Sääntömuutokset 2010

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Kovis heitti tulosruudussa että yksi mahdollisuus ohitusten lisäämiseksi olisi manuaalivaihteet mallia H-laatikko ja kytkin.

Onhan se aika utopistinen idea palata kuninkuusluokassa 80-luvulle ja polttaa rahaa moiseen, mutta kyllä tuo kutkuttaa herkullisesti nähdä äijät veivaamassa. Webber omien sanojensa mukaan pärjäisi ainakin. :ahem:
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
En kyllä ymmärrä tätä touhua täältä kotisohvalta.

Puhutaan että edelläajavan pyörteisessä ilmassa on mahdoton seurata ja samaan aikaan toisaalla pohditaan, että miten ihmeessä showta voitaisiin parantaa... oikotiet, manuaalilaatikot, käänteiset lähtöjärjestykset... hetkonen, eikös tässä ollut siitä pyörteisestä ilmavirrasta ja aerodynamiikasta kyse koko ajan?

Talleilla on käytössään tsiljoonien dollareiden tuulitunnelit, josko niistä saisi edes yhden vuokralle, että voisi vähän hahmottaa, mitkä elementit sen ilmaverran niin pahasti sotkee takaa-ajavalle. Aerodynaamiikka pois, mekaanista pitoa tilalle jos tarve.

Päästäisiin ehkä välillä ajamaan kilpaaki, eikä muutettaisi sääntöjä joka kaudelle ja varmuuden vuoksi pari kertaa kesken kauttaki ($$$).

Mutta täältä on helppo huudella :thumbdown
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Siipien kokoa pienemmäksi, takasiipeä alemmaks, takasiiven päätelevyissä olevat "paine-aukot" ym. siipien aiheuttamaa ilmanvastusta alentavat kikat kielletään ja diffuusorit pannaan kokonaan, autoissa flatti pohjalevy koko matkalta, aerodynaamisen pidon alentumine korvataan leveämillä renkailla sekä leveimmillä autoilla, tämä lisää myöskin auton ilmanvastusta ja alentaa suoranopeuksia.

Yhteenvetona, autojen ilmanvastusta kasvatetaan jolloin seuraamisesta tulee etu auton taakse syntyvän imun vuoksi, nykyisillä säännöillä seuraaminen on vain haitta.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Jos olisin bööni, niin;

aika ajoissa olisi kolme-osiota;

-mm-tilanteessa* sijoilla 1-8 olevat ajaisivat sijoista 16-24
-mm-tilanteessa sijoilla 9-16 olevat ajaisivat sijoista 8-16
-mm-tilanteessa sijoilla 17-24 olevat ajaisivat sijoista 1-8

luulisi että kilpailussa nähtäisiin muutama ohitus enemmän...

* kauden ensimmäisessä kilpailussa kilpailunumeroiden perusteella
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko se mekaanisen pidon osuuden kasvattaminen kuitenkaan oikotie onneen? Se helpottaa peesaamista, mutta kärsii radan likaisuudesta. Mitä suurempi osuus pidosta tuotetaan mekaanisesti, sitä enemmän se kärsii kun mennään linjalta pois.

Itse kallistun enemmän häiriövapaamman aeropidon suuntaan (=hallittu maaefekti) ja auton takaosan virtausten hallintaan säännöillä. Standardoidaan pohja diffuusoreineen, niin päästään niistä porsaanreijistä.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Onko se mekaanisen pidon osuuden kasvattaminen kuitenkaan oikotie onneen? Se helpottaa peesaamista, mutta kärsii radan likaisuudesta. Mitä suurempi osuus pidosta tuotetaan mekaanisesti, sitä enemmän se kärsii kun mennään linjalta pois.

Itse kallistun enemmän häiriövapaamman aeropidon suuntaan (=hallittu maaefekti) ja auton takaosan virtausten hallintaan säännöillä. Standardoidaan pohja diffuusoreineen, niin päästään niistä porsaanreijistä.
Vaikeita kysymyksiä, kun ei tiedä tarkalleen mitä aero-osia jouduttaisiin muuttamaan ja olisiko niillä loppujenlopuksi millainen vaikutus pitoon. Mutta jos pääsee imuun ja rinnalle edes himpun verran, niin sisälinjasta on niin suuri etu, oli likaista tai ei, että ohitusyrityksiä tulisi varmasti.

Kyllähän moottoriurheilussa ajetaan ja ohitellaan jos jonkinlaisilla vehkeillä, eikä likaisuus tunnu olevan haitta, tuotetaan se pito miten tahansa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos olisin bööni, niin;

aika ajoissa olisi kolme-osiota;

-mm-tilanteessa* sijoilla 1-8 olevat ajaisivat sijoista 16-24
-mm-tilanteessa sijoilla 9-16 olevat ajaisivat sijoista 8-16
-mm-tilanteessa sijoilla 17-24 olevat ajaisivat sijoista 1-8

luulisi että kilpailussa nähtäisiin muutama ohitus enemmän...

* kauden ensimmäisessä kilpailussa kilpailunumeroiden perusteella
Varmasti ohituksia nähtäisiin enemmän. alkukaudesta nähtäisiin myös tolkuton määrä keskeytyksiä, kun realistiset mahdollisuudet pistesijoille olisi mennyt, kannattaisi keskeyttää saadakseen paremman lähtöpaikan seuraavaan kisaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikeita kysymyksiä, kun ei tiedä tarkalleen mitä aero-osia jouduttaisiin muuttamaan ja olisiko niillä loppujenlopuksi millainen vaikutus pitoon. Mutta jos pääsee imuun ja rinnalle edes himpun verran, niin sisälinjasta on niin suuri etu, oli likaista tai ei, että ohitusyrityksiä tulisi varmasti.
Mutta likaisuuden takia jarrutusmatka pitenee. Yrityksiä varmasti tulisi, mutta ei siitä ohittamisesta erityisen helppoa tulisi. Tietty jos peesistä saa riittävän nopeusedun, niin suoralla ehtii jo ohi. Se ei kuitenkaan ole se mitä varsinaisesti haetaan, luulisin.
Kyllähän moottoriurheilussa ajetaan ja ohitellaan jos jonkinlaisilla vehkeillä, eikä likaisuus tunnu olevan haitta, tuotetaan se pito miten tahansa.
Ei ole käytännön kokemusta, mutta maalaisjärki sanoo, että kyllä likaisuuden täytyy jonkinlainen haitta olla. Kenties ei niin ratkaiseva kuin F1:ssä, mutta jonkinlainen kuitenkin.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Mutta likaisuuden takia jarrutusmatka pitenee. Yrityksiä varmasti tulisi, mutta ei siitä ohittamisesta erityisen helppoa tulisi. Tietty jos peesistä saa riittävän nopeusedun, niin suoralla ehtii jo ohi. Se ei kuitenkaan ole se mitä varsinaisesti haetaan, luulisin.
Ohittamisen ei pidäkään olla helppoa. Mutta suurempaan mekaaniseen pitoon siityminen ei mielestäni johda siihen, että näistä jarrutustilanteista tulisi ratkaisevasti vaikeampia. Jarrutusmatkat on hyvin lyhyitä, enkä usko että ne metrikaupalla pidentyvät likaisemmalla puolella, jolloin ohitettava pystyisi kuittaamaan helposti takaisin.

Ei ole käytännön kokemusta, mutta maalaisjärki sanoo, että kyllä likaisuuden täytyy jonkinlainen haitta olla. Kenties ei niin ratkaiseva kuin F1:ssä, mutta jonkinlainen kuitenkin.
Tässä kannataa muistaa myös, että jos peesiin pääseminen ja ohittaminen on helpompaa, käytetään sitä likaisempaa puolta myös enemmän, jolloin sekin puhdistuu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
FIA ampui itseään jalkaan tuolla renkaiden kaventamisella. Koko idea slickseihin siirtymisestä meni romukoppaan, kun aerodynaamisen pidon osuus taas kasvoi.
Miten tää on niin tuttua huttua? Taitaa olla politiikan ja nykypäin kvarttaali ajattelu, jota saadaan syyttää. Aina kun tuloksia halutaan niin tähdätään liian lyhyelle eikä nähdä metsää puilta. Sitten kun tehdään poliittisia päätöksiä, niin aina on joku joka haluaa vaikuttaa ja saada nimensä aikakirjoihin. Lisäksi vielä, kun väkeä vaihtuu niin tulee kiire päästä vaikuttaa ennen kuin oma virkakausi päättyy jne.

Juuri mietin, rallin "yksi motti per kausi" ehdotuksen johdosta, että olisi kiva tietää ollaanko vieläkään plussan puolelle formuloiden moottorien jäädytyksen tuomassa rahan säästössä. Sitä ei vaan varmaan kukaan satu tietään...tai jos tietää niin ei kerrota. :D

Eikös tähän auttaisi radan perusteellinen pesu ennen kisaa?
Varmaan jotain auttaiskin. Tuntuu siltä, että radan kunnollinen kastelu ennen kisaa auttais myös. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juuri mietin, rallin "yksi motti per kausi" ehdotuksen johdosta, että olisi kiva tietää ollaanko vieläkään plussan puolelle formuloiden moottorien jäädytyksen tuomassa rahan säästössä. Sitä ei vaan varmaan kukaan satu tietään...tai jos tietää niin ei kerrota. :D
Plussan puolelle? Ei sitä rahaa takaisin päin ala virrata.

Epäilemättä moottoriin käytetyt resurssit ovat murto-osa siitä mitä ne olivat vapaan kehityksen aikana.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Epäilemättä moottoriin käytetyt resurssit ovat murto-osa siitä mitä ne olivat vapaan kehityksen aikana.
Mutta onko tämä hyvä vai huono asia? Talleille se ei merkkaa kakkan vertaa miten paljon moottorinvalmistajat törsäävät rahaa kehitykseen. Ainakaan jos moottoreilla on säännöissä määrätty maksimihinta. Ja se on varma että formuloihin tulee aina riittämään halukkaita moottorinvalmistajia oli se kehitys sitten vapaata tai ei. Itseasiassa valmistajia olisi todennäköisesti enemmän jos kilpailu olisi vapaata.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Plussan puolelle? Ei sitä rahaa takaisin päin ala virrata.

Epäilemättä moottoriin käytetyt resurssit ovat murto-osa siitä mitä ne olivat vapaan kehityksen aikana.
Plussan puolella tarkoittaa, että onko rahaa saatu säästettyä jäädytetyillä koneilla tietenkin.
Eli kun jäädytyksestä ilmotettiin käyttivät kaikki rahaa x määrän. Nyt kun koneet ovat olleet jäädytetty käytetään niihin rahaa kaudessa y määrä. Onko siis (vuodet*y-x) positiivinen vai negatiivinen? Toki ilman jäädytystä rahaa olisi käytetty enemmän kuin y joka vuosi, mutta silti olisi kiva tietää onko säästötoimenpiteellä säästetty vai ei...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta onko tämä hyvä vai huono asia? Talleille se ei merkkaa kakkan vertaa miten paljon moottorinvalmistajat törsäävät rahaa kehitykseen. Ainakaan jos moottoreilla on säännöissä määrätty maksimihinta. Ja se on varma että formuloihin tulee aina riittämään halukkaita moottorinvalmistajia oli se kehitys sitten vapaata tai ei. Itseasiassa valmistajia olisi todennäköisesti enemmän jos kilpailu olisi vapaata.
Moottorivalmistajat ovat talleja. Ei niitä halukkaita moottorivalmistajia ollut mukaan pyrkimässä ennen moottorijäädytystäkään, joten tuskin niitä yht'äkkiä jostain ilmaantuisi, jos/kun jäädytys puretaan.
Plussan puolella tarkoittaa, että onko rahaa saatu säästettyä jäädytetyillä koneilla tietenkin.
Sehän on selvä että on.
Eli kun jäädytyksestä ilmotettiin käyttivät kaikki rahaa x määrän. Nyt kun koneet ovat olleet jäädytetty käytetään niihin rahaa kaudessa y määrä. Onko siis (vuodet*y-x) positiivinen vai negatiivinen? Toki ilman jäädytystä rahaa olisi käytetty enemmän kuin y joka vuosi, mutta silti olisi kiva tietää onko säästötoimenpiteellä säästetty vai ei...
En oikein näe tolkkua tuossa kaavassa, koska tottahan pitää verrata siihen paljonko rahaa olisi kulunut samassa ajassa ilman jäädytystä. Eli vuodet(y-x). Vastaat itse kysymykseesi lihavoimassani kohdassa.
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Varmasti ohituksia nähtäisiin enemmän. alkukaudesta nähtäisiin myös tolkuton määrä keskeytyksiä, kun realistiset mahdollisuudet pistesijoille olisi mennyt, kannattaisi keskeyttää saadakseen paremman lähtöpaikan seuraavaan kisaan.
Juuri kritisoin tuonne rallipuolelle tuota kun päivän päätteeksi aina taktikoidaan muita aura-autoiksi.

Tässä ideassa ajatus on hyvä, mutta kuten otit esille niin kaikkein päättömintä tälläisessä lajissa olisi se ettei kannata ajaa niin hyvin ja lujaa ja pitkälle kuin mahdollista.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Oikeastaan kyseessä on katsojan kannalta melko yhdentekevä jarruttamista helpottava tekijä. Sen kieltäminen toisi ehkä jonkun hieman epäonnistuneemman jarrutuksen per kisa, mutta sattuisiko ne tapahtumaan kameroiden edessä on toinen juttu. Ehkä joskus tiukoissa ohitustilanteissa. Voitaisiin hyvin kieltää.
Ei tullut ihan heti mieleen, mutta jarrubalanssin säädöllä on myös suuri merkitys kuljettajien turvallisuudelle. Ylikuumenevia jarruja ei saa kesken kisan kuriin muulla kuin balanssia muuttamalla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Moottorivalmistajat ovat talleja.
Näin on tosiaan ollut viime aikoina, kun jokaisella itseään kunnioittavalla autonvalmistajalla on ollut pakko olla oma pohjaton kuilunsa johon syytää rahaa. Näkisin kuitenkin että tallivillitys on menossa ohi ja suuret valmistajat palaamassa perinteisempään moottoritoimittajan rooliin.

Ei niitä halukkaita moottorivalmistajia ollut mukaan pyrkimässä ennen moottorijäädytystäkään, joten tuskin niitä yht'äkkiä jostain ilmaantuisi, jos/kun jäädytys puretaan.
Miksi ei ilmaantuisi? F1 on autotehtaille pelkkää peeärrää. Sääntöjäädytys ei anna kenellekään mahdollisuutta erottua joukosta (ainakaan hyvässä mielessä), joten miksi uusia tulisi nyt mukaan? Lisäksi 2,4:n litran V8 on ajatuksenakin niin absurdi että sekin karkottaa loput halukkaat. Vapaastihengittävät moottorit ovat pian historiaa henkilöautopuolella joten miksi niitä pitäisi ehdoin tahdoin pitää F1:ssä?
 
Ylös