Sääntömuutokset 2015

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ei liity asiaan. Suoranopeuksista ei ole koskaan puhuttu, eivätkä ne ole kasvaneet 20 vuoden aikana mihinkään. Kovalaisen tilanne ei sekään edes ollut suoranopeuksista kiinni, koska kyse oli arviointivirheestä liittyen jarrutukseen. Auton nopeutta suoralla ei pidetä minkäänlaisena ongelmana.
Joo, mutta Kovalaisen Espanjan GP:ssä 2008 tilanne johtui rengasrikosta.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
2010 Valenciassa missä Webber Red Bullillaan ajoi Kovalaista päin, oli siitä syystä, kun Webber ei tajunnut että kuinka aikaisin Kovalaisen autolla pitää jarruttaa.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Heh, toivottavasti Honda nyt vetää suoraan sen vahvasti odotetun kanin ykkösellä hatusta, koska muuten katsellaan Lotuksen perää (kunnes Maldo on seinässä). On kyllä melkoinen märkä rätti kasvoille. Tuntuu yksinkertaisimpienkin sääntöjen kirjaaminen olevan yllättävän vaikeaa, go FIA.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Voiko tosiaan olla totta, että Honda ei saisi kehittää moottoriaan vaikka muut saavat. Millähän perusteella tällaiseen on päädytty ja miten Honda voi sen hyväksyä? Tai lähinnä se, miten eri valmistajille voi olla eri säännöt. Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että laji on tosissaan siirtymässä siihen suuntaan etten aio sen katsomista kauan jatkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
FIA:n myönnytys tarkoittaa sitä, että valmistajat voivat kehittää moottoreitaan läpi kauden, kunhan ne pysyvät sääntöihin kirjattujen 32 "kehityskortin" rajoissa eivätkä ylitä neljän moottorin rajoitusta, joka on asetettu jokaiselle autolle ensi kaudeksi.

Ensi kaudella moottorivalmistajaksi palaava Honda ei saa kuitenkaan vastaava vapautta kuin Mercedes, Ferrari ja Renault. Vaikka sääntöihin ei ole määritelty, milloin japanilaisvalmistajan pitää luokitella voimanlähteensä, FIA on asettanut Hondan takarajaksi helmikuun 28. päivän.

Tämä johtuu siitä, että nykyisten valmistajien piti luokitella voimanlähteensä samana päivänä viime vuonna.
mtv.fi/sport/f1
Tossa osa mtv:n uutisesta.
 

Hakseli90

Kohti uusia pettymyksiä
Liittynyt
29.12.2010
Viestit
317
Sijainti
Turku
Voiko tosiaan olla totta, että Honda ei saisi kehittää moottoriaan vaikka muut saavat. Millähän perusteella tällaiseen on päädytty ja miten Honda voi sen hyväksyä? Tai lähinnä se, miten eri valmistajille voi olla eri säännöt. Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että laji on tosissaan siirtymässä siihen suuntaan etten aio sen katsomista kauan jatkaa.
Käsittämätöntähän tämä on, mutta luulenpa ettei Hondalla ole muuta vaihtoehtoa kuin totella Bernie-setää/FIA:a.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Käsittämätöntähän tämä on, mutta luulenpa ettei Hondalla ole muuta vaihtoehtoa kuin totella Bernie-setää/FIA:a.
Ajatelkaapa asiaa toisinpäin. Honda on nyt jo voinut ottaa rusinat pullasta eli kaikkien valmistajien parhaat osat ja saa yhdistää ne parhainpäin helmikuuhun mennessä. Toiset taas ovat kahlittuina vuosi sitten luokiteltuihin osiin, joihin he nyt saavat tehdä hyvin rajatusti muutoksia. Onhan Hondalla edelleenkin valtava etulyöntiasema muihin verrattuna ja täällä vielä annettaisiin tehdä muutoksia koko kauden ajan!?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Voiko tosiaan olla totta, että Honda ei saisi kehittää moottoriaan vaikka muut saavat. Millähän perusteella tällaiseen on päädytty ja miten Honda voi sen hyväksyä?
Hondalla on ollut vuosikausia aikaa kehittää moottoria tehtaalla siinä missä Ferrarin ja Renaultin aika kului kilpaa ajaessa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Hondalla on ollut vuosikausia aikaa kehittää moottoria tehtaalla siinä missä Ferrarin ja Renaultin aika kului kilpaa ajaessa.
Niinpä, hieman ihmetyttää tämä Honda mielensäpahoittaryhmä. Heillähän on mahdollisuus tehdä muutoksia luotettavuuteen ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. FIA on varmasti ilmoittanut Hondalle selkeän päivämäärän. Muiden kohdalla taas... 2-vaiheen "kehityksen sulketumista" ei ole selkeästi määritelty?

Kaiken kaikkiaan, uskon todella tämän olevan F1:sten edun mukaista. Tässähän ei ole kielletty Mersulta mitään teknologioita, niin kuin monesti ylivoimaisille talleille on tehty. Tuskinpa Mersulla vain odotellaan tumput suorina, että muut saavat heidät kiinni.

Mitä Hondaan tulee. Ovat muut joutuneet kääntämään kortinsa jo vuosi sitten. Ei varmaan mitään liikesalaisuuksia, mutta uskon Honda insinöörien olevan aika lailla perillä muiden ratkaisuista.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Hondalla on ollut vuosikausia aikaa kehittää moottoria tehtaalla siinä missä Ferrarin ja Renaultin aika kului kilpaa ajaessa.
Juu mutta ei tämän tasoisessa sarjassa silti voi olla eri sääntöjä eri valmistajille. Joko moottoreita saa kehittää tai sitten ei. Oli nykyisillekin valmistajille jo hyvissä ajoin mottoriuudistus selvillä ja vuosikausia oli aikaa heilläkin. Ei kai se Hondan vika ole, että toiset tuhlasivat resurssejaan ajamalla kilpaa samalla kun uutta moottoria olisi pitänyt valmistella.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Juu mutta ei tämän tasoisessa sarjassa silti voi olla eri sääntöjä eri valmistajille. Joko moottoreita saa kehittää tai sitten ei. Oli nykyisillekin valmistajille jo hyvissä ajoin mottoriuudistus selvillä ja vuosikausia oli aikaa heilläkin. Ei kai se Hondan vika ole, että toiset tuhlasivat resurssejaan ajamalla kilpaa samalla kun uutta moottoria olisi pitänyt valmistella.
Samaa mieltä, kaikkille samat säännöt. Lienee osa Hondan taktikointia, että tulevat mukaan nyt, eikä 2014. Toivottavasti Honda pysytyy laittamaan kampohin Mersun voimayksikölle... muitten osalta tuskin eroa on vielä saatu kokonaan kiinni.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Juu mutta ei tämän tasoisessa sarjassa silti voi olla eri sääntöjä eri valmistajille. Joko moottoreita saa kehittää tai sitten ei. Oli nykyisillekin valmistajille jo hyvissä ajoin mottoriuudistus selvillä ja vuosikausia oli aikaa heilläkin. Ei kai se Hondan vika ole, että toiset tuhlasivat resurssejaan ajamalla kilpaa samalla kun uutta moottoria olisi pitänyt valmistella.
Ei kait nuo toisetkaan vapaasti saa kehittää ja vaihtaa osiaan, vaan jonkun rajan puitteissa? Hondalle lienee sallittua kehittää ainoastaan luotettavuus ym. pykälään vedoten.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Ranskan toimistolla on löydetty taas vahvat aineet. FIA:n tulkinnan mukaan nykyiset valmistajat saavat kehittää moottoria vapaasti läpi kauden, koska säännöissä on porsaanreikä, jäädytyksen päivämäärää ei yksiselitteisesti mainita. Uusille valmistajille ei myöskään ole selvää päivämäärää, mutta FIA:n tulkinnan mukaan sen täytyy tapahtuu helmikuun lopussa. Loogista.
Käytännössä tuskin Renault tai Ferrari haluavat kuitenkaan ajaa puolta kautta vanhalla myllyllä.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ranskan toimistolla on löydetty taas vahvat aineet. FIA:n tulkinnan mukaan nykyiset valmistajat saavat kehittää moottoria vapaasti läpi kauden, koska säännöissä on porsaanreikä, jäädytyksen päivämäärää ei yksiselitteisesti mainita. Uusille valmistajille ei myöskään ole selvää päivämäärää, mutta FIA:n tulkinnan mukaan sen täytyy tapahtuu helmikuun lopussa. Loogista.
Käytännössä tuskin Renault tai Ferrari haluavat kuitenkaan ajaa puolta kautta vanhalla myllyllä.
Mulle jäi tän osalta tosiaan epäselväksi, että voivatko tallit käyttää "välimalleja" alkukaudesta vai onko heidän käytettävä viimeisintä homologoitua speksiä eli kauden 2014 moottoria? Vaikutti kuitenkin siltä, että kehitysversioiden käyttö olisi sallittua, mutta toki neljän moottoriyksikön kausirajoitusta kunnioittaen. Renault ja Ferrari ovat puhuneet "täyden iskun" saavuttamisesta joskus ennen kesätaukoa, joten kyllähän he joutuvat vajaatehoisilla laitteilla ajamaan pitkään joka tapauksessa, jos kiintiöstä käytetään puolet jo ennen viimeisen mallin valmistumista.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
James Allen valaisee aihetta.
http://www.jamesallenonf1.com/2015/01/arms-race-game-changer-what-do-the-latest-changes-to-f1-engine-rules-mean/

Todellakin: Jos esim. Ferrari tai Renault päättäisi jatkaa 2015 voimayksikön kehittämistä vaikka kevääseen asti, joutuisivat ne tuonne uuden yksikön käyttöönottoon asti käyttämään viime vuotista yksikköä.
Tästä syystä puolestaan Hondan tulee jäädyttää yksikkönsä ennen kauden alkua - muuten heillä voisi olla käytössä kaksi 2015-speksin yksikköä, ja tämä olisi Hondalle iso etu.

Tuolta linkistä poimittuna:
How does this affect Honda and its new hybrid turbo engine, which did not run in 2014?
They will be subject to the same rules as the others were for their first season – i.e. they must homologate by the end of February (next month). If they did not, they would effectively have two development windows in one year and that would not be sportingly fair.


Eli kaikenkaikkiaan nuo homologaatio-säännöt ovat nyt ihan reilut. Jos kehität 2015 yksikköä pidemmälle niin joudut ajamaan vanhalla yksiköllä siihen asti kun otat uuden käyttöön. Ja jos vaikka sattuisit ennen uuden yksikön käyttöönottoa rikkomaan yhden vanhoista moottoreista, joutuisit ottamaan toisen vanhan moottorin käyttöön jolloin jäljellä olisi enää 2 kpl uusia moottoreita käytössä loppukaudelle (neljän moottorin sääntö per kausi).
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mulle jäi tän osalta tosiaan epäselväksi, että voivatko tallit käyttää "välimalleja" alkukaudesta vai onko heidän käytettävä viimeisintä homologoitua speksiä eli kauden 2014 moottoria? Vaikutti kuitenkin siltä, että kehitysversioiden käyttö olisi sallittua, mutta toki neljän moottoriyksikön kausirajoitusta kunnioittaen. Renault ja Ferrari ovat puhuneet "täyden iskun" saavuttamisesta joskus ennen kesätaukoa, joten kyllähän he joutuvat vajaatehoisilla laitteilla ajamaan pitkään joka tapauksessa, jos kiintiöstä käytetään puolet jo ennen viimeisen mallin valmistumista.
Nehän voi tuoda 4 uudistettua moottoriversiota kauden aikana (jos kuskit tasatahtiin kuluttavat moottoreita). Enemmänkin, jos eri tahtiin.
 
Ylös