Sääntömuutokset 2011

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Rönsyilyksi menee, mutta GP2/11:n monokokki on sama kuin GP2/08:ssa (talleilla oli mahdollisuus joko hankkia uudet autot tai päivittää vanhat). Ihan eri auto siis kuin F110, vaikka ulkonäössä paljon samaa onkin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Rönsyilyksi menee, mutta GP2/11:n monokokki on sama kuin GP2/08:ssa (talleilla oli mahdollisuus joko hankkia uudet autot tai päivittää vanhat). Ihan eri auto siis kuin F110, vaikka ulkonäössä paljon samaa onkin.
Ulkonäön perusteella vaan kommentoin.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Jaksaisiko joku viitseliäämpi ja osaavampi tehdä pienen vertailukuvan eri tallien ratkaisuista tuohon liikuteltavaan takasiipeen ?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Paljonko tuo liikuteltava takasiipi nopeuttaa kierrosaikaa kisassa, jos sitä pitää auki sen ajan kun saa pitää? Tuli vaan mieleen, että sillähän voi olla jotain vaikutusta kisan kulkuun muutenkin kuin ohitusten kautta, eli nopeempaa peesaamalla voi hitaampi saada aika suuren hyödyn siitä parinkymmenen kierroksen aikana, kun on lupa luukuttaa. Tai perässäroikkuja voi säästellä renkaitaan ajaessaan samaa vauhtia, ja jättää ohituksen myöhemmäksi. Pitää vaan roikkua riittävän lähellä ja välttää virheet.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Paljonko tuo liikuteltava takasiipi nopeuttaa kierrosaikaa kisassa, jos sitä pitää auki sen ajan kun saa pitää? Tuli vaan mieleen, että sillähän voi olla jotain vaikutusta kisan kulkuun muutenkin kuin ohitusten kautta, eli nopeempaa peesaamalla voi hitaampi saada aika suuren hyödyn siitä parinkymmenen kierroksen aikana, kun on lupa luukuttaa. Tai perässäroikkuja voi säästellä renkaitaan ajaessaan samaa vauhtia, ja jättää ohituksen myöhemmäksi. Pitää vaan roikkua riittävän lähellä ja välttää virheet.
En nyt ihan pysyny ajatuksen juoksussas perässä, mutta mun ymmärtääkseni siipeä saa vain käyttää jos on sijoituksissa edellä olevaa perässä alle sekan määrätyssä kohdassa. Eli esim. kierroksella ohitettava ei voi siipeä käyttää, kun tulee ohitetuksi kierroksella.

Parinkymmenen kierroksen aikana, kun on lupa luukuttaa? Häh?

Jos radalla on yleensä yksi kohta jossa siipeä saa käyttää ja silloinkin vain suoran päässä, niin tuskin perässä sen avulla on kovinkaan helppo roikkua... Eiköhän ero yli sekkaan venähdä ja sit ei enää siipeä saa käyttää.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
En usko että perässä roikkuminen 20 kierrosen verran on mahdollista mitenkään nyky aeroilla ja renkailla. Takana ajaminen vähentää niin paljon downforce-tasoa että renkaat kuluisivat loppuun alta aikayksikön takana ajavalla tai sitten auton pitää olla 2-3 sekkaa nopeampi ja tällöihän roikkuminen ei kannata ollenkaan koska menettää aikaa hitaamman takia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
En nyt ihan pysyny ajatuksen juoksussas perässä, mutta mun ymmärtääkseni siipeä saa vain käyttää jos on sijoituksissa edellä olevaa perässä alle sekan määrätyssä kohdassa.
Sitä siipeä saa myös käyttää vain määrätyssä kohdassa. Aikasemmin puhuttiin siitä 600 metrin matkasta jollain tietyllä (tai radasta riippuen mahdollisesti useammalla) suoralla. Eli on ihan sama miten lähellä roikkuu, siipeä saa silti liikutella vain ennalta määrätyssä paikassa. Tai näin mä sen ymmärsin.
 

Tpo-1

Shireh
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
52
Eli on ihan sama miten lähellä roikkuu, siipeä saa silti liikutella vain ennalta määrätyssä paikassa. Tai näin mä sen ymmärsin.
"...The system’s availability is electronically governed - it can be used at any time in practice and qualifying, but during the race can only be activated when a driver is less than one second behind another car at pre-determined points on the track. The system is then deactivated once the driver brakes..."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sekunnin ero 300 km/h vauhdissa on 83 m. Käytännössä alueella jolla siipeä saa käyttää mennään tuon suuruusluokan vauhteja, alkupäässä vähän alle. Laskeskelin karkeasti yksinkertaistaen, että siiven avulla edelläajavaa saisi kiinni n. 25 metriä. Siipeä siis voi käyttää myös edelläajavan kiinniottamiseen, jos tämä ei ole niin paljon nopeampi, että ajaa muulla rataosalla karkuun tuon 25 metriä tai enemmän.

Ja sitten kun on niillä etäisyyksillä, niin välttämättä sitä ohitusyritystä ei kannata heti tehdä, jos maali on lähellä. Sehän antaisi valtit ohitettavalle, joka vuorostaan saisi käyttää siipeä. Ohittaa kannattaa, jos tietää pystyvänsä ajamaan saman tien karkuun.

Käytännössä en usko tällä olevan juurikaan vaikutusta siihen yritetäänkö ohittaa. Autojen nopeuserot luultavasti tulevat renkaista johtuen olemaan sen verran selvät, että se takaa tuleva on lähes aina selvästi nopeampi (ellei sitten ole juuri tullut ohitetuksi ja tippumassa kyydistä).
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En nyt ihan pysyny ajatuksen juoksussas perässä, mutta mun ymmärtääkseni siipeä saa vain käyttää jos on sijoituksissa edellä olevaa perässä alle sekan määrätyssä kohdassa. Eli esim. kierroksella ohitettava ei voi siipeä käyttää, kun tulee ohitetuksi kierroksella.

Parinkymmenen kierroksen aikana, kun on lupa luukuttaa? Häh?
No olet vaikka ajanmittausviivalla 0.9 sekuntia perässä ja hyödyt siivestä 0.4 sekuntia joka kierros. Peesaamalla pystyt ajamaan lujempaa kuin muuten tai voit vähentää renkaiden rasitusta avattavan siiven ansiosta. Ainakin aikaisempaan verrattuna, eli enää peesailu ei ole samanlainen itsemurha oman kisan kannalta kuin ehkä muuten olisi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No olet vaikka ajanmittausviivalla 0.9 sekuntia perässä ja hyödyt siivestä 0.4 sekuntia joka kierros. Peesaamalla pystyt ajamaan lujempaa kuin muuten tai voit vähentää renkaiden rasitusta avattavan siiven ansiosta. Ainakin aikaisempaan verrattuna, eli enää peesailu ei ole samanlainen itsemurha oman kisan kannalta kuin ehkä muuten olisi.
Yritin tuossa jo aikasemmin selvittää sellaista, että sitä siipeä ei voi kisassa säätää kuin sillä tietyllä ennalta määrätyllä suoranpätkällä. Muualla sitä ei voi käyttää, eikä siitä siitä ole radan muissa kohdissa apua peesailuun.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Yritin tuossa jo aikasemmin selvittää sellaista, että sitä siipeä ei voi kisassa säätää kuin sillä tietyllä ennalta määrätyllä suoranpätkällä. Muualla sitä ei voi käyttää, eikä siitä siitä ole radan muissa kohdissa apua peesailuun.
Niin? Radan pisimmän suoran päässä sillä kuitenkin on suurin vaikutus, joten ei ihan merkityksetön juttu sen käyttö kuitenkaan peesaillessa. Jos vaikka kolme kymppää kierroksella voittaa, ni onhan sillä merkitystä. 18 sekuntia kisamatkalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yritin tuossa jo aikasemmin selvittää sellaista, että sitä siipeä ei voi kisassa säätää kuin sillä tietyllä ennalta määrätyllä suoranpätkällä. Muualla sitä ei voi käyttää, eikä siitä siitä ole radan muissa kohdissa apua peesailuun.
Ei ole ei, mutta tässä on yksi mielenkiintoinen strateginen elementti. Jos radalla on vain yksi kunnon suora (kuten Barcelonassa), isommalla siivellä varustettu auto voi olla nopeampi mutkissa kuin ehkä muutoin nopeampi auto koko kierroksella. Ja jos tämä suoralla hitaampi auto saa edun sillä ainoalla suoralla avattavan takasiiven takia, niin se pysyy nopeamman auton perässä ja ehkä jopa saavuttaa tätä.

Lisää päänvaivaa tallien strategiasuunnittelijoille (ihan kuin renkaissa ei olisi jo tarpeeksi). En osaa ennustaa kuinka hyvin kaikki erilaiset muuttujat välittyvät televisiokatsojille, mutta ainakin tiimeillä on runsaasti pähkäiltävää. Ja sille :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No olet vaikka ajanmittausviivalla 0.9 sekuntia perässä ja hyödyt siivestä 0.4 sekuntia joka kierros. Peesaamalla pystyt ajamaan lujempaa kuin muuten tai voit vähentää renkaiden rasitusta avattavan siiven ansiosta. Ainakin aikaisempaan verrattuna, eli enää peesailu ei ole samanlainen itsemurha oman kisan kannalta kuin ehkä muuten olisi.
Siipeä saa käyttää jollain 500-600 metrin matkalla määrätyn suoran päässä. Mahtaako siitä saada 0,4 sekkaa per kiekka etua?

Siiven käyttömatka on joka tapauksessa melko lyhyt. Mahtaako siitä saada hyötyä renkaiden säästelyn suhteen? Mahdollista se lienee pienemmän ilmanvastuksen johdosta, mutta siitä seuraa taas ajaminen lähempänä edellä olevaa, eli likasemmassa ilmassa, sekä jyrkempi ilmanvastuksen ja nopeuden muutos jarrutuksessa...

Toki yhdistettynä tohon Websin skenaarioon voi jotain tämän tapaista joskus käydä, mutta se edellyttää, kuten Webs mainitsee, että sen toisen, takana olevan, auton pitäisi olla sitten muulla kierroksella/mutkissa vähän nopeampi...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toki yhdistettynä tohon Websin skenaarioon voi jotain tämän tapaista joskus käydä, mutta se edellyttää, kuten Webs mainitsee, että sen toisen, takana olevan, auton pitäisi olla sitten muulla kierroksella/mutkissa vähän nopeampi...
Riittää että kykenee roikkumaan sekunnin etäisyydellä, että pääsee hyötymään avattavasta siivestä. Ei se mitään maagista suoritusta vaadi. Jossain tilanteessa voi mahdollistaa hitaamman roikkumisen nopeamman peesissä, toisaalta yksi lipsahdus ja veturi karkaa. Olettaen tosiaan, ettei sekunnin etäisyydellä roikkuminen aiheuta enemmän haittaa kuin siiven aukominen hyödyttää.
 
Ylös