Safari-ralli 2024

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Növille oli suurin voittaja tässä kisassa. Epäonnistuminen rallissa (tekniikka) ja silti 1p vähemmän kun kisan voittajalla.
Niin, Neuville on minusta pisteensä ansainnut kun vastoinkäymisistä huolimatta pääsi maaliin ja selvisi lauantain ilman superrallia ja sunnuntaina jousitusrikosta huolimatta pystyi olemaan sunnuntain kokonaisajassa toiseksi nopein, siis esimerkiksi nopeampi kuin Evans ja Rovanperä. Tässä nykyisessä pistesysteemissä sunnuntain kilsat on muita arvokkaampia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Urheilullinen näkökulma ja suuren yleisön miellyttäminen voi poiketa paljonkin. Kyllähän pisteytyksen pitäisi olla riittävän selkeä samoin kuin rallin tilanteen esitystavan. Ei se kaksiosainen viikonloppukaan olisi välttämättä hullumpi. Pe-la touring osuus isommilla pisteillä ja sunnuntaina sprintti hieman pienemmällä pistepotilla+poweri. Tämä näiden sekoitus sekoittaa ainakin suuren yleisön ja luo erikoisia tilanteita sunnuntaille kun osa himmailee kokonaiskisaa silmällä pitäen ja osa ajaa kovaa, onko sekään kilpailua?
esim jyskälässä vois olla kaksi eri voittajaa. Ei jatkoon.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
En tiedä oliko ongelmat vaan minulla, mutta olihan tuo aika perseestä koittaa seurata tänään sunnuntain tilannetta. Perkule wrc:n omien sivujen seurantakaan ei toimi. Kyllähän nuo jälkikäteen sitten johonkin instagramiin tai twitteriin tulee, mutta ei missään nimessä optimi.

Jos sunnuntailta erikseen pisteet niin laittaisi sitten vaikka powerin sijaan ne pisteet päivän pätkälle. Onhan tämä vähän lisää tuonut niin kuin esim. Hyundait tänään, mutta kyllä tuo myös tuonut ihan urpoja ongelmia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Niin, Neuville on minusta pisteensä ansainnut kun vastoinkäymisistä huolimatta pääsi maaliin ja selvisi lauantain ilman superrallia ja sunnuntaina jousitusrikosta huolimatta pystyi olemaan sunnuntain kokonaisajassa toiseksi nopein, siis esimerkiksi nopeampi kuin Evans ja Rovanperä. Tässä nykyisessä pistesysteemissä sunnuntain kilsat on muita arvokkaampia.
Növille on pisteensä ansainnu, mutta Kalle ja Toyota olisivat ansainneet mielestäni enemmän.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Növille on pisteensä ansainnu, mutta Kalle ja Toyota olisivat ansainneet mielestäni enemmän.
Näinpä. Kalle ajoi perjantaina luun kurkkuun muille ja vältti samalla kaikki ongelmat. Ero oli iso taaksepäin ja loppurallin saikin ajaa kiviä kierrellen ja tilannetta kontrolloiden. Tästä sitten palkitaan sillä, että minuuttitokulla perässä olevat ja erinäköisiä ongelmia läpi rallin kohdanneet kuljettajat saavat lähes enemmän pisteitä kuin rallin ongelmitta ja ylivoimaisesti nopeiten läpi ajanut kuljettaja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Itelle Safari merkitsee ultimaattista kestävyyskisaa, joten siksi se onkin jotenkin irvokasta että nyt juuri Huyndai näyttäytyy tässä kisassa suurena voittajana kaikkien heidän ongelmien jälkeen. Msport/ Fmaxin hyvää suoritusta ei hehkuta kukaan, mielestäni he olivat parempiä kun Hyundai, mut pisteet kertoo jotain aivan muuta.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Vieläkään en ymmärrä tätä uutta pistelaskusysteemiä ja sen järjellisyyttä. Jotenkin myös tuntuu väärältä se et toisella tiimillä hajoaa oikeestaan kaikki mahdollinen ripustuksista voimansiirtoon, samaan aikaan kun toinen tiimi kärsii "vain" rengasrikoista, ja silti ensinmainittu tiimi häviää vain neljällä pisteellä.
En sano uutta pistelaskua paremmaksi tai kehnommaksi, mutta se, mistä piste-ero muodostui, on sunnuntain korostaminen ja powerstage-pisteet.

Kalle teki juuri sen, mitä sunnuntaisin rallia reilusti johtava aina tehnyt. Vältellään riskejä, rykäistään powerstagella, mutta ajetaan rauhassa maaliin. Kalle ei saanut super-sundaystä yhtään pistettä ja oli powerilla neljäs. Tänak ja Neuville olivat sunnuntain kaksi nopeinta. He ja Lappi olivat myös powerstagen kolme nopeinta.

Tässä pisteet Safarista vuosien 2023 ja 2024 pistelaskulla, mutta ilman powerstage-pisteitä. Ne olisivat samat molempina vuosina.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Jos safari oltais ajettu edellisvuoden pistesysteemillä, niin kisan jälkeen kun jaetaan leijonat ja lampaat, niin Huyndain suoritusta olisi kuvailtu sanoilla totaalinen floppi, mahalasku ja päitä olisi vaadittu vadille, mutta nyt uudella pistelaskusysteemillä he ovat Safarin onnistujatiimi. Ainakin Safarin voiton merkitystä tämä uusi pistesysteemi hieman heikentää. Jyväskylässä tai muussa sprinttikisassa ei tällä ole niin suurta vaikutusta. Emme myöskään tiedä minkälaisella atakilla Kalle olis ajanu sunnuntain jos hän ajaisi mestaruudesta, luultavasti hän olisi sinä tapauksessa kerännyt sunnuntailta enemmän pisteitä, jolloin piste ero olisi ollut Kallen eduksi enemmän. nythän koko supersunnuntai oli Kallelle pakkopullaa kun pisteitä hän ei tarvi mihinkään. Ainakin Safari rallin nimi voidaan muuttaa Safari sprint rallyksi niinkauan kun tällä pistesysteemillä ajetaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Jos safari oltais ajettu edellisvuoden pistesysteemillä, niin kisan jälkeen kun jaetaan leijonat ja lampaat, niin Huyndain suoritusta olisi kuvailtu sanoilla totaalinen floppi, mahalasku ja päitä olisi vaadittu vadille, mutta nyt uudella pistelaskusysteemillä he ovat Safarin onnistujatiimi. Ainakin Safarin voiton merkitystä tämä uusi pistesysteemi hieman heikentää. Jyväskylässä tai muussa sprinttikisassa ei tällä ole niin suurta vaikutusta. Emme myöskään tiedä minkälaisella atakilla Kalle olis ajanu sunnuntain jos hän ajaisi mestaruudesta, luultavasti hän olisi sinä tapauksessa kerännyt sunnuntailta enemmän pisteitä, jolloin piste ero olisi ollut Kallen eduksi enemmän. nythän koko supersunnuntai oli Kallelle pakkopullaa kun pisteitä hän ei tarvi mihinkään. Ainakin Safari rallin nimi voidaan muuttaa Safari sprint rallyksi niinkauan kun tällä pistesysteemillä ajetaan.
Kaveri oli niin ylivoimainen (jälleen) että uskallan sanoa että olisi ottanut maksimit kaikesta. Vaikka harmi nähdä Kallea vaan osan vuodesta, niin kyllähän tuo mestaruustaiston pelastaa tällä kaudella. Uskallan sanoa että olisi ollut taas mestari.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Jos ei muuta, niin uusi pistelaskujärjestelmä on aktivoinut matemaattista ajattelua.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Kyllähän tämä pistejärjestelmä tässä kolmen kisan jälkeen haiskahtaa vahvasti siltä että sillä haluttiin varmistaa ettei vajaan kauden kuljettaja nyt vahingossakaan tule viemään mestaruutta.

Tasaisuuttahan tuo ainakin tuo, eikä kukaan pääse mahdottomasti karkuun muilta pisteissä ellei nyt ihan täystuhoa onnistu autolleen kisan aikana tekemään. Se onko tämä sitten oikein, siitä voidaan olla montaa mieltä.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
tämä narina systeemistä alkaa jo käydä säälittäväksi. aina voi jättää rallit myös katsomatta jos sarjan johdon päätökset eivät miellytä. Jos narinan sijaan jengi näyttäisi närtymisensä lompakoillaan peruuttamalla RallyTV tilaukset yms. tulonlähteet saattaisi ehkä tulla lisäpainetta muuttaa kyseistä systeemiä.
Saanko narista, kun olen tuon jo tehnyt?
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Kyllähän tämä pistejärjestelmä tässä kolmen kisan jälkeen haiskahtaa vahvasti siltä että sillä haluttiin varmistaa ettei vajaan kauden kuljettaja nyt vahingossakaan tule viemään mestaruutta.

Tasaisuuttahan tuo ainakin tuo, eikä kukaan pääse mahdottomasti karkuun muilta pisteissä ellei nyt ihan täystuhoa onnistu autolleen kisan aikana tekemään. Se onko tämä sitten oikein, siitä voidaan olla montaa mieltä.
Niin, tämän pistetasausjärjestelmän lopputuloksena on se, että joku voi voittaa monen monta rallia enemmän kuin muut, mukaan lukien hyvä sunnuntaikin, mutta sitten ajaa yhdessä rallissa sen verran ison mällin, että turvakehikkoa ei saada Sunnuntaiksi kuntoon, tai ajaa vain ulos sunnuntaina ja jää pisteet nollaan ja tuo ratkaise mestaruuden.

Toisin sanoen hyvälläkään ajolla ei enää voi tehdä kovin isoja eroja muihin ilman toisten tötöilyjä. Mestaruustaisto muuttuu voittojen ajamisen sijaan liian isojen virheiden välttelyksi. Ei tietenkään kokonaan, mutta korostetusti. Ennen sentään täydelliselllä suorituksella varmisti vähintään 8 pisteen eron seuraavaan, nyt tuo on tippunut 5 pisteeseen. Tuo on prosentuaalisesti iso muutos. Valtava. Samoin 3 p vähemmän tulee eroa ns. täydelliseen kolmoseen (kolmonen kaikilla osa-alueilla). Ja sitten tosiaan tämä lauantain "voiton" varmistelu on nyt vähän pakollinen ominaisuus. hyöty vs. riskisuhden on aika paska.

Väkisin tasoitellaan positeitä ja oikeasti paras kuljettaja ei välttämättä voita mestaruutta yhden-kahden huono-onnisen mällin takia, vaikka olisi dominoinut suurta osaa kilpailuista.

Rahoillani olen itse tosiaan äänestänyt tätä vastaan.
 
Ylös