oldez
Well-known member
- Liittynyt
- 14.3.2003
- Viestit
- 19491
No taitaa olla niin että Dallara teki Hispanian viime kauden autosta uuden GP2-auton.Toimi tai ei, uudessa Dallara GP2/11:ssä ei syystä tai toisesta ole edeltäjiensä kaltaisia helmoja.
No taitaa olla niin että Dallara teki Hispanian viime kauden autosta uuden GP2-auton.Toimi tai ei, uudessa Dallara GP2/11:ssä ei syystä tai toisesta ole edeltäjiensä kaltaisia helmoja.
Ulkonäön perusteella vaan kommentoin.Rönsyilyksi menee, mutta GP2/11:n monokokki on sama kuin GP2/08:ssa (talleilla oli mahdollisuus joko hankkia uudet autot tai päivittää vanhat). Ihan eri auto siis kuin F110, vaikka ulkonäössä paljon samaa onkin.
Liittyy KERSsiin mitenkä?Jaksaisiko joku viitseliäämpi ja osaavampi tehdä pienen vertailukuvan eri tallien ratkaisuista tuohon liikuteltavaan takasiipeen ?
Totta , ei osunut silmään niin katsoin että tämä taitaa olla lähin , noh mode siirtäköön.Liittyy KERSsiin mitenkä?
Varmaan sopis vaikka paremmin tonne "tekniset innovaatiot" tms. topikkiin...
En nyt ihan pysyny ajatuksen juoksussas perässä, mutta mun ymmärtääkseni siipeä saa vain käyttää jos on sijoituksissa edellä olevaa perässä alle sekan määrätyssä kohdassa. Eli esim. kierroksella ohitettava ei voi siipeä käyttää, kun tulee ohitetuksi kierroksella.Paljonko tuo liikuteltava takasiipi nopeuttaa kierrosaikaa kisassa, jos sitä pitää auki sen ajan kun saa pitää? Tuli vaan mieleen, että sillähän voi olla jotain vaikutusta kisan kulkuun muutenkin kuin ohitusten kautta, eli nopeempaa peesaamalla voi hitaampi saada aika suuren hyödyn siitä parinkymmenen kierroksen aikana, kun on lupa luukuttaa. Tai perässäroikkuja voi säästellä renkaitaan ajaessaan samaa vauhtia, ja jättää ohituksen myöhemmäksi. Pitää vaan roikkua riittävän lähellä ja välttää virheet.
Sitä siipeä saa myös käyttää vain määrätyssä kohdassa. Aikasemmin puhuttiin siitä 600 metrin matkasta jollain tietyllä (tai radasta riippuen mahdollisesti useammalla) suoralla. Eli on ihan sama miten lähellä roikkuu, siipeä saa silti liikutella vain ennalta määrätyssä paikassa. Tai näin mä sen ymmärsin.En nyt ihan pysyny ajatuksen juoksussas perässä, mutta mun ymmärtääkseni siipeä saa vain käyttää jos on sijoituksissa edellä olevaa perässä alle sekan määrätyssä kohdassa.
"...The system’s availability is electronically governed - it can be used at any time in practice and qualifying, but during the race can only be activated when a driver is less than one second behind another car at pre-determined points on the track. The system is then deactivated once the driver brakes..."Eli on ihan sama miten lähellä roikkuu, siipeä saa silti liikutella vain ennalta määrätyssä paikassa. Tai näin mä sen ymmärsin.
No olet vaikka ajanmittausviivalla 0.9 sekuntia perässä ja hyödyt siivestä 0.4 sekuntia joka kierros. Peesaamalla pystyt ajamaan lujempaa kuin muuten tai voit vähentää renkaiden rasitusta avattavan siiven ansiosta. Ainakin aikaisempaan verrattuna, eli enää peesailu ei ole samanlainen itsemurha oman kisan kannalta kuin ehkä muuten olisi.En nyt ihan pysyny ajatuksen juoksussas perässä, mutta mun ymmärtääkseni siipeä saa vain käyttää jos on sijoituksissa edellä olevaa perässä alle sekan määrätyssä kohdassa. Eli esim. kierroksella ohitettava ei voi siipeä käyttää, kun tulee ohitetuksi kierroksella.
Parinkymmenen kierroksen aikana, kun on lupa luukuttaa? Häh?
Yritin tuossa jo aikasemmin selvittää sellaista, että sitä siipeä ei voi kisassa säätää kuin sillä tietyllä ennalta määrätyllä suoranpätkällä. Muualla sitä ei voi käyttää, eikä siitä siitä ole radan muissa kohdissa apua peesailuun.No olet vaikka ajanmittausviivalla 0.9 sekuntia perässä ja hyödyt siivestä 0.4 sekuntia joka kierros. Peesaamalla pystyt ajamaan lujempaa kuin muuten tai voit vähentää renkaiden rasitusta avattavan siiven ansiosta. Ainakin aikaisempaan verrattuna, eli enää peesailu ei ole samanlainen itsemurha oman kisan kannalta kuin ehkä muuten olisi.
Niin? Radan pisimmän suoran päässä sillä kuitenkin on suurin vaikutus, joten ei ihan merkityksetön juttu sen käyttö kuitenkaan peesaillessa. Jos vaikka kolme kymppää kierroksella voittaa, ni onhan sillä merkitystä. 18 sekuntia kisamatkalla.Yritin tuossa jo aikasemmin selvittää sellaista, että sitä siipeä ei voi kisassa säätää kuin sillä tietyllä ennalta määrätyllä suoranpätkällä. Muualla sitä ei voi käyttää, eikä siitä siitä ole radan muissa kohdissa apua peesailuun.
Ei ole ei, mutta tässä on yksi mielenkiintoinen strateginen elementti. Jos radalla on vain yksi kunnon suora (kuten Barcelonassa), isommalla siivellä varustettu auto voi olla nopeampi mutkissa kuin ehkä muutoin nopeampi auto koko kierroksella. Ja jos tämä suoralla hitaampi auto saa edun sillä ainoalla suoralla avattavan takasiiven takia, niin se pysyy nopeamman auton perässä ja ehkä jopa saavuttaa tätä.Yritin tuossa jo aikasemmin selvittää sellaista, että sitä siipeä ei voi kisassa säätää kuin sillä tietyllä ennalta määrätyllä suoranpätkällä. Muualla sitä ei voi käyttää, eikä siitä siitä ole radan muissa kohdissa apua peesailuun.
Siipeä saa käyttää jollain 500-600 metrin matkalla määrätyn suoran päässä. Mahtaako siitä saada 0,4 sekkaa per kiekka etua?No olet vaikka ajanmittausviivalla 0.9 sekuntia perässä ja hyödyt siivestä 0.4 sekuntia joka kierros. Peesaamalla pystyt ajamaan lujempaa kuin muuten tai voit vähentää renkaiden rasitusta avattavan siiven ansiosta. Ainakin aikaisempaan verrattuna, eli enää peesailu ei ole samanlainen itsemurha oman kisan kannalta kuin ehkä muuten olisi.
Jos tuo arvioimani 25 metriä pitää kutinsa, niin etu on kolmen kymmenyksen luokkaa.Siipeä saa käyttää jollain 500-600 metrin matkalla määrätyn suoran päässä. Mahtaako siitä saada 0,4 sekkaa per kiekka etua?
Riittää että kykenee roikkumaan sekunnin etäisyydellä, että pääsee hyötymään avattavasta siivestä. Ei se mitään maagista suoritusta vaadi. Jossain tilanteessa voi mahdollistaa hitaamman roikkumisen nopeamman peesissä, toisaalta yksi lipsahdus ja veturi karkaa. Olettaen tosiaan, ettei sekunnin etäisyydellä roikkuminen aiheuta enemmän haittaa kuin siiven aukominen hyödyttää.Toki yhdistettynä tohon Websin skenaarioon voi jotain tämän tapaista joskus käydä, mutta se edellyttää, kuten Webs mainitsee, että sen toisen, takana olevan, auton pitäisi olla sitten muulla kierroksella/mutkissa vähän nopeampi...