pmv
Well-known member
Tämä päivämäärä on tietenkin nyttemmin jäänyt ihmiskunnan muistiin merkittävämpienkin sattumusten takia, mutta on hyvä muistaa myös Ronnie Peterssonin kuolema 24 vuotta sitten.
Ronniehan sai surmansa Monzan kisassa sattuneen onnettomuuden jälkiseurauksena. Lotus-tähden kuolemaan johtanut kolari tapahtui ensimmäisen shikaanin jarrutuksessa. Kuvamateriaali lähdöstä kertoo, että tapahtumien kulku oli vähintäänkin kaoottinen. Takarivien autot olivat liikkeessa vihreitten syttyessä. Monzan sumputtava lähtösuora lieni onnettomuuden suurin yksittäinen syy. Aluksi Peterssonin vammathan eivät olleet kuolettavia. Jalat olivat poikki. Siinä kaikki käytännössä. Sairaalassa Ronnien tila kuitenkin heikkeni. Yön aikana ruotsalaisen verenkiertoon rupesi kertymään rasvahyytymiä jotka sitten lopuksi johtivat kuolemaan. En ole varma asiasta, mutta joku lääketieteeseen perehtynyt voisi valottaa asiaa.
Ruotsalaisen tähden ura oli kestänyt jo pitkään. Ensimmäinen kausi Marchin ratissa oli sensaatio sinänsä. Lopputuloksena oli kakkospaikka MM-sarjassa ja vuosi taisi olla 1971. Siirtyminen Lotus-talliin teki Ronniesta sitten lopullisesti tähden. Vaikka autot eivät olleet aina sitä mitä piti.
Ronnieta pidettiin jackie Stewartin manttelinperijänä ja monet pitivätkin Ronnieta parhaana kuskina kausina 74-78. Ainakin hän oli nopein. Tulokset eivät kuitenkaan olleet aivan täydellisiä. Epäonniset tallin valitsemiset, kuten Tyrrell kaudella 77 oli täysi vikatikki.
Ronnie Petersson ei varsinaisesti ollut mikään auton säätäjä. Tarina kertoo, että eräässä Lotuksen testissä Ronnie valitti auton yliohjaamista Colin Chapmanille. Joka ajokerran yliohjautuminen oli kuulemma pahentunut, vaikka tiimi muutti säätöjä aliohjaavmpaan suuntaan koko ajan. Sitten Chapman käski mekaanikon mennä radan varteen ja tarkkailla Ronnien menoa. Mekaanikko tuli takaisin ja kertoi, että auto tosiaan yliohjautui...vasta kun Ronnie oli tullut mutkaan renkaat täysin käännettynä auton aliohjatessa suoraan. Perä oli tietenkin lähtenyt alta kun eturenkaat vihdoin saivat pitoa, mutta Ronnie hallitsi tilanteen täydellisellä autonkäsittelytaidolla.
Yleisestkin Ronnien tapa oli astua Andretin tai Fittipaldin säätämään autoon ja alittaa edellisen kuljettajan kierrosaika 1-2 sekunnilla. Otti kuulemma päähän näitä autonsäätäjiä.
Ronnien paluu Lotukselle 1978 oli paluu juurille. Ongelma oli se, että Ronnie oli Mario Andretin kakkoskuski. Ronnien tehtävä oli auttaa Andretti mestariksi. Sinänsä siihen ei apuja tarvittu, sillä Lotus 79 oli täydellisen ylivoimainen maaefektin avulla. Ronnie oli Andrettia nopeampi, mutta miesten välit olivat koko kauden hyvät. Ronnie ymmärsi tilanteen. Mario oli tehnyt raa´an perustyön Lotukselle ja kehitellyt maaefektiautosta niin ylivoimaisen.
Mediassa ei kuitenkaan ymmärretty Lotuksen asetelmaa. Ennen Monzan kisaa Andretti oli sanonut Peterssonille, että ajetaan kilpaa oikeasti. Hän ei halunnut mestaruudelleen (virheellistä) mainetta, että hän oli sen voittanut vain tiimimääräyksien avulla.
Valitettavasti Monzan kisa päätti Ronnien elämän.
Jos jollakulla on hyviä linkkejä Ronnieta koskeville sivuille, voisi laittaa tähän. Erityisesti haluaisin nähdä niitä legendaarisia kuvia Ronniesta viitosvaihteen mutkissa täydessä sivuluisussa. Ne olivat 70-luvun parasta antia f1-historialle.
<small>[ 12-09-2002, 11:46: Message edited by: pmv ]</small>
Ronniehan sai surmansa Monzan kisassa sattuneen onnettomuuden jälkiseurauksena. Lotus-tähden kuolemaan johtanut kolari tapahtui ensimmäisen shikaanin jarrutuksessa. Kuvamateriaali lähdöstä kertoo, että tapahtumien kulku oli vähintäänkin kaoottinen. Takarivien autot olivat liikkeessa vihreitten syttyessä. Monzan sumputtava lähtösuora lieni onnettomuuden suurin yksittäinen syy. Aluksi Peterssonin vammathan eivät olleet kuolettavia. Jalat olivat poikki. Siinä kaikki käytännössä. Sairaalassa Ronnien tila kuitenkin heikkeni. Yön aikana ruotsalaisen verenkiertoon rupesi kertymään rasvahyytymiä jotka sitten lopuksi johtivat kuolemaan. En ole varma asiasta, mutta joku lääketieteeseen perehtynyt voisi valottaa asiaa.
Ruotsalaisen tähden ura oli kestänyt jo pitkään. Ensimmäinen kausi Marchin ratissa oli sensaatio sinänsä. Lopputuloksena oli kakkospaikka MM-sarjassa ja vuosi taisi olla 1971. Siirtyminen Lotus-talliin teki Ronniesta sitten lopullisesti tähden. Vaikka autot eivät olleet aina sitä mitä piti.
Ronnieta pidettiin jackie Stewartin manttelinperijänä ja monet pitivätkin Ronnieta parhaana kuskina kausina 74-78. Ainakin hän oli nopein. Tulokset eivät kuitenkaan olleet aivan täydellisiä. Epäonniset tallin valitsemiset, kuten Tyrrell kaudella 77 oli täysi vikatikki.
Ronnie Petersson ei varsinaisesti ollut mikään auton säätäjä. Tarina kertoo, että eräässä Lotuksen testissä Ronnie valitti auton yliohjaamista Colin Chapmanille. Joka ajokerran yliohjautuminen oli kuulemma pahentunut, vaikka tiimi muutti säätöjä aliohjaavmpaan suuntaan koko ajan. Sitten Chapman käski mekaanikon mennä radan varteen ja tarkkailla Ronnien menoa. Mekaanikko tuli takaisin ja kertoi, että auto tosiaan yliohjautui...vasta kun Ronnie oli tullut mutkaan renkaat täysin käännettynä auton aliohjatessa suoraan. Perä oli tietenkin lähtenyt alta kun eturenkaat vihdoin saivat pitoa, mutta Ronnie hallitsi tilanteen täydellisellä autonkäsittelytaidolla.
Yleisestkin Ronnien tapa oli astua Andretin tai Fittipaldin säätämään autoon ja alittaa edellisen kuljettajan kierrosaika 1-2 sekunnilla. Otti kuulemma päähän näitä autonsäätäjiä.
Ronnien paluu Lotukselle 1978 oli paluu juurille. Ongelma oli se, että Ronnie oli Mario Andretin kakkoskuski. Ronnien tehtävä oli auttaa Andretti mestariksi. Sinänsä siihen ei apuja tarvittu, sillä Lotus 79 oli täydellisen ylivoimainen maaefektin avulla. Ronnie oli Andrettia nopeampi, mutta miesten välit olivat koko kauden hyvät. Ronnie ymmärsi tilanteen. Mario oli tehnyt raa´an perustyön Lotukselle ja kehitellyt maaefektiautosta niin ylivoimaisen.
Mediassa ei kuitenkaan ymmärretty Lotuksen asetelmaa. Ennen Monzan kisaa Andretti oli sanonut Peterssonille, että ajetaan kilpaa oikeasti. Hän ei halunnut mestaruudelleen (virheellistä) mainetta, että hän oli sen voittanut vain tiimimääräyksien avulla.
Valitettavasti Monzan kisa päätti Ronnien elämän.
Jos jollakulla on hyviä linkkejä Ronnieta koskeville sivuille, voisi laittaa tähän. Erityisesti haluaisin nähdä niitä legendaarisia kuvia Ronniesta viitosvaihteen mutkissa täydessä sivuluisussa. Ne olivat 70-luvun parasta antia f1-historialle.
<small>[ 12-09-2002, 11:46: Message edited by: pmv ]</small>