Ruotsin ralli 2004

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Näyttää olevan kelpo menopeli tuo 307. Marcus korjaa vielä koko potin, koska Loeb ei tätä voittoputkea enää Meksikossa jatka. Se on saletti se. Marcus on myös edelleen sarjan nopein rallikuski, kunhan nyt autokin saadaan siihen iskuun, ettei se nikottele liikoja. Harmillista se ohjaustehostimen rikkoutuminen. Se käytännössä ratkaisi koko Ruotsin rallin. Muuten ralli olisi ollut jälleen kerran Marcuksen heiniä.

Kuten jo ennen kautta odotin, Loix ei kauaa Pösööllä ajellut ja kävi aivan kuten ennustinkin, eli Harri palaa ruotuun. Nyt vain kelpo suoritus Meksikosta ja kisakuskin paikka on taattu. Täytyy vieläkin ihmetellä tuota Loixin pestaamista. Mies on hidas kuin etana vuodesta toiseen. Mitä ihmettä Pösöön pomoilla liikkui päässä, kun palkkasivat Loixin??
 
Viimeksi muokattu:

eph

Well-known member
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2641
Sijainti
Jyväskylä
Karpow sanoi:
Näyttää olevan kelpo menopeli tuo 307. Marcus korjaa vielä koko potin, koska Loeb ei tätä voittoputkea enää Meksikossa jatka. Se on saletti se. Marcus on myös edelleen sarjan nopein rallikuski, kunhan nyt autokin saadaan siihen iskuun, ettei se nikottele liikoja. Harmillista se ohjaustehostimen rikkoutuminen. Se käytännössä ratkaisi koko Ruotsin rallin. Muuten ralli olisi ollut jälleen kerran Marcuksen heiniä.
Ja unohtamatta vaihteisto-ongelmaa jota ei selkeästi ole vielä saatu kuntoon. Tätä ei ehkä noteerattu Ylellä mutta Euron incar materiaalista ilmeni selkeästi kun Marcus aikansa lonksutteli pakkia päälle ja sanoi "ei taasko tämä reistailee"..
Originally posted by Karpow
Kuten jo ennen kautta odotin, Loix ei kauaa Pösööllä ajellut ja kävi aivan kuten ennustinkin, eli Harri palaa ruotuun. Nyt vain kelpo suoritus Meksikosta ja kisakuskin paikka on taattu. Täytyy vieläkin ihmetellä tuota Loixin pestaamista. Mies on hidas kuin etana vuodesta toiseen. Mitä ihmettä Pösöön pomoilla liikkui päässä, kun palkkasivat Loixin??
Jaa-a, veikkaisin että pösö yritti olla leimautumatta "suomalaisten" talliksi tai jotain muuta hölmöä :)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ralli.netissä oli niin asiallisen oloinen kirjoitus, että piti ihan kopioida tänne:

Kilpailun voittaja oli varmasti yllätys. Kaikki tietää, että taidokkuudeltaan ja ajovarmuudeltaan Loeb on maailman ykkönen, varsinkin asfaltilla ajamisen estetiikka alkaa muistuttaa taidetta. Mutta lumi oli pieni kysymysmerkki, varsinkin (jälleen) huonon lähtöpaikan myötä. Loeb ajoi kuitenkin järkevästi puhtaalla linjalla vähän kuin asfaltilla. Olipa mielenkiintoista nähdä miten hän kykenee sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin ja muuttamaan ajotyyliään sen mukaan. Nyt hän seurasi puhdasta uraa määrätietoisesti ja virheittä, tuloksena täysin ansaittu voitto, vaikkei nopein mies ollutkaan!

307 menee kuin pulkka, puskee rajusti ja sitten kun painava perä lähtee se piirtää laveat linjat ja penkkaa siirtyy! Ei hyvä! Auton painonjakauma on huonompi kuin 206:ssa (suurempi polar moment of inertia), vaihdelaatikon asettelu, varapyörä pitkällä perälaatikossa, klassinen vasaranheittoefekti oli nähtävissä jatkuvasti. Taaskaan ei voi kuin ihmetellä Bossen vauhtia tollasella autolla! Loix lipsutteli näyttävästi, mutta enemmänkin kävi sääliksi, kun haluja tuntui olevan, mutta homma meni show-ajoksi. Pitkä perä liukui koko ajan pehmeällä.

Märtin ja Tuohino ajavat täsmälleen samalla ajotyylillä, mutkaan mennään myöhään sisään ja isossa kulmassa, todella esteettistä ajamista! Mielenkiintoista oli verrata esim. Märtinin ja Loebin ajotyylejä, jotka olivat aikalailla toistensa vastakohtia, Loeb lasketteli puhtaalla linjalla jouheasti ja Märtin toi Fordia pitkää latia rohkeilla linjoilla. Näissä olosuhteissa ensin mainittu tapa tuntui olevan pitkässä juoksussa toimivampi, joskaan ei nopeampi.

Solbergin ajossa tuntui yliyritystä ja hermostuneisuutta, Hirvonen tuli meidän paikat hienosti, ehkä hiukan varovasti, vaikka sitten suistuikin... Tärkeintä oli, että pääsi maaliin...

Sainz ei ollut ajollisesti parhaimmillaan ainakaan meidän paikoissa, moneen paikkaan Sainz tuli aika kurkkimalla ja sitten odotteli kaasulle tuloa pidempään kuin muut. Yhden pirunpitkän putoavan oikean Sainz kyllä veti nappiin, rohkealla linjalla isolla vaihteella sisään ja määrätietoisesti kaasu pohjassa pitkä mutka läpi kevyellä penkkakosketuksella... Ja sitten taisi suistua yhessä vanhassa paikassa, vanha mies!

Ja lopuksi: Mitsu katastrofi kaikilla osa-alueilla!

Ännässä kaksi sensaatiota, PG Andersson ja Mattias Ekström. Heihin pätee aivan sama vertailu kuin Loebiin ja Märtiniin ja tuloskin oli samankaltainen. Ekström tuliu huomaamattomasti keula edellä puhdasta linjaa noudattaen, mutta ihan silmällä näki että todella kovaa, paikoin melkein noustiin jo nostamaan, mutta nojailuilla selvisi virheittä maaliin. Pieni kysymys nousi renkaista, näytti siltä kuin pitoa olisi ollut enemmän kuin muilla. Ekström totesi toistuvasti keskusteluissa, että kuluneella renkaalla ajaminen saa hänet hyvin epävarmaksi ja varovaiseksi ja näin ratatausta näkyy kyllä.

Andersson taas toi Mitsua aivan ehdottomasti kilpailun yleisöystävällisimmillä linjoilla, paikoin yleisö yltyi jopa spontaaneihin aplodeihin PG:n nappisuoritusten jälkeen. Andersson vei autoa rajuissa sladeissa, ja kahdessa paikassa, joissa oltiin katsomassa takakulmapenkkanojaus käänsi auton keula edellä hankeen huolimatta vastaohjauksesta, josta sokkona vedättämällä auto nousi vielä takaisin tielle molemmissa tapauksissa, kunnes Harassa suistui 8 minuutiksi.

Itse pidän kuitenkin Anderssonia lupaavampana ruotsalaiskuljettajana, tällä kertaa rännimäiset olosuhteet suosivat Ekströmin virkamiesajoa, mutta epäilen vahvasti, että esimerkiksi Jyskälässä voimasuhteet kääntyvät.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
ttkorhon sanoi:
Menee ehkä vähän ohi topicin, mutta katsoin tuossa tuon motor forumin ja siinä oli haastattelu henning solbergistä. Siinä haastattelija sanoi että ruotsin ralli oli henningin ensimmäinen mm-ralli. Onhan kaveri ajanut jopa neste rally finlandissakin. Huomaa taas kuinka toimittajat eivät viitsi tutkia taustoja tarkemmin...
Ettei vaan tarkoittanut kaikkina aikoina, ei siis tänvuotista??
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
pmv sanoi:
No perkele. Johan se vittu vie tuli selväksi että Bosse olisi voittanut kaikki rallit jos sillä ei olisi tullut ongelmia.

---

Jani Paasonen ajoi toki mainiosti N-ryhmäläisellä ja otti kivasti MM-pisteitä. Kuitenkin kannattaa muistaa että se DTM:stä tuttu rata-autoilija Mattias Ekström voitti N-ryhmän kisan ajallisesti.
Easy...

No itse olin nyt tuolla Ruotsissa seitsemällä EK:lla ja on sanottava että Bossen ajo tuon ohjaustehostinvian jälkeen oli aika rujoa touhua. Ilmeisesti mahdollista ulosajoa ei pidetty kovin vakavana asiana vaan luukutettiin usein ihan hullunlailla. Toi pohjia ja toi spinnejä.

En ole vielä nähnyt mitä Yleltä tai Eurosportilta kisasta tuli mutta kyllähän Bossen jutut ralliradiossa olivat lähes yhtä edesvastuuttomia kuin Löysä Salosen lausunnot pari vuosikymmentä sitten.

Paasonen näytti ajavan lauantain ja sunnuntain hissuksiin terveisiä. Muista MM-sarjalaisista ei ollut vastusta ja ÖMV halus sarjapisteitä eikä N-ryhmän voittoa. Hurrit luukutti ihan voimallisesti, huipentumana P-G:n poistuminen Harassa (16).
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
ettelbruck sanoi:
Ettei vaan tarkoittanut kaikkina aikoina, ei siis tänvuotista??
Tarkoitat siis että hennig olisi osallistunut ruotsin ralliin ensimmäistä kertaa? Ymmärsinkö oikein?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Myös telkkarissa Bosse antoi ymmärtää, että takaa-ajossa joutui ottamaan sellaisia riskejä, jotka olisivat jääneet pois muuten.

Sitä mä kyllä todella ihmettelen, että eikö Marcus tosissaan aio ajaa mm-kullasta, vai miksi ihmeessä homma näyttää kulkevan voitto-tai-ei-mitään -mentaliteetilla.
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Valde sanoi:
Sitä mä kyllä todella ihmettelen, että eikö Marcus tosissaan aio ajaa mm-kullasta, vai miksi ihmeessä homma näyttää kulkevan voitto-tai-ei-mitään -mentaliteetilla.
Ei sovi vaan kaverin luonteeseen.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jani Joensuu sanoi:
Ei sovi vaan kaverin luonteeseen.
Yhtenä vuonna sopi okein etukäteispäätöksellä ja tuloskin oli sen mukainen. Nyt on meno taas sen näköistä, että keskeytyksiä tulee. Tietenkin jos Loeb jatkaa tuollaista menoaan, niin ei sitä karkuunkaan voi päästää vaan on pakko yrittää.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, eikös Rautiainen selittänyt tuossa pari vuotta sitten että ne oli Bossen kanssa laatineet sellaisen taulukon jossa oli arvioitu jokaisesta kisasta tuleva pistemäärä. Pistemäärä oli tietty sellainen, että sillä tittelin voisi voittaa. Sitten sen taulukon mukaan mentiin ja jokaista kisaa ei tarvinnut voittaa, kunhan vaan pistesaldo oli koko ajan positiivisella puolella.

Ehkä Bossea rupesi Ruotsissa rassaamaan se, että Loeb näytti ottavan tuplavoiton heti kauden alkuun. Se piti sitten estää, vaikka kyllä tuo tämänhetkinen pistesaldo varmaan aivan ennakoitua vastaa. Toivottavasti kavereilla on taulukko tällekkin vuodelle tehtynä. MM-sarjassa on tällä kaudella 16 osakisaa ja maksimipistemäärä on nyt 160 ei siitä tarvi kuin ehkä 50% niin mestaruus on jo todennäköinen. Tasaisen tappavalla tahdilla Bossen pistesaldo olisi kauden päättyessä 104. Sen pitäisi riittää mestaruuteen.
 

Rally man

Member
Liittynyt
15.11.2003
Viestit
9
Onko Paasosen kohtalosta kuulunut vielä mitään eli oliko autossa mitään laitonta vai ei?

Mikä on muuten N-ryhmän mm-ohjelma? Monta sorakisaa ja monta asvalttia?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
ttkorhon sanoi:
Tarkoitat siis että hennig olisi osallistunut ruotsin ralliin ensimmäistä kertaa? Ymmärsinkö oikein?
Njet.

Henningin (kuten myös Petterin) eka MM-ralli oli Ruotsi 1998. Jospa TV-spekulantti ajatteli ja tarkoitti sitä. Puhui sitten ihan mitä vaan.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Rally man sanoi:
Onko Paasosen kohtalosta kuulunut vielä mitään eli oliko autossa mitään laitonta vai ei?

Mikä on muuten N-ryhmän mm-ohjelma? Monta sorakisaa ja monta asvalttia?
Ruotsi
Meksiko
Uuden-Seelanti
Argentiina
Neste-ralli
Korsika
Australia
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Late sanoi:
Ruotsi
Meksiko
Uuden-Seelanti
Argentiina
Neste-ralli
Korsika
Australia
Neste-ralli ei ole N-ryhmän MM-osakilpailu, vaan junnujen MM-sarjan osakilpailu. N-ryhmäläiset ajavat sen sijaan Saksassa.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
N-ryhmässä on siis vain kaksi asfalttikisaa. Paasosella on hyvät mahdollisuudet voittaa mestaruus.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Paasosen voitto varmistui, eli auto oli sääntöjen mukainen. Sarja näyttää aika hyvältä Janin osalta.
 
Ylös