Sääntömuutokset 2005 ja 06 vahvistettu

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Karpow sanoi:
No jotain tuollaista oli ihan odotettavissakin. Tällaiset uutiset eivät enää yllätä meikäläistä enää ollenkaan. Ferraria/Schumacheria suosivia päätöksiä ja muutoksia on tehty FIAn toimesta jo kaudesta 1997 lähtien niin älytön määrä, että tällaiset jutut ovat ihan odotettavissakin.

Onhan tämä naurettavaa, mutta minua ei naurata kyllä ollenkaan.
Jokainen uskokoon mitä haluaa.

Miksi FIA, tai mikään muukaan taho, varta vasten haluaisi rakentaa Ferrarille etulyöntiaseman kausille 2006 eteenpäin?

Eiköhän totuus ole jossain tuossa välimaastossa. Kaikkia lehtien juoruja ei ehkä kannata niellä sellaisinaan, vaikka niitä olisikin niinkin merkittävissä F1 uutisoijissa kuin Turun Sanomat, Bild tai Iltalehti :p

Kyllä kai muutkin F1-moottorinvalmistajat ovat olleet tietoisia siirtymisestä V8:hin, vaikkakin voivat olla sitä vastaan. Ja se että on jotain uutta vastaan, ei tarkoita, etteikö uuden koneen suunnittelu olisi jo meneillään täyttä päätä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Hondalla taisi olla jo muutama vuosi sitten valmis paketti mietittynä tohon moottoripuolelle, muistaakseni ehdottivat jo aiemmin moottorien pienentämistä 2.4 litraisiksi. Varmaankin nyt haraavat vastaan kun ovat saaneet ton nykyisen konseptin niin hurjaan kuntoon, tosin en epäile hetkeäkään etteivätkö saisi maailman suurimpana moottorivalmistajana tota 2.4 litraista toimimaan kuten nykyistäkin konetta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Toi aika-ajomuutos ei varmaan tule olemaan kovin pitkäikäinen. Julkisuuden ja medianäkyvyyden kannalta se on tuhoon tuomittu. GP-viikonlopun näkyvyyden kannalta lauantain aika-ajot ja sen mukaan määräytyvä lähtöjärjestys näyttelevät aika isoa osaa.

Tähän asti paalumies on saanut paistatella julkisuudessa ja urheiluruudut ja lehdet ympäri maailmaa ovat antaneet paljon aikaa kisaspekulaatiolle ja aika-ajoraporteille. Uusien sääntöjen mukaan koko hommahan menee nyt silleen, että kaikki mielekäs tapahtuu nyt sunnuntaina. Aikaisemmin aika-ajolla on ollut suuri julkisuusarvo, mutta tämä uusi systeemi romuttaa koko homman. Kuka enää raportoi enää erikseen sunnuntai-aamun aika-ajon kun sillä ei ole mitään merkitystä sen jälkeen kun kisa on ajettu?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
pmv sanoi:
Kuka enää raportoi enää erikseen sunnuntai-aamun aika-ajon kun sillä ei ole mitään merkitystä sen jälkeen kun kisa on ajettu?
No jos päättävät elimet näkevät tämän ongelmaksi, niin kaippa ne sitten vaihtavat aika-ajot perjantaille ja lauantaille.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
FO110K sanoi:

oisivat ny jättäny tehot ennalleen ja tc pois ni näkyis taas virheitä :)
Nykyisenkaltaisia moottoreita ei ajeta ilman elektroniikka.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No kyllä ne päättävät tahot varmaan hoksaavat ongelmat heti parin ajetun kisan jälkeen... Näkyvyyshän tässä on kaiken a ja o.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
gnz sanoi:
Nykyisenkaltaisia moottoreita ei ajeta ilman elektroniikka.
tc:n kieltäminen ja kokonaan elektroniikasta luopuminen on sentään kaks eri asiaa, ajettiin ilman luistonestoa myös vuonna 2001, joten ongelmaa siinä ei pitäis olla.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Kaasupolkimet vaijereilla ja toiseen päähän kaasarit, loppuu se pelleily. Lisäksi tehostamattomat jarrut ja ohjaustehostimet pois.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
sakuraba sanoi:
Kaasupolkimet vaijereilla ja toiseen päähän kaasarit, loppuu se pelleily. Lisäksi tehostamattomat jarrut ja ohjaustehostimet pois.
Juu, ja polkimista ketju vetoakseliin :idea:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
FO110K sanoi:
tc:n kieltäminen ja kokonaan elektroniikasta luopuminen on sentään kaks eri asiaa,


Tarkoittaa käytännössä elektroniikan yhtenäistämistä kaikille tiimeille. En usko, että tähän halutaan mennä.

Nykyiset F1-moottorit ovat erittäin elektroniikkasidonnaisia ja sama trendi on menossa henkilöautopuolella. En usko, että moottorivalmistajat haluavat tehdä F1:stä vähemmän edistyksellisemmän kuin mitä jonkin karvalakkitoyotan moottorinohjaussysteemit. Hyvin suuri osa polttomoottorin kehitysaskeleista tulee tulevaisuudessa tapahtumaan nimenomaan elektroniikan käyttöönottona mitä erilaisimmilla tavoilla, ja sitä tuskin halutaan näin ollen myöskään f1-koneissa estää.


ajettiin ilman luistonestoa myös vuonna 2001, joten ongelmaa siinä ei pitäis olla.
Ketkä ajoi, ketkä ei.
 
Viimeksi muokattu:

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Mitenköhän katsojat jaksaa paikanpäällä katsoa sunnuntaina sekä aika-ajot että kilpailun? Taitaa katsojaluvutkin aika-ajojen osalta romahtaa kun ne on samana päivänä. Paras aika-ajo systeemi oli se kun oli 12 nopeaa kierrosta -siinä oli jännitystä!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
pmv sanoi:
Toi aika-ajomuutos ei varmaan tule olemaan kovin pitkäikäinen. Julkisuuden ja medianäkyvyyden kannalta se on tuhoon tuomittu. GP-viikonlopun näkyvyyden kannalta lauantain aika-ajot ja sen mukaan määräytyvä lähtöjärjestys näyttelevät aika isoa osaa.

Tähän asti paalumies on saanut paistatella julkisuudessa ja urheiluruudut ja lehdet ympäri maailmaa ovat antaneet paljon aikaa kisaspekulaatiolle ja aika-ajoraporteille. Uusien sääntöjen mukaan koko hommahan menee nyt silleen, että kaikki mielekäs tapahtuu nyt sunnuntaina. Aikaisemmin aika-ajolla on ollut suuri julkisuusarvo, mutta tämä uusi systeemi romuttaa koko homman. Kuka enää raportoi enää erikseen sunnuntai-aamun aika-ajon kun sillä ei ole mitään merkitystä sen jälkeen kun kisa on ajettu?
Tavallaan olet kyllä oikeassa tuossa, mutta ei tuo media ongelma niin suuri mielestäni ole kuin annat ymmärtää. Kyllä järjestelmä niihin tottuu, vaikka aluksi muutoksia saatetaankin vastustaa.

Uskon että väliaikaisellakin paalulla on media arvonsa. Se on sentään se tilanne johon lauantaina päädyttiin, se vaikuttaa jo sunnuntain lähtökohtiin, ja sen voittaja on sentään kuljettaja joka oli nopein kun kaikki ovat samalla taktiikalla. Spekuloitavaa riittää.

Sunnuntaina kyllä aktiiviseuraajat saavat TV-lähetyksissä aivan riittävät tiedot kuka lähtee paalulla, ei niitä tarvitse ulkoa opetella. Ja niitä ketä ei moottoriurheilu liiemmin kiinnosta, noteeraavat vain mahdollisesti kuka voitti kisan ja se ei muutu mihinkään.

Sunnuntai aamulle oli tosiaankin hyvä saada tärkeää ohjelmaa, mielestäni tämä järjestelmä vetää vihdoin vertoja jopa lauantain "vanhalle kunnon systeemille" :ahem: :ahem:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Sunnuntaiaamulla ajettavat aika-ajot eivät sovi täydellisesti Australian, Japanin, Malesian sekä Kiinan tantereelle. Ne tulevat liian aikaisin. Australian aikaajot kahdelta ja kisa viideltä tjsp. Ja mitä sanovat 2 tuntia jäljessä olevat Englannin isojehut, kun joutuvat heräämään sunnuntain aika-ajojen takia ensin. 12:ltä, ja sitten kolmelta. Kivakiva.

Siis varmasti nuo aika-ajot eivät ole enää ensi kauden lopussa samat.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tämänpäiväisen perusteella tuli mieleen kysymys renkaanvaihdosta vastaavissa tapauksissa ensi kaudella?

Eli jos alussa märkää ja sen jälkeen kuivaa...

1 rengassarja kuivalle/1 märälle :doubtful: :confused:

Mikäli kelimuutoksia enemmän, samat sarjat takaisin?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kolmannen auton käyttösääntöä ei sittenkään muutettu:
F1-komissiossa päätettiin jatkaa nykyisellä systeemillä, jolloin neljä kärkitallia voi ajaa harjoituksissa kahdella ja muut kolmella autolla.
Kun aerodynamiikkaa ja renkaita koskevat säännöt muuttuvat oleellisesti, kolmannen auton käyttäminen on McLarenille mitä melkoisin etu.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
Max Mosley on sitä mieltä, että tallien (siis paitsi Ferrari) keskenään allekirjoittama kustannussäästösopimus tulee liian myöhään ja että sen voisi ottaa käyttöön vasta kaudeksi 2006.

They won support from Max Mosley, President of the FIA, the governing body. He said: “I have been trying to get the team principals to talk seriously about reducing costs for the past three years. That they are thinking along those lines is a step forward. It is a bit too late to implement these measures for next year, but we could for 2006. The point is that we need to do much more. We are in a situation where teams need 1,000 people to put two cars on the grid and that level of spending is unsustainable. (TimesOnline)
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hakkis sanoi:
Sunnuntaiaamulla ajettavat aika-ajot eivät sovi täydellisesti Australian, Japanin, Malesian sekä Kiinan tantereelle. Ne tulevat liian aikaisin. Australian aikaajot kahdelta ja kisa viideltä tjsp. Ja mitä sanovat 2 tuntia jäljessä olevat Englannin isojehut, kun joutuvat heräämään sunnuntain aika-ajojen takia ensin. 12:ltä, ja sitten kolmelta. Kivakiva.

Siis varmasti nuo aika-ajot eivät ole enää ensi kauden lopussa samat.
Taisin jostain lukea, että aika-ajot ajettaisiin Sunnuntaina klo 10 alkaen, kun kisaan startattaisiin puolilta päivin. Tiedä häntä sitten..
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
the flying finn sanoi:
Max Mosley on sitä mieltä, että tallien (siis paitsi Ferrari) keskenään allekirjoittama kustannussäästösopimus tulee liian myöhään ja että sen voisi ottaa käyttöön vasta kaudeksi 2006.

Jep-jep...kaikki muut kustannussäästöihin tahtäävät muutokset voidaan implementoida pikaisellakin aikataululla (renkaat kisapituisiksi, koneet kahden kisan pituisiksi, aerodynaamiset muutokset....), mutta että testipäivien rajoitus vaatii 1,5 vuoden siirtymäajan!!!!! ei ihan mahdu minun logiikkaani???
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
h@nz sanoi:
Jep-jep...kaikki muut kustannussäästöihin tahtäävät muutokset voidaan implementoida pikaisellakin aikataululla (renkaat kisapituisiksi, koneet kahden kisan pituisiksi, aerodynaamiset muutokset....), mutta että testipäivien rajoitus vaatii 1,5 vuoden siirtymäajan!!!!! ei ihan mahdu minun logiikkaani???
FIA asetti niille DL:n, jonka sisällä sääntöpaperi piti olla pöydällä. Eivät ehtineet => FIA asetti omat sääntönsä. Jos DL:ää ei olis ollut, tallit olisivat vitkutelleet siihen malliin, että sääntömuutoksia ei olis saatu aikaan ajoissa kausille 2005 ja 2006.

Niinhän se on koulussakin, että pisteet lähtee jos tehtävä palautetaan myöhässä :).
 
Ylös