Ruotsin MM-ralli 2023

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
En sanoisi ohikisaa, vaan sanoisin RYÖSTÖ. No nyt kun luin Haapamäki/ Suopuron analyysin ylen sivuilta, niin nyyhän voidaankin jo sanoa, että rallin järjestäjä todella RYÖSTI voiton Rovikselta. Tää hisse autojen ajattaminen välissä oli se suurin vääryys.

Eli summa summarum. Tänakin voitto on vääryys!!!!! Ei todellakaan ansaittu. Järjestäjien avulla hankittu. Jopa tarkoituksella?
Ymmärrän että sua kismittää että Tänak ja Ford voitti, mutta on tuolla aika kauan ollu hisse kisa välissä ja niin oli myös viimevuonna jolloin kalle kuitenkin pysty voittamaan. Tänä vkl oli vähän vaikeempi sauma siihen ja ei vaan riittäny...
Mutta toki harmittaahan se kun itse ei pysty taaskaan olemaan oikeessa😉
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Aina tavalla tai toisella auraaja on kärsinyt, etenkin lumella ja tietyillä sorapinnoilla. Se ei silti vie arvoa voittajan suoritukselta vaikka Kallella oli miltein mahdoton yhtälö ratkaistavaksi voittoa ajatellen. Kuten itsekin tänne kirjoitin "nuotilta" että Brattbyssä tulee takkiin erityisesti. Mutta puheet keinotekoisista haitoista Kallelle on minusta liioiteltua, koska tuo perjantain historic lienee olleen tiedossa jo ennen Montea. Kärkiauto anyway olisi kärsinyt nimestä riippumatta. Vasta Monten jälkeen tiedettiin että Kalle on siinä asemassa.

En silti tajua miksi jonkun kokema epäonni on pois toisen suorituksesta (jos nyt tosiasiassa olet sitä mieltä, koska imo kirjoitusasusta haiskahtaa myös sarkasmi). Sehän vasta silkkaa tyhmyyttä olisi olla hyödyntämättä lähtöpaikkaansa, ja ennen ruotsia Ott on tämän edunsa vuoksi kuitenkin loppupelissä kärsinyt pistetappionsa.

Edit: Niin joo, otin sen trollin tittelin vissiin kun jatkoin, mutta menköön 😁
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
En mä kyllä Kallen suoritusta saa pettymykseksi, vaikka miten katsoisi. Suomalaisittain on paha mennä sanoa et kenen suoritus oli pahin floppi... Lappi - hangessakäyntiin taisi suurimpana syynä olla tuo italialainen, monen rallikuskin käyttämä kirosana, pirelli. Lindholm - omien sanojensa mukaan viime vuonna tuohon paikkaan kehtasi tulla täysiä ja nyt ei, nuottierheeksi kait voi laskea. Huttunen - penkkakosketus ja taas kerran tekniikkamurheita? Suninen - en kyllä yhtään ihmettele vaikka ajohuumori hänelläkin koetuksella, viime vuonna suomessa väärä puskuri pilasi kisan loppupunnituksessa, nyt kävi sitten ns. Nikarat ja huolto unohti kiristää letkut ennen pätkälle lähtöä.

Katsutan suoritus ehkä eniten itselle pettymys - olkoonkin että tuli perjantaina järkyttävän lujaa vauhtia.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Katsutan suoritus ehkä eniten itselle pettymys - olkoonkin että tuli perjantaina järkyttävän lujaa vauhtia.
Minä taas ajattelin Katsutan hakevan nyt sitä seuraavaa askelta. Säännölliset palkintopaikkasijoitukset vaativat nykyistä rutiinivauhtia kovempaa menemistä, ja siihen Katsuta pyrkii. Ja kun täysiä yritetään, niin joskus sattuu haaveri. Veikkaan että kauden sorakisoissa tullaan näkemään Katsutalta aikaisempia vuosia kovempaa vauhtia ja enemmän ulosajoja. Asfaltilla tullaan edelleen varmistellen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Aina tavalla tai toisella auraaja on kärsinyt, etenkin lumella ja tietyillä sorapinnoilla. Se ei silti vie arvoa voittajan suoritukselta vaikka Kallella oli miltein mahdoton yhtälö ratkaistavaksi voittoa ajatellen. Kuten itsekin tänne kirjoitin "nuotilta" että Brattbyssä tulee takkiin erityisesti. Mutta puheet keinotekoisista haitoista Kallelle on minusta liioiteltua, koska tuo perjantain historic lienee olleen tiedossa jo ennen Montea. Kärkiauto anyway olisi kärsinyt nimestä riippumatta. Vasta Monten jälkeen tiedettiin että Kalle on siinä asemassa.

En silti tajua miksi jonkun kokema epäonni on pois toisen suorituksesta (jos nyt tosiasiassa olet sitä mieltä, koska imo kirjoitusasusta haiskahtaa myös sarkasmi). Sehän vasta silkkaa tyhmyyttä olisi olla hyödyntämättä lähtöpaikkaansa, ja ennen ruotsia Ott on tämän edunsa vuoksi kuitenkin loppupelissä kärsinyt pistetappionsa.

Edit: Niin joo, otin sen trollin tittelin vissiin kun jatkoin, mutta menköön 😁
Sanotaan sekin nyt jo ennakkoon ääneen, että jos Kalle tai jokumuu paitsi Tänak voittaa seuraavan rallin, niin se tapahtuu systeemin luoman avun turvin, eikä täysin omilla avuilla. Ja munpuolesta tätä keskustelua ei ole pakko enään jatkaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
En sanoisi ohikisaa, vaan sanoisin RYÖSTÖ. No nyt kun luin Haapamäki/ Suopuron analyysin ylen sivuilta, niin nyyhän voidaankin jo sanoa, että rallin järjestäjä todella RYÖSTI voiton Rovikselta. Tää hisse autojen ajattaminen välissä oli se suurin vääryys.

Eli summa summarum. Tänakin voitto on vääryys!!!!! Ei todellakaan ansaittu. Järjestäjien avulla hankittu. Jopa tarkoituksella?
Reitti ja hissekisahan oli jo julkaistu ennen Monten ajamista. Järjestäjäkään ei voi olosuhteille mitään. EK3/6:lla ei ollut mitään ongelmia. Ilman hisseautojakin olisi varmasti ollut hankalaa piirtää uudet jäljet Rally3- ja Rally4-autojen jälkeen.

Ja järjestäjähän oli helpottanut auraajan roolia tekemällä perjantaista vain 106 km pitkän. esim Sardiniassa 148 km.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Sanotaan sekin nyt jo ennakkoon ääneen, että jos Kalle tai jokumuu paitsi Tänak voittaa seuraavan rallin, niin se tapahtuu systeemin luoman avun turvin, eikä täysin omilla avuilla. Ja munpuolesta tätä keskustelua ei ole pakko enään jatkaa.
Mutta asfaltilla taas kärki yleensä hyötyy, koska leikkausten tuoma lika. Eikös se tasapainoita kärkikuskin asemaa toisaalta. Ja jos Kalle voittaa Meksikossa lähtemällä toisena, niin systeemin tuoma etu on kaikki yksi auto. Ei auta isommin lainkaan eli olisi täysin Kallen ansiota, eikä systeemin avittamaa
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Ilman hisseautojakin olisi varmasti ollut hankalaa piirtää uudet jäljet Rally3- ja Rally4-autojen jälkeen.
Minusta tuo hisseautojen demonisointi on vain menneisyydestä opittua. Tänä vuonna hisseletka oli parinkymmenen auton mittainen ja meno muistutti tasanopeusajoa, että ura ei ainakaan mihkään siirtynyt, korkeintaan pöperöllä täyttyi. Kyllä nimenomaan MM-letka Rally1-autojen jälkeen on se, joka sotkee Rally1-autojen linjaa. Rallissa, kun ei ole tasavertaisia lähtökohtia kaikille. Ei ole elämässäkään, ja sen huomaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei Kalle ajanut voittovauhtia lauantaina, saati sitten sunnuntaina.
:unsure: MIten tämä nyt pitäisi tulkita? Kalle aurasi perjantain, mutta ei ajanut voittovauhtia lauantaina eikä sunnuntaina, mutta voitti silti eniten erikoiskokeita. Tänak voitti yhden ek:n eli hän ei ajanut voittovauhtia kuin yhdellä erikoiskokeella. Muilla toiset ajoivat lujempaa.

Kisa oli nyt sen verran tasainen, ettei Kallen ja Toyotan ylivoima riittänyt kahtena päivänä ajamaan perjantaina menetettyä aikaa kiinni. Väitän, ettei kukaan muukaan tuosta porukasta olisi ajanut perjantain tappiota kiinni. Tänakilla oli tuuria. Turha sitä on yrittää kiertää. Renkaan hajoaminen olisi voinut sattua jossain muussa kohdassa ja seuraukset samaa luokkaa Lapin kanssa. En oikein osaa laittaa renkaan hajoamisen ajankohdan säätelyä mitenkään kuskin hyvyydeksi tai huonoudeksi. Kyllä sellainen on ihan muissa käsissä.

Nyt kävi näin. Toivottavasti seuraavassa rallissa kävisi toisin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Jäsen JJX:ltä jälleen kylmän viileä analyysi, tapahtumien kulusta. Miksi ruveta silittelemään.

RYÖSTÖ? Kyllä. Tänak käytti tilanteen 100% hyödyksi ja toi FORD:n mukaan mestaruustaistoon.

KALLEN suoritus? Pettymys, koska ei ollut kisan nopein, vaikka auramiehen roolissa (muutama mestari on näyttänyt, että siitäkin huolimatta voi olla korkeimmalla korokkeella). Jos ei ole 3-5 sekuntia nopeampi kuin muut, pätkän pituudesta riippumatta, niin ei täytä rahvaan odotuksia. Nyt jopa ulkona palkintokolmikosta. ERITTÄIN suuri pettymys, ettei kyennyt ajamaan Poweria 0,2sek nopeammin. Jos 0,8 sek. nopeammin niin 5 lisäpistettä.

MUTTA. Tulokset tiedossa, menneisyyteen ei voi vaikuttaa ja jälkikäteen jossittelua voi tehdä turhaan loputtomiin.

JATKOSSA:

Jos Kalle tai Ott ei voita Meksikoa, niin silloin lähtöpaikka vaikuttanut liikaa lopputulokseen. Olkoonkin että sieltä tulee Ogier. Asia jonka kanssa on vaan elettävä.

Oliko Kallen (vai tallin antama) kommentti, että saatiin hyvä lähtöpaikka (yksi edellä) verbaalinen argumentti, joka keksittiin, kun muuta ei voitu?

Onko Kallen, Mr Power, kilpeen tullut särö? Miten oma pääkoppa tilanteen käsittelee? Lähtöpaikka piti olla ”optimaalinen”

Peli on näyttänyt kovuutensa (jo toisessa kilpailussa käytetään tallimääräystä). Mitä tekee J-M (Toyota), kun Ogier on johdossa ja Kalle toinen? Mitä silloin, jos Ogier on toinen ja Kalle kolmas? Riippuuko muiden sijoituksesta?

Kilpailu tullaan käymään tänä vuonna korvien välin kestävyydellä (oletus että autot kestää mitä tuskin tapahtuu, mutta kuskit ovat parhaimmillaan eritäin tasaväkisiä, ainakin yksittäisillä erikoiskokeilla).

Kalle vai Ott?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Tämä lähtöpaikkanarina sinänsä kuuluu aina asiaan ja on psykologistakin peliä kuskeilta pitkälti. Varmasti jokainen kuski tuolla tiedostaa, että sen kanssa on elettävä ja opittava ajamaan tämän mukaan, jos maailmammestariksi mielii.

Lisätietoja Sebastien Loebilta ja Ogierilta...Se ekana ajaminen korjataan sitten hanskalla ja aamen.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Jäsen JJX:ltä jälleen kylmän viileä analyysi, tapahtumien kulusta. Miksi ruveta silittelemään.

RYÖSTÖ? Kyllä. Tänak käytti tilanteen 100% hyödyksi ja toi FORD:n mukaan mestaruustaistoon.

KALLEN suoritus? Pettymys, koska ei ollut kisan nopein, vaikka auramiehen roolissa (muutama mestari on näyttänyt, että siitäkin huolimatta voi olla korkeimmalla korokkeella). Jos ei ole 3-5 sekuntia nopeampi kuin muut, pätkän pituudesta riippumatta, niin ei täytä rahvaan odotuksia. Nyt jopa ulkona palkintokolmikosta. ERITTÄIN suuri pettymys, ettei kyennyt ajamaan Poweria 0,2sek nopeammin. Jos 0,8 sek. nopeammin niin 5 lisäpistettä.

MUTTA. Tulokset tiedossa, menneisyyteen ei voi vaikuttaa ja jälkikäteen jossittelua voi tehdä turhaan loputtomiin.

JATKOSSA:

Jos Kalle tai Ott ei voita Meksikoa, niin silloin lähtöpaikka vaikuttanut liikaa lopputulokseen. Olkoonkin että sieltä tulee Ogier. Asia jonka kanssa on vaan elettävä.

Oliko Kallen (vai tallin antama) kommentti, että saatiin hyvä lähtöpaikka (yksi edellä) verbaalinen argumentti, joka keksittiin, kun muuta ei voitu?

Onko Kallen, Mr Power, kilpeen tullut särö? Miten oma pääkoppa tilanteen käsittelee? Lähtöpaikka piti olla ”optimaalinen”

Peli on näyttänyt kovuutensa (jo toisessa kilpailussa käytetään tallimääräystä). Mitä tekee J-M (Toyota), kun Ogier on johdossa ja Kalle toinen? Mitä silloin, jos Ogier on toinen ja Kalle kolmas? Riippuuko muiden sijoituksesta?

Kilpailu tullaan käymään tänä vuonna korvien välin kestävyydellä (oletus että autot kestää mitä tuskin tapahtuu, mutta kuskit ovat parhaimmillaan eritäin tasaväkisiä, ainakin yksittäisillä erikoiskokeilla).

Kalle vai Ott?
Ei taida J-M noita asioita päättää. Ja luulenpa että Tojotalla saavat ajaa vapaasti ainakin toistaiseksi
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Ei taida J-M noita asioita päättää. Ja luulenpa että Tojotalla saavat ajaa vapaasti ainakin toistaiseksi
Joo. Näin ovat mielestäni kertoneet, että vapaasti ajetaan. Mutta meneekö siihen teoreettiseen spekulaatioon asti, jos kilpailija käyttää? (Fordin tuskin tarvitsee käyttää)
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Minä myös vähän veikkaan että Ogierilla on jossain määrin erilainen soppari kuin Huyndain kolmoskuskeilla mitä tulee vaatimuksiin päästää tallitovereita edelle.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Minä myös vähän veikkaan että Ogierilla on jossain määrin erilainen soppari kuin Huyndain kolmoskuskeilla mitä tulee vaatimuksiin päästää tallitovereita edelle.
Samoilla linjoilla. Kova saa ainakin se taho olla joka sanoisi, että otappa Ogier vähän AT:tä
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
KALLEN suoritus? Pettymys, koska ei ollut kisan nopein, vaikka auramiehen roolissa (muutama mestari on näyttänyt, että siitäkin huolimatta voi olla korkeimmalla korokkeella).
Tähän pakko tarttua: Kallekin voitti auramiehenä viime vuonna Ruotsin, Portugalin, Safarin, Viron ja Uuden-Seelannin. Ruotsissa auramiehen rooli vaihtelee tosi paljon olosuhteiden myötä. 2018 Ogier ei päässyt edes kympin sakkiin tuoreessa lumessa.
Oliko Kallen (vai tallin antama) kommentti, että saatiin hyvä lähtöpaikka (yksi edellä) verbaalinen argumentti, joka keksittiin, kun muuta ei voitu?
Mietin itsekin että oliko se hätävale, mutta ehkä oli laskettu että Neuvillen sijoittuessa toiseksi kannattaisi himmata sen verran että jäisi Meksikoon kolmanneksi tielle. Mutta sitten Neuville teki temppunsa ja lopulta olisi voinutkin ottaa neljä pistettä Tänakia enemmän, eli käytännössä vaikka vetää pohjat.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Tähän pakko tarttua: Kallekin voitti auramiehenä viime vuonna Ruotsin, Portugalin, Safarin, Viron ja Uuden-Seelannin. Ruotsissa auramiehen rooli vaihtelee tosi paljon olosuhteiden myötä. 2018 Ogier ei päässyt edes kympin sakkiin tuoreessa lumessa.

Mietin itsekin että oliko se hätävale, mutta ehkä oli laskettu että Neuvillen sijoittuessa toiseksi kannattaisi himmata sen verran että jäisi Meksikoon kolmanneksi tielle. Mutta sitten Neuville teki temppunsa ja lopulta olisi voinutkin ottaa neljä pistettä Tänakia enemmän, eli käytännössä vaikka vetää pohjat.
Vähän tosiaan nuo lehdistä luetut kommentit epämääräiseltä vaikuttivat. Tässä pitää kuitenkin aina muistaa, että lehden kirjoittavat osaavat toimia heille "laskemoidulla" tavalla. Miten asian kuski käsittelee onkin sitten se toinen asia. Kalle on kyllä antanut ymmärtää, että koirat haukkuu ja karavaani kulkee asenteen. Toivotaan, että se siinä pysyy.
 
Ylös