Sääntömuutokset 2005 ja 06 vahvistettu

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
patriot sanoi:
Ferrari vastustaa testirajoitusta! Kaikki muut tallit ovat sen hyväksyneet.
Tämä on ollu Ferrarin todellinen valtti. Perustestaus ei vaadi massiivista kuljetusta kun rata on vieressä. Taitaa vaan olla pakko suostua tähän, kun kaikki muut on sen jo hyväksynyt.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
mustakaari sanoi:
Tämä on ollu Ferrarin todellinen valtti. Perustestaus ei vaadi massiivista kuljetusta kun rata on vieressä. Taitaa vaan olla pakko suostua tähän, kun kaikki muut on sen jo hyväksynyt.
Tosin ei varmasti suostu jos Laren saa ajattaa kolmatta autoa. :eek:

Mitenkä muuten "takapyörien edessä olevaa autonrunkoa lyhennetään.." on tulkittava?
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
gnz sanoi:
FIA asetti niille DL:n, jonka sisällä sääntöpaperi piti olla pöydällä. Eivät ehtineet => FIA asetti omat sääntönsä. Jos DL:ää ei olis ollut, tallit olisivat vitkutelleet siihen malliin, että sääntömuutoksia ei olis saatu aikaan ajoissa kausille 2005 ja 2006.

Niinhän se on koulussakin, että pisteet lähtee jos tehtävä palautetaan myöhässä :).
Arveletko tosiaan että jos joku muu, mikä tahansa talli kuin Ferrari olisi ainoana tallina vastustanut testipäivien rajoitusta, se olisi lykätty vuoteen 2006....älä unta nää!!!!!

Testipäivien rajoitus olisi ollut hyvin helppo ja nopea toimenpide toteuttaa, deadlineja käytetään tässä vain syynä sen takia, että voidaan evätä Ferrarin vastustama kustannussäästö. piste.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
h@nz sanoi:
Arveletko tosiaan että jos joku muu, mikä tahansa talli kuin Ferrari olisi ainoana tallina vastustanut testipäivien rajoitusta, se olisi lykätty vuoteen 2006....älä unta nää!!!!!
Arvelen.:thumbup:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
the flying finn sanoi:
Max Mosley on sitä mieltä, että tallien (siis paitsi Ferrari) keskenään allekirjoittama kustannussäästösopimus tulee liian myöhään ja että sen voisi ottaa käyttöön vasta kaudeksi 2006.
"Everybody recognises that Michael Schumacher and Ferrari are a sporting phenomenon" -Max Mösli
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
h@nz sanoi:
Arveletko tosiaan että jos joku muu, mikä tahansa talli kuin Ferrari olisi ainoana tallina vastustanut testipäivien rajoitusta, se olisi lykätty vuoteen 2006....älä unta nää!!!!!
Valitettavasti gnz on aivan oikeassa mikäli tällaista unta näkee. Kuten varmaan tiedät, vaatii nykyinen concorde-sopimus tietyissä asioissa naurettavaa täydellistä yksimielisyyttä, ja tämä on yksi niistä. Toisin sanoen minkä muun tahansa tallin vastustus olisi riittänyt aivan yhtä hyvin. Käytännön esimerkki nähtiin tuossa kauden puolivälissä kun Minardi omalla vastustuksellaan kaatoi suunnitteilla olleen aika-ajouudistuksen.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Bobakki sanoi:
Valitettavasti gnz on aivan oikeassa mikäli tällaista unta näkee. Kuten varmaan tiedät, vaatii nykyinen concorde-sopimus tietyissä asioissa naurettavaa täydellistä yksimielisyyttä, ja tämä on yksi niistä. Toisin sanoen minkä muun tahansa tallin vastustus olisi riittänyt aivan yhtä hyvin. Käytännön esimerkki nähtiin tuossa kauden puolivälissä kun Minardi omalla vastustuksellaan kaatoi suunnitteilla olleen aika-ajouudistuksen.
Toki näin, mutta tätähän ei edes perusteltu concorde-sopimuksella, vaan sillä nimenomaan että se tulee liian myöhään. (Maxin antaman deadlinen jälkeen).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Käsittääkseni tuo on kyllä tulkittu väärin, eli Mosley puhui tilanteesta, jossa kaikki tallit olisivat hyväksyneet tuon muutoksen. Nyt asialle ei voi kuitenkaan tehdä mitään, enkä usko Ferrarin luopuvan testiedustaan tulevaisuudessakaan kun he kerran uudet säännöt pystyvät estämään..
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Hyvä, että sentään jotain konkreettisia rajoituksia autojen nopeuden suhteen saadaan vietyä läpi jo ensi kaudella. Pidän myös myönteisenä sitä lähtökohtaa, että V10 moottorin käyttö kierrosrajoittimen kera sallitaan pienemmille talleille. Näin luulisi moottoriensaannin olevan turvattu myös uudistuksen jälkeen.

Testirajoitukset olisivat olleet todella tarpeen. Ikävä juttu ettei niitä saada näillä näkymin toteutettua.

Uusi aika-ajojärjestelmä on oikean suuntainen. Ratkaisevan aika-ajon siirtäminen Sunnuntaille on täysin perusteltua, kokemukset Brasilian poikkeusoloista olivat sen verran myönteisiä. Lauantain aika-ajollakin on jatkossa aivan riittävä painoarvo ja mediahuomio lienee taattu.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
FIA olisi voinut aivan itse määrätä tuon testirajoituksen jos olisivat halunneet, määräsihän se muutkin säännöt vastustuksesta huolimatta. Toki Ferrarin vastustamia muutoksia ei tietenkään tehty minkään DL:n jälkeen...moottorisäännöt kylläkin vaikka useampi valmistaja oli niitä vastaan. No kuitenkin itse en oikein mitään testirajoituksia hyväksy formuloihin, sama kuin satasen juoksijoille sanottaisiin että vain kerran viikossa saa harjoitella :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
hmmm, Minardin varastossa olevat 01 koneet onkin tosiasiassa -98 Cosworthit millä Stewart tuolloin ajoi :D
eli jos Stoddard meinaa niillä ajaa Melbournessa, niin montakohan kierr. häviävät kärjelle?
tuona vu9nnahan puhuttiin jostain 700-750hv lukemista, muistaakseni Mese ja Ferkku kellotti yli 750 arvailujen mukaan,
ja jos nyt huipputiimeissä on about 900-920hv, niin tehoero 200hv... kiva katsoo kun aikaajois toiset jää liki 10sek kärjestä... :jaska:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
AMS82 sanoi:
Uusi aika-ajojärjestelmä on oikean suuntainen. Ratkaisevan aika-ajon siirtäminen Sunnuntaille on täysin perusteltua, kokemukset Brasilian poikkeusoloista olivat sen verran myönteisiä. Lauantain aika-ajollakin on jatkossa aivan riittävä painoarvo ja mediahuomio lienee taattu.
Harmi vaan että uudessakin systeemissä jää se 107% yrittäminen näkemättä kun ajetaan suhteellisen varman päälle molemmat kierrokset. Muuten ihan hyviä ehdotuksia, tosin vähän odottelin että renkaiden pitoa olisi muutettu ja näin saatu mutkanopeuksia alas ja vähän lisää aksöniä radalle.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Jos Ferrari kieltäytyy tosta 10 päivän rajoituksesta, ei perjantaille tule sitä neljän tunnin harjoitusaikaa. Nopeasti ajateltuna ainakaan Larenille tuosta ei liiemmin ole haittaa kun saavat kuitenkin kolmella autolla vetää perjantaina sen kaksi tuntia. Jos kaikki olisi saanut neljä tuntia siinä olisi annettu liikaa tasoitusta muille säätöjen löytämiseksi, autothan tulevat olemaan aika erilaisia ja tän vuoden säätötiedoilla ei paljoa ole merkitystä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
belated sanoi:
autothan tulevat olemaan aika erilaisia ja tän vuoden säätötiedoilla ei paljoa ole merkitystä.
totta, Mäcci saa erittäin hyvää etua ensi vuonan tuosta, tänä vuonnahan tuolla ei isompaa merkitystä ole ollut muuten kuin uusilla radoilla...
 

supersonic69

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
80
Sijainti
Tampere
Moottorin on ensi kaudella kestettävä kaksi kilpailuviikonloppua, nykyisen yhden sijasta. Kahta kilpailua varten rakennettavat moottorit tulevat olemaan vähemmän tehokkaita kuin vain yhtä kilpailua varten rakennettu moottori.

Voisiko joku viisaampi selittää mitä vettiä tässä tarkoitetaan..???
-2 Macciä,williamssia,baaria,minardia ja jordania paukahtaa perjantain vapaissa.
Ajaako sittten 2:ssa seuraavassa kisassa vain 8 autoo + fiiatit?
Vastaus?
-2 Ferraria paukahtaa perjantaina = ajaa koko viikonlopun ja alun ja keskiviikon ja loppuviikon+next week+end.
 
Ylös