Sääntömuutokset 2005 ja 06 vahvistettu

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mikkoz sanoi:

Ensi kaudella astuvat voimaan seuraavanlaiset aerodynamiikkamuutokset: autojen etusiipeä nostetaan ylöspäin (nostettava 50 mm nykyisestä korkeudesta), takasiipeä tuodaan eteenpäin (arviolta n. 30 cm),
Jäi nyt kovasti ihmetyttämään tuo takasiipi.. ihmetytti itseasiassa jo kun luin siitä mtv3:n teksti-tv:stä. 30cm siirto tuntuu minun järkeeni aika suurelta, ettei vain olisi painovirhe paholainen? 30cm on kuitenkin melkein tuommoisen 1.5l kokispullon verran. Eli onko kyseessä kirotusvihe, vai olenko vain heikoilla jäillä jälleen kerran? :)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Saas muuten nähdä ensikauden kierrosajat... Alunperin downforcen piti tippua 20%, mutta nyt puhutaan että kauden alussa odotetaan noin 8% pienennystä. Joten on ollut taas tuulitunnelit kuumana. Ferrari ajeli Barcelonassa suunilleen samoja kierrosaikoja kuin muut (heillä 2005 auto, muilla 2004 tai jokin hybridi). Renkaista ei kyllä ollut mainintaa.

Ja koneista odotellaan yli 800 hp:n tehoja. Väännön putoaminen mahdollistaa pienemmän ja kevyemmän vaihdelaatikon, joka se mahdollistaa peräpään kaventamisen ja painopisteen madaltamisen. Lähtökohtaisesti v-10 ei siis vaikuta hyvältä vaihtoehdolta, ellei niiden anneta tuottaa enemmin tehoja kuin nuo v8:sit.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Re: Re: Sääntömuutokset 2005 ja 06 vahvistettu

Pyrys sanoi:
Jäi nyt kovasti ihmetyttämään tuo takasiipi.. ihmetytti itseasiassa jo kun luin siitä mtv3:n teksti-tv:stä. 30cm siirto tuntuu minun järkeeni aika suurelta, ettei vain olisi painovirhe paholainen? 30cm on kuitenkin melkein tuommoisen 1.5l kokispullon verran. Eli onko kyseessä kirotusvihe, vai olenko vain heikoilla jäillä jälleen kerran? :)
Nopea vilkaisu sääntökirjaan

http://www.fia.com/resources/documents/1368441606__2005F1TechnicalRegulations.pdf

kertoo että siellä ei ole suoraan käsketty että siipeä pitää siirtää 30 senttiä. Siellä on hyvin yksityiskohtaisesti kuvailtu korin ja auton mittoja sekä erilaisia ylityksiä. Tuo teksti-tv:n tieto lienee valistunut arvaus siitä mihin uudet säännöt tuon takasiiven pakottavat verrattuna vanhoilla säännöillä toteutettuun autoon.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Toni_V sanoi:
Ja koneista odotellaan yli 800 hp:n tehoja. Väännön putoaminen mahdollistaa pienemmän ja kevyemmän vaihdelaatikon, joka se mahdollistaa peräpään kaventamisen ja painopisteen madaltamisen.
niin siis enskaudeksi Rellu on kuulemma tuomassa V10 koneen joka tuottaa n. 50hv enempi kuin heidän nykyisensä.... tämä silti vaikka koneen pitää nyt kestää 2 kisaa...:thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Re: Re: Sääntömuutokset 2005 ja 06 vahvistettu

Pyrys sanoi:
Jäi nyt kovasti ihmetyttämään tuo takasiipi.. ihmetytti itseasiassa jo kun luin siitä mtv3:n teksti-tv:stä. 30cm siirto tuntuu minun järkeeni aika suurelta, ettei vain olisi painovirhe paholainen? 30cm on kuitenkin melkein tuommoisen 1.5l kokispullon verran. Eli onko kyseessä kirotusvihe, vai olenko vain heikoilla jäillä jälleen kerran? :)
Erohan on varsin helposti todettavissa tästä:

Uusi

Vanha
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Tämä lienee sopiva ketju tälle:

Turun Sanomat:
BAR-Hondan tempaus Australian Grand Prix -kilvan viimeisellä kierroksella johti odotetusti kansainvälisen autoliiton FIA:n jatkotoimiin formula 1 -sääntörintamalla.


Ok, eli ensinnäkin, MITEN IHMEESSÄ voi FIA olla yllättynyt moisesta taktikoinnista? Ketä ihmeen pässejä siellä on töissä??? :jaska: Jos esimerkiksi VM:n kausiennakossa tuosta puhuttiin ihan luonnollisena asiana (ainahan tallit etsivät kaikki harmaat alueet!), niin kuinka ihmeessä FIA:sta ei löytynyt älliä moisen tajuamiseen!?!

Turun Sanomat:
Tekaistut keskeytykset loppuvat tähän.

Tiistaina FIA:n tekninen delegaatti Charlie Whiting lähetti kaikille talleille sääntöoikaisun, että jatkossa keskeytys sallitaan vain todellisen vian vuoksi. Mikäli joku jatkossa käyttää BAR-Hondan taktiikkaa, kilpailun tuomaristo puuttuu asiaan ja määrää siitä rangaistuksen.


Turha koittaa pistää vaippoja jalkaan jos pissit on jo housussa. Ei tuollainen sääntöoikaisu mitään auta. Jos olet kisassa vaikkapa sijalla 10, voit kyllä paukauttaa moottorisi (lievästi) paskaksi, jolloin saat "oikeutetusti" tehdä moottorinvaihdon seuraavaan kisaan. Tallien insinöörit keksivät varmasti helpon keinon saada moottori "sääntöjen vaatimalla tavalla" rikki, ilman että joudutaan tekemään Mereces-/Honda-tyylisiä imagontappo-moottorinräjäytyksiä keskellä rataa.

Pikkutallien kustannukset ainoastaan lisääntyvät moottoreiden räjäyttelyn myötä. Sillä kannattaahan pikkutallin mielummin ajaa joka kisassa huippuunsa viritetyllä moottorilla, ja jos pistesija ei siitäkään huolimatta toteudu. poks vaan ja yritetään seuraavassa kisassa uudestaan uudella moottorilla.

Muutenkin koko moottorisääntöhän on todella keinotekoinen ja tekee lajin seuraamisen entistä epäselvemmäksi: "Talli A oli vahvoilla viime kisassa, mutta joutuu ajamaan ensi kisassa samoilla samoilla moottoreilla. Talli B:llä taas onkin ensi kisassa uudet moottorit ja on näin ollen voittajasuosikki". Huh-huh :jaska: Tästä on ihan todellisiakin esimerkkejä jo: MTV3:n aina reipas ja rationaalinen urheilutoimitus (käyneet FIA:n järjestämän logiikkakoulun?) totesivat, että Schumille vaihdetaan moottori Malesian kisaan ja että hän on näin ollen selvä ennakkosuosikki ko. GP:ssä. :nope:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No maikkarihan oli tosi hyvin muutenkin mukana tuon motinvaihtosähläyksen tiimoilta. Mustakari arvuutteli maanantaina tehdyssä kisaennakossaan, vaihtavatko Heidfeld ja Schumacher moottoreitaan. Molemmat kuitenkin ilmoittivat päätöksensä jo männäviikolla.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Trone sanoi:
Tämä lienee sopiva ketju tälle:

Turun Sanomat:


Ok, eli ensinnäkin, MITEN IHMEESSÄ voi FIA olla yllättynyt moisesta taktikoinnista? Ketä ihmeen pässejä siellä on töissä??? :jaska: Jos esimerkiksi VM:n kausiennakossa tuosta puhuttiin ihan luonnollisena asiana (ainahan tallit etsivät kaikki harmaat alueet!), niin kuinka ihmeessä FIA:sta ei löytynyt älliä moisen tajuamiseen!?!

Turun Sanomat:


Turha koittaa pistää vaippoja jalkaan jos pissit on jo housussa. Ei tuollainen sääntöoikaisu mitään auta. Jos olet kisassa vaikkapa sijalla 10, voit kyllä paukauttaa moottorisi (lievästi) paskaksi, jolloin saat "oikeutetusti" tehdä moottorinvaihdon seuraavaan kisaan. Tallien insinöörit keksivät varmasti helpon keinon saada moottori "sääntöjen vaatimalla tavalla" rikki, ilman että joudutaan tekemään Mereces-/Honda-tyylisiä imagontappo-moottorinräjäytyksiä keskellä rataa.

Pikkutallien kustannukset ainoastaan lisääntyvät moottoreiden räjäyttelyn myötä. Sillä kannattaahan pikkutallin mielummin ajaa joka kisassa huippuunsa viritetyllä moottorilla, ja jos pistesija ei siitäkään huolimatta toteudu. poks vaan ja yritetään seuraavassa kisassa uudestaan uudella moottorilla.

Muutenkin koko moottorisääntöhän on todella keinotekoinen ja tekee lajin seuraamisen entistä epäselvemmäksi: "Talli A oli vahvoilla viime kisassa, mutta joutuu ajamaan ensi kisassa samoilla samoilla moottoreilla. Talli B:llä taas onkin ensi kisassa uudet moottorit ja on näin ollen voittajasuosikki". Huh-huh :jaska: Tästä on ihan todellisiakin esimerkkejä jo: MTV3:n aina reipas ja rationaalinen urheilutoimitus (käyneet FIA:n järjestämän logiikkakoulun?) totesivat, että Schumille vaihdetaan moottori Malesian kisaan ja että hän on näin ollen selvä ennakkosuosikki ko. GP:ssä. :nope:
Samaa mieltä!
 

hiawatha

Well-known member
Liittynyt
1.10.2001
Viestit
56
Sijainti
Hyvinkää
Trone sanoi:
Tämä lienee sopiva ketju tälle:

Turun Sanomat:


Ok, eli ensinnäkin, MITEN IHMEESSÄ voi FIA olla yllättynyt moisesta taktikoinnista? Ketä ihmeen pässejä siellä on töissä??? :jaska: Jos esimerkiksi VM:n kausiennakossa tuosta puhuttiin ihan luonnollisena asiana (ainahan tallit etsivät kaikki harmaat alueet!), niin kuinka ihmeessä FIA:sta ei löytynyt älliä moisen tajuamiseen!?!

Turun Sanomat:



Tätä minäkin ihmettelin ,kyllä kait tän säännön seuraukset oli selvät kaikille (paitsi näköjään FIA:lle)

Hyvä systeemi vois olla sellanen että jos ei pääse pisteille niin saa vaihtaa moottorin joka tapauksessa.
 
Ylös