Sääntömuutokset 2011

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
En jaksa/ehdi tuohon muuhun kommentoida, mutta tähän voin vastata: jos siiven on tarkoitus lisätä ohituksia, niin minkä takia sitä saa käyttää harjoituksissa, eikä vain kisassa?
Jarno Trulli nostaa saman asian esiin Autosportin haastattelussa.
"To be honest I'm pretty relaxed with the rear wing situation, because the safety seems okay. It's the same for everybody, but I don't understand why they decided to use it everywhere except for in the race. In practice you should be allowed to use it only on the main straight, where you're normally going to use it, and the rest of the track not.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Jarno Trulli nostaa saman asian esiin Autosportin haastattelussa.
RB teki ehdotuksen sääntömuutoksesta että siipeä saisi käyttää vain samassa paikassa kuin itse kisassakin. Ferrari esti säännön läpimenon vaikka HE ovat eniten pitäneet meteliä nappuloiden paljoudesta!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jarno Trulli nostaa saman asian esiin Autosportin haastattelussa.
Eihän siitä mitään haittaa ole jos sitävoi harjoituksissa käyttää miten lystää. Jos sitä voi aika-ajoissakin käyttää missä vain, niin helposti pikkusen sekoittaaa lähtöjärjestystä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eihän siitä mitään haittaa ole jos sitävoi harjoituksissa käyttää miten lystää. Jos sitä voi aika-ajoissakin käyttää missä vain, niin helposti pikkusen sekoittaaa lähtöjärjestystä.
Kuskeilla on taustalla ihan fiksu syy tähän. Nimittäin, että kun siipeä saa käyttää joka paikassa harkoissa ja aika-ajossa, joutuvat kuskit tarkkailemaan siiven toimintaa joka paikassa ja painelemaan niitä nappuloita joka paikassa. Ilmeisesti ratissa on valo (ainakin Renulla Petrovin mukaan) siiven toiminnasta ja tätä sitten kenties vahdataan, että sulkeutuuko siipi vai ei.

Kun kerta siipi on tehty ohituksia varten määritetyssä paikassa, niin ihmettelen itsekin kyllä, että miksi sitä sitten saa muuten käyttää missä lystää. Sehän ei edes palvele sen tarkotusta vaan enemmänkin häiritsee muuta säätötyötä ja kenties nostaa myös riskiä jos siipi ei olekaan idioottivarma toiminnaltaan....
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Joo omasta mielestäni kanssa siipeä tulisi saada käyttää ihan missä itse haluaa. Mutta kaippa sielä on viisaammat ihmiset päättämässä ja tietävät mitä tekevät
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Saa nähdä mitä tämäkin sääntö tuo tullessaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joo omasta mielestäni kanssa siipeä tulisi saada käyttää ihan missä itse haluaa. Mutta kaippa sielä on viisaammat ihmiset päättämässä ja tietävät mitä tekevät
Juu kyl se on tuo kisan siipisääntö mitä pitäis muuttaa. Mut toivottavasti sitä vielä muutetaan, ehkä ne katsoo ensin miten toimii kisatilanteessa kun yhdessä paikassa kokeillaan turvallisesti. Kai siinä on riskinsäkin, jos täyteen kuormatulla autolla lähdetään takasiipeä vähentämään nopeilla mutkaosuuksilla lisänopeuden toivossa. Suunnaton yliohjautuvuus, kun auto kuitenkin säädetään suljetulle siivelle ensisijaisesti.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juu kyl se on tuo kisan siipisääntö mitä pitäis muuttaa. Mut toivottavasti sitä vielä muutetaan, ehkä ne katsoo ensin miten toimii kisatilanteessa kun yhdessä paikassa kokeillaan turvallisesti. Kai siinä on riskinsäkin, jos täyteen kuormatulla autolla lähdetään takasiipeä vähentämään nopeilla mutkaosuuksilla lisänopeuden toivossa. Suunnaton yliohjautuvuus, kun auto kuitenkin säädetään suljetulle siivelle ensisijaisesti.
Jos jokaisen suoran saisi takana tuleva painaa menemään siipi auki, niin ohituksessa ei olisi varmasti mitään ongelmaa. Joten miettikääs nyt hetki sitä kokonaiskuvaakin taas ennen mesoomista.

Kyllähän se on niin, että harjotuksissa tai aika-ajossa siiven avaamisella ei ole mitään muuta merkitystä kuin että sitä saadaan kokeiltua ja säädettyä (vaikka siiven aukeemis määrää ei taidakaan saada säätää). Kisoissa sen tarkoitus on helpottaa ohituksia ei tehdä niistä itsestään selviä.

Mun puolesta siiven käytön voi sallia kaikkien suorien loppuosalla kyllä, mutta joka paikassa sitä ei tulla sallimaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos jokaisen suoran saisi takana tuleva painaa menemään siipi auki, niin ohituksessa ei olisi varmasti mitään ongelmaa. Joten miettikääs nyt hetki sitä kokonaiskuvaakin taas ennen mesoomista.
Väitinkö jossain kohtaa, että ohittajalla pitäisi olla lupa käyttää siipeä joka paikassa, tai että vain ohittajalla olisi lupa käyttää siipeä? En viitti nyt tässä kohtaa alkaa tarkemmin spekuleeraamaan millä tavalla siiven käytön pitäis olla vapaampaa vai pitäiskö olla täysin vapaata niinkuin harjoituksissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Charlie Whitingin haastattelusta Autosportissa selviää (jo aiemmin tiedetyn lisäksi) muutamia asioita:

- Liikutettava takasiipi oli tiimien idea.
- 600 metrin käyttöalue on 600 metriä ennen seuraavan mutkan jarrutuspaikkaa, ei ennen varsinaista mutkaa. Näin ollen takanatulijan hyöty on hieman aikaisempaa oletettua suurempi.
- Systeemiä saa käyttää riippumatta sijoituksista. Siis myös kierroksella ohittamiseen tai takaisin samalle kierrokselle nousemiseen.
- Systeemi voidaan ohittaa, mikäli siinä ilmenee toimintahäiriö. Tällöin siiven aktivointi olisi kuskista kiinni (ja väärinkäytöksistä luonnollisesti rangaistaisiin).

Autosport
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Omasta mielestäni siiven käyttömis-säännöt tulisi olla samat joka sessiossa. Nykyinen sääntö vaikeuttaa auton säätämistä merkittävästi muunmuassa välitysten osalta. Jos välitykset optimoidaan aika-ajoon, siten että pisimmän suoran päässä siipi suorana päästään koviin nopeuksiin, niin kilpailussa suurin vaihde on aivan liian pitkä(jollei ole toisen kontissa kiinni). Hankalaa
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Välitysten säätö parhaimman kierrosajan saavuttamiseksi on tähänasti estänyt monta ohitusta. Nopeampi auto on toisen imussa "törmännyt" rajoittajaan jo keskellä suoraa ja ohitus on jäänyt haaveeksi vain. Nyt näin ei pitäisi käydä.
Siiven vapaa käyttö a-ajoissa tekee lähtöjärjestystä toivottavasti hieman erilaiseksi kuin varsinainen kisavauhti. Lisäksi siipi vielä mahdollistaa ohituksen siellä kisassa.

Lisähaaste tiimeille ja kuskeille on mielestäni hyvä asia.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Joo toi et joka sessiossa siipeä käytettäisiin samalla tapaa kuulostaa kanssa ihan fiksulta. Se helpottaisi satunnaisesti f1 kisoja seuraavien ihmisten mukana pysymistä. Mutta saa nyt nähdä mitä tästä tulee. Kaippa tätäkii sääntöä voidaan kesken kauden muuttaa ?
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Joo toi et joka sessiossa siipeä käytettäisiin samalla tapaa kuulostaa kanssa ihan fiksulta. Se helpottaisi satunnaisesti f1 kisoja seuraavien ihmisten mukana pysymistä. Mutta saa nyt nähdä mitä tästä tulee. Kaippa tätäkii sääntöä voidaan kesken kauden muuttaa ?
Näin on puheiden mukaan ainakin tarkoitus . Siis ,että sitä tarpeen mukaan hienosäädetään .
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Väitinkö jossain kohtaa, että ohittajalla pitäisi olla lupa käyttää siipeä joka paikassa, tai että vain ohittajalla olisi lupa käyttää siipeä? En viitti nyt tässä kohtaa alkaa tarkemmin spekuleeraamaan millä tavalla siiven käytön pitäis olla vapaampaa vai pitäiskö olla täysin vapaata niinkuin harjoituksissa.
Älähän nyt itseesi ota. Lainasit viestiä, jossa todetaan, että "siipeä tulisi saada käyttää ihan missä itse haluaa", joten ei se nyt vallan kauhea johtopäätös ole jos sinäkin olisit sen kannalla sanomalla esim. "Juu kyl se on tuo kisan siipisääntö mitä pitäis muuttaa". Ja samaan viittasit vielä viimeisessäsi (boldina yllä).

Haluan vielä lisätä, että oma sanamuotoni kokonaiskuva miettimisestä oli "joten miettikääs nyt hetki sitä kokonaiskuvaakin taas ennen mesoomista." Joka on mielestäni siis monikko ja ei viitannut vain teikäläiseen. Oikeastaan ei sen olisi tarvinnut viitata lainkaan teikäläiseen, mutta itseppähän nostit asian esille. :thumbup:

Mutta edelleen, siiven tarkoitus on auttaa ohituksissa kisatilanteessa ja kisassa sitä saa käyttää vain yhdessä tai muutamassa kohtaa rataa. Joten en näe mitään käytännön iloa siitä, että siipeä sitten saa käyttää harjoituksissa saati aika-ajossa millon vaan. Mun logiikkaan siinä on jokin ristiriita kaikkia formuloidenkin nykyisiä turvallisuusajatuksia ajatellen, vaikkapa. Eipä se mua myöskään häiritse, mutta ihmettelempä silti. :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
- 600 metrin käyttöalue on 600 metriä ennen seuraavan mutkan jarrutuspaikkaa, ei ennen varsinaista mutkaa. Näin ollen takanatulijan hyöty on hieman aikaisempaa oletettua suurempi.
- Systeemiä saa käyttää riippumatta sijoituksista. Siis myös kierroksella ohittamiseen tai takaisin samalle kierrokselle nousemiseen.
Nämä ovat kyllä mielenkiintoisia lisätietoja.
Kierroksella ohittamiseen homma on toki ok, mutta toisinpäin tuo voi luoda monenlaisia tilanteita kylläkin. Kärkiautojen ohittaessa kierroksella jotain letkaa voi viimeisenä ohitettu saada etua takana oleviin sillä, että pääsee mahdollisesti (jos ollaan oikeassa kohtaa rataa) imuttamaan siipiauki kärkiauton perässä... Ja jos jatketaan kuvittelua, niin jos muukin letka on nipussa, niin myös koko muu letka tulee kierroksella ohittaneen perässä siivet oikosena ja sit onkin kivoja tilanteita suoran päässä, kun sielä on yksi kärkipään auto ja useampia kierroksella jääneitä rintarinnan tai jotain.... :dunno:

Tulee nääs kiirus kierroksella ohittaneelle päästä alta pois ennen kuin käy vahinko jonkun bastorin tai algesuharin kanssa... Liekö tätä mietitty ihan loppuun asti? Tämäkin selvinnee ekoissa kisoissa...

Tämähän voi johtaa myös siihen, että kierroksella ohittava ei välttämättä halua ohittaa juuri ennen siiven aktivoitumiskohtaa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Välitysten säätö parhaimman kierrosajan saavuttamiseksi on tähänasti estänyt monta ohitusta. Nopeampi auto on toisen imussa "törmännyt" rajoittajaan jo keskellä suoraa ja ohitus on jäänyt haaveeksi vain. Nyt näin ei pitäisi käydä.
Hmm.... Sulla on hieman pointtia tuossa. Meinasin ensin vastata, että miten tämä eroaisi siitä, että siipeä saisi AA:ssa käyttää vain määrätyssä kohtaa, samoin kuin kisassa....

Tosiaan, nyt kun siipeä saa käyttää AA:ssa joka suoralla, täytyy välitykset luultavasti välittää riittävän pitkiksi joka suoralle. Tosin taas, kun siipeä saa luultavasti käyttää ainakin pisimmällä suoralla, niin jo se riittää kyllä takaamaan, että välitykset piisaa lyhyemmilläkin suoran pätkillä ohituksiin...

Eli palaankin hieman takaisin. Riittävän pitkät välitykset toteutuisivat luultavammin jo sillä, että AA:ssa siipeä saisi käyttää kuten kisassa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nämä ovat kyllä mielenkiintoisia lisätietoja.
Kierroksella ohittamiseen homma on toki ok, mutta toisinpäin tuo voi luoda monenlaisia tilanteita kylläkin. Kärkiautojen ohittaessa kierroksella jotain letkaa voi viimeisenä ohitettu saada etua takana oleviin sillä, että pääsee mahdollisesti (jos ollaan oikeassa kohtaa rataa) imuttamaan siipiauki kärkiauton perässä... Ja jos jatketaan kuvittelua, niin jos muukin letka on nipussa, niin myös koko muu letka tulee kierroksella ohittaneen perässä siivet oikosena ja sit onkin kivoja tilanteita suoran päässä, kun sielä on yksi kärkipään auto ja useampia kierroksella jääneitä rintarinnan tai jotain.... :dunno:

Tulee nääs kiirus kierroksella ohittaneelle päästä alta pois ennen kuin käy vahinko jonkun bastorin tai algesuharin kanssa... Liekö tätä mietitty ihan loppuun asti? Tämäkin selvinnee ekoissa kisoissa...

Tämähän voi johtaa myös siihen, että kierroksella ohittava ei välttämättä halua ohittaa juuri ennen siiven aktivoitumiskohtaa...
No tuo samalle kierrokselle nouseminen oli minun tulkintani Whitingin sanoista että siipeä saa käyttää sijoituksista riippumatta. Aika kiltisti nuo kierroksella ohitettavat ja ohitetut ovat yrittäneet pysyä poissa kärjen jaloista, joten en usko, että joku HRT tulisi ehdoin tahdoin uudelleen eteen kolmen mutkan ajaksi tullakseen vain siniliputetuksi toistamiseen.

Mutta tilanteessa, jossa jokin kärkitallien (tai miksei keskikastinkin) auto on syystä tai toisesta kierroksen perässä ja paremmat renkaat alla kuin johtokierroksella olevalla tuollainen "unlap"-skenaario voisi olla täysin realistinen. Olennaista on keskinäinen vauhtiero.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo en mä sitä meinannutkaan, että joku varvattu tulis piruuttaan ohi kärkipään autoista. Enemmänkin sitä, että jos on tiukka nippu varvattavaksi, niin sitähän ei tiedä mitä siinä tapahtuu kun pojat innostuvat siipeilemään oikein tosissaan.

Siis tyyliin yksi kärkipään auto ja sen perässä 2-4 varvattua ja kaikki sopivasti alle sekunnin sisällä toisistaan. Tullaan suoran päähän: kärkipään pirssi ekana ja sen takana nämä keskenään kamppailevaa varvattua autoa ja kaikilla mahdollisuus oikoa siipeään. Pientä kinaa, yks auto poikittain ja perä edellä nipun ohittaneen kärkipään auton kylkeen... Tai jotain sellasta...

Fantasiaa ala GG...ei muuta... :D
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Käytännössä kierroksella ohitettavan, varsinkin sijoituksista toisten edellä kamppailevan, kannattaa ehdottomasti hoitaa kierroksella ohittavien ohi päästäminen jossain muualla kuin tällä "siipi-auki-suoralla". Viimeistään edellisessä mutkassa, muuten tulee kierroksella ohittavan peesissä koko letka muita autoja ohi.

Vielä mielenkiintoisempaa on se kun kierroksella kiinni saava kärkiauto saa 3-5 häntäpään autoa kerralla, jotka ovat kaikki noin sekunnin etäisyydellä toisistaan. Siinä on sitten autoja koko suoran leveydeltä.:D
 
Ylös