Ruotsin ralli 2004

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Luin Iltasanomista Loebin lausuntoja ja osa siitä meni suunnilleen seuraavaan tapaan:

"Launtaina kun ajoimme kilpaa tosissaan pyörähdin täydet 360 astetta. Olimme onnekkaita, kun pääsimme heti jatkamaan."

Eli kyllä sitä yritystä ja inhimmillisyyttä löytyy Ranskan pojaltakin. Eilen vain Faustus totesi, että Loebin ajosta jää vaikutelma aivan kuin hän ei ajaisi ollenkaan riskirajoilla. Lisäksi ensimmäisenä päivänä Loeb spinnasi kerran, mutta pääsi silläkin kertaa välittömästi jatkamaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, Pykälistön ralli päättyi Ruotsissa viime vuonna kolariin Rovanperän kanssa joka johtui Juuson tekemästä ajovirheestä. Autohan oltiin nostamassa takaisin tielle kun Harri tuli kylkeen. On kuitenkin hyvä muistaa että Pykälistöllä oli kaikissa viime kauden MM-ralleissa käytössä semi-tehdasauto kun Janne ajoi kokonaan yksityisin voimin. Pykälistö sai viime vuonna runsaasti näytön paikkoja ja epäonnistui järjestelmällisesti niissä kaikissa. Tuohino sai nyt tämän yhden näytönpaikan ja onnistui likimain täydellisesti. Tuollaisessa paikassa paineet ovat erittäin kovat ja Janne osoitti että tiukassakaan paikassa pää ei petä. Juusolla nyt vahvasti näytti siltä että paineet kasvoivat sietämättömiksi, varsinkin Jyskälän alla viime vuonna. Juusoahan veikattiin jopa podiumillee. Ei kuskin kyvyt ole pelkästään nopeudesta kiinni. Kyllä henkisen kantinkin on riitettävä.

Viime vuoden SM-finaalissa Pykälistö kävi vierailemassa mutta jäi tolkuttomasti mestaruudesta ajaneille Tuohinolle ja Lindholmille. Janne tosin ajoi ulos kun oli pakkovoiton edessä, mutta ei Juuso vauhdillisesti ollut lähellekään.

Mitä tuohon N-ryhmään tulee, niin ainakin Ruotsin TV:n koosteessa Nicky Grist ja muutkin asiantuntijakommentaattorit ryöpyttivät kaikkia N-ryhmän kuljettjia koska Ekström pesi heidät. Sinänsä Paasonen on osoittanut vauhtinsa N-ryhmässä. Kaveri on voittanut SM:n samoin kun muuten Tuohinokin. En muista oliko Puhakka molempien herrojen mestaruusvuosina mukana.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Mielestäni "ajaa kilpaa tosissaan" ja ajaa riskirajoilla eivät todellakaan ole sama asia.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Faustus:

En tarkoittanut "tosissaan kilpaa ajamista":

"Launtaina kun ajoimme kilpaa tosissaan pyörähdin täydet 360 astetta. Olimme onnekkaita, kun pääsimme heti jatkamaan."
-----------------------------------

Pmv:

Kieltämättä Juuson floppaus viime vuonna asettaa Tuohinon jossain mielessä edelle, mutta kun Pykälistön monet muut suoritukset kestävät edelleen vertailun kevyesti, niin mitään niin suurta eroa en näkisi näiden kahden kuskin potentiaalissa.

Ylen sivuilla ensimmäisen päivän jälkeen, niin paljon puhuva Paasosen haastattelu, että kopioin sen tänne:

"N-ryhmän kokonaistilanteessa Paasonen oli toisena neljä sekuntia johtavasta Matthias Ekströmistä jääneenä. Vain MM-sarjaan ilmoittauneet saavat pisteitä, joten Ekströmistä ei ole haittaa pistesaalista ajatellen.
- Täytyy vaan muistaa asennoitua niin, että tärkeintä on saada Production cupin maksimisarjapisteet. Ei ole järkeä ajaa koko N-ryhmän voitosta jos ei se nyt ihan helpolla tule, Paasonen tuumi.
- Päivä oli jokseenkin ongelmaton. Tästä on hyvä jatkaa huomiseen. Taktiikkana on pitää sama vauhti kuin tähänkin asti. Kaasu ei ole vielä ollut pohjassa. Jos on tarvis, painetaan syvemmäs, Paasonen suunnitteli.

Nicky Gristillä ei ole varaa paljoa puhua kovia sanoja. Jos Paasonen ei olisi vauhdillisesti pystynyt Ekströmin vauhtiin, niin sinä tapauksessa myös Gristin partneri Colin Mcrae olisi mitä todennäköisimmin saanut nokkiinsa ratamieheltä. Jos noissa Paasosen puheissa on edes pieni totuuden siemen, niin hän olisi varmasti ajanut N-ryhmän voitosta. Jos Pykälistön osakkeet ovatkin epäonnistumisten takia heikommat kuin Tuohinon, niin Paasosen kohdalla tilanne on toinen.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
pmv sanoi:
Ei se vauhti nyt mihinkään varmastikkaan ole kadonnut. Mutta vaikka kuinka ajaa N-ryhmän pisteistä, niin tuo tappio rata-autoilijalle ei voi olla vaikuttamatta tallipääliköiden näkemyksiin kuskin kyvyistä. Sitä ajallista häviötä ei voi enää poistaa, pyyhkiä unohduksiin. Se vaan on ikävä tosiasia
Tuliko tämä aikatappio tälle rata-autoilijalle omasta syystä vai mokasiko talli tjsp? Ei sillä, että väheksyisin tämän taitoja, mutta tuskin Paasosellakaan oli tarvetta kaikkia repiä irti jos etumatkaa muihin oli reilusti lähes koko kisan ajan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Faustus:

Se tarkoitti sitä, että mentiin todella niin limiteillä ja että oli riski sattua jotain. Eli toisin sanoen mentiin riskirajoilla.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Kyllä niitä virheitä sattuu silloinkin, kun ei mennä limitillä; keskittyminen herpaantuu. Viimeisimpänä esimerkkinä tästä ovat Palanderin töppäilyt eilen.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Hassua kun ruutulipussa, vai oliko motorforumissa, veikkailtiin jo Carlssonia peugeotin kakkosautoon, vaikka äijällä on wrc-näyttönään huima kahdeksas sija kotikisastaan. Tässä suhteessa en näe mitään eroa Pykälistön viimevuotisiin kisoihin. Eikös juuso ollut viimevuonna ruotsissa ulos ajaessaan viidentenä.

Jotenkin vaan on semmonen fiilis että vika on pösön päässä eikä niinkään näissä juniorikuskeissa. Kukaan kun ei ole sen kummemmin niistä onnistunut.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Sanoi muuten Mäkinen mielenkiintoisesti Ruutulipussa. Tommi antoi ymmärtää, että Marcus olisi voittanut kisan, jos olisi ajanut viimevuotisella autolla!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nimenomaa, Juuso oli ulos ajaessaan viidennellä sijalla. Carlsson ei ulos ajanut vaan otti kahdeksannen sijan. Se täytyy tosin sanoa, että Daniel oli pettynyt omaan suoritukseen, itselle tehty tavoite oli että kärjestä saisi jäädä vain viisi minuuttia, mutta takkiin tuli enemmän.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mutta eikös Carlsson ollut lumihangessa pari minuuttia? Ilman sitä olisi kerennyt tavoitteeseen kevyesti.

Mutta kyllä noissa ulosajoissa on paljon satunnaistekijöistä kiinni; kenen auto jää hankeen ja kenen auto ei. Carlsson pääsi jatkamaan, mutta Juuso sai Rovanperän kylkeen, joten ei juuso nyt tuollakaan sektorilla häviä. mielestäni juusolla oli viime vuonna jonkin verran enemmän nopeutta kuin Carlssonilla, mutta toisaalta juusolla oli tuttu auto, siinä missä Carlsson sai testata pari päivää ja tottua uuteen autoon.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Grönholm Turun Sanomien mukaan:
"– Taas mentiin leveästi ja auto otti lumipenkkaan. Voimansiirto pitää vaihtaa, koska auto ei pysy yhtään linjassa, vaan menee hirveässä liu´ussa koko ajan. Haluan tähän samanlaisen voimansiirron kuin 206:een, Grönholm sanoi.

Grönholm epäili jo ennen rallia, että voittaminen puolivalmiilla autolla voi olla työn ja tuskan takana. Ensimmäisen ajopäivän jälkeen hän ilmoitti, että Peugeot 206:lla hän olisi voittanut Ruotsin rallin myös tänä vuonna. "

Mutta siitä huolimatta on uuden Pösön kauden avaukset olleet ihan hyviä, kun vertaa vaikkapa uuteen Mitsuun, tai viimevuonna Skoda Fabia avauksiin. Kyllä se siitä vielä lähtee oikein kunnolla meneen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No joo.. En tiedä voiko kisan sanoa menneen odotusten kaltaisesti, koska TOP 8:n erot olivat noinkin suuret ja kärkimiehet kämmäilivät oikein urakalla, mutta eipä tuossa mitään todellisia yllätyksiäkään tullut.

Ensin muutama sana täällä näköjään vellovasta Paasonen vs Ekström yms. Ännäläisten MM-skabat ovat yleensäkin selviytymistaistoja (kuten myös muidenkin WRC-autojen jälkeen EK:lla liikkuvilla luokilla) ja varsin harvoin palkinnot pokkaa kisan nopein kuljettaja. Täten on Paasosen kannalta enemmän kuin järkevää suhteuttaa vauhtiaan muita sarjaa ajaviin.

Carlsson ei mielestäni osoittanut mitään poikkeuksellista vauhtia. Tuolla autolla pitäisi kyllä taistella koko ajan TOP 8:ssa, eikä nousta sinne muiden keskeyttäessä. Tosin tähän pätee ehkä osittain sama kuin Paasoseen.

Henning Solberg ei ole koskaan osoittanut olevansa WRC-kuski, eikä tehnyt sitä nytkään, vaikka kalusto oli taas kilpailukykyistä. Näiden kahden miehen esityksiä on hyvä verrata Toni Gardemeisterin esityksiin Pösöllä ennen Skoda-sopimusta... Ihan toiselta planeetalta!

Veli Petter esitti taas normaalia Ruotsin vauhtiaan. Tiedä sitten miten suurena tekijänä Pirellin renkaat on, mutta näköjään norski ei tahdo saada Subbee riittävään vauhtiin lumella (tai jäisellä soralla).

Märtinin upea suoritus vaihtui pahaan pettymykseen, mutta nähtiinhän se jo perjantaina ettei linja tahtonut pitää...

Tuohinolta odotin enemmän, mutta onneksi mies paikkasi sunnuntaina.

Sainz oli ehkä pikkanen yllätys, mutta kyllä ne kohelluksetkin sieltä tulivat kun joutui venymään.

Loeb teki sen, mihin McRae, Burns (tai Märtin vielä) eivät koskaan pystyneet, vaikka kovin uhosivat, eli meni ja voitti Ruotsin rallin ensimmäisenä Pohjoismaiden ulkopuolisena. Ja millä kokemuksella!! Syystäkin suomalaiset "asiantuntijat" alkavat viimein pitää miestä todellisena kuljettajana.

Ruotsin ralli näytti taas huonommat kasvonsa. Keli ei suomalaisella mittapuulla oikein ollut talvirallia (tosin ellei lunta tule, voi Lapuan SM olla melkein vastaava) ja penkkojen puute sai kapean kärjen syyllistymään runsaisiin virheisiin. Ralli pohjoisempaan, mars, mars! -Suomalaisille yksityiskuskeille tämän vuoden Ruotsin ralli olisi ollut ehdoton näytön paikka, valitettavasti WRC:t pysyivät rahojen puutteessa(?) koto-Suomessa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Zep sanoi:


Loeb teki sen, mihin McRae, Burns (tai Märtin vielä) eivät koskaan pystyneet, vaikka kovin uhosivat, eli meni ja voitti Ruotsin rallin ensimmäisenä Pohjoismaiden ulkopuolisena. Ja millä kokemuksella!! Syystäkin suomalaiset "asiantuntijat" alkavat viimein pitää miestä todellisena kuljettajana.
Nykyään lienee ulkomaisten kuskien helpompi oppia nämä mm. ruotsin ja jyskälän niksit kuin ennen, rallia kun ajetaan samoja pätkiä pitkin, jolloin oppimiskynnys on pienempi. Jos taas ruettais ajamaan kisassa sitä reilut 30ek:ta ja kaikki eri pätkiä, niin saattais olla tulokset vähän erilaisia. Ainakin luulisin niin. Mutta tämähän on vain spekulointia.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Paasosen autossa laiton turbo???

Jaahas, YLE:n uutisoinnin mukaan Paasosen Mitsun turbo on otettu FIA:n syyniin!!! Vertaavat tehtaan lähettämään mallikappaleeseen ja toistaiseksi N-ryhmän tulokset epävirallisia. Toivotaan nyt ettei lopu Janin ajot (tässä teamissa) lyhyeen!

-kik-
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos se tiimi on peukaloinut turboa reippaasti sääntöjen vastaiseksi niin bannia on tulossa tiimille reippaasti. Itse en kuitenkaan usko että siinä nyt mitään kamalan laitonta olisi. Varmaan vähän sama homma kuin Tommi Mäkisellä vuonna 2000 Australiassa kun hylkäys tuli turbon luokituksen vastaisuudesta. Silloin puuttui valusta vesikanavat.
 
Ylös