Sääntömuutokset 2005 ja 06 vahvistettu

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Siis mikä tuo testikieltojuttu nyt oikein ensi kaudeksi on? Kaikki muut tallit rajoittavat testaustaan mutta Ferrari kiertää tulevaisuudessa Fioranoa edelleen yhtä paljon kuin ennenkin? Mitäköhän etuja tällä saavutetaan muutakuin se että Ferrari on kauden alussa kierroksen muita edellä?
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
No ei kai ne muutkaan sitä nyt rajoita jos ei Ferrari siihen lähde mukaan. Ideahan nyt oli että sitä kaikki rajoittaa mutta Ferrari on nyt sitä vastaan eli ei ole toi näillä näkymin toteutumassa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
MTV3:n mukaan 9 tallia on sopinut rajoittavansa testejä ja sopimus pitää uutisen mukaan tekipä Ferrari mitä tahansa. :eek!:

Olisi todella loistavaa, jos 9 tallia todella pystyisi ottamaan noin tiukan linjan. Ensi kaudella kisoja ajetaan vielä tätäkin kautta enemmän ja testaamiseen jää näin ollen entistä vähemmän aikaa. En usko että Ferrarin ylivoima kasvaisi yhtään vaikka se testaisi jatkossa tuplasti muita enemmän.


Tässä vielä linkki MTV3:n uutiseen
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml?328256

myös F1-live uutisoi samasta asiasta
http://f1.racing-live.com/en/headlines/news/detail/041109150843.shtml

suppeahko maininta löytyy myös F1racingin sivuilta
http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=68956
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Haha, aika kova veto :D

Vaikka Ferrarin menestys jatkuisi samanlaisena ensi vuonna niin silloin voisivat muut ainakin vähän piiloutua sen taakse että ei päästy testaamaan yhtä paljon kuin Ferrari.

Tässähän tulee Ferrarille vähän painetta, sopiva haaste että pystyvätkö jatkamaan samaa suoritustasoa vaikka tulisivatkin mukaan testirajoitukseen.
Ja toisaalta eihän siitä ole epäilystäkään etteivätkö pystyisi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ferrari menettää kyllä yhden valttinsa (Fioranon testirata) ja toisaalta jää pahasti alakynteen renkaiden suhteen, mikäli suostuu. Michelin-tallit saisivat nimittäin selkeästi enemmän kilometrejä renkailleen. Lisäksi muiden tallien halu siirtyä yhteen rengasvalmistajaan on Bridgestonen suosikkitallille myrkkyä.

Kyse onkin mielestäni lähinnä siitä, onko Ferrari valmis tekemään lajin kannalta eittämättä oikean päätöksen ja hyväksymään samalla sen, että radalla voi tulla takkiin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joku vois äkkiseltään laskea kuinka monta potentiialista testipäivää ensi kauden 19 kisan kalenteri ylipäätänsä suo. Kisaviikollahan ei saa testata ja sitten taitaa olla se pakollinen loppukesän testitauko. Ei siinä kyllä montaa mahdollista viikkoa jää. 24 testipäivää tarkoittaa käytännössä sitä että voisi vetää kuusi neljän päivän testisessiota tai kahdeksan kolmen päivän sessiota.

Varmasti säästöt ovat tässä motiivina, mutta samalla voisi kysyä, että miksi esim. Williams ja McLaren joutuvat säästämään? Liekö sponsoritulot vähentyneet niin paljon kun menestystä ei ole tullut. Ehkä tämä päätös oli pakon sanelema.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tiedä, joutuuko välttämättä Williams tai McLaren säästämään, itse näkisin asian pikemminkin niin, että sielläkin ollaan tarpeeksi fiksuja tajuamaan, ettei holtitonta rahankäyttöa voi loputtomiin jatkaa ihan vaan siitäkin syystä, että kilpakumppanit häviää. Autotehtaathan tässä on melkeinpä avainasemassa, turkasen paljon joutuvat rahaa sijoittamaan (vähintään yhtä paljon jos ei enemmän kuin kärkitiimit) jos haluavat huipulle päästä. Jossain vaiheessahan sille vetää joku vähänkin rahankäyttöä ymmärtävä stopin.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Bobakki sanoi:
En tiedä, joutuuko välttämättä Williams tai McLaren säästämään, itse näkisin asian pikemminkin niin, että sielläkin ollaan tarpeeksi fiksuja tajuamaan, ettei holtitonta rahankäyttöa voi loputtomiin jatkaa ihan vaan siitäkin syystä, että kilpakumppanit häviää. Autotehtaathan tässä on melkeinpä avainasemassa, turkasen paljon joutuvat rahaa sijoittamaan (vähintään yhtä paljon jos ei enemmän kuin kärkitiimit) jos haluavat huipulle päästä. Jossain vaiheessahan sille vetää joku vähänkin rahankäyttöä ymmärtävä stopin.
Noin minäkin sen näkisin. Puhumattakaan siitä, että "lähivuosina" ollaan kieltämässä tupakkamainonta. Jos se vain käy Bernielle.:rolleyes:
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Ambomaan Mambo sanoi:
Mitäköhän etuja tällä saavutetaan muutakuin se että Ferrari on kauden alussa kierroksen muita edellä?
Koska kyseinen rajoitus koskee vain kauden aikana tapahtuvaa testaamista ei sillä vielä kauden alussa ole mitään vaikutusta, koska siihen asti kaikki muutkin saa kiertää sitä rataa ihan niin paljon kun lystäävät.

Tallit saavat kahdesta ylimääräisestä kisasta korvauksen, joka ei kuitenkaan riitä kattamaan talleille lisäkisoista aiheutuvia kustannuksia.

- Kaikille kymmenelle tallille maksetaan sama summa rahaa. Jokainen talli tulee tämän takia menettämään rahaa, mutta teimme päätöksen lajin edun vuoksi, Stoddart selvitti.
Eniten koko uudistus tuntuisi hyödyttävän Bernietä, jotenkin kuvittelisi että kun niiltä kisajärjestäjiltä vaaditaan miljoonia niin siitä riittäisi ihan täysimääräiseen korvaukseenkin. Nyt kuitenkin 'säästetään' testaamisessa ja kulutetaan sitten ne rahat ylimääräisiin GP:hin. Tosin eihän tollaset rajoitukset edes säästä mitään pienemmiltä talleilta, joilla sitä rahapulaa enemmänkin on vaan niitten on vaan etittävä ne rahat ylimääräisiin kisoihin jostain. :nope:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
...enpäs tiedä onko tuossa ajateltu ihan noin pitkälle, mutta toisikohan nuo kaksi lisäkisaa tallienkin taskuun jotain noin tv-tuloina vuonna 2006?

Paras juttuhan tässä oli mun mielestä se, että kyseessä on ensimmäinen vakavahko yritys tiimien puolelta saada kustannuksia alas.

PlanetF1:llä oli muuten hyvä juttu aiheesta, pätkä:

But while all nine of the teams present on Tuesday agreed to the proposal, Ferrari have not. And as the 2005 restriction is voluntary, should the Scuderia choose to spend more time testing, they can.

However, they have been warned that any success that comes their way won't carry much weight.

"If they want to win all the races and kill the sport just because they do twice as much testing, let them," one team boss told The Independent newspaper.

"All they will get is a hollow victory, and the world will recognise that."
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vähän kyllä vaikuttaa jo etukäteen selittelyltä. Luulisi että Piraija-kerhon väki käsittäisi tilanteen hieaman paremmin. Ei siellä kukaan muukaan vastaavassa tilanteessa antaisi periksi. Tähän asti ollaan sentään jaksettu uskoa siihen, että tekemällä parempaa työtä kuin Ferrari, italialainen talli on voitettavissa. Ilmeisesti usko tähän alkaa hiipumaan ja sehän on ehdoton virhe.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Ferrari menettää kyllä yhden valttinsa (Fioranon testirata) ja toisaalta jää pahasti alakynteen renkaiden suhteen, mikäli suostuu.
Joo, nuo enemmistö tallipäälliköt haluaisivat vain yhden rengastoimittajan jolloin säästyttäisiin rengastestaamiseltakin.

Nythän on niin että Bridgestone on mukana voittamassa, jossa ei voi testata yhtä paljon kuin ennen, niin ei voitakkaan, ja miksi sitten olla mukana.

Kaiken kaikkiaan Ferrari on pistetty aikamoiseen pinteeseen. Jos ne haluaa väkisin voittaa eikä osoittaa urheilumieltä, ne ei lähde testirajoitukseen. Samalla muut tallit voisivat vielä vaikka tarjota Ferrarille turbot ja helmat, että olisi vielä ylivoimaisempi, ja kaikki kansa (no joo, pääosa) kääntyisi Ferraria vastaan ja saisi negatiivista julkisuutta 'Ei reilunpelin tallina'.

Testaamalla rajattomasti Ferrari ei voi kun hävitä. Liittymällä testikieltoon, se joku häviää tai voittaa reilulla tavalla.

Valitse siitä hamsteri:thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ferrari on ajettu melkoisen ilkeään välikäteen 9 muun taholta.

Voi vain kysyä miksi tuo tallien kokous piti tehdä Ferrarilta suljettujen ovien takana.Tuon voi ottaa riidankylvämisenä italilaisia kohtaan.Tarvitseeko laji tosiaan nykyisessä tilanteessa vielä kaiken epävarmuuden päälle riitoja ja eripuraa tallien kesken? :thumbdown

No saadaanpa lajin tulevaisuus vielä vähän enemmän epävarmaksi

:jaska: :thumbdown
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
Black Leopard sanoi:
Voi vain kysyä miksi tuo tallien kokous piti tehdä Ferrarilta suljettujen ovien takana
Missä näin on sanottu? Lehdissä sanottiin että Ferrarin edustaja ei voinut paikalle muiden kiireiden takia. Ts. Ferrari todennäköisesti halusi pelata tms. aikaa välttelemällä kokousta. Kyllä siellä varmasti tiedettiin mistä oltiin sopimassa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Black Leopard sanoi:
Ferrari on ajettu melkoisen ilkeään välikäteen 9 muun taholta.

Voi vain kysyä miksi tuo tallien kokous piti tehdä Ferrarilta suljettujen ovien takana.Tuon voi ottaa riidankylvämisenä italilaisia kohtaan.Tarvitseeko laji tosiaan nykyisessä tilanteessa vielä kaiken epävarmuuden päälle riitoja ja eripuraa tallien kesken? :thumbdown

No saadaanpa lajin tulevaisuus vielä vähän enemmän epävarmaksi

:jaska: :thumbdown
Tarkoitat varmaan sitä kokousta, joka käytiin Brasilian GP-viikonloppuna. Jälkimmäiseen kokoukseenhan kutsuttiin kaikki 10 tallia. Ferrari ilmoitti, ettei heidän edustajansa ehdi paikalle aikaisemmin sovitun tapaamisen takia. Mikä sinänsä oli ihan paskapuhetta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Todt oli lomalla, mutta kyllähän sinne olisi mies löytynyt jos vaan olisivat haluneet sellaisen sinne lähettää. Ferrari oli kuitenkin sinne kutsuttu.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
TS tietää kertoa, että Honda purki välittömästi omistussuhteiden muututtua BAR:n osallistumisen testirajoitussopimukseen. Saman uutisen mukaan Honda rahoittaisi BAR-tallille uuden tuulitunnelin ja kasvattaisi panostaan tallin toiminnassa useilla kymmenillä miljoonilla vuotta kohti.

Eccelstonen väitetään puolestaan paljastaneen, että Williams on todellisessa talouskurimuksessa sponsorisopimusten tiukkenemisen myötä. Tallin budjetti jää alkukaudesta 40 % vajaaksi, eikä tilanne korjaannu kauden aikana ilman menestystä.

Button puolestaan tulee olemaan uudestaan ongelmissa sopimusasioiden kanssa, kun BAR-tallin muuttuneen tilanteen takia se alkaakin vaikuttaa Williamsia paremmalta työpaikalta ja nyt pitäisi sitten onnistua välttämään siirtyminen Williamsille kaudella 2006.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:1002:0:0,4:34:1:1:2004-12-01;4:35:1:0:0;4:36:1:0:0,4:268888,1:0:0:0:0:
ja
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:1002:0:0,4:34:1:1:2004-12-01;4:35:1:0:0;4:36:1:0:0,4:268891,1:0:0:0:0:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Itsekkin luin nuo uutiset, minään yllätyksenä ne eivät tulleet. B.A.R-Honda on nyt niin kovassa myötätuulessa, että Hondan kannattaakin investoida ykkösiin. Samaan aikaan Williamsin talousongelmat eivät tulleet yllätyksenä. MM-sarjan nelostila ja vain yksi voitto kauden aikana eivät voi olla näkymättä negatiivisesti sponsorisopiumsten tuomissa rahasummissa. Varsinkin kun pohjalla on edellisvuonna neljä voittoa ja MM-sarjan kakkostila. Ei ne sponssitkaan aivan tyhmiä ole.

Nähtävästi Williamsilla on helppo sopia 24:stä testipäivästä kauden aikana kun enempään ei taida olla varaakaan. McLarenin tilanteesta ei ole mitään tietoa tai huhuja, mutta kyllä heilläkin täytyy olla samankaltaisia ongelmia.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pikkasen saattaa taka-alalla vaikuttaa BMW.Williamsin nykysuuntaus olla ottamatta tupakkasponsseja. Tällä hetkellä ei taida olla niin paljoa "helppoa rahaa" liikenteessä IT-puolella..? Tupakkamainonta on tällä hetkellä se seikka, joka määrää GP-sirkuksen pysähdypaikat varsin rajusti ja Williams on "aidan väärällä puolella", sillä sen sponssien markkinat on ihan toisissa maissa.
 
Ylös