Säännöt ja muutokset kaudelle 2004

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Vaikka tämäkään kausi ei ole vielä ehtinyt loppua niin eiköhän ole jo aika alkaa vilkuilemaan ensi kaudelle.

Radat on ainakin jo saatu päätettyä.

Kuskinvaihtoviikot ovat meneillää ja ainakin Sauber vaihtaa molemmat kuskinsa ja Mäkki pitää molemmat kuskinsa.

Mitenkäs on sääntöjen laita. Onko kaikki säännöt jo päätetty ja mitä niistä seuraa. Ilmeisesti kisaviikonloppua kohti saa olla enää yksi moottori per auto. Se voi aiheuttaa yllättäviäkin muutoksia tulostaulukoissa. Tosin isoimpien tallien autot ovat viimeaikoina tuntuneet kestävä melkoisen hyvin ja talleissa onkin varmaan jo valmistauduttu luotettavuuden osalta ensi kauteen. Luotettavuus nimittäin tulee ratkaisemaan ensin kautena (jälleen kerran) aikaisempaa enemmän. Tuleeko moottorien tehot laskemaan vai ottavatko tallit hieman riskiä moottorin virityksen suhteen.

Ilmeisesti nyt ollaan myös lisäämässä "testaamattomuuden" houkuttelevuutta lisäämällä ylimääräistä harjoitteluaikaa perjantaiksi talleille jotka myöntyvät rajoitettuun testaukseen.
Houkutteleeko tämä lisää talleja testaamattomuuteen?

Mita muuta muuttuu, kuka ajaa missäkin tallissa ja kuka hyötyy ja miten ensikaudelle tulevista muutoksista?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Onhan radoissakin vielä nämä Bernien velat ja toisaalta myös Kanada pöydällä.

Säännöthän tietty muuttuvat perinteisesti moneen otteeseen ja vielä viimetinkaan. Ja etten ilkeästi sanoisi, Ferraria ei olla ehditty vielä seikkaperäisesti konsultoida joten arvuutteluksi jää toistaiseksi.

Sunnutaista kilpapäivää on suunniteltu ( aika-ajot 1-2 kertaa ja kisa ). Jokos nuo moottorisäännöt tulevat ensi kaudelle? Ja tietenkin TV-tulojen jako-riita aukaistaan taas kunhan ehtivät.

Testirajoitukset on jo olleet esillä. Rengaskontrolliin tulee varmaan täsmennyksiä. mitäs vielä...
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
mikæl:

Sunnutaista kilpapäivää on suunniteltu ( aika-ajot 1-2 kertaa ja kisa ).
Tallit protestoivat Indianapoliksessa Su aika-ajoja vastaan, vedoten kuljettajien promo työskentelyihin.

FIA:n sivuilta löytyy ehdotelma säännöistä kausille 2004-2006, se on tosin tämän vuoden alusta ...

<small>[ 30-09-2003, 11:43: Message edited by: ml ]</small>
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
eikö jossaki vaiheessa ollut puhetta, että elektroniikkaa vähennetään? lähteekö luistonesto pois? :confused:
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Jos se moottorisääntö tulee, niin epäilen houkutteleeko se yhtään tallia tuohon testirajoitukseen mukaan. Tietysti perjantaina saisi testata kyseisellä radalla enemmän, mutta moniko on valmis lisäkilometreihin jos ne ovat sitten pois sunnuntain kilpailukilometreistä? Muualla testatessa kun saa moottorin vaihtaa aina kuin huvittaa mutta kisaviikonloppu mentäisiin yhdellä padalla. Ja mitä vähemmän siinä on maileja, niin luulisi sen tehokkaamman ja luotettavamman sen olevan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eiköhän tuossa tilanteessa saisi tietenkin testata eri moottorilla kuin millä varsinaiset kisasuoritukset ajetaan. Indyn lehdistötilaisuudessa sekä Norbert Haug että Patrick Head suhtautuivat suopeasti tuohon ajatukseen mutta arvelivat että se ei tule toteutumaan koska on yksi tiimi joka vastustaa ideaa. Se tiimi on Ferrari jolla on omat testiradat Fioranossa ja Mugellossa ja näinollen testaaminen on huomattavasti halvempaa kuin muilla. Tällä hetkellä vain säännöt on siinä suhteessa sieltä että pelkkä Ferrarin vastustus riittää kaatamaan tuollaiset ehdotukset. Olisikin pikaisesti muutettava sääntöjä että formuloiden kehitysehdotuksien toteutumiseen ei tarvita täyttä yksimielisyyttä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tärkein toiveeni olisi, että säännöt lyödään lukkoon ENNEN kautta ja niistä pidetään kiinni. Kaikki kuljettajat, tallit(yhteistyökumppaneineen)FIA ja Bernie.

Periaatteessa sääntömuutokset tälle kaudelle (pisteet ja aika-ajot) olivat ok (=värikkäämpi kausi aikoihin), mutta ilmeisesti ainakin aika-ajoihin on tulossa muutoksia. Esim. Kisabensat aika-ajoissa ?

Sitten oli se tälle kaudelle (kait?) suunniteltu, mutta peruutettu luistoneston poistaminen. Se saattaisi tuoda lisää värinää... wink

<small>[ 30-09-2003, 22:04: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
LC + automaattiset vaihteet lähtevät pois, luistonesto jää talleille käyttöön.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Nyt tulivat sitten ensi kauden ehkäpä tärkeimmät sääntömuutokset julki.

Mtv3 kertoo seuraavaa:
Perjantain aika-ajo pois, lauantaille pientä muutosta
03.10.2003 21:38
---------------------------

F1-komissio julkisti perjantaina pieniä muutoksia ensi vuoden GP-viikonlopun ohjelmaan. Perjantain alustava aika-ajo päätettiin jättää kokonaan pois, ja lauantain aika-ajoon tehtiin pieniä muutoksia. Sunnuntain ohjelma ei muutu tästä kaudesta.

Lauantain aika-ajot kestävät ensi kaudella tunnin sijaan puolitoista tuntia. Jokainen kuljettaja ajaa aika-ajojen aikana kaksi nopeaa kierrosta. Ensimmäiset nopeat kierrokset ajetaan edellisen osakilpailun tulosten mukaisessa järjestyksessä. Tällä kaudella ensimmäinen aika-ajo on ajettu MM-pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä. Ensimmäiset nopeat kierrokset määrittävät käänteisesti toisen, ratkaisevan, aika-ajon ajojärjestyksen. Ensimmäisten aika-ajokierrosten nopein kuljettaja ajaa siis toisen kierroksen joukon viimeisenä. Lauantain aika-ajot ajetaan klo 14-15.30 kisapaikkakunnan aikaa.

Perjantain aika-ajot poistuvat ensi kaudella. Niiden tilalla ajetaan vapaat harjoitukset. Aamupäivän harjoitustunti säilyy myös ohjelmassa, joten perjantaisin ajetaan kaksi harjoitusjaksoa: klo 11-12 ja klo 14-15. Kuusi häntäpään tallia saavat ajaa perjantain harjoituksissa kolmen auton voimin, kun neljän kärkitallin täytyy tyytyä kahteen autoon. Tällä kaudella käytössä ollut testirajoitusjärjestelmä poistuu ensi kaudella. Kaikki tallit saavat ajaa testejä kauden aikana 48 vuorokauden ajan.

Ensi kaudella tallit saavat käyttää vain yhtä moottoria per kuljettaja per kisaviikonloppu, jonka tulkitaan alkavan perjantain ensimmäisistä harjoituksista.
---------------------------------------

En tiedä olisiko tämä kolmen auton käyttömahdollisuus perjantaisin kuudelle heikoimmalle tallille se "suuri muutos" jota Stoddart jo etukäteen mainosti. Kyllähän se kieltämättä voi etua antaa, jos ylipäänsä on mahdollisuus ajattaa kolmea autoa myös talouden puolesta. Jotenkin tuntuu kyllä, että Stoddart intoili liian aikaisin.

Testausrajoituksen laajentaminen osoittautui ilmeisesti täysin mahdottomaksi Ferrarin vastustuksen myötä. 48 päivää vapaita testejä on sen verran paljon, etteivät kustannukset ainakaan alene. Ehkä kuitenkin hyvä, että 4 suurta menettivät edes jossain suhteessa testausmahdollisuuksiaan heikompiin talleihin.

Aika-ajomuutos on jälleen kerran hyvä esimerkki siitä, ettei näitä muutoksia oikein voi ennakoida. Paperilla ihan mielenkiintoinen ratkaisu ajaa kaksi kierosta samoissa ajoissa, niin että ajojärjesjestys muuttuu välillä, ja viimeinen kierros ratkaisee. Siinä tavallaan yhdistetään perjantain ja lauantain aika-ajot samalle päivälle. Se, että ratkaisevaa ensimmäisen kierroksen ajojärjestyksessä ovat edellisen kisan tulokset on ihan perusteltua ja varmistaa ettei järjestys kovin helposti vakiinnu.

Kolmen auton käyttömahdollisuus 6 tallilla on kyllä tietysti myös loistava uutinen kaikille nuorille kuljettajille. Nyt on mahdollisuus päästä F1 auton rattiin lähes kaikilla radoilla suurempi kuin koskaan ennen.

Siitä voiko autoja huoltaa ja tankata lauantain aika-ajojen ja kisan välillä ei sanottu mitään. Molemmat vaihtoehdot ovat nieltävissä. Periaatteessa pidin kyllä lauantain aika-ajoja yhtenä tämän kauden piristysruiskeena, kun mahdollisuus bensataktikointiin oli mukana, mutta jäi kuitenkin usein niin pieneksi, että pelkästään kuljettajien nopeus ratkaisi, vaikka lähes jokaisen aika-ajon jälkeen monet väittivät bensamäärien olleen ratkaisevia ei tämä ensimmäisten varikkopysähdysten ajoituksessa juurikaan näkynyt.

<small>[ 03-10-2003, 22:02: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
AMS82:
Kolmen auton käyttömahdollisuus 6 tallilla on kyllä tietysti myös loistava uutinen kaikille nuorille kuljettajille. Nyt on mahdollisuus päästä F1 auton rattiin lähes kaikilla radoilla suurempi kuin koskaan ennen.
hmm... onko näillä häntäpään talleilla sitten resursseja ajattaa kolmea autoa?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Formulanomi:
Tärkein toiveeni olisi, että säännöt lyödään lukkoon ENNEN kautta ja niistä pidetään kiinni. Kaikki kuljettajat, tallit(yhteistyökumppaneineen)FIA ja Bernie. wink
Hah hah. Säännöt varmistuvat vasta kun niiden vaikutukset muuan autoon on Maranellossa ehditty testata. Siihen asti on tyytyminen niihin sääntömuutoksiin jotka samassa paikassa on tuoreeltaan hyväksytty.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
leipurihiiva:
hmm... onko näillä häntäpään talleilla sitten resursseja ajattaa kolmea autoa?
Pitäisi olla es. Unkarin GP:ssä mahdollisuus ajattaa unkarilaista, ja muutenkin vaihdella kansallisuudeltaan sopivia testikuljettajia useissa kilpailuissa.

En itsekään usko, että kaikki tallit mahdollisuutta hyödyntävät. Epäilisin kuitenkin kolmansia autoja nähtävän aikaisempaa enemmän ensi kaudella nimenomaan uusien lupausten käytössä. Ainakin puolet käyttänee mahdollisuutta kussakin GP:ssä, vaikka tuskin yksikään talli käyttää mahdollisuutta jokaisessa GP:ssä. Es. Sauberilla, BAR:lla ja Toyotalla ei liene resurssiongelmia tässä suhteessa eli käyttävät jos katsovat hyötyvänsä. Minardi ja Jordan puolestaan hyödyntänevät maksavia kuljettajia kolmansina kuljettajina perjantaina ainakin puolessa tusinassa GP:ssä.
 

JaySee

Member
Liittynyt
1.8.2003
Viestit
23
Sijainti
Helsinki
AMS82:
Ensimmäiset nopeat kierrokset määrittävät käänteisesti toisen, ratkaisevan, aika-ajon ajojärjestyksen. Ensimmäisten aika-ajokierrosten nopein kuljettaja ajaa siis toisen kierroksen joukon viimeisenä.
Tuo systeemi saattaa aiheuttaa todella koomisia tilanteita sadepäivinä, kun jokainen vuorollaan ajaa mahdollisimman hitaan kierroksen päästäkseen ratkaisevaan aika-ajoon ensimmäisenä radalle ennen mahdollisesti alkavaa sadetta. :D
 

Nick_W

Ihmisohjus
Liittynyt
20.10.2000
Viestit
5196
Sijainti
Töysä
Mielestäni paras olisi ottaa takaisin käyttöön se vanha aika-ajo järjestelmä.
Siinä vaan oli sitä jotain.

Tämä uusi aika-ajo järjestelmä vaikuttaa jotenkin väkisin tehdyltä, mutta voi se toimia ihan hyvinkin ja olla mielenkiintoinen. Uskon, että tämä suosii Kimiä, koska tällä kaudella Kimi on sortunut liian monesti virheisiin aika-ajo kierroksilla, joten ensi kaudella voidaan Kimiä nähdä enemmän eturivissä ja paalupaikalla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Nick Woody:
Uskon, että tämä suosii Kimiä, koska tällä kaudella Kimi on sortunut liian monesti virheisiin aika-ajo kierroksilla, joten ensi kaudella voidaan Kimiä nähdä enemmän eturivissä ja paalupaikalla.
Onko tehnyt kolme selvää virhettä? (Australia, Espanja, Kanada) Sitten voihan olla että se on DC:n huonoutta mutta Kimi on pistellyt varsinkin viime aikoina DC:tä päihin aivan uskomattomilla marginaaleilla ja silti bensakuorma on ollut samankaltainen. Minusta tuntuu että tämä systeemi on kokonaisuutena sopinut Kimille varsin mainiosti, DC:lle ei niinkään. Tosin en epäile etteikö se ensikaudenkin systeemi passaisi kun rattimiehestä on kuitenkin kyse. :)
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Tuo yhden moottorin sääntö kyllä ihmetyttää. Yhtäkkiä pitäisi siis saada moottorit kestämään puolet nykyistä kauemmin. Tuskin tuosta on edes mitään taloudellista hyötyä pitkään aikaan, sen verran olettaisin kehitystyön maksavan.

Ja eikös sääntö ole ristiriidassa senkin kanssa, että kärkitiimien moottorinvalmistajia on kehotettu ottamaan entistä enemmän asiakastiimejä ensi vuosina? Siis jos vaikka Jordan saa ensi vuonna Mersun tämänvuotiset koneet, niin täytyykö niillä sitten pärjätä koko viikonloppu?
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Tämän kauden aika-ajoissa on huonoin puoli ollut ehkä se että perjantain aika-ajolla ei ole merkitystä kovinkaan paljon. Eli vain lauantain ajojärjestykseen. Uusilla säännöillä kai idea on 'parempi kahdesta'. Vai voiko systeemistä tehdä niin tyhmän, että ensinajetaan yksi kierros minkä perusteella päätetään toisen kierroksen ajojärjestys ja vain toisen kierroksen aijoilla olisi väliä... toivottavasti ei näin. Mutta mistäs sitä ikinä Berniestä tietää...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Sam.S.Walken:
Tämän kauden aika-ajoissa on huonoin puoli ollut ehkä se että perjantain aika-ajolla ei ole merkitystä kovinkaan paljon. Eli vain lauantain ajojärjestykseen. Uusilla säännöillä kai idea on 'parempi kahdesta'. Vai voiko systeemistä tehdä niin tyhmän, että ensinajetaan yksi kierros minkä perusteella päätetään toisen kierroksen ajojärjestys ja vain toisen kierroksen aijoilla olisi väliä... toivottavasti ei näin. Mutta mistäs sitä ikinä Berniestä tietää...
Kyllä ne aika-ajot vedetään jatkossakin tuolla nykyisellä tyylillä. Lauantaina ajetaan aika-ajot. Eka kierros määrää ajojärjestyksen sessioon, joka ajetaan heti perään. Eli ainut muutos, että aika-ajot keskitetään yhdelle päivälle!

Eikös ne jo sopinutkin tuosta!

<small>[ 04-10-2003, 00:49: Message edited by: patriot ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Renkaiden kanssa pelleily on F1:ssä mennyt mielestäni liian pitkälle. Uritettujen renkaiden myötä kehitys on kääntynyt täysin päinvastaiseksi kuin muissa kilpa-autosarjoissa tai siviililiikenteessä.

Normaalisti renkaat suunnitellaan niin että uutena lämpimältä renkaalta löytyy parhain pito. Formuloissa renkaan pito uutena on huonoimmillaan, vasta urien kuluessa rengas saavuttaa parhaan pitonsa.

Ennen kisoissa oli jännitysmomentti nimeltään renkaiden kuluminen. Kun polttoainekuorma väheni, autot luonnollisesti nopeutuivat, mutta kun renkaat samanaikaisesti kuluivat, autojen ajo-ominaisuudet heikkenivät.

Paluu sclikseihin on mielestäni välttämätöntä. Nykyisten rengassääntöjen valvominen on vaikeaa ja johtaa epätyydyttävään rengaskehitykseen. Mekaanisen pidon paraneminen antaisi myös paremmat mahdollisuudet ohittamiseen.

Ikävä kyllä, uritetuilla renkailla mennään myös kaudelle 2004.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Miten ne saa mahtumaan puoleentoista tuntiin nuo aika-ajot, kun nykyäänkin yhdellä nopealla kierroksella ne kestää tunnin?
 
Ylös