Sääntömuutokset kaudeksi 2015

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Hyväksytyt muutokset

Tekniset säännöt
  • Voimayksiköiden määrä laskee viidestä neljään*
  • Keulan sääntöjä muutetaan ja yhtenäistetään [1]

Urheilulliset
  • Turva-auton jälkeen uusintalähtö tapahtuu lähtöruuduista [2]
  • Parc Ferme säädökset astuvat voimaan kolmannen harjoitusjakson jälkeen [2]
  • Perjantain ja lauantain välisen yön työskentelykielto pitenee seitsemään tuntiin. [2]
  • Kauden aikaiset testikerrat vähenevät neljästä kahteen, ja puolet rata-ajasta on varattava tulokkaille. [2]

*Paitsi jos kilpailujen määrä ylittää 20
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Meinaavat pudottaa toisen perjantaisession kokonaan pois kuvioista. Autosport

Tätä perustellaan pienemmillä kuluilla ja sillä, että töissä käyvät näkisivät myös perjantaiharkat. Kyllä auton ajattaminen maksaa, mutta miten suuri säästö tulee siitä, että kisaviikonlopun aikana ajetaan vähemmän kierroksia? Jos FP1:ssä tallin autot ajavat yhteensä ehkä keskimäärin 50 kierrosta, niin 20 kisan kaudelle tuo tekisi sitten 1000 kierrosta vähemmän. Nyt tulee mutua, mutta F1:n ajattaminen maksaa ehkäpä 1-5 k€ per kierros, joten puhutaan miljoonien eurojen säästöstä per talli. Kuulostaa ihan kivalta. Force Indialta tosin sanoivat, että maksukuskien ajattaminen FP1:ssä kattaa nämä kulut. Tämä muutos vaikeuttaisi nuorien kuljettajien asemaa entisestään. Käytännössä talleilla ei olisi enää aikaa antaa toinen auto muulle kuin kisakuskille. Lisäksi mä näkisin, että talleille on paljon hyödyllisempää ajattaa autoja radalla kuin käyttää simulaattoria.

Toinen suuri ongelma tulisi mielestäni kisajärjestäjille. Tuskimpa tekee mieli maksaa tähtitieteellistä hintaa kolmen päivän lipusta, jos perjantaina höntsäillään vain yhdet harjoitukset. Katsomoissa tuskin nähdään ainakaan enemmän porukkaa, sillä moni katsoja tulee kuitenkin niin kaukaa, ettei siitä perjantaina töiden jälkeen tuosta vaan lähdetä formuloita katsomaan. TV:ssä tilanne on varmastikin eri, mutta voidaan FP2 siirtää illemmalle ilman, että luovutaan FP1:stä.

Mun mielestä säästetään aivan väärässä paikassa, kun aletaan vähentämään rata-aikaa kisaviikonloppuina. Lopulta tulee väkisinkin mieleen, että nämä kaikki tässä viimeaikoina tulleet suht radikaalit ehdotukset ovat vain yritys kääntää keskustelu pois budjettikatosta. Bernie ja isot tallithan tämänkin ehdotuksen takana ovat.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Melkosen turhaa jeesustelua vähentää harjoituksia sillä verukkeella että säästää. Toki niitä kustannuksia saa sillä pois mutta harjoittelu ja sopeutuminen kärsii ja tulee turhaa kiirettä mekaanikoille jos hommia tulee liikaa lyhyeen aikaan.
Isoin ongelma tuossa rahanväännössä on noi tolkuttomat moottorit ja niiden oheispaketit jotka maksaa aivan älyttömästi.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Oma ehdotus on, että sitten lauantaina ajetaan puolentoista tunnin harkat ja aika-ajoista jaetaan jokunen piste. Lisäisi entisestään lauantain viihde-arvoa ja kilpailua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Meinaavat pudottaa toisen perjantaisession kokonaan pois kuvioista. Autosport

Tätä perustellaan pienemmillä kuluilla ja sillä, että töissä käyvät näkisivät myös perjantaiharkat. Kyllä auton ajattaminen maksaa, mutta miten suuri säästö tulee siitä, että kisaviikonlopun aikana ajetaan vähemmän kierroksia? Jos FP1:ssä tallin autot ajavat yhteensä ehkä keskimäärin 50 kierrosta, niin 20 kisan kaudelle tuo tekisi sitten 1000 kierrosta vähemmän. Nyt tulee mutua, mutta F1:n ajattaminen maksaa ehkäpä 1-5 k€ per kierros, joten puhutaan miljoonien eurojen säästöstä per talli. Kuulostaa ihan kivalta. Force Indialta tosin sanoivat, että maksukuskien ajattaminen FP1:ssä kattaa nämä kulut. Tämä muutos vaikeuttaisi nuorien kuljettajien asemaa entisestään. Käytännössä talleilla ei olisi enää aikaa antaa toinen auto muulle kuin kisakuskille. Lisäksi mä näkisin, että talleille on paljon hyödyllisempää ajattaa autoja radalla kuin käyttää simulaattoria.
Vaikka näin suomalaisena pitäisi ehkä olla hiljaa ja muistaa Valtteri Bottas, niin sanonpa silti, ettei perjantaiharkoissa aja potentiaaliset nuoret tähdet vaan isoilla lompakoilla varustetut sunnuntaisuharit. Bottas oli se yksi poikkeus tähän sääntöön. Lahjakkaat kuljettajat löytävät kyllä tiensä F1:een edelleen tekemällä tulosta pienemmissä formuloissa. Sellaiset nimet kuin Magnussen ja Kvyat esimerkiksi.

Taloudellinen tilanne vain on nyt se, ettei sarjaan nouseminen ole realistista ilman suurta sponsoripakettia tai pitkäikäistä farmisopimusta F1-tallin kanssa. Kunhan maailman talous nousee joskus hamassa tulevaisuudessa sille tasolle, että firmoilla on varaa mainostaa formuloissa, niin silloin voidaan taas lisätä perjantaiharjoituksia tai kauden aikana ajettavia testejä ja siten myös helpottaa nuorten kuljettajien tilannetta.

Toinen suuri ongelma tulisi mielestäni kisajärjestäjille. Tuskimpa tekee mieli maksaa tähtitieteellistä hintaa kolmen päivän lipusta, jos perjantaina höntsäillään vain yhdet harjoitukset. Katsomoissa tuskin nähdään ainakaan enemmän porukkaa, sillä moni katsoja tulee kuitenkin niin kaukaa, ettei siitä perjantaina töiden jälkeen tuosta vaan lähdetä formuloita katsomaan. TV:ssä tilanne on varmastikin eri, mutta voidaan FP2 siirtää illemmalle ilman, että luovutaan FP1:stä.
Tämä on Bernien ongelma. Kaikki kisasopimukset palautuvat neuvottelupöytään, jos kisaviikonlopun formaattia muutetaan radikaalisti. Lisenssimaksuista höylätään pois muutama miljoona ja homma on luultavasti ratkaistu. Suurempi ongelma tämä voi olla talleille, jotka menettävät tunnin verran tv-aikaa. Tosin sitähän ei voi laskea noin, koska se tunti jakautuu kaikkien tallien kesken ja harjoituksissa vietetään muutenkin paljon aikaa pilttuun puolella.

Mun mielestä säästetään aivan väärässä paikassa, kun aletaan vähentämään rata-aikaa kisaviikonloppuina. Lopulta tulee väkisinkin mieleen, että nämä kaikki tässä viimeaikoina tulleet suht radikaalit ehdotukset ovat vain yritys kääntää keskustelu pois budjettikatosta. Bernie ja isot tallithan tämänkin ehdotuksen takana ovat.
Jos säästöt ovat todellisia ja oikeassa kertaluokassa, niin silloin nämä ideat ovat hyviä ideoita. Budjettikatto ideana on katastrofaalinen ja hyvin samankaltainen kuin muutama vuosi sitten kumottu tallimääräyskielto. Siitä seuraisi vain joukko läpinäkyviä petoksia, joista ei voida jakaa tuomioita, koska muodollisesti kaikki on pykälien mukaista. FIA ei osaa kirjoittaa edes vedenpitäviä teknisiä sääntöjä vaikka on moottoriurheilun kattojärjestö. Vittuako siitä tulisi, jos ne tunarit lähtisivät kirjoittamaan talousmaailman sääntökirjaa? Teknisten innovaatioiden ja porsaanreikien hyödyntämisestä voi sentään vielä argumentoida, että se kuuluu lajiin ja on myös hyväksi lajille, mutta harmaan talouden tuominen mukaan lajiin ei ansaitse puolustelua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Mielenkiintoinen tavoite. Joka tapauksessa ensi kaudella onkin melkoisia muutoksia tulossa. Tosin vapaiden harjoitusten määrä on näillä näkymin pysymässä ennallaan ja samalla myös renkaanlämmittimien kiellosta ollaan luopumassa tai ainakin viivästytetään joidenkin vuosien verran. Eli ei ole tulossa todennäköisesti ensi vuonna tai vuonna 2016. Samalla ollaan rajoittamassa jonkin verran taas testausta.

Ensi vuonna on 12 päivää talvitestejä ja näistä jokainen päivä ajetaan vain Euroopan radoilla ja kauden aikana on vain neljä testipäivää tämän kauden 8 päivän testien sijaan. Kaudella 2016 ollaan talvitestejä sitten rajaamassa 8 päivään ja kauden aikainen testaus ollaan kieltämässä kokonaan. Tosin kauden aikaisen testaamisen kiellon paikalle ollaan todennäköisesti lisäämässä suoratestien määrää tai sitten niiden paikalle hyväksytään yksi tai ehkä jopa pari-kolmekin nuorten kuljettajien testisessiota kauteen.

On taas FIA:n logiikka näyttänyt kykynsä. Missään ei ole logiikkaa poislukien tuossa pelkästään Euroopan radoilla tapahtuvaa testausta ja sitten entiset ongelmat palaavat kun ne ovat kerran selvitetty.:thumbdown
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Voisi testaamisen sijaan säästää jossain muussa, vaikka yksinkertaistamalla käytettävää tekniikkaa ja materiaaleja?

Miten niitä uusia kuljettajia ajelutetaan, jos testiaika on tiukoilla kisakuskienkin kanssa?

-e- Olihan tuossa edellisessä jotain nuorten kuskien testeistä...
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Isohko uudistus ensi kaudeksi. Turva-autotilanteiden jälkeen ei enää lentävää lähtöä, vaan startti tapahtuu paikaltaan.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/neue-safety-car-regel-fuer-2015-stehender-start-nach-safety-car-phase-8416573.html
Tuossa ei ole järjen hiventäkään. Miksei sitten samantien kisaa voisi keskeyttää punaisella lipulla kun kuitenkin pitää lähteä paikaltaan? Palataanko siis takaisin jonnekkin 60-luvulle? Ihan kuin pelkkä turva-auto ei olisi jo tarpeeksi dramaatttinen.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuossa ei ole järjen hiventäkään. Miksei sitten samantien kisaa voisi keskeyttää punaisella lipulla kun kuitenkin pitää lähteä paikaltaan? Palataanko siis takaisin jonnekkin 60-luvulle? Ihan kuin pelkkä turva-auto ei olisi jo tarpeeksi dramaatttinen.
Joo romua testä vain taitaa tulla. Paljon kuluneet vs uudet renkaat, paska-auto lähtee huippuauton edestä, jne.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Olenko nyt aivan väärässä, mutta eikös ameriikan maalla harrasteta noita uusintalähtöjä paikaltaan?
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Nykyisessä säännössä joudutaan odottamaan ikuisuus ja kisakierroksia menee hukkaan, kun kierroksella ohitetut autot ajavat letkaa kiinni samalla, kun letka ajaa niitä karkuun koko ajan. Uudistus rajaa odotusajan nyt noin 1 kierrokseen reaaliajassa ja kierroksia ei mene hukkaan ollenkaan, kun kärkikierroksen autot odottavat ruudussa. Ei kyllä ole kovinkaan edullinen kisaa johtaneen auton kannalta, kun joutuu tavallaan uudelleen ottamaan johtonsa turva-auton takia, mutta rutkasti mielenkiintoisempi kylläkin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mitenkä olisi kun turva-auto tulee radalle, ohittaminen on kiellettyä kunnes turva-auto on poistunut radalta?

:confused:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Kurja niissä tilanteissa, kun lähtöpuolien pidossa on suuria eroja. En tykkää. Pilataan vaan hyvä voittotaistelu jos 2 autoa kärjessä selvästi muita edellä.
Ja kun lähtöruuduista puhe, siirtäisin paalupaikan ns. likaiselle puolelle rataa. Saisi keskimäärin useammin ainakin tiukempia voittotaisteluita josta yleisö tykkää.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Nykyisessä säännössä joudutaan odottamaan ikuisuus ja kisakierroksia menee hukkaan, kun kierroksella ohitetut autot ajavat letkaa kiinni samalla, kun letka ajaa niitä karkuun koko ajan. Uudistus rajaa odotusajan nyt noin 1 kierrokseen reaaliajassa ja kierroksia ei mene hukkaan ollenkaan, kun kärkikierroksen autot odottavat ruudussa. Ei kyllä ole kovinkaan edullinen kisaa johtaneen auton kannalta, kun joutuu tavallaan uudelleen ottamaan johtonsa turva-auton takia, mutta rutkasti mielenkiintoisempi kylläkin.
Moottorit ja kytkimet ovat todella kovilla jos joudutaan paikallaan odottamaan radasta riippuen jopa 2,5 minuuttia sitä, että kierroksella ohitetut ehtivät omille paikoilleen, joten draamaa saadaan uusintastarttiin kun jännitetään sitä ketkä pääsevät ylipäätään liikkeelle uusintastartissa ja käytännössä olisi parempi ennen uusintastarttia ajaa yksi kierros sen jälkeen kun kierroksella ohitetuille annetaan lupa ohittaa turva-auto.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kovasti mennään tässä asiassa eri suuntiin F1:ssä ja Le Mansissa. F1:ssä Safety Car on samalla Show Car, jolla yritetään samalla saada aikaa taisteluja sijoituksista. Le Mansissa taasen yritetään SC:n vaikutus minimoida, esimerkkinä tämä slow zone -juttu, jolloin turva-auto otetaan radalle vain poikkeuksellisissa tilanteissa, muulloin ajellaan kolaripaikan ohi nopeusrajoittimella.
 
Ylös