Safari-ralli 2023

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5581
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mielenkiintoinen tuo Neuvillen juttu kyllä. Oliko nyt niin, että käry kävi, koska liikuttiin yksityisalueilla, joilla ei normaaliolosuhteissa saa vapaasti liikkua? Käytännössähän tällaisen metodin valvominen ja sitä myötä kitkeminen on ainakin eurooppalaisissa kisoissa jokseenkin mahdotonta. Ja eihän tämä nyt mikään uusi keksintö tietysti ole muutenkaan.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Mielenkiintoinen tuo Neuvillen juttu kyllä. Oliko nyt niin, että käry kävi, koska liikuttiin yksityisalueilla, joilla ei normaaliolosuhteissa saa vapaasti liikkua? Käytännössähän tällaisen metodin valvominen ja sitä myötä kitkeminen on ainakin eurooppalaisissa kisoissa jokseenkin mahdotonta. Ja eihän tämä nyt mikään uusi keksintö tietysti ole muutenkaan.
Varmaan näin mutta alueilla joilla lähtökohtaisesti ei saa liikkua valvonta on huomattavasti helpompaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Sikäli tragikoomista, että keskiverto jokkiskamppeet kestävät pidempään kuin Hyundain Rally1.

Siihen päälle Neuvillen kikkailut.

Let's puuhast.
Koko kilpailu oli Loistavaa mainosta Huyndaille....täydellinen nöyryytys.....ja tämä kivienpotkiminen kruunasi koko komeuden....Korealaisilla on kyllä näköjään todistetusti pitkä pinna...kuinkahan monta vuotta he vielä aikovat tätä nöyryytystä katsella?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Mielenkiintoinen tuo Neuvillen juttu kyllä. Oliko nyt niin, että käry kävi, koska liikuttiin yksityisalueilla, joilla ei normaaliolosuhteissa saa vapaasti liikkua? Käytännössähän tällaisen metodin valvominen ja sitä myötä kitkeminen on ainakin eurooppalaisissa kisoissa jokseenkin mahdotonta. Ja eihän tämä nyt mikään uusi keksintö tietysti ole muutenkaan.
Ei voi valvoa mutta ei siitä juuri ole hyötyäkään. Esim. Jyskälässä reitti ei juurikaan muutu nuotituksen jälkeen ainakaan siinä mittakaavassa että sieltä mitään maakiviä tai muuta nousisi esiin. Ne löytyy sitten kisan aikana ja ajokertojen välissä taas tiet on suljettu joten sinne ei silloin pääse kukaan... Mutta onhan siellä joka talliia "säämiehiä" pitkin pätkiä katselemassa pilviä ja kiviä...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5096
Sijainti
Parc Fermé
Korjatkaa jos oon väärässä, mutta Neuville taitaa olla ensimmäinen kuski WRC1-luokassa yli kymmeneen vuoteen(!) joka on hylätty kisan jälkeen. Ei mikään hienoin meriitti cv:ssä.

Viimeisin hylkäys mitä itse muistan, on tapahtunut Mikko Hirvoselle joskus 2013
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
507
Tämähän on ihan sallittua. Pätkiä saa kävellä edestakaisin vaikka niin paljon kuin jaksaa, mutta pätkällä ajaminen on kiellettyä.
Sitä määrää on rajoitettu. Olisko nykyään yks säämies per ek per tiimi, eli kyllä siinä vilpille on kannustinta. Se yksi säämies ei ennätä koko erikoiskoetta tarkastella kertojen välissä, vain tietyn sektorin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Taas harmittava keskeytys Lapilta. Ilman sitä olisi varsin lähellä Neuvillea. Jos otetaan pois molemmilta tekniikkamurheet, olisiko Lappi Neuvillen edellä? Paljon Neuvilella on mennyt pisteitä tekniikkaan?
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Sitä määrää on rajoitettu. Olisko nykyään yks säämies per ek per tiimi, eli kyllä siinä vilpille on kannustinta. Se yksi säämies ei ennätä koko erikoiskoetta tarkastella kertojen välissä, vain tietyn sektorin.
Sitä en kiellä, etteikö kannustinta olisi ja varmasti näin ovat jotkut aikojen saatossa tehneetkin. Neuville vaan sattui jäämään kiinni asiasta.

Säämiesten määrän rajoittamisesta en ole kuullut pätkäkohtaisesti, olisiko sitten säämiesten kokonaismäärää per ralli per tiimi rajoitettu? Ainakin Ruotsissa niitä oli muutamalla pätkällä useampia kuin yksi per pätkä. Tiimeillä on ollut noin 3-6 säämiestä rallista riippuen (Montessa voi olla useampiakin). Neljä on aika optimi esim. Suomessa jossa ajetaan neljä pätkää kahteen kertaan = yksi pätkä per säämies. Enemmän tuo taitaa olla tiimeillä resurssikysymys?

Ja mitä kävelyyn tulee, on noita kokonaisia pätkiäkin kävelty. 10km alkaa olla aika maksimi riippuen kelistä ja tien kunnosta, sekä tietysti pätkien väliin jäävästä ajasta.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2064
Sitä määrää on rajoitettu. Olisko nykyään yks säämies per ek per tiimi, eli kyllä siinä vilpille on kannustinta. Se yksi säämies ei ennätä koko erikoiskoetta tarkastella kertojen välissä, vain tietyn sektorin.
Viime vuonna rajoitettiin myös tiimin henkilökunnan tai muuten tiimiin liittyvien henkilöiden (kuten media-alihankinta) liikkumista pätkillä ennen rallia. Esimerkkinä haastattelu, missä JM harmitteli ettei voi enää ajaa reittiä läpi ennen rallia.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
139
Se, että kaikki tekee sitä (mahdollisesti) ei mielestäni ole peruste sille, että etuautot sitten sallittaisiin. Sääntö on sääntö ja niitä pitää noudattaa. Ja nyt jäi kiinni. Ehkä muut ottavat myös opiksi ja ainakin yrittävät välttää vastaavaa tapahtumasta. Etuautoille voi olla kyllä perusteita mutta ei se saisi tällaisen ennakkotapauksen tai "kun kaikki sitä tekee" -tapahtuman vuoksi sallia.

Toisaalta tulee mieleen, että mikä olisi sitten ollut sopiva rangaistus, jos pisteiden menetys oli jonkin mielestä raju rangaistus? Vuonna 1995 Toyota menetti koko kauden pisteet ja kaikilta kuskeilta, kun vilpillä saivat moottorista lisää tehoja. Oliko se liian raju rangaistus? Tai kun Sordo viikonloppuna otti varaslähdön, niin oliko 10 sekuntia liikaa, kun hyöty oli ehkä 0,5 sek? Sääntöjä ei vain voi venyttää. Jos on tarve saada muutosta aikaan, niin sitten muutetaan sääntöjä yhteisesti eikä yritetä vilpillä.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
507
Säämiesten määrän rajoittamisesta en ole kuullut pätkäkohtaisesti, olisiko sitten säämiesten kokonaismäärää per ralli per tiimi rajoitettu?
Pahoittelut huonosti kirjoitetusta viestistä alkuun. Nimenomaan kokonaismäärä per ralli per tiimi rajoitettiin, yhdessä Lupatarkistajan mainitseman muun henkilökunnan rajoituksella reittiin tutustumisen osalta.
 

Bensa Lenkkari

Well-known member
Liittynyt
20.1.2022
Viestit
85
Koko kilpailu oli Loistavaa mainosta Huyndaille....täydellinen nöyryytys.....ja tämä kivienpotkiminen kruunasi koko komeuden....Korealaisilla on kyllä näköjään todistetusti pitkä pinna...kuinkahan monta vuotta he vielä aikovat tätä nöyryytystä katsella?
Kuinka monta vuotta sinä jaksat ennustaa, että Hyundai on lähdössä sarjasta, jotta pääset sitten sanomaan "minähän sanoin" :D
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
138
Juu, eikös siellä Hyundailla ole monen tietävän suusta kuultuna vasta alkamassa panostus ralliin, ensi vuonna kehitystiimiä (laajempaa?) muun muassa. Ainakin tallipäällikön, Neuvillen ja Sunisen puheissa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5096
Sijainti
Parc Fermé
Kuinka monta vuotta sinä jaksat ennustaa, että Hyundai on lähdössä sarjasta, jotta pääset sitten sanomaan "minähän sanoin" :D
Kyllä mä sanon et nykymenolla taitaa Neuville väistyä ennemmin ykköskuskin pallilta Hyundain lopettamisen sijaan. Ja jos kehityskäyrää katsoo niin siinä ei välttämättä kovinkaan montaa kautta enää mene, kehityskäyrä on aika vahvasti laskusuhdanteista.
 

ssuvik

Well-known member
Liittynyt
24.5.2022
Viestit
186
Kyllä mä sanon et nykymenolla taitaa Neuville väistyä ennemmin ykköskuskin pallilta Hyundain lopettamisen sijaan. Ja jos kehityskäyrää katsoo niin siinä ei välttämättä kovinkaan montaa kautta enää mene, kehityskäyrä on aika vahvasti laskusuhdanteista.
Ogier-Lappi vois olla aika toimiva combo täydelle kaudelle.
 
Ylös