Safari-ralli 2024

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4975
Sijainti
Parc Fermé
Vieläkään en ymmärrä tätä uutta pistelaskusysteemiä ja sen järjellisyyttä. Jotenkin myös tuntuu väärältä se et toisella tiimillä hajoaa oikeestaan kaikki mahdollinen ripustuksista voimansiirtoon, samaan aikaan kun toinen tiimi kärsii "vain" rengasrikoista, ja silti ensinmainittu tiimi häviää vain neljällä pisteellä.

Parempi kait kun jättää laskelmoinnin ns. ammattilaisille, ja katsoo lopputulokset tekstitv:stä.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
166
Tässähän se ongelma kiteytettynä on. Valtaosa katsojista on aivan autuaan ulkona mistä höpistään ja tosifanit (2% katsojista) yrittävät perustella itselleen että on ihan perkeleen hyvä systeemi kun sunnuntaina "ajetaan kilpaa".
Ja yritetäänkö tällä uudella pistelaskuhimmelillä korjata syytä vai seurausta jostakin?

2-3 tallia lisää tarkoittaa noin 6-9 autokuntaa lisää. Eiköhän jo tuollakin määrällä saisi sunnuntaille lisää kisailua aikaiseksi ja tämä keinotekoisesti kisaamisen lisääminen voitaisiin lopettaa kokonaan.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
997
Tai jos vaan jaetaan pisteet la päätteeksi niin eiköhän kaikki aja täysillä sunnuntain. Nyt latistaa menoa kun Kalle himmaili koko päivän samoin kuin Esuppi ruotsissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14912
Sijainti
Tampereen lenkki
Vieläkään en ymmärrä tätä uutta pistelaskusysteemiä ja sen järjellisyyttä. Jotenkin myös tuntuu väärältä se et toisella tiimillä hajoaa oikeestaan kaikki mahdollinen ripustuksista voimansiirtoon, samaan aikaan kun toinen tiimi kärsii "vain" rengasrikoista, ja silti ensinmainittu tiimi häviää vain neljällä pisteellä.
Tässä uudessa systeemissä pitää muistaa se, että sunnuntai on paljon arvokkaampi per kilsa kuin muut päivät. Hyundai otti kaksoisvoiton sunnuntain pisteistä ja powerista samalla kun Kalle (ja Taka) varmisteli ja Evansilla oli ongelmia.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1497
No niin, nyt sitä heti aamusta nähtiin kovaa nykysäännön mukanaan tuomaa sunnuntain taistelua sekunneista. Kilpailun johtajakin hävisi tiukassa kamppailussa alle kaksi sekuntia kilometrillä alkukilometreillä rengasrikon kärsineelle. Tulee vielä kova kamppailu sijoituksista (minkä päivän) ? No, annetaan ajaa ja katsellaan hienoja ajosuorituksia.
tämä narina systeemistä alkaa jo käydä säälittäväksi. aina voi jättää rallit myös katsomatta jos sarjan johdon päätökset eivät miellytä. Jos narinan sijaan jengi näyttäisi närtymisensä lompakoillaan peruuttamalla RallyTV tilaukset yms. tulonlähteet saattaisi ehkä tulla lisäpainetta muuttaa kyseistä systeemiä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14912
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja yritetäänkö tällä uudella pistelaskuhimmelillä korjata syytä vai seurausta jostakin?

2-3 tallia lisää tarkoittaa noin 6-9 autokuntaa lisää. Eiköhän jo tuollakin määrällä saisi sunnuntaille lisää kisailua aikaiseksi ja tämä keinotekoisesti kisaamisen lisääminen voitaisiin lopettaa kokonaan.
Ralleissahan on ihan tyypillistä että jälkimmäinen puolisko on vähän tylsempi kun erot on isoja ja varmistellaan, mutta uutena juttuna, 10 vuotta sitten, on tullut tämä sunnuntainen rallin televisiointi. Ja ehkä siihen sunnuntain renkaansäästelyyn vaikutti vielä kun power stagen pistepottia kasvatettiin kolmesta viiteen vuonna 2017. Ja toisaalta suorittaminen on mennyt koko ajan pikkutarkemmaksi ja sadasosien hakemiseksi kaikesta mahdollisesta.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
410
Esimerkiksi tänään ei olisi ollut mitään taisteltavaa sunnuntaina.
Olihan siellä taisteltavaa niistä Sunnuntai pisteistä, mutta jos tarkoitit että ei ollut Power stagella enää mitään taisteltavaa niin ei ole aina tarkoituskaan, jokainen ralli on hieman erillainen ja Safarissa suuret aikaerot kuuluu kisan Dnahan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3565
Kyllähän tuo pisteiden jako meni taas ihan vitsiksi. Okei ja miksi ihmeessä mitään niitä sunnuntain tuloksia ei näy ruudussa? Todella ärsyttävää yrittää seurata.

Itse ralli oli ihan jännä, olipahan Hyundailla melkoista tarpomista ja silti #11 veti jäätävät pojot. Tänak roikkuu myös mukana mestaruustaistossa tähän asti ainakin uuden systeemin vuoksi.

Lisää kilpailijoita ja selkeyttä laji tarttisi.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
709
Tai jos vaan jaetaan pisteet la päätteeksi niin eiköhän kaikki aja täysillä sunnuntain. Nyt latistaa menoa kun Kalle himmaili koko päivän samoin kuin Esuppi ruotsissa.
Toisaalta veijarit on omalla tekemisellään luoneet mahdollisuuden, että voivat sunnuntain himmailla, kun muut ovat ajaneet ongelmista ja virheistä toiseen. Nyt tuosta rangaistaan. Olen jo aiemmin puhunut tätä, mutta muutetaan pistesysteemi takaisin viime kautiseen sillä erotuksella että koko sunnuntai on Power stagea ja pisteet jaetaan 5-4-3-2-1. Yleiskilpailusta vanhalla kaavalla pisteet, voittajalle 25, kakkoselle 18 jne. Tuo toisi kuitenkin koko sunnuntaille sitä kilvanajoa ja kisan voittaja saa kaikissa tapauksissa eniten pisteitä
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
829
Sijainti
JKL
En ole kovin suuri uuden systeemin ystävä. Olis hauskaa kun joku esim. Kalle vetäis huolella läskiksi koko homman. Tänään olis voinu käydä syömässä kisamakkarat kesken viimeisen pätkän tai jos oltaisiin suomessa, niin sauna kesken pätkän olis hyvä :) Johtoasemasta tottakai.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14912
Sijainti
Tampereen lenkki
Olis hauskaa kun joku esim. Kalle vetäis huolella läskiksi koko homman. Tänään olis voinu käydä syömässä kisamakkarat kesken viimeisen pätkän tai jos oltaisiin suomessa, niin sauna kesken pätkän olis hyvä :) Johtoasemasta tottakai.
Nythän Kalle nimenomaan hävisi pisteitä (myös tallille) köröttelemällä sunnuntaina. Vanhalla systeemillä taas ei olisi ollut mitään voitettavaa ajaa sunnuntaina kovaa jolloin olisi voinut käydä saunassa makkaroineen jos eroa edelliseen oli jo pari minsaa.

Tämä pistelaskujärjestelmä ei ole täydellinen, mutta sen suurin ongelma on, ettei yleisö ymmärrä sitä. En tiedä olisiko järkevämpi palata vanhaan vai yrittää sinnitellä tällä, josko siihen totuttaisiin, mutta varmaan minkä tahansa uuden lanseeraus olisi yhtä hankalaa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
888
tämä narina systeemistä alkaa jo käydä säälittäväksi. aina voi jättää rallit myös katsomatta jos sarjan johdon päätökset eivät miellytä. Jos narinan sijaan jengi näyttäisi närtymisensä lompakoillaan peruuttamalla RallyTV tilaukset yms. tulonlähteet saattaisi ehkä tulla lisäpainetta muuttaa kyseistä systeemiä.
Tämä on mielestäni väärä ajattelutapa. Nykyiset fanit katsovat (ja maksavat) oli systeemi mikä tahansa, oli autoja kuinka paljon tahansa tai oli päätökset mitä tahansa. Jostain pitäisi vaan saada uusia ihmisiä ja sitä kautta rahaa lajin pariin. Sitä tämmöisellä sekoilulla ei kyllä tulla saamaan.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
997
Urheilullinen näkökulma ja suuren yleisön miellyttäminen voi poiketa paljonkin. Kyllähän pisteytyksen pitäisi olla riittävän selkeä samoin kuin rallin tilanteen esitystavan. Ei se kaksiosainen viikonloppukaan olisi välttämättä hullumpi. Pe-la touring osuus isommilla pisteillä ja sunnuntaina sprintti hieman pienemmällä pistepotilla+poweri. Tämä näiden sekoitus sekoittaa ainakin suuren yleisön ja luo erikoisia tilanteita sunnuntaille kun osa himmailee kokonaiskisaa silmällä pitäen ja osa ajaa kovaa, onko sekään kilpailua?
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
709
Mielestäni myös ongelma on se että voi vetää perjantain ja lauantain aivan päin helvettiä ja ajella sunnuntain sprintin lappu lattiassa ja saada silti palkinnoksi "hyvästä" viikonlopusta 12 pistettä. Tuo on aivan liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1497
Tämä on mielestäni väärä ajattelutapa. Nykyiset fanit katsovat (ja maksavat) oli systeemi mikä tahansa, oli autoja kuinka paljon tahansa tai oli päätökset mitä tahansa.
jos haluatte maksaa jostain johon ette ole täysin tyytyväisiä siitä vaan. onhan noita striimejä mistä nähä rallit ilmankin että tukee kyseisiä järjestäjiä. mutta miksi lähteä lähettämään vahvaa viestiä sarjalle iskemällä sinne missä tuntuu eniten (perumalla RallyTV subin yms. alustat joilla kyseinen sarja näkyy antamalla syyksi pettymys sarjan sääntömuutoksiin joka on suora isku vyön alle mitä tulee tuottoihin yms.) kun sen sijaan voi vaan sama kasetti päällä vinkua asiasta foorumilla rallista toiseen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1377
Itelle oli hyvin hyvin vaikeaa löytää tieto siitä kuka sai isoimmat pisteet rallista. Ylen txt tv ei tätä kertonut. Maikkarin uutisissa kerrottiin vain että Rovis voitti, wrc com sivulta en tietoa löytänyt, ehkä en vain osannut. Rallit.fi sivun kautta löysin linkin sarjan kokonais pisteistilanteesta jossa se oli sarakkeessa mainittu, mutta vaikean takana se oli. Yle teki Monanacon tuloksista selkeän neljän sivun tulosluettelon, mut safarista he eivät sitä tehneet. Növille oli suurin voittaja tässä kisassa. Epäonnistuminen rallissa (tekniikka) ja silti 1p vähemmän kun kisan voittajalla. On jotenkin kyseenalainen tää pistesysteemi
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1377
Tämä on mielestäni väärä ajattelutapa. Nykyiset fanit katsovat (ja maksavat) oli systeemi mikä tahansa, oli autoja kuinka paljon tahansa tai oli päätökset mitä tahansa. Jostain pitäisi vaan saada uusia ihmisiä ja sitä kautta rahaa lajin pariin. Sitä tämmöisellä sekoilulla ei kyllä tulla saamaan.
Mahdollista on myös, että nykyisestä maksavasta fanista tulee entinen fani jos hän kokee, ettei saa vastinetta panostukselleen. Ite lähdin hiihtolenkille Greensmitin powerin vedon jälkeen, hiihto veti pidemmän korren siinäkohtaa, eikä asiaa tarvinnut edes miettiä suuremmin, oli jopa automaatio toiminto ja itsestään selvyys. Allekirjoittanut on entinen hc-fani.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14912
Sijainti
Tampereen lenkki
Olihan siellä taisteltavaa niistä Sunnuntai pisteistä, mutta jos tarkoitit että ei ollut Power stagella enää mitään taisteltavaa niin ei ole aina tarkoituskaan, jokainen ralli on hieman erillainen ja Safarissa suuret aikaerot kuuluu kisan Dnahan.
Tarkoitin siis että jos olisi ajettu 2023 pistesysteemillä niin viisi ekaa pätkää olisi voitu ajaa ihan terveisiä ja sitten powerilla olisi hyökätty (paitsi Kalle ehkä silti koittanut varmistaa voiton)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Ei se kaksiosainen viikonloppukaan olisi välttämättä hullumpi. Pe-la touring osuus isommilla pisteillä ja sunnuntaina sprintti hieman pienemmällä pistepotilla+poweri.
Tässä suurin ongelma mielestäni on se että rallilla ei ole silloin voittajaa. Tai on siis kaksi. Toinen lauantaina ja toinen sunnuntaina. Jos lähdetään muuttamaan liikaa lajin perusluonnetta niin ei sekään ole hyvä. Esim. mulle ei ole ollut ongelma ikinä se että sunnuntaina ajellaan joskus terveisiä. Se nyt on vaan lajin luonne. Oli vanhankin kaavan mukaan joskus kovia taistoja kisan voitosta viimeiselle pätkälle saakka, joskin välillä oli kisoja milloin ajettiin ihan terveisiä powerille saakka. Täydellistä järjestelmää ei olekaan ja tämä nykyinen on ehkä keinotekoisin tasoitusjärjestelmä mitä tiedän. Tuo jäsen @Kagg koko sunnuntailta jaettavat pisteet voisi olla parempi kokonaisuuden kannalta. Silloin voitolla on merkitys ja myös kannustaa ajamaan kovempaa jos on ollut ongelmissa alkurallista...
 
Ylös