietävän F-1:stä muutakin kuin sen, mitä "sanottiin F1-Racingin edellisessä numerossa" tai mitä "Heikki Kulta tänään kirjoitti Turun Sanomien sivuilla".

<small>[ 12-09-2002, 18:51: Message edited by: Maranelloman ]</small>
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Tietäähän se pmv näistä hommista tosiaan aika lailla.

Mutta tuosta tuuletinautosta on aina pakko muistella erästä kaveria joka piti F1-esitelmän aiheesta hupiauto. Repikäätten siitä sitten.

<small>[ 12-09-2002, 19:59: Message edited by: ha ]</small>
 

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Liittynyt
7.5.2002
Viestit
1025
Sijainti
Vantaa
Kiitokset pmv:lle näistä historian helmistä. Löytyykö tuosta "tuuletinautosta" mitään kuvia ?
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
Dj Ankka:
Löytyykö tuosta "tuuletinautosta" mitään kuvia ?
Tässä muutamia mitä kovalevyn arkistoista löytyi (päivällä vois lisätä selostukset, nyt ei jaksa):


Teollisuus vakoilua a´la Colin Chapman. :D


Tästä näkee hyvin sen, että pohja ei suinkaan ollut normaalin maaefektiauton tapainen tilan puutteen takia):





<small>[ 13-09-2002, 00:50: Message edited by: HulaBalooGuY ]</small>
 

tyyne

Member
Liittynyt
30.1.2001
Viestit
22
Vielä tuosta Pettersonista, että olikos se niin, että Hunt ryntäsi aluksi yksin pelastamaan Ronnieta liekeistä ja tästä syystä Huntia pidettiin Ruotsissa melkoisena sankarina ? Siihen aikaan ei pelastushenkilökunnan välineistö ja ammattitaito tainnut olla ihan samaa tasoa kuin nykyisin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tuosta imuriautosta.. Sehän oli niin ylivoimainen, että Lauda ja Watson joutuivat ihan oikeasti ajamaan aika-ajoissa puolella kaasulla (jotta ylivoima ei olisi paljastunut liian aikaisin). Sitten kilpailussa ei tarvinnut ihmeellistä tehdä kun Brabhamit katosivat horisonttiin. Nerokas ratkaisu. :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
tyyne:
Vielä tuosta Pettersonista, että olikos se niin, että Hunt ryntäsi aluksi yksin pelastamaan Ronnieta liekeistä ja tästä syystä Huntia pidettiin Ruotsissa melkoisena sankarina ? Siihen aikaan ei pelastushenkilökunnan välineistö ja ammattitaito tainnut olla ihan samaa tasoa kuin nykyisin.
Näin minäkin muistelen. Regazzoni ja Depailler autoivat.

Pelastushenkilökuntaa ei varsinaisesti ollut siihen aikaan, ainakaan samassa mielessä kuin nykyään (tokihan siellä jotain haalarihemmoja tallusteli jauhesammuttimien tms. kanssa, mutta jos tosipaikka tuli niin hyöty oli aika pieni), kuskit sai aina repiä toisiaan pois autoista. Esim. Merzario palkittiin Laudan pelastamisesta. Nykyisin onkin sitten jo toisin, tosin edelleen ratavalvojat ovat yleensä vapaaehtoisia. Mutta osaavat asiansa.

Tuli vielä mieleeni, eikös Ronniella ollut jo sopimus seuraavasta kaudesta McLarenin kanssa ennen kuolemaansa?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juuh. Peterssonilla oli tosiaan sopimus McLarenin kanssa kaudesta 79.

Mitä tuohon imuriautoon tulee, niin on hyvä muistaa, että idean alkuperäinen keksijä ei ollut Gordon Murray. Vaikka Murray sen Brabhamin kautta ykkösiinkin toi, niin samalla periaatteella toimivan kilpa-auton oli aikaisemmin 10 vuotta aikaisemmin suunnitellut Jim Hall CanAm-sarjassa. Chapparall autossa oli ylimääräinen kaksitahtikone pyörittämässä kahta tuuletinta, jotka repivät ilmaa auton alta.

Sekä Chapparallia että Brabhamia syytettiin siitä, että tuuletin heitti kaikennnäköistä paskaa takana tulevien eteen. Ykkösissä laite on yksiselitteisesti laiton, sillä liikuvia aerodynaamisia osiahan ei sallita. Tuuletin oli muka osa jäähdytystä, mutta kyllä noista kuvista näkee, että syylärit ovat aika kaukana tuosta "tuulettmesta".
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Ronniessa ja Salosen Timossa on muuten jotain samaa; molemmat sellaisia laiskan pulskeita vaaleita nössöjä ulkoasultaan mutta auton ratissa ihme velhoja.
 
Ylös