Säännöt ja muutokset kaudelle 2004

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Eivät tosiaankaan sitten maininneet, että ajetaanko toinen tai peräti molemmat kierrokset aika-ajoissa kisabensalla ja säädöillä. Mahtaisi tosin tulla Minardilla kiire, jos ekan kiekan saisi tehdä kevyellä ja toisessa, ratkaisevassa, pitäisi olla jo kisabensat. On siinä meillä selostajat kummissaan ensi vuonna, ja satunnaiset katsojat sitäkin enemmän. Voidaan hyvällä syyllä puhua sirkuksesta...

Entäs jos joku romuttaa autonsa ekalla kierroksella? Silloin se vasta kiire tulisi. Puhumattakaan jos tallin molemmat kuskit romuttavat autonsa.

Tuo yhden moottorin sääntö minua myös hieman epäilyttää. Se ei jotenkin sovi F1:n luonteeseen moottoriurheilun kuninkuusluokkana. Tietysti ajan mittaan mennään samoissa nopeuksissa kuin nykyään, mutta säästöä en ainakaan usko tapahtuvan.
Kauhukuvana minulla on, että parissa ekassa kisassa yksikään auto ei pääse ruutulipulle moottoririkkojen takia. Paitsi ehkä Minardit, jotka ovat rajoittaneet koneiden tehon 300 hv:n jotta padat kestäisivät. Ajelevat siinä sitten puolta minuuttia hitaampia kierrokisia kuin muut ja katselevat kun koneet leviävät vasemmalta ja oikealta. Kahden tunnin kohdalla kisa keskeytetään ja Minardi julistetaan kaksoisvoittajaksi.

Vähän tuntuu että säätömuutoksissa on joku kiintiö ja niitä pitää väkisin vääntää.
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Tuo uusi testaussysteemi on aika vekkuli viritys. Nythän tuolla säännöllä esim. Renault ei saa enää testata ylimääräistä aikaa aamulla, kun se todennäköisimmin kuuluu niihin neljän parhaan tallin kastiin. Seurauksena voi olla, että vieläkin nyt enemmän kolmen kärkitallin tasoero muihin kasvaa.

Moottorisääntö kans on outo. Eikö olisi järkevämpää laittaa sääntö, että maksimissaan kaksi konetta viikonlopussa, eikä vain yksi. Tästä yhden koneen säännöstähän on aivan selvä seuraus, että kierrosajat huononevat, kun pitää keskittyä paremmin kestävyyteen eikä niin maksimitehoon. Suurin häviäjä tämän kauden perusteella tällä säännöllä Bar Honda.

Ja se tässä eniten tympii, kun ei ne Fian ukot saa etes sitä sutimisenestoa pois autoista. Hyvä askel eteenpäin on tietysti noi LC:n automaattiset vaihteet otetaan pois. Vielä kun niihin autoihiin laitettaisiin kunnon vaihdekepit. wink Oliko se myös niin, että kaudella 2004 myös sitä telemetriaa auton ja varikon välillä rajoitetaan?
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Itsekin ihmettelen miten tuo kaikki saadaan mahtumaan muka puoleentoista tuntiin. Tällä kaudella on usein nähty aika-ajon venyneen yli tunnin mittaiseksi, joten kyllähän tuo helpostikin venähtää yli kahteen tuntiin. Miten TV-yhtilöt reagoivat tässä tilanteessa? Tuo uusi aika-ajo kun tullee kestämään lähes poikkeuksetta kauemmin kuin itse kisa. Parempi olisi poistaa kokonaan se turha ratkaisevan aika-ajon ajojärjestyksen määräävä sessio. Voitaisiin suoraan lähteä ratkaisevaan aika-ajoon vaikkapa sitten edellisen kisan tulosten mukaisessa järjestyksessä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eiköhän nää oot jotkin hämysäännöt. Todelliset uudistetut säännöt julkastaan tossa tammi-helmikuun vaihteessa. Ferrarilla toki on sisäpiirin tietoa aiheesta jo nyt.
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Mitä se kristian.s. nyt hourii? Juuri niinhän ollaankin tekemässä että se ajojärjestyksen ratkaiseva sessio itsessään jätetään pois, autot ajavat kaksi kierrosta lauantaina joista ensimmäinen lasketaan jos se on nopeampi ja ei jos on hitaampi kuin se toisen ajokierroksen, jonka järjestys kylläkin määräytyy ensimmäisten aikojen perusteella. Ymmärrän ettei tämä ole ihan helppoa käsittää :p , mutta tietääkseni Pohjois-Amerikassa suositussa CART-sarjassa on hieman vastaava systeemi tosin kahdelle päivälle jaettuna!!!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mun mietteitä:

moottorisääntö on muuten ihan ok, mutta turhan kova on rangaistus mikäli kone posahtaa vkl aikana... vai saako koneisiin tehdä korjauksia samaan tyyliin kun nyt kisan ja aikaajon välissä? jos ei niin vaikeeta tulee oleen selvitä yhel koneel koko vkl...

aikaajo on ok! nykypäivänä se perjantai on suht. turha joten ihan hyvä et annetan perjantain sijasta kaikille 2 mahdollisuutta aikaan...
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Jaha, no hyvä jos kummatkin kierrokset lasketaan. Hämäsi vaan tuo kohta ensimmäinen kierros määrää toisen ratkaisevan kierroksen lähtöjärjestyksen, se kun kuulostaa lähinnä tämän vuoden perjantain aika-ajolta.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Minun käsitykseni mukaan Kristianin tulkinta aika-ajosäännöstä on oikea. Turun Sanomat toteaa tämän asian selvemmin:
--------------------------
2004: klo 10-12 vapaa harjoitus, klo 14-15.30 aika-ajo (ensin yksi nopea kierros kaikille edellisen kisan tulosjärjestyksessä ja sitten lähtöruudun ratkaiseva yksi nopea kierros ensimmäisen kierroksen käännetyssä nopeusjärjestyksessä).
------------------------------'
tummennus lisätty (tai ainakin yritetty lisätä, minä en näistä koodeista tiedä)

Koska BAR talli ei kuulu 4 parhaan joukkoon ja saa käyttää perjantainan 3 autoa ei moottorisääntö koske sitä samalla tavalla kuin 4 kärkitallia. Kolmannen auton moottoria voi Perjantaina rääkätä mielin määrin, sillä sitä ei tarvitse käyttää muina päivinä.

Moottorisääntö yhdistettynä 3 auton käyttömahdollisuuteen perjantaina 6 heikommalle tallille voi osoittautua ensi vuonna juuri sellaiseksi kaivatuksi uudistukseksi, joka tasoittaa tilannetta tallien välillä edes hieman. Kauhukuvat kisoista, joissa yli puolet keskeyttävät moottoririkkoon eivät mitä ilmeisimmin toteudu muualla kuin joidenkin henkilöiden painajaisunissa. Minardi käyttää Fordin moottoria siinä missä Jaguar ja todennäköisesti myös Jordan, eikä näin ollen voi taktikoida laskemalla moottorin tehoja. Minardilla ei ole varaa alkaa muokata moottoria uuteen uskoon. Tietysti voisi yrittää ajaa hiljempaa, mutta Minardin osalta yhtään hiljempaa tuskin edes voi ajaa F1 autolla, ilman että ratamiehet alkavat varoittaa normaalia hitaammasta autosta radalla.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
- Ihmiset kaipaavat persoonia. .. Se on pelkkä vitsi, kun kuljettajat kiittävät kisan jälkeen isoäitiänsä, tätiänsä, rengasfirmaansa, polttoaineen toimittajaa, sponsoreita ja vanhaa kouluansa. Eivät he oikeasti halua ketään kiittää, Bernie latasi Daily Express -lehden haastattelussa. mtv3.fi
siinä Bernien lisäys sääntöuudistuksiin. näyttää todennäköiseltä ettei Schumi jatka formuloissa. :D
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
belated:
- Ihmiset kaipaavat persoonia. .. Se on pelkkä vitsi, kun kuljettajat kiittävät kisan jälkeen isoäitiänsä, tätiänsä, rengasfirmaansa, polttoaineen toimittajaa, sponsoreita ja vanhaa kouluansa. Eivät he oikeasti halua ketään kiittää, Bernie latasi Daily Express -lehden haastattelussa. mtv3.fi
siinä Bernien lisäys sääntöuudistuksiin. näyttää todennäköiseltä ettei Schumi jatka formuloissa. :D
Mitä helvettiä, eix Berniellä FIA:lla ja Schumilla olekkaan salaliittoa??????

:D :D
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
AMS82:
[QB]Minun käsitykseni mukaan Kristianin tulkinta aika-ajosäännöstä on oikea. Turun Sanomat toteaa tämän asian selvemmin:
--------------------------
2004 klo 10-12 vapaa harjoitus, klo 14-15.30 aika-ajo (ensin yksi nopea kierros kaikille edellisen kisan tulosjärjestyksessä ja sitten lähtöruudun ratkaiseva yksi nopea kierros ensimmäisen kierroksen käännetyssä nopeusjärjestyksessä).
[QB]
Onko meitä johdettu tietoisesti harhaan koska YLE kertoi eri tietoa kuin MTV3 tekstiteevee? Ja radio! :rolleyes:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Vittu, kyllä kai ne molemmat kierrokset ratkaisee. Muuten uusi systeemi kuullostaa aina vaan perseemmältä. Jos kausi 2002 oli murskaava, niin ainakin aika-ajoissa oli vipinää. Sama tilanne kausilla 2001-1950 :mad: .
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Ei tahdoton ihmisraunio:
Onko meitä johdettu tietoisesti harhaan koska YLE kertoi eri tietoa kuin MTV3 tekstiteevee? Ja radio! :rolleyes [/QB]
En myöskäänm tiedä mikä tieto on oikea, mutta viimeaikoina maikkarin tiedot eivät ole olleet kovin luotettavia. Ensi kaudellahan se selviää viimeistään, miten ajetaan.

Toisaalta olisi aika turhaa ajaa laiuantaina nykyisen perjantain aika-ajon kaltainen aika-ajo ennen varsinaista aika-ajoa. Tuskin yleisöä voisi vähempää kiinnostaa kuka ajaa kenenkin jälkeen seuraavassa aika-ajossa, kun kaikki kuitenkin pääsevät ajamaan jossain vaiheessa.

Mielenkiintoista voisi olla se, että olisi vain yksi aika-ajo, jonka lähtöjärjestys olisi mm-tilanteen mukainen. Näin pikkutallit hyötyisivät enemmän (ja Schumi kärsisi enemmän) ja saataisiin ohituksia ja jännitystä kisooihin. Toinen juttu onkin se jaksaisiko kukaan seurata aika-ajoa kun huippukuskit olisivat kierroksensa jo tehneet.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
onko toi niin että kummatkin kierrokset ajetaan kisabensalla? Minardeille voi tulla aika kiire ajamaan ensi vuonna. Yks nopee, sitten varikolle ja takas radalle.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Vaikeatahan noista säännöistä on mitään varmaa sanoa. Täksi vuodeksikin ne muuttuivat aika lailla vielä ihan viime tipassa, eli jos jotain samanlaista on vielä odotettavissa ennen kautta 2004 niin melkein kaikki on auki.

Stoddart kommentoi muutoksia selvästi pettyneenä, eli hänen etukäteen antamansa myönteiset lausunnot olivat ilmeisesti pelkää mediapeliä, jonka aloitti joko mies itse tai media.

Oman käsitykseni mukaan Bernie yritti nimenomaan ajaa läpi erilaista aika-ajomallia. Tämän tallit torjuivat yksimielisesti ja jos tämä on totta voi aika-ajojärjestelmä olla nyt ensi vuoden muodossaan. Eri asia sitten on, ettei kaikkia yksityiskohtia vielä ole saatu selville. Es. bensamääristä en ole kuullut missään pihaustakaan.

Minardeille ei välttämättä mitään suuria ongelmia edes tule, sillä ensimmäiset aika-ajot ajetaan edellisen kisan järjestyksessä. Minardien ei tarvitse muuta kuin kestää maaliin asti, niin silloin heidän jälkeensä ajaa vielä 4-8 autoa ja aika riittää näin varsin mainiosti toiseen kierrokseen valmistautumiseen. Minardit ovat olleet luotettavuudeltaan hyvää luokkaa ja kuljettajat ovat välttäneet kolareita aika hyvin ja tällä samalla tavalla ei myöskään ensi vuonna Minardeja nähdä kilpailutuloksissa kahtena viimeisenä muuten kuin muutamissa yksittäisissä kilpailuissa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ensikauden sääntömuutokset esitettiin nyt sitten ehkä lopulta viimeinkin lopullisessa muodossaan. wink

www.mtv3.fi
------------------------
Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailmanneuvosto teki keskiviikkona Pariisissa pieniä muutoksia formula ykkösten ensi kauden sääntöihin. Kanadan GP otettiin mukaan ensi kauden F1-kalenteriin 18:nneksi osakilpailuksi.

Maailmanneuvosto vahvisti F1-komission lokakuun alussa tekemät sääntömuutosesitykset. Perjantain aika-ajo päätettiin jättää kokonaan pois, ja lauantain aika-ajoon tehtiin muutoksia. Sunnuntain ohjelma ei muutu tästä vuodesta.

Jokainen kuljettaja ajaa ensi kaudella lauantain aika-ajojen aikana kaksi nopeaa kierrosta. Ensimmäiset nopeat kierrokset ajetaan edellisen osakilpailun tulosten mukaisessa järjestyksessä. Lauantain ensimmäiset nopeat kierrokset määrittävät käänteisesti toisen, ratkaisevan, aika-ajon ajojärjestyksen. Ensimmäisten aika-ajokierrosten nopein kuljettaja ajaa siis toisen kierroksensa joukon viimeisenä. Sen jälkeen kun viimeinen kuljettaja on ajanut ensimmäisen aika-ajokierroksensa, pidetään kahden minuutin tauko ennen kuin ensimmäinen kuljettaja lähtee toiselle aika-ajokierrokselleen. Molemmat aika-ajokierrokset ajetaan päättyneeltä kaudelta tutulla tavalla yksi auto kerrallaan. Lauantain aika-ajot ajetaan alkaen klo 14 kisapaikkakunnan aikaa.

Perjantain aika-ajot poistuvat ensi kaudella. Niiden tilalla ajetaan vapaat harjoitukset. Aamupäivän harjoitustunti säilyy myös ohjelmassa, joten perjantaisin ajetaan kaksi harjoitusjaksoa: klo 11-12 ja klo 14-15. Vallitsevan MM-pistetilanteen mukaisesti kuusi häntäpään tallia saavat ajaa perjantain harjoituksissa kolmen kuljettajan voimin, kun taas neljän kärkitallin täytyy tyytyä kahteen autoon. Kolmansia kuljettajia koskevat kuitenkin seuraavat rajoitukset:
- Kolmas kuljettaja ei saa olla tallin varsinainen kisakuljettaja
- Kolmannella kuljettajalla täytyy olla superlisenssi
- Kolmas kuljettaja ei saa olla osallistunut viimeisen kahden vuoden aikana enempään kuin kuuteen formula ykkösten GP-kisan
- Kolmannen kuljettajan autoa saa ajattaa perjantain harjoituksissa erilaisessa sponsorivärityksessä kuin tallin kahta muuta autoa.

Talli voi ottaa kolmannen kuljettajan myös tositoimiin kisaviikonlopun aikana, mikäli jompikumpi tallin varsinaisista kisakuljettajista loukkaantuu.

Muita muutoksia:

Varikkonopeusrajoitusta päätettiin nostaa 80 km/h nopeudesta 100 km/h nopeuteen. Radoilla, joilla on kapea varikkosuora, saatetaan kuitenkin käyttää alempaa nopeutta.

Tallit saavat käyttää kauden aikana maksimissaan neljää eri kisakuljettajaa. Tähän ei lasketa mukaan perjantain harjoituksissa käytettyjä kolmansia kuljettajia.
----------------------------------------

Pienten tallien mahdollisuus ajattaa kolmatta autoa erilaisessa sponsorivärityksessä perjantaina on ihan hyvä lisä. Erikoisia sen sijaan olivat nämä kolmatta kuljettajaa koskevat rajoitukset. Haiskahtavat vähän rallin MM-sarjan "edistetään nuorten kuljettajien uraa" -paketilta. En tiedä onko näillä kaikilla tänä vuonna kolmansia autoja ajaneilla superlisenssi, mikäli näin ei ole on sääntö isku ainakin Minardia vastaan, sillä kun ei varmasti ole mahdollisuutta tarjota uudelle kuljettajalle riittävää määrää testejä superlisenssiin.

Varikon nopeusrajoituksen nostaminen voi nopeuttaa varikkopysähdyksiä ja lisätä 3 pysähdyksen taktiikan käyttöä, mikä olisikin sangen hienoa. Tänä vuonnahan varikkopysähdyksien osalta taktikoitiin kunnolla vasta viimeisessä GP:ssä.

Tällä kertaa on sellainen tuntuma, ettei sääntömuutosten osalta synny samanlaista sirkusta kuin viime vuonna, mikä toisaalta selittynee sillä, että vuoden alussa tehtyjä muutoksia astuu ensi kaudelle voimaan useampiakin ja muutostarve nyt oli näin pienempi. Vielä jotain pienten tallien kannalta myönteistä hienoviilausta jään kyllä odottamaan.

Ennakkoon vaikuttaa siltä, että Renault on sääntömuutosten osalta suurin kärsijä. Toisaalta Renault ei tänäkään vuonna päässyt hyötymään perjantaitesteistä luokattoman luotettavuutensa takia ja näin ollen tulostaso voi Rellunkin osalta ensi vuonna kehittyä parempaan suuntaan. Pisteitä tulee varmasti enemmän, kun kisojakin on 2 enemmän.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ensi kaudella voi odottaa jopa neljän stopin taktiikoita...mutta millä radalla tuo 100 rajoitus tulee olemaan käytössä :confused: tuskinpa ainakaan ranskassa jossa varikko pysähdys kestää kaikkiaan vähän yli 20sek.(muistaakseni)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Jos tuo huoltokielto pätee tämän vuoden tapaan ( niin kuin tuo antaa ymmärtää ) silloin yhden moottorin säännöstä tulee automaatio. Perjantailla oli millä motilla ajettu tahansa - ei ole niin merkitystä.

Samaten 1. aika-ajokierros tapahtuu siis painavalla autolla ja tämän kauden 1-kevyt aika-ajo + yksi raskas aika-ajo muuttuu kaksiosaiseksi raskaalla ajettavaksi aika-ajoksi. Kaikenlainen aika-ajoviritys autoista jää lopullisesti tarpeettomaksi.

Nyt myös pienikin tekninen murhe aika-ajossa romuttaa koko viikonlopun.

Kaksiosaisessa aika-ajossa myös sääolosuhteet kerkiävät esittämään yllätyksiään.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Onko kenelläkään tietoa saako varikon nopeus rajotinta käyttää ensi kaudella :confused: eikös se ole elektroninen apuväline :confused:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Kyllä varikkorajoitinta saa edelleen käyttää. Tästähän oli runsaasti puhetta kun puhuttiin edellisen kerran elektroniikan rajoittamisesta.
 
Ylös