Sääntömuutokset 2015

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Nehän voi tuoda 4 uudistettua moottoriversiota kauden aikana (jos kuskit tasatahtiin kuluttavat moottoreita). Enemmänkin, jos eri tahtiin.
Ja sarjan kannalta tämä on ennemmän kun hyvä... eiköhän konerikkojakin nähdä tällä kaudella? Myös sateliittitallit tulee näyttelemään jonkinlaista roolia.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sen verran vielä ylläolevaan postaukseen liittyen, missään ei enää eilisen Fian ulostulon jälkeen mainittu, että Hondan pitäisi homogoloida patansa ennen muita koko loppukaudeksi, vaan sekin saisi kehittää moottoriaan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ainakin Maikkarin mukaan Honda on eri asemassa moottorin kehitystyön suhteen kuin Mersu, Renault ja Ferrari. "Ensi kaudella moottorivalmistajaksi palaava Honda ei saa kuitenkaan vastaava vapautta kuin Mercedes, Ferrari ja Renault. Vaikka sääntöihin ei ole määritelty, milloin japanilaisvalmistajan pitää luokitella voimanlähteensä, FIA on asettanut Hondan takarajaksi helmikuun 28. päivän." -Mtv.fi/f1
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
IL oli listannut kymmenen täksi kaudeksi muuttuvaa asiaa ja tämä ei ihan täysin auennut minulle:

10. Ohjaamon turvallisuus

Autojen ohjaamojen turvallisuutta parannetaan korottamalla etenkin kuljettajan pään kohdalla olevaa Zylonista valmistettavaa turvakaarta.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2015010518977282_fo.shtml


Tarkoittaako tuo siis kuljettajan pään takana olevaa "turvakaarta" vaiko ohjaamon reunuksia ja onko tulossa selkeämminkin näkyviä muutoksia?
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Eli kaikenkaikkiaan nuo homologaatio-säännöt ovat nyt ihan reilut. Jos kehität 2015 yksikköä pidemmälle niin joudut ajamaan vanhalla yksiköllä siihen asti kun otat uuden käyttöön. Ja jos vaikka sattuisit ennen uuden yksikön käyttöönottoa rikkomaan yhden vanhoista moottoreista, joutuisit ottamaan toisen vanhan moottorin käyttöön jolloin jäljellä olisi enää 2 kpl uusia moottoreita käytössä loppukaudelle (neljän moottorin sääntö per kausi).
No sittenhän tässä ei ole mitään jos asia on näin. Jos Honda haluaisi saman mahdollisuuden heidän pitäisi aloittaa kausi ilman moottoria :eek:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
IL oli listannut kymmenen täksi kaudeksi muuttuvaa asiaa ja tämä ei ihan täysin auennut minulle:



http://www.iltalehti.fi/formulat/2015010518977282_fo.shtml


Tarkoittaako tuo siis kuljettajan pään takana olevaa "turvakaarta" vaiko ohjaamon reunuksia ja onko tulossa selkeämminkin näkyviä muutoksia?
http://www.fia.com/node/9172

- The Zylon anti-intrusion panels on both sides of the survival cell have been extended upwards to the rim of the cockpit and alongside the pilot’s head.

->

http://aimss.com.au/wp-content/uploads/2012/11/Nose-Reg-Diagrams.jpg
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Sen verran vielä ylläolevaan postaukseen liittyen, missään ei enää eilisen Fian ulostulon jälkeen mainittu, että Hondan pitäisi homogoloida patansa ennen muita koko loppukaudeksi, vaan sekin saisi kehittää moottoriaan.
No kilpaa ei luokittelemattomalla moottorilla kukaan aja. Eli Hondan on luokiteltava moottorinsa ennen ensimmäistä kilpailua jos aikovat siihen osallistua, muut valmistajat voivat aloittaa kautensa viimekauden luokitellulla moottorilla ja tuoda kehitysversionsa vasta myöhemmin mukaan. Mutta tasan yhden kehitysversion tämän vuoden moottorista saa mukaan, eli niin kauan ajetaan viimevuotisella moottorilla kunnes tämänvuotinen on luokiteltu, eli etu tulee vain siitä jos tämänvuotista moottoria ei saada ajoissa valmiiksi.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
No kilpaa ei luokittelemattomalla moottorilla kukaan aja. Eli Hondan on luokiteltava moottorinsa ennen ensimmäistä kilpailua jos aikovat siihen osallistua, muut valmistajat voivat aloittaa kautensa viimekauden luokitellulla moottorilla ja tuoda kehitysversionsa vasta myöhemmin mukaan. Mutta tasan yhden kehitysversion tämän vuoden moottorista saa mukaan, eli niin kauan ajetaan viimevuotisella moottorilla kunnes tämänvuotinen on luokiteltu, eli etu tulee vain siitä jos tämänvuotista moottoria ei saada ajoissa valmiiksi.
Juuri näin. Mitään epäloogisuutta tässä säännössä ei todellisuudessa ole.
Otsikot saivat vain sen vaikuttamaan siltä.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Sääntömuutoksia kaudelle 2015

Sivulta löytyy tulevan kauden sääntömuutoksia. Pääosin aika pieniä muutoksia luvassa, mutta ainakin yksi iso muutos joka miellyttää itseäni on se, että enää ei tarvitse odotella turva-auton takana sitä että kierroksella jääneet ottavat letkan kiinni, vaan turva-auto voi poistua jo samalla kierroksella kun on ne kierroksella jääneet päästänyt ohitseen. Eli letkan ei tarvitse olla kasassa kun baana on taas avattuna!
Säästyy pari kierrosta turva-auton takana :thumbup:

EDIT: Siirretty oikeaan ketjuun.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
DTM-kuski: F1:n superlisenssijärjestelmä viallinen

Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekemät muutokset F1-kuljettajilta vaadittavan superlisenssin myöntämisperusteissa aiheuttavat närää DTM-sarjassa.

Uuden säännön mukaan F1-paikkaa hakevan kuljettajan on oltava vähintään 18-vuotias, jonka lisäksi hänen on kerättävä 40 pistettä kolmen vuoden aikana alemmista kilpasarjoista.

Kattojärjestö FIA ei kuitenkaan laske vuosien varrella useita F1-kuskeja työllistänyttä DTM-sarjaa mukaan tähän joukkoon.
- MTV

On se vääryys.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Honda ja FIA tavannut, FIA luvannut harkita asiaa uudelleen.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/117361

Omasta mielestäni pitäisi ehdottomasti saada sama lupa kuin muilla, muussa tapauksessa on kuin rangaistus siitä että sattui tulemaan mukaan vuosi myöhemmin kuin muut. Se luokitussääntöhän on selvä, mutta koko pakkahan nyt meni uusiksi kun tuo porsaanreikä löytyi ja ilman sen löytymistä tämähän ei edes olisi mikään puheenaihe.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Honda ja FIA tavannut, FIA luvannut harkita asiaa uudelleen.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/117361

Omasta mielestäni pitäisi ehdottomasti saada sama lupa kuin muilla, muussa tapauksessa on kuin rangaistus siitä että sattui tulemaan mukaan vuosi myöhemmin kuin muut. Se luokitussääntöhän on selvä, mutta koko pakkahan nyt meni uusiksi kun tuo porsaanreikä löytyi ja ilman sen löytymistä tämähän ei edes olisi mikään puheenaihe.
Asian voi nähdä monelta kantilta. Arvelenpa, että useimmat olisivat pari vuotta sitten sanoneet, että on rangaistus muille, että Honda saa tulla mukaan vuoden perässä ja saa kehittää moottoriaan vapaasti läpi vuoden 2014. Ihmettelin asian järkevyyttä jo tuolloin, mutten oikeastaan enää ihmettele, ettei FIA älynnyt huomioida tätäkään asiaa säännöissään, vaikka asiasta tiedettiin jo hyvissä ajoin (toukokuu 2013).
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Asian voi nähdä monelta kantilta. Arvelenpa, että useimmat olisivat pari vuotta sitten sanoneet, että on rangaistus muille, että Honda saa tulla mukaan vuoden perässä ja saa kehittää moottoriaan vapaasti läpi vuoden 2014.
En ymmärrä miksi tuo pitäisi nähdä Hondan etuna kun muilla oli tuo mahdollisuus ennen 2014 ja nyt niillä on vielä kokonaisen kauden verran dataa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
En ymmärrä miksi tuo pitäisi nähdä Hondan etuna kun muilla oli tuo mahdollisuus ennen 2014 ja nyt niillä on vielä kokonaisen kauden verran dataa.
Koska kehitystyötä on rajoitettu niillä "tokeneilla" jo täksi kaudeksi.

Fears Honda may have unfair advantage in 2015

"We talked at length [about the issue] with the other manufacturers, but we have not found a solution," said Ferrari team principal Stefano Domenicali.

"We could not enforce Honda to freeze its engine as it is not yet registered in the world of F1 and, above all, an attitude of "closure" would alienate any other manufacturers who might be interested.

"We realise that the Japanese [company] will be able to enjoy a great advantage, being able to adapt its engine as a function of the problems that will be recorded during of the season, but we have not been able to do anything."
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Koska kehitystyötä on rajoitettu niillä "tokeneilla" jo täksi kaudeksi.
Ferrari ja Renault molemmat ovat todenneet, että nämä tokenit eivät ole mikään ongelma. Kummankaan ei tarvitse muuttaa moottoriaan niin paljoa, että ne kaikki käytettäisiin. Sekä Ferrari että Renault siis olisivat voineent aivan yhtä vapaasti kehittää moottoriaan vuodeksi 2015 kuin Honda. Se että Ferrari ja Renault eivät tehneet moottorikehitystä koko 2014 vuotta, on heidän oma vikansa. Ferrarillla, Mercedeksellä ja Renaultilla on lisäksi kokomuksia kisoista, joten kyllä etu on heidän puolellaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ferrari ja Renault molemmat ovat todenneet, että nämä tokenit eivät ole mikään ongelma. Kummankaan ei tarvitse muuttaa moottoriaan niin paljoa, että ne kaikki käytettäisiin. Sekä Ferrari että Renault siis olisivat voineent aivan yhtä vapaasti kehittää moottoriaan vuodeksi 2015 kuin Honda. Se että Ferrari ja Renault eivät tehneet moottorikehitystä koko 2014 vuotta, on heidän oma vikansa. Ferrarillla, Mercedeksellä ja Renaultilla on lisäksi kokomuksia kisoista, joten kyllä etu on heidän puolellaan.
Moottorivalmistajat nyt puhuvat mitä sattuvat, koska eivät he sitäkään voi myöntää, että juuri heidän moottorinsa tulee olemaan alakynnessä niin kauan, kunnes seuraava teknillinen vallankumous tulee (aikataulun mukaan vuonna 2020). Renault'lta ollaan sanottu, etteivät he ilmeisesti ole tuomassa Mersun "split turbo" -konseptia vuoden 2015 moottoriin, koska sillä ei mukamas ole lopulta niin paljoa merkitystä. Toisaalta epävirallisista lähteistä voi lukea, ettei Renault'lla vain ole aikaa siihen mutta myös token-rajat pakottavat suuntaamaan kehityksen jonnekin muualle.

Jos 2000-luvun alussa olisi sanottu, että yksi valmistaja saa suunnitella täysin uuden moottorin uudelle kaudella ja loput saavat vaihtaa vain osan komponenteista vanhoihin moottoreihinsa, niin sitä olisi pidetty automaattisesti hyvin suurena etuna. Tämän uuden teknologian vaativuus lienee ollut monille yllätys.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Honda on saanut luvan kehittää moottoriaan ensi kauden aikana

http://www.bbc.com/sport/0/formula1/30860212

Kerrankin hyvä päätös fialta
Tuosta tekstistä poimittu:

What number of tokens will Honda have available?None of the three existing manufacturers are expected to start the season with an engine that uses all 32 development tokens.

Mercedes are in the best position, but both Renault and to an even greater extent Ferrari will leave substantial leeway to make major changes to their engine architecture during the season as they are both behind where they wanted to be in terms of development.

It is unclear exactly how much Honda will be able to develop its engine, but the latest FIA ruling and the positions of its rivals mean it is likely to have a significant amount of development available.
Onko joku vieläkin sitä mieltä, että moottorivalmistaja ei saa tuoda uutta kehitysversiota moottorista kesken kauden?

Viitaten tähän Turboruuvin postaukseen:
Eli kaikenkaikkiaan nuo homologaatio-säännöt ovat nyt ihan reilut. Jos kehität 2015 yksikköä pidemmälle niin joudut ajamaan vanhalla yksiköllä siihen asti kun otat uuden käyttöön. Ja jos vaikka sattuisit ennen uuden yksikön käyttöönottoa rikkomaan yhden vanhoista moottoreista, joutuisit ottamaan toisen vanhan moottorin käyttöön jolloin jäljellä olisi enää 2 kpl uusia moottoreita käytössä loppukaudelle (neljän moottorin sääntö per kausi).
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Onko joku vieläkin sitä mieltä, että moottorivalmistaja ei saa tuoda uutta kehitysversiota moottorista kesken kauden?
Mitäs tuossa on kenenkään mielipiteillä väliä, jos säännöt sanoo mitä sanoo - Ja säännöt sanoo nyt erilailla kuin aiemmin.

Tuo uusi sääntö - jossa Honda saa tokeneita kauden alussa saman verran mitä muilla valmistajilla on keskimäärin jäljellä - on oikeastaan harvinaisen hyvä ja reilu keksintö FIAlta.

edit edit: Varmaan kuitenkin Hondan ehdottama, eikä FIAn keksimä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös