Ruotsin ralli 2004

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Ainakin PWRC voitto jollei N-ryhmän voittoa. Kone piti vedet sisällään...
 

McMike

Guest
Tuohinolle myös onnittelut. Mies näytti kykynsä.
Tästä on hyvä jatkaa.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
1. Sébastien Loeb 20
2. Marcus Grönholm 13
3. Markko Märtin 10
4. Petter Solberg 8
5. Francois Duval 6
6. Janne Tuohino 5
7. Freddy Loix 4
8. Carlos Sainz 4
9. Gilles Panizzi 3
10. Henning Solberg 3
11. Burri Olivier 1
12. Daniel Carlsson 1
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Loebia ylistettäessä kannattaa ottaa huomioon, että ilman ongelmia Marcus ja Markko olisivat todennäköisesti olleet Loebin edellä (ainakin jompikumpi). Ei siinä mitään, Loeb on minunkin mielestäni häikäisevä kuski ja mies tulee olemaan erittäin vahva tämän kauden mestaruustaistossa. Loeb oli tässä rallissa juuri niin nopea kuin alunperin ajattelin (ks. threadin veikkaukset).

Uskon, että kun Peugeot saa autonsa täyteen trimmiin ja siirrytään pitävämmille alustoille standardirallien pariin, niin Peugeot tulee vielä hämmästyttämään. Jo ennen kauden alkua Peugeotilta sanottiin, että uuden auton potentiaali tulee todella ilmi vasta Mexicossa tai Uudessa-Seelannissa. Tähänastinen tulos on ihan mukiimenevä lastentaudeista kärsineelle autolle.

Saa nähdä kuinka paljon Citroen ja Subaru saavat kärsiä epäluotettavuudesta uusien autojensa kanssa. Tietääkseni kummatkin autot ovat raakileita, niillä ei ole testattu läheskään yhtä kauan kuin Peugeotilla oltiin kauden alussa. Näillä seikoilla voi olla todella suuri merkitys mestaruutta ratakaistaessa. Jäämme siis odottelemaan mahdollisia lastentauteja.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Originally posted by Valde Loebia ylistettäessä kannattaa ottaa huomioon, että ilman ongelmia Marcus ja Markko olisivat todennäköisesti olleet Loebin edellä (ainakin jompikumpi).
Kun arvaan Loebin mestariksi, lähden siitä, että hän on asfaltilla nopeampi kuin muut ja pystyy muissa ralleissa ajamaan vähintään kolmos paikasta. Kaiken lisäksi minulle on syntynyt sellainen kuva, että hän on varma. Enkä esimerkiksi usko, että hän tänään ajoi mitenkään riskirajoilla. Loeb ajoi sen minkä tarvitsi. Viimeisillä erikoiskokeilla hän olisi taatusti naputellut paljon kovempia aikoja, jos tilanne olisi sitä vaatinut. Tässä mielessä hän ajaa viisaammin kuin esimerkiksi Solberg viime rallissa, jossa hänellä ei ollut mitään voitettavaa vaan ainoastaan hävittävää ja kuitenkin hän yritti ajaa kärjen tahtiin ikävin seurauksin.

Marcuksen heikkoudeksi maalmanmestaruutta ajatellen näen sen, että malttia puuttuu. Marcukselle tärkeämpää tuntuu olevan voittaminen kuin mestaruus, mikä sinänsä on minusta ihan hyväksyttävä valinta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sebastian Loeb on aloittanut kauden erittäin hyvin. Monten voitto nyt oli odotettu, mutta tämä Ruotsin rallin voitto oli kuitenkin pieni yllätys. Loeb ei sortunut suurempiin virheisiin ja se ratkaisi. Bossen hommaa verotti tuo ekan päivän ohjaustehostin murhe, mutta kyllä sinne matkan varrelle sattui parii omaakin virhettä. Hyvää tuuria oli siinä, ettei miestä pysäytetty siirtymällä poliisien toimesta. Pimeällä kun ei saa valottomalla autolla ajaa, vaikka kuinka on rallin maailmanmestari.

Janne Tuohino ajoi erittäin tasaisen rallin ja viimeisenä päivänä osoitti olevansa MM-tason kuljettaja, mitä ei kaikista tehdaskuskeista voi sanoa. Wilsonilla oli sen verran järkeä päässä että laittoi Tuohinon tuliterään tehdasautoon ja nimesi vielä pisteistä ajavaksi kuljettajaksi. Vaikka itse olen luottanut Tuohinon taitohin jo pitkään, niin aika paljon epäileviäkin on ollut. Jostain syystä Janne ei ole paistatellut samanlaisessa julkisuudessa kuin "huippumanagerin" Timo Jouhkin suojatit tai Sohlberg. Tämä ralli osoitti sen tosiasian että Janne on nuorista suomalaisista ainoa "valmis" tehdaskuljettaja jonka ei tarvi opetella ajamista WRC autolla. Tuohinon suoritus oli ekan ja toisen päivän aikana aavistuksen epätasainen. Varsinkin pitemmillä pätkillä takkiin tuli liikaa. Viimeisenä päivänä Janne sitten ilmeisesti sai luoton autoon ja tuloksena oli upea neljäs sija ja legendan selättäminen ajamalla. Väittäisin että Pösöllä ja Subarulla katsellaan kaihoisasti Fordin suuntaan. Ammattimiehistä on noissa tiimeissä pulaa tällä hetkellä.

Neljäs sija ensimmäisessä tehdasautolla ajetussa rallissa on muutenkin erittäin kova suoritus. En muista kuka olisi parempaan pystynyt. Nyt kun Fordin WRC03 auto on tullut tutuksi niin Tuohinon nimeäminen tehdaskuskiksi kovavauhtisiin soraralleihin olisi Fordilta aika looginen veto. Tuohinon alkua ilmeisesti hidasti tottumattomuus autoon ja sen aerodynamiikkaan, mutta lisäkilometrit toivat luoton. Tästä on hyvä jatkaa, todellinen näyttö on nyt annettu, vaikka ei Jannen suorituksissa koskaan ole mitään vikaa ollut. On sinne tehdaspaikoille päässyt kuskeja merkittävästi pienemmillä meriiteillä.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
En viitsi omaa otsikkoa tälle perustaa, asia kuitenkin sopinee tänne.

Näyttää siltä että Ruotsi voi menettää rallinsa Norjalle lähitulevaisuudessa. FIA on kyllästynyt epävakaisiin sääolosuhteisiin Ruotsissa ja mikäli norjalaiset järjestäjät kykenevät takaamaan lumiset olosuhteet on mahdollista että MM-osakilpailu voitaisiin ajaa Norjassa jo vuonna 2007, ruotsalaisillahan on voimassaoleva sopimus vuoteen 2006. FIA on kehottanut norjalaisia jättämään hakemuksen mahdollisimman nopeasti.

Täällä linkki norjankieliseen artikkeliin aiheesta.
 

McMike

Guest
Loebista vielä, että mies näköjään osaa säännöstellä vautinsakin oikein eikä ulkoillut koko kisan aikana kertaakaan. Mikähän olisi ollut tilanne jos Marcus olisi ollut sekuntitaistelussa mukana ja molemmat ajaneet muutaman sekunnin sisällä.

Citroen on tällä hetkellä voittaja-auto nro:1 ja kun kuskina on Loebin kaltainen nuori taitava kuljettaja, niin mikäpäs siinä on ajellessa.

Kunhan Pösö saadaan iskuun ja pikkuvioista päästään eroon niin sitten voikin veikata Marcuksen tulevan ja näyttävän kaapin paikan. Pidän Grönholmia edelleenkin koko sarjan nopeimpana kuskina, senhän kertoo jo sekin, että ajoi rallissa eniten pohjia.

Marcus on myös voitonnälkäinen ja se on huippukuskille pelkästään positiivinen asenne. Tiettyä Markku Alen -tyyliä on myös Bossessa ja auton toimiessa Marcusta ei pitele mikään.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
pmv sanoi:
Bossen hommaa verotti tuo ekan päivän ohjaustehostin murhe, mutta kyllä sinne matkan varrelle sattui parii omaakin virhettä.
Noita virheitä tuskin olis tullu jos bosse olis ollu kärjessä ilman noita tehostin ongelmia. No tää on taas tätä jossittelua :D
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Hurmurisija sanoi:
Kun arvaan Loebin mestariksi, lähden siitä, että hän on asfaltilla nopeampi kuin muut ja pystyy muissa ralleissa ajamaan vähintään kolmos paikasta. Kaiken lisäksi minulle on syntynyt sellainen kuva, että hän on varma. Enkä esimerkiksi usko, että hän tänään ajoi mitenkään riskirajoilla. Loeb ajoi sen minkä tarvitsi. Viimeisillä erikoiskokeilla hän olisi taatusti naputellut paljon kovempia aikoja, jos tilanne olisi sitä vaatinut. Tässä mielessä hän ajaa viisaammin kuin esimerkiksi Solberg viime rallissa, jossa hänellä ei ollut mitään voitettavaa vaan ainoastaan hävittävää ja kuitenkin hän yritti ajaa kärjen tahtiin ikävin seurauksin.
Ihan hyviä pointteja. Itse arvioisin myös, että Loebilla on hyvä tasapainoinen paketti, jossa nopeus ja varmuus ovat kohdallaan ja oikeassa suhteessa. Loeb ei kuitenkaan tule tänä vuonna olemaan asvalttiralleissa yhtä ylivoimainen kuin viime vuonna. Tätä perustelen seuraavilla seikoilla:

(1) Peugeotin uusi auto todella vahva sekä sen painopiste on modernin rata-auton tapaan alhaalla. Marcus laittoi kampoihin vanhallakin Pösöllä asvalttiralleissa, veikkaan siis, että uusi auto tuo Marcukselle ensimmäisen asvalttikisan voiton. Vanhaa Pösöä pidettiin asvaltilla heikompana verrttuna Fordiin ja Citroeniin.

(2) Markko Märtin on todella kova vastus asvaltilla kenelle tahansa. Viime vuonna Saksassa Märtin oli 30 sekuntia Grönholmin ja Loebin edellä ennen keskeytystään tekniseen vikaan. Muissa asvalttiralleissa täysosuma hukkui pieneen säheltämiseen (ulosajo ja spinnejä). Mielestäni Märtin oli Saksan lisäksi eniten nopeuspotentiaalia omaava kuski yhdessä tai kahdessa asvalttirallissa.

Loeb ei tänään varmastikaan ajellut riskirajoilla, mutta olisi ollut viimeiseen päivään lähdettäessä vähintään 20 sekuntia Bossesta jäljessä, mikäli Peugeotin ohjaustehostin ei olisi alkanut temppuilemaan. Oletan tässä tietenkin Bosselle puhdasta ajoa, mikä johtoasemasta käsin olisi todennäköisesti toteutunutkin. Luultavasti myös Märtinillä homma oli kontrollissa; Loeb ei olisi tullut ajamalla ohi.

Mikäli Grönholm saa hyvän sarjan onnistumisia alle ja pystyy toissavuoden tapaan ajamaan kovaa ja varmasti, niin uskon, että Marcusta ei pidättele mikään tämän vuoden mm-sarjassa. Ja tietenkin auton pitää olla luotettava.
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Pmv:lle:

Bossen spnneihin varmaan vaikutti se, että mies lähti yrittämään todella kunnianhimoista hyökkäystä. Jos Marcus olisi päästellyt kärjessä hyvällä fiiliksellä, niin spinnit olivat luultavasti jääneet pois.

Olen jyrkästi erimieltä siitä, että Tuohino ainoa valmis suomalainen tehdaskuski. Olen melkoisen vakuuttunut, että Jani Paasonen olisi pystynyt samantyyppiseen suoritukseen - ellei parempaankin. Eikä Juuso Pykälistökään mitenkään avuttomalta Wrc-mieheltä vaikuta, etenkään lumella.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Voi kyllä sanoa, että Ford tulee lähes varmasti käyttämään Duvalin tilalla merkkipisteajajaa joissakin seuraavissa ralleissa: Argentiina, Suomi, Uusi-Seelanti, Australia. Itse asiassa Ruotsi oli viime vuonna Duvalille vauhdillisesti parempi kuin em. rallit. Viime vuonna Duval jäi seitsemää minuuttia kärkeen monta kertaa, vaikka samalla ajoi podium-sijoituksista asvaltilla ja Välimeren ympäristön soraralleissa. Nopeus näyttää olevan myrkkyä nuorelle Belgialaiselle.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Valde sanoi:
Bossen spnneihin varmaan vaikutti se, että mies lähti yrittämään todella kunnianhimoista hyökkäystä. Jos Marcus olisi päästellyt kärjessä hyvällä fiiliksellä, niin spinnit olivat luultavasti jääneet pois.
Grönholm on nopea kuski ja monivuotinen suosikkini, mutta suoraan sanoen olen sitä mieltä, ettei hän ole enää sarjan paras kuljettaja. Nopeudessa hän edelleen yltää ihan kärkitiloille, mutta varmuutta puuttuu.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Valde sanoi:
Loeb ei tänään varmastikaan ajellut riskirajoilla
Musta tuntuu, että Loeb ei koskaan aja riskirajoilla, mutta silti pohja-aikoja tulee niin asvaltilla kuin sorallakin. Tuntuu siltä, että hän kontrolloisi koko ajan tapahtumia. Asvaltilla jamppa kykenee tekemään käsittämättömiä rytminmuutoksia; useasti pätkän alussa hän on hieman jäljessä, mutta yht'äkkiä hän saattaa tehdä eroa muihin muutaman kilometrin matkalla toistakymmentä sekuntia.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Faustus sanoi:
Musta tuntuu, että Loeb ei koskaan aja riskirajoilla, mutta silti pohja-aikoja tulee niin asvaltilla kuin sorallakin. Tuntuu siltä, että hän kontrolloisi koko ajan tapahtumia. Asvaltilla jamppa kykenee tekemään käsittämättömiä rytminmuutoksia; useasti pätkän alussa hän on hieman jäljessä, mutta yht'äkkiä hän saattaa tehdä eroa muihin muutaman kilometrin matkalla toista kymmentä sekuntia muihin.
Olen samaa mieltä. En pidä Loebin persoonallisuudesta tipan vertaa, mutta kuljettajana hän on minun silmissäni ammattilainen. Marcus taas taitaa ajaa enemmän fiilispohjalla. Kun kulkee, niin kulkee, mutta kun ei kulje, niin ei sen sitten ole niin väliksikään.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Hurmurisija:

Olen samaa mieltä, että Grönholmin luotettavuuden yllei voi piirtää pienen kysymysmerkin. Tietenkään asiaa ei pidä paisutella. Grönholm keskeytti viime vuonna yhtä monta kertaa myös tekniikan petettyä. Tämä jaoittelu erilaisten keskeytysten syiden välillä tahtoo mennä sekaisin tavallisen rallikatselijan alitajunnan syövereissä. Totta puhuen, jos Peugeot olisi pysynyt kasassa viime vuonna, niin Marcus tuskin olisi muutamaa kertaa useammin ajanut ulos. Jossain vaiheessa kautta Marcus alkoi luulemaan, että hänen pitää voittaa jokainen ralli saadakseen Burnsin kiinni.

Jos ajatellaan Grönholmin mestaruusvuosia, niin 2002 Marcus keskeytti omaan virheeseensä muistaakseni kerran - ja sekin RAC:ssa kaiken ratkettua. Samoin 2000 Marcus joutui vetämään ihan limitillä nopeammalla autolla mennyttä Burnsia vastaan, mutta ajoi luotettavasti. Eli Marcusta ei nyt voi mitenkään leimallisesti pitää ulosajelijana. Ehkä nyt ihan taida usko, että näistä ulosajoista on tullut pysyvä "vanhuuden ominaisuus". Refleksit ja keskittyminen ovat edelleen kohdallaan, minkä mahtava nopeus osoittaa.

Toisaalta uloajot kuuluvat ralliin ja viime vuonnakin Solbeg ja Loeb pilasivat kisansa ainakin kahdesti ulosajoihin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No niin tapahtumarikas ralli on ohi!

Loeb on saanut unelma startin kauteen! Ajo näyttää kulkevan alustalla kuin alustalla ja Citikka on autona todella kova.

Mutta mestaruudesta tullaan vielä taistelemaan ja kovaa. Peugeotin uskon nousevan loppukauteen mennessä parhaaksi, kun saavat auton kehitystyön liikkeelle. Bossen kausi on alkanut ihan hyvin, vaikka voitto Ruotsista jäi saamatta niin pisteitä on tullut ihan mukavasti. Solbergiä ja Märttiniä on myöskään turha laskea pois joukosta!

Seuraavaksi sitten Meksikoon! Jokohan Loix saa kenkää? Rovanperä puikkoihin! Harri taitaa olla ainut, jolla on kokemusta kyseisestä rallista?

Viimeistään Uudessa-Seelannissa juhlitaan suomalais voittoa!
:)
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Faustus:

Ihan mielenkiintoisia pointteja.

Mutta kyllähän Loeb pyöräytti autonsa katolleen Argentiinassa ja Korsikalla ajoi ojaan sateella.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No perkele. Johan se vittu vie tuli selväksi että Bosse olisi voittanut kaikki rallit jos sillä ei olisi tullut ongelmia. Bosse on moraalinen voittaja ja moraalinen nelinkertainen maailmanmestari. Bosse ei itse ole koskaan tehnyt yhtään ajovirhettä. Ne rallit mitkä on päätynyt keskeytykseen auton vaurioiduttua johtu vain siitä kun sen oli pakko ajaa liian kovaa kun tekniikka oli aikaisemmin pettänyt. Ne ei siis ole mitään ajovirheitä.

Joo ja Pykälistöäkään ei sovi mennä moittimaan koska se on Bossen suojatti. Viime kauden suorituksille löytyy varmasti jokin selitys. Korostan sanaa selitys. Tälläkin foorumilla niitä on ruodittu ihan riittävästi ja demokraattisella päätöksenteolla ollaan ilmeisesti tultu siihen tulokseen Jani ei useista näytön mahdollisuuksista huolimatta ollut itse syyllinen vaatimattomaan menestykseen.

Jani Paasonen ajoi toki mainiosti N-ryhmäläisellä ja otti kivasti MM-pisteitä. Kuitenkin kannattaa muistaa että se DTM:stä tuttu rata-autoilija Mattias Ekström voitti N-ryhmän kisan ajallisesti.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Vielä Loebista sen verran, että ei kaveri nyt kuitenkaan useimmiten niin nopea ole ollut, että olisi voinut ajaa vähän alle limittien ja siksi olla varma. Esimerkiksi Suomessa Loeb oli yllättävän hidas. Mutta toki Loebilla nopeus ja varmuus ovat harvinaisen hyvässä suhteessa.

Asvaltilla Loeb varmaan on voinut säädellä nopeuttaan ja ajaa samalla voitosta.
 
Ylös