Säännöt muuttuvat ensi vuodeksi!

Imola

Formula Guru
Liittynyt
1.3.2004
Viestit
53
Sijainti
2882 km Imolasta
Mousley vaatii sääntömuutoksia Formuloihin jo ensivuodeksi, kerrankin järkeviä ehdotuksia.
1.Moottori
2.Aerodynaaminen pito
3.Renkaat

Etenkin renkaiden muutos (kestettävä koko kisa) ja aerodynamiikan muutos (vähentää pitoa) hyviä uudistuksia.

Mosley vaatii pikaisia sääntömuutoksia
24.06.2004 10:20


Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley on uhannut jyrätä läpi sääntömuutoksia F1-autojen vauhtien hidastamiseksi. Mosley kertoi asiasta Daily Telegraph ja Gazzetta dello Sport -lehdissä.

- Formula ykkösten tekninen työryhmä on sanonut jo kahden vuoden ajan, että moottoritehoja on alennettava. (Felipe) Massan ja Ralf Schumacherin onnettomuudet osoittivat formula ykkösten nopeuksien olevan vaarallisen korkeita. Meidän on toimittava heti, Mosley vaati.

Sauber-kuljettaja Massa ajoi rajusti ulos Kanadan GP:ssä ja Ralf Schumacher romutti Williamsinsa USA:n GP:ssä. Molemmat välttyivät vakavilta loukkaantumisilta, mutta Ralf lienee sivussa ainakin seuraavasta osakilpailusta.

Mosley arvosteli talleja siitä, että nämä eivät ole päässeet yksimielisyyteen tarvittavista sääntömuutoksista. Etenkin BMW on vastustanut esitystä V8-moottoreihin siirtymisestä. Lehtien mukaan talleille annetaan vielä kaksi kuukautta aikaa tehdä omat ehdotuksensa. Mikäli neuvottelut jäävät tuloksettomiksi, Mosley on valmis turvautumaan Concorde-sopimuksen pykälään, joka antaa FIA:lle oikeuden muuttaa sääntöjä turvallisuuden nimissä.

- Odotan erimielisyyksiä. Artikla 7.5 on keino painostaa talleja. Teemme tarvittavat muutokset, jos tallit eivät löydä ratkaisuja, Mosley vakuutti.

Mosley painotti, että uudistuksia tarvitaan jo ensi kaudelle. Telegraphin mukaan esityslistalla ovat kaksi kisaa kestävät moottorit, rajoituksia renkaiden käyttöön ja aerodynaamisen pidon merkittävä vähentäminen.

(MTV3-Reuters)
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Tuntuu jotenkin ihan siltä, että paras ja yksinkertaisin tapa olisi vain pistää (huonot) standardi renkaat autoihin. Sillä voisi laskea kierrosaikoja helposti monta sekunttia.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Laitetaan vaan kaksi kisaa kestävä mylly autoon niin ei ole Mosleylläkään turhaa pelkoa siitä että mestari vaihtuu.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tankkakuksen vois kieltää. Renkaidenvaihdon kieltäminen tuo vaan ongelmia jos rengas on pakko vaihtaa..

Sitten vois tulla sellanen sääntö, että auton rungon on oltava konveksi muodoltaan :dunno:

Ja kieleettäis kaikennäköset ylimääräset läpyskät ja ulokkeet rungosta.

Eiköhän ne vauhdit noussu juurikin Maxin edellisen säännön myötäkin, että vähennetään takasiiven elementtejä.. veikkaisin näin äkkiä :dunno:

jos haluaa vauhtia hidastaa, vois tulla kaikille pakolliseksi FIAn valmistama levy, joka liitetään sivuponttooneihin, se toimis ihan suoraan ilmanvastuksena, suurena sellasiena!!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Tankkakuksen vois kieltää. Renkaidenvaihdon kieltäminen tuo vaan ongelmia jos rengas on pakko vaihtaa..
Tankkauksen kiellossakin on omat ongelmansa, 200L tankki lienee haavoittuvampi kuin 100L tankki palovoimasta puhumattakaan .... kaikki varmaan muistaa joitain liekkimeriä menneisyydestä. Mutta tänä päivänä suurella tankilla vastaavan riski olisi varmasti pienempi. Renkaat ovat kyllä paljon suurempi turvallisuusriski kuin tuli F1:sissä. Jos kuitenkin halutaan pitää turvallisuudesta kiinni mutta silti säästää renkaita kieltisin varikkotankkauksen, jolloin kisassa nähtäisiin ehkäpä yksi renkaanvaihto, ja ylipäätään renkaat voisi vaihtaa heti kun epäilys tulee ilman pelkoa hylkäyksestä.

Sitten vois tulla sellanen sääntö, että auton rungon on oltava konveksi muodoltaan :dunno:
hahaha

Eiköhän ne vauhdit noussu juurikin Maxin edellisen säännön myötäkin, että vähennetään takasiiven elementtejä.. veikkaisin näin äkkiä :dunno:
Niinpä, se on kaksipiippuinen juttu vähentää downforcea, suoranopeudet kasvavat ja autot sinkoilevat pahemmin pidon murtuessa, ja urarenkailla pito murtuu helposti.

jos haluaa vauhtia hidastaa, vois tulla kaikille pakolliseksi FIAn valmistama levy, joka liitetään sivuponttooneihin, se toimis ihan suoraan ilmanvastuksena, suurena sellasiena!!
Ei mitään sponsoriplakaatteja kiitos. Kyllä F1:sissä pitää pyrkiä nopeuden mkasimoimiseen sääntöjen puitteissa. Jos tollaseen pitäis ryhtyä olis parempi suosiolla puuttua muihin sääntöihin kuten renkaisiin tai moottoritehoon ...
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Noehdota omia, äläl vaan kumoa näitä :mad_old:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Olin samaa mieltä ensimmiesestä ja järkevimmästä ehdotuksestasi. Ylimääräiset härpäkkeet voitaisiin myös kieltää nopeuden laskemiseksi :eek:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Renkaat saisi vaihtaa vain kerran kisan aikana. Renkaiden huikea kehitys on kuitenkin suurin syy vauhtien hillittömään kasvuun. Mikäli kahdella setillä pitäisi selvitä koko kisa niin seoksia olisi pakko koventaa että ne kestäisivät ja silloin vauhdit tippuisivat automaattisesti. Tämä ei myöskään söisi formuloiden teknistä ylivoimaa muihin sarjoihin ollenkaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Omat ehdotukset :

-Yksi tankkaus ja renkaiden vaihto kisan aikana

-Rungossa kiinni olevien lisäsiipien kielto


Fialla tuntuu olevan linjassa paljon hakemista sääntöjen kanssa.
Lähes joka vuosi tehdään sääntömuutoksia jota ei ole loppuun asti harkittu.

Ja tuo nopeuksien laskemisen spekulointi jokaisesta tapahtuneesta kovemmasta ulosajosta ei kuulosta todellakaan järkevältä.Esim: Massan ja Ralfin onnettomuudet nimenomaan osoittavat ykkösten turvallisuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Black Leopard sanoi:
Ja tuo nopeuksien laskemisen spekulointi jokaisesta tapahtuneesta kovemmasta ulosajosta ei kuulosta todellakaan järkevältä.Esim: Massan ja Ralfin onnettomuudet nimenomaan osoittavat ykkösten turvallisuuden.
Jep, vaikka nykyformuloilla mennään kovaa, niin ei se vaikuttanut Massan ja Ralffin ulosajoihin mitenkään. Yhtä pahoja ne olisivat olleet, vaikka kierrosajat olisivat 5 sekuntia hitaampia.

Enkä nyt tarkoita että nopeuksien laskeminen olisi täysin turha asia, kunhan vain totesin äskeisen asian. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Keke ehdotti joskus Iltasanomien kornerissaan, että ajetaan läpi samoilla renkailla koko kisaviikonloppu, joka on mielestäni loistava ehdotus.

Tämä aiheuttaisi automaattisesti keskituntinopeuksien romahtamisen, koska:

1. Valmistaja joutuisi tekemään huomattavasti nykyistä kovempia kumiseoksia.
2. Renkaiden pito heikkenesi jatkuvasti viikonlopun kuluessa -> kierrosajat hidastuvat automaattisesti.

Yksinkertainen ja loistava ehdotus minun mielestä. Toki tämä hieman poistaisi jännityselementtejä pitstopista, mutta jos kerran kierrosaikoja on pakko saada autoja hitaammiksi, tämä on mielestäni loistava ja ylivoimaisesti paras ehdotus.

Ei tarvitsisi pelleillä moottorien ja aerodynamiikan kanssa ollenkaan kaudesta toiseen.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Karpow sanoi:
Keke ehdotti joskus Iltasanomien kornerissaan, että ajetaan läpi samoilla renkailla koko kisaviikonloppu, joka on mielestäni loistava ehdotus.
Olen periaatteessa ihan samaa mieltä, mutta että eikö tämä johtaisi siihen että pitoa haetaan sitten nimenomaan siipien avulla kun mekaanisesta pidosta sitä ei enää saada? Tällöin ohittamisesta entistä tulee vaikeampaa kun edellä ajava pilaa aerodynaamisen pidon takanatulevalta.

Ajetaan samoilla renkailla koko kisaviikonloppu, rajoitetaan takasiipiä ettei sotketa takanatulevan ilmaa ja haetaan se aerodynaaminen pito ennemminkin maaefektillä. Eli otetaan se typerä puulevy sieltä pohjasta pois ja annetaan insinöörien muotoilla pohjat.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tehomylly sanoi:
Olen periaatteessa ihan samaa mieltä, mutta että eikö tämä johtaisi siihen että pitoa haetaan sitten nimenomaan siipien avulla kun mekaanisesta pidosta sitä ei enää saada? Tällöin ohittamisesta entistä tulee vaikeampaa kun edellä ajava pilaa aerodynaamisen pidon takanatulevalta.
Jos yritetään tehdä loogisia päätelmiä niin tehdään ne kunnolla. Suurempia siipiä ei voida tehdä koska ne jo nyt ovat useimmilla radoilla sääntöjen sallimissa rajoissa. Ja jos siivet olisivat suuremmat niin ohittaminen voisi olls itse asiassa helpompaa paremman imuefektin vuoksi.
Ajetaan samoilla renkailla koko kisaviikonloppu
Mikä ihmeen idea tuossakin on? Haluatko että harjoituksissa ei ajeta ollenkaan?
rajoitetaan takasiipiä ettei sotketa takanatulevan ilmaa ja haetaan se aerodynaaminen pito ennemminkin maaefektillä. Eli otetaan se typerä puulevy sieltä pohjasta pois ja annetaan insinöörien muotoilla pohjat.
Puulevy on turvallisuustekijä joten enpä usko sitä poistettavan. Ja auton taakse haluaisin mielellään lisää pyörteita eli ei mitään typeriä ja vaarallisia siipipohjia :alppu:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Karpow sanoi:
Keke ehdotti joskus Iltasanomien kornerissaan, että ajetaan läpi samoilla renkailla koko kisaviikonloppu, joka on mielestäni loistava ehdotus.
Entäs sitten kun kumi hajoaa? Tilalle joutuu laittamaan täysin uuden, joka on ominaisuuksiltaan täysin erilainen kuin kolme muuta kumia. Tollasia kumeja on myös aika vittumaista testata, koska joutuu ajamaan kaksi päivää, että tietää kestävätkö kumit koko viikonlopun.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
oldez sanoi:
Entäs sitten kun kumi hajoaa? Tilalle joutuu laittamaan täysin uuden, joka on ominaisuuksiltaan täysin erilainen kuin kolme muuta kumia. Tollasia kumeja on myös aika vittumaista testata, koska joutuu ajamaan kaksi päivää, että tietää kestävätkö kumit koko viikonlopun.
Minusta olisi parempi jos ajettaisiin vain kisa samoilla renkailla ja muuten saisi ajella millä renkailla tahansa.
 

August

Well-known member
Liittynyt
14.3.2002
Viestit
70
Sijainti
Vantaa
Varmaan parasta olisi lopettaa formulat kokonaan ku ohan niissä aina vaaroja ja aina kun ajetaan kovaa niin voi sattua kaikenlaista.

Julistetaan Ferrari ja Shumi voittamattomiksi ja lopetetaan formulat.

Sääntö muutokset ovat surkeita kun niitä tulee joka vuosi kukaan ei kerkee kehittää autoa kunnolla paitsi Ferrari jolla on säännöistä ennakko tietoa.

2 kisaa kestävä moottori laitetaanko jotain vakio autojen moottoreita?

koko kisan kestävät renkaa? Todella vaarallista ja aivan surkea ehdotus.

Siis kaikki sääntömuutokset ovat olleet täysin surkeita.

Kaikein paras olisi pienentää moottoria V8:iin ja 2,5L niin nopeudet tippuisivat ja mielenkiinto säilyisi tai se vähäinen viehätys joka on enään jäljellä eli autojen kehitys.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
J.Heldenview sanoi:
Puulevy on turvallisuustekijä joten enpä usko sitä poistettavan. Ja auton taakse haluaisin mielellään lisää pyörteita eli ei mitään typeriä ja vaarallisia siipipohjia :alppu:
jos haluat pyörteitä, laietaan sääntöihin että auton takana on oltava pinta-alaltaan ehkä 0.3 m^2 kokoinen tasainen alue, joka on kohtisuorassa auton pituusakseliin nähden. Tulis pyörteitä taakse ja iso ilmanvastus :idea:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
August sanoi:
Kaikein paras olisi pienentää moottoria V8:iin ja 2,5L niin nopeudet tippuisivat ja mielenkiinto säilyisi tai se vähäinen viehätys joka on enään jäljellä eli autojen kehitys.
Silloin ei enää voitaisi puhua moottoriurheilun kuninkuusluokasta, jos siirryttäisiin V8 moottoreihin. :dunno:
 

August

Well-known member
Liittynyt
14.3.2002
Viestit
70
Sijainti
Vantaa
Karpow sanoi:
Silloin ei enää voitaisi puhua moottoriurheilun kuninkuusluokasta, jos siirryttäisiin V8 moottoreihin. :dunno:
Mutta jos ehdotetut muutokset tulisivat ei voitaisiin enään puhua autourheilusta.

Eihän F1 moottori ole nykyisin edes tehokkain moottori jota käytetään autourheilussa eli jos F1 kone olisi v8 2.5l niin ei se formuloiden asemaa mihinkään muuttaisi.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
August sanoi:
Mutta jos ehdotetut muutokset tulisivat ei voitaisiin enään puhua autourheilusta.

Eihän F1 moottori ole nykyisin edes tehokkain moottori jota käytetään autourheilussa eli jos F1 kone olisi v8 2.5l niin ei se formuloiden asemaa mihinkään muuttaisi.
BMW on ainakin kanssani samaa mieltä. ;)
 
Ylös