Onzah
Mediamies
Jos ei oo mitään järkevää sanottavaa, voi olla myös hiljaakin. Kisa on ajettu, Tänak voitti ja sillä siisti. Ei Kalle ajanut voittovauhtia lauantaina, saati sitten sunnuntaina.
Ymmärrän että sua kismittää että Tänak ja Ford voitti, mutta on tuolla aika kauan ollu hisse kisa välissä ja niin oli myös viimevuonna jolloin kalle kuitenkin pysty voittamaan. Tänä vkl oli vähän vaikeempi sauma siihen ja ei vaan riittäny...En sanoisi ohikisaa, vaan sanoisin RYÖSTÖ. No nyt kun luin Haapamäki/ Suopuron analyysin ylen sivuilta, niin nyyhän voidaankin jo sanoa, että rallin järjestäjä todella RYÖSTI voiton Rovikselta. Tää hisse autojen ajattaminen välissä oli se suurin vääryys.
Eli summa summarum. Tänakin voitto on vääryys!!!!! Ei todellakaan ansaittu. Järjestäjien avulla hankittu. Jopa tarkoituksella?
Minä taas ajattelin Katsutan hakevan nyt sitä seuraavaa askelta. Säännölliset palkintopaikkasijoitukset vaativat nykyistä rutiinivauhtia kovempaa menemistä, ja siihen Katsuta pyrkii. Ja kun täysiä yritetään, niin joskus sattuu haaveri. Veikkaan että kauden sorakisoissa tullaan näkemään Katsutalta aikaisempia vuosia kovempaa vauhtia ja enemmän ulosajoja. Asfaltilla tullaan edelleen varmistellen.Katsutan suoritus ehkä eniten itselle pettymys - olkoonkin että tuli perjantaina järkyttävän lujaa vauhtia.
Sanotaan sekin nyt jo ennakkoon ääneen, että jos Kalle tai jokumuu paitsi Tänak voittaa seuraavan rallin, niin se tapahtuu systeemin luoman avun turvin, eikä täysin omilla avuilla. Ja munpuolesta tätä keskustelua ei ole pakko enään jatkaa.Aina tavalla tai toisella auraaja on kärsinyt, etenkin lumella ja tietyillä sorapinnoilla. Se ei silti vie arvoa voittajan suoritukselta vaikka Kallella oli miltein mahdoton yhtälö ratkaistavaksi voittoa ajatellen. Kuten itsekin tänne kirjoitin "nuotilta" että Brattbyssä tulee takkiin erityisesti. Mutta puheet keinotekoisista haitoista Kallelle on minusta liioiteltua, koska tuo perjantain historic lienee olleen tiedossa jo ennen Montea. Kärkiauto anyway olisi kärsinyt nimestä riippumatta. Vasta Monten jälkeen tiedettiin että Kalle on siinä asemassa.
En silti tajua miksi jonkun kokema epäonni on pois toisen suorituksesta (jos nyt tosiasiassa olet sitä mieltä, koska imo kirjoitusasusta haiskahtaa myös sarkasmi). Sehän vasta silkkaa tyhmyyttä olisi olla hyödyntämättä lähtöpaikkaansa, ja ennen ruotsia Ott on tämän edunsa vuoksi kuitenkin loppupelissä kärsinyt pistetappionsa.
Edit: Niin joo, otin sen trollin tittelin vissiin kun jatkoin, mutta menköön
Reitti ja hissekisahan oli jo julkaistu ennen Monten ajamista. Järjestäjäkään ei voi olosuhteille mitään. EK3/6:lla ei ollut mitään ongelmia. Ilman hisseautojakin olisi varmasti ollut hankalaa piirtää uudet jäljet Rally3- ja Rally4-autojen jälkeen.En sanoisi ohikisaa, vaan sanoisin RYÖSTÖ. No nyt kun luin Haapamäki/ Suopuron analyysin ylen sivuilta, niin nyyhän voidaankin jo sanoa, että rallin järjestäjä todella RYÖSTI voiton Rovikselta. Tää hisse autojen ajattaminen välissä oli se suurin vääryys.
Eli summa summarum. Tänakin voitto on vääryys!!!!! Ei todellakaan ansaittu. Järjestäjien avulla hankittu. Jopa tarkoituksella?
Mutta asfaltilla taas kärki yleensä hyötyy, koska leikkausten tuoma lika. Eikös se tasapainoita kärkikuskin asemaa toisaalta. Ja jos Kalle voittaa Meksikossa lähtemällä toisena, niin systeemin tuoma etu on kaikki yksi auto. Ei auta isommin lainkaan eli olisi täysin Kallen ansiota, eikä systeemin avittamaaSanotaan sekin nyt jo ennakkoon ääneen, että jos Kalle tai jokumuu paitsi Tänak voittaa seuraavan rallin, niin se tapahtuu systeemin luoman avun turvin, eikä täysin omilla avuilla. Ja munpuolesta tätä keskustelua ei ole pakko enään jatkaa.
Minusta tuo hisseautojen demonisointi on vain menneisyydestä opittua. Tänä vuonna hisseletka oli parinkymmenen auton mittainen ja meno muistutti tasanopeusajoa, että ura ei ainakaan mihkään siirtynyt, korkeintaan pöperöllä täyttyi. Kyllä nimenomaan MM-letka Rally1-autojen jälkeen on se, joka sotkee Rally1-autojen linjaa. Rallissa, kun ei ole tasavertaisia lähtökohtia kaikille. Ei ole elämässäkään, ja sen huomaa.Ilman hisseautojakin olisi varmasti ollut hankalaa piirtää uudet jäljet Rally3- ja Rally4-autojen jälkeen.
MIten tämä nyt pitäisi tulkita? Kalle aurasi perjantain, mutta ei ajanut voittovauhtia lauantaina eikä sunnuntaina, mutta voitti silti eniten erikoiskokeita. Tänak voitti yhden ek:n eli hän ei ajanut voittovauhtia kuin yhdellä erikoiskokeella. Muilla toiset ajoivat lujempaa.Ei Kalle ajanut voittovauhtia lauantaina, saati sitten sunnuntaina.
Ei taida J-M noita asioita päättää. Ja luulenpa että Tojotalla saavat ajaa vapaasti ainakin toistaiseksiJäsen JJX:ltä jälleen kylmän viileä analyysi, tapahtumien kulusta. Miksi ruveta silittelemään.
RYÖSTÖ? Kyllä. Tänak käytti tilanteen 100% hyödyksi ja toi FORD:n mukaan mestaruustaistoon.
KALLEN suoritus? Pettymys, koska ei ollut kisan nopein, vaikka auramiehen roolissa (muutama mestari on näyttänyt, että siitäkin huolimatta voi olla korkeimmalla korokkeella). Jos ei ole 3-5 sekuntia nopeampi kuin muut, pätkän pituudesta riippumatta, niin ei täytä rahvaan odotuksia. Nyt jopa ulkona palkintokolmikosta. ERITTÄIN suuri pettymys, ettei kyennyt ajamaan Poweria 0,2sek nopeammin. Jos 0,8 sek. nopeammin niin 5 lisäpistettä.
MUTTA. Tulokset tiedossa, menneisyyteen ei voi vaikuttaa ja jälkikäteen jossittelua voi tehdä turhaan loputtomiin.
JATKOSSA:
Jos Kalle tai Ott ei voita Meksikoa, niin silloin lähtöpaikka vaikuttanut liikaa lopputulokseen. Olkoonkin että sieltä tulee Ogier. Asia jonka kanssa on vaan elettävä.
Oliko Kallen (vai tallin antama) kommentti, että saatiin hyvä lähtöpaikka (yksi edellä) verbaalinen argumentti, joka keksittiin, kun muuta ei voitu?
Onko Kallen, Mr Power, kilpeen tullut särö? Miten oma pääkoppa tilanteen käsittelee? Lähtöpaikka piti olla ”optimaalinen”
Peli on näyttänyt kovuutensa (jo toisessa kilpailussa käytetään tallimääräystä). Mitä tekee J-M (Toyota), kun Ogier on johdossa ja Kalle toinen? Mitä silloin, jos Ogier on toinen ja Kalle kolmas? Riippuuko muiden sijoituksesta?
Kilpailu tullaan käymään tänä vuonna korvien välin kestävyydellä (oletus että autot kestää mitä tuskin tapahtuu, mutta kuskit ovat parhaimmillaan eritäin tasaväkisiä, ainakin yksittäisillä erikoiskokeilla).
Kalle vai Ott?
Joo. Näin ovat mielestäni kertoneet, että vapaasti ajetaan. Mutta meneekö siihen teoreettiseen spekulaatioon asti, jos kilpailija käyttää? (Fordin tuskin tarvitsee käyttää)Ei taida J-M noita asioita päättää. Ja luulenpa että Tojotalla saavat ajaa vapaasti ainakin toistaiseksi
Samoilla linjoilla. Kova saa ainakin se taho olla joka sanoisi, että otappa Ogier vähän AT:täMinä myös vähän veikkaan että Ogierilla on jossain määrin erilainen soppari kuin Huyndain kolmoskuskeilla mitä tulee vaatimuksiin päästää tallitovereita edelle.
Tähän pakko tarttua: Kallekin voitti auramiehenä viime vuonna Ruotsin, Portugalin, Safarin, Viron ja Uuden-Seelannin. Ruotsissa auramiehen rooli vaihtelee tosi paljon olosuhteiden myötä. 2018 Ogier ei päässyt edes kympin sakkiin tuoreessa lumessa.KALLEN suoritus? Pettymys, koska ei ollut kisan nopein, vaikka auramiehen roolissa (muutama mestari on näyttänyt, että siitäkin huolimatta voi olla korkeimmalla korokkeella).
Mietin itsekin että oliko se hätävale, mutta ehkä oli laskettu että Neuvillen sijoittuessa toiseksi kannattaisi himmata sen verran että jäisi Meksikoon kolmanneksi tielle. Mutta sitten Neuville teki temppunsa ja lopulta olisi voinutkin ottaa neljä pistettä Tänakia enemmän, eli käytännössä vaikka vetää pohjat.Oliko Kallen (vai tallin antama) kommentti, että saatiin hyvä lähtöpaikka (yksi edellä) verbaalinen argumentti, joka keksittiin, kun muuta ei voitu?
Vähän tosiaan nuo lehdistä luetut kommentit epämääräiseltä vaikuttivat. Tässä pitää kuitenkin aina muistaa, että lehden kirjoittavat osaavat toimia heille "laskemoidulla" tavalla. Miten asian kuski käsittelee onkin sitten se toinen asia. Kalle on kyllä antanut ymmärtää, että koirat haukkuu ja karavaani kulkee asenteen. Toivotaan, että se siinä pysyy.Tähän pakko tarttua: Kallekin voitti auramiehenä viime vuonna Ruotsin, Portugalin, Safarin, Viron ja Uuden-Seelannin. Ruotsissa auramiehen rooli vaihtelee tosi paljon olosuhteiden myötä. 2018 Ogier ei päässyt edes kympin sakkiin tuoreessa lumessa.
Mietin itsekin että oliko se hätävale, mutta ehkä oli laskettu että Neuvillen sijoittuessa toiseksi kannattaisi himmata sen verran että jäisi Meksikoon kolmanneksi tielle. Mutta sitten Neuville teki temppunsa ja lopulta olisi voinutkin ottaa neljä pistettä Tänakia enemmän, eli käytännössä vaikka vetää pohjat.