Saksa

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Hyvin Toni ajoi tänään, kolmet pohjat tänään. Harmi jos ei tosiaan saa suurajoihin autoa.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
En minäkään Garden vauhtia menisi ihan heti teilaamaan.
Käsittääkseni Kronoksella on tehtaan täysi tuki, joten testaamiseen ja auton kehittämiseen on varmasti paremmat resurssit, kuin Astralla (Xsaraa kait vielä jonkin verran on kehitetty tälläkin kaudella).

Tänään vauhti oli joka tapauksessa mainiota. En usko ainakaan Bossen juurikaan varmistelleen, koska eroa ei ennen viimeistä päivää Bossen ja Tonin välillä ollut. Loeb ja Sordo taas saattoivat jo paikoitellen nostellakin, samoin Hirvonen, koska myös hänellä oli melkein minuutin rako takana tulevaan.
 

Bowser

Well-known member
Liittynyt
28.3.2006
Viestit
225
Hirvonen jäänyt tien varteen viimeisellä siirtymällä? Ainakin jos ralliradiosta ehdin ymmärtää...
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Ihan tyytyväinen saa olla kolmossijaan, on se Citroen vaan niin kova. Voi että kun saisi nähdä Marcuksen Citikan ratissa!
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Bowser sanoi:
Hirvonen jäänyt tien varteen viimeisellä siirtymällä? Ainakin jos ralliradiosta ehdin ymmärtää...
MTV3 txt sivu 210/2 Kilpailu on päättynyt.

Viidenneksi alunperin sijoittunut Mikko
Hirvonen ei saanut autoaan kisan jäl-
keiseen tarkastukseen ja hylättiin.

Voi iso VEE

Yle kertoo

LOPPUTULOKSET (19/19 EK:TA)

1. Sebastien Loeb Citroen 3.28.34,1
2. Daniel Sordo Citroen - 33,8
3. Marcus Grönholm Ford - 2.19,2
4. Toni Gardemeister Citroen - 2.33,8
5. Manfred Stohl Peugeot - 4.25,9
6. Andreas Aigner Skoda - 5.42,6
7. Jan Kopecky Skoda - 5.45,8
8. Chris Atkinson Subaru - 7.25,0
9. Mikko Hirvonen Ford - 8.25,7
10. Gareth MacHale Ford -12.56,1

Hirvonen oli aluksi viides, mutta
putosi yhdeksänneksi. Fordin akku
petti, ja Hirvosen matka keskeytyi
ennen viimeistä tarkastuspistettä.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Voi perskules. Hirvoselta kuitenkin suht hyvä kisa, yksi ek-pohja ja varsinkin kuivalla pääsääntöisesti ihan kärjen tuntumassa. Olisin kyllä suonut hänelle viidennen sijan, muttakun ei niin ei.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Teemu-84 sanoi:
Ihan tyytyväinen saa olla kolmossijaan, on se Citroen vaan niin kova.
Ainakaan tällä kertaa ei Loebin (ja Sordon) vauhtia voi laittaa (täysin) auton piikkiin.
Ykkössija tuli Loebin nopeudesta ja varmuudesta märällä pinnalla, Loebin oikeista ja Marcuksen vääristä rengasvalinnoista ja siitä, ettei Marcus ole testannut Fordia märällä kelillä, eikä saanut varmuutta ajoonsa.
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Sordolta jäätävä suoritus, mies ajoi ekan kerran tallipisteistä eikä hermoillut lainkaan. Gardelta myös positiivinen suoritus. Subarut ala-arvoisia....
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Aika kohtuutonta jo taas tuo Valden kritiikki Gardea kohtaan. Ei mies nyt mikään Loebin ja Bossen veroinen kuljettaja ole, mutta kakkoskuskina olisi varmasti parempi / varmempi pisteidentuoja kuin monet muut nykyisistä kakkoskuskeista. Selväähän on ainakin se ettei Astran Citroen ole Kronoksen autojen tasolla. Parempana vertailukohtana kannattaisi pitää muita yksityiskuskeja, joiden joukosta Toni onkin sitten ollut tänä vuonna jo selkeästi nopein...
Toni kyllä itse sanoi ennen kreikan rallia, että alla pitäisi olla voittajapeli. Kas kummaa, että Toni eli sellaisen harhaluulon vallassa, vaikka päinvastainen oli itsestäänselvää. Sinähän sen tiedät. :cool:

Niin, Toni olisi varmasti Atkinsonia tehokkaampi pisteiden tuoja, mutta se ei ole selvää, että Hirvonen ja Sordo jäisivät toiseksi.

Mitä yksityiskuskeihin tulee, niin Gigi Galli kyllä ajoi Argentiinassa sellaisen ajon, että Tonin Kreikan ralli ja mielestäni Saksankin ralli eivät yllä samaan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Rami sanoi:
Onhan se selvä että -02 Citikka on yhtänopea kuin -06 ykköstallin Citikka. Onhan Garde tietenkin testannut autoa ja renkaita yhtäpaljon, saako yksityiskuski samanlaiset rinkulat/infon ja nuo viimesimmät renkaathan on tieteskin tehty tuolle -02 mallille, eikös juu. Nuo Valden analyysithän, on aina pitkän tutkinnan ja harkinnan jälkeen julkistettu... Tälläkin kerralla varmasti vertailtu Garden ja Bossen Ruåtsinrallin pätkäaikoja, ai niin eihän Garde ollut Ruåtsin rallissa kuin yleisön joukossa... siis Bosse oli Gardea nopeampi joka pätkällä ja ihan ylivoimaisesti.
Viestin loppuosa on asiaton ja epäolennainen, joten sitä en kommentoi.

Jos olisit lukenut edellisen viestini, niin olisit vähän viisaampi ja osaisit välttää tekemästä itseäsi tyhmäksi. Vielä kerran: Garden auton tekniikka ei ole -02 vuodelta, vaan auton kori, runko. WRC tehdaskuskitkin saattavat käyttää paria vuotta vanhoja koreja. Tekniikka on tietysti päivitetty ajantasalle. Garde ei edes saisi ajaa -02 auton tekniikalla.
--------------

Toni vauhti tänään oli ilahduttavasti yllättävänkin hyvää. Eilen hiukan ennakoinkin sitä, että vauhtia olisi enemmän luvassa autosta saadun kokemuksen myötä. Vaikka kärki ajoikin sunnuntai vauhtia, ei Grönholmin tappio esim. ek ykkösellä ollut tahallinen, vaan toni oikeasti tuli kovempaa kuin Launtaina (rallylivellä Marcus sanoo, että aamulla ei tahtonut vauhtia löytyä, mutta iltapäivällä hän ajoi vain Tonin splittien mukaan.)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Teemu-84 sanoi:
Ihan tyytyväinen saa olla kolmossijaan, on se Citroen vaan niin kova. Voi että kun saisi nähdä Marcuksen Citikan ratissa!
No ei kannata haikailla enää, kun asvaltti jää taakse. Asvaltilla Citikka on vielä kiistatta Fordin tasoa ja tietyissä oloissa jopa nopeampi, koska ford ei ole tehnyt märän kelin testiä lainkaan.

Soralla Focus lienee jo Citroenia hivenen nopeampi ja ei ole mahdottomuus, että Jyväskylässä Loeb jää myös Hirvosen Mikon taakse.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2374
Valde sanoi:
Toni kyllä itse sanoi ennen kreikan rallia, että alla pitäisi olla voittajapeli. Kas kummaa, että Toni eli sellaisen harhaluulon vallassa, vaikka päinvastainen oli itsestäänselvää. Sinähän sen tiedät. :cool:

Niin, Toni olisi varmasti Atkinsonia tehokkaampi pisteiden tuoja, mutta se ei ole selvää, että Hirvonen ja Sordo jäisivät toiseksi.

Mitä yksityiskuskeihin tulee, niin Gigi Galli kyllä ajoi Argentiinassa sellaisen ajon, että Tonin Kreikan ralli ja mielestäni Saksankin ralli eivät yllä samaan.
Jos joku oikeasti kuvittelee että yksityistallit saisivat samanlaisia autoja alle kuin tehtaan pelit ovat, on jossain vikaa. Veikkaan että Toni on tuossa tarkoittanut lähinnä sitä että alla on todistetusti ainakin kilpailukykyinen peli, vaikka vähän vanhempi onkin. Suoraksi voittaja-autoksi tuo ei mielestäni tuota maininnut. Ja vaikka olisi sanonutkin niin vähän realismia nyt kehiin kuitenkin tämän suhteen. Jos minä sanon että olen Pedro Hietanen ja soitan haitaria, niin uskotko tämänkin sokeasti?

Hirvosen kanssa voisi olla toki tiukempaa, mutta Sordon kanssa en kyllä näkisi mitään ongelmia soralla ajettaessa. Osoituksena tästä toki vaikka heti Kreikan kisa.

Eikä nyt kannata lähteä tarttumaan yksittäisiin Gallin huippuhetkiin, tai no jos tällaisiin tartutaan niin nostetaan sitten vertailukohdaksi vaikka Garden Monten kisa ;)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Jos joku oikeasti kuvittelee että yksityistallit saisivat samanlaisia autoja alle kuin tehtaan pelit ovat, on jossain vikaa. Veikkaan että Toni on tuossa tarkoittanut lähinnä sitä että alla on todistetusti ainakin kilpailukykyinen peli, vaikka vähän vanhempi onkin. Suoraksi voittaja-autoksi tuo ei mielestäni tuota maininnut. Ja vaikka olisi sanonutkin niin vähän realismia nyt kehiin kuitenkin tämän suhteen. Jos minä sanon että olen Pedro Hietanen ja soitan haitaria, niin uskotko tämänkin sokeasti?

Hirvosen kanssa voisi olla toki tiukempaa, mutta Sordon kanssa en kyllä näkisi mitään ongelmia soralla ajettaessa. Osoituksena tästä toki vaikka heti Kreikan kisa.

Eikä nyt kannata lähteä tarttumaan yksittäisiin Gallin huippuhetkiin, tai no jos tällaisiin tartutaan niin nostetaan sitten vertailukohdaksi vaikka Garden Monten kisa ;)
Niin no, onko se nyt sitten loogista Tonin osalta todistella, että Citroen on voittajapeli, jos oma Citroen on kaukana siitä tasosta. Kyllä ainakin minulle jäi se vankka vaikutelma ja muistikuva, että Toni viittasi omaan kalustoonsa sellaisena, että sillä voisi ajaa voitoistakin.

Yksityisautot voivat hyvin olla tehdaspelien tasolla. Tänä vuonna esim. henning Solberg ja Gigi Galli ovat tehneet parempia pätkäaikoja Loebiin verrattuna kuin, mitä Märtin viime vuonna teki. Myös yksi rallyeinfon kirjoittaja (tai peräti puljun nokkamies), joka on lähellä Peugeotin sisäpiirejä sanoi, että tämän vuoden Peugeotit on täysin tehdasmalleja vastaavia.

Gallin Argentiinan ajo oli siitä merkittävä, että pitkästä aikaa yksityiskuljettaja ajoi sorarallissa aivan ek-pohjien tuntumaan monia kertoja, kun rallia vielä ajettiin tosissaan. Esimerkiksi Toni ei Kreikassa hätyytellyt yhdelläkään pätkällä Loebin aikoja, jos sunnuntain kruisailut lasketaan pois. Monte oli hyvä kisa Tonilta, mutta ero esim. Stohliin oli pieni.

Kreikassa Toni voitti Sordon, koska Sordolla oli teknisiä ongelmia. Pätkäajoissa olivat suht. samanlaisia molemmilla koko kisan läpi. Varmasti Toni löisi Sordon, jos olisi ajanut Citikkaa kauden alusta. Luullakseni asvaltilla Sordo olisi lyönyt Tonin. Tästä eteenpäin en olisi lainkaan varma, että Toni olisi tehokkaampi pisteiden kerääjä. Sordo on kisa kisan jälkeen nopeampi ja varmuus on ihan käsittämätön.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Taannoin olin lukevani jostain, että Sitikka olis kiinnostuntu palkkaamaan suomalaiskuskin ensi kaudeksi ja Garde olisi se todennäköisin vaihtoehto. Onko kukaan muu kuullut tätä huhua?
 

Wictor

Active member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
40
Valde sanoi:
Soralla Focus lienee jo Citroenia hivenen nopeampi ja ei ole mahdottomuus, että Jyväskylässä Loeb jää myös Hirvosen Mikon taakse.
Kyllä Marcus pesee Loebin Jyskälässä, mutta Hirvonen ei yllä Loebin vauhtiin - valitettavasti.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
PeeVee79 sanoi:
Ylen ralliuutisointi on suolesta!
Kerrotaan vain, että Bosse on tipahtanut kolmannelta sijalta viidenneksi, mutta ei minkäänlaista syytä.
Hirvosella on kuulemma minuutin aikasakko, mutta liioin sille ei anneta minkäänlaista lisätietoa.
Ja vähän realismia peliin, kiitos. Jos ei ole käytössä nettiyhteyttä niin Yle on ehkä kuitenkin paras tiedon lähde.

Esim perjantaina ja lauantaina olin itte tuolla Päijät-Hämeen metsissä ja broidi lähetteli Saksan tulostietoja sms:nä. Välitin sitten samat tiedot EK:n varrelle Saksaan koska luxemburgilaiset kaverini eivät saaneet tuloksia siellä mistään muualta, heilläkin näkyy kotona kuutisenkymmentä TV-kanavaa mutta kukaan ei tiemmä seuraa yhtä tiiviisti MM-rallien tulospalvelua.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Valde sanoi:
Viestin loppuosa on asiaton ja epäolennainen, joten sitä en kommentoi.

Jos olisit lukenut edellisen viestini, niin olisit vähän viisaampi ja osaisit välttää tekemästä itseäsi tyhmäksi. Vielä kerran: Garden auton tekniikka ei ole -02 vuodelta, vaan auton kori, runko. WRC tehdaskuskitkin saattavat käyttää paria vuotta vanhoja koreja. Tekniikka on tietysti päivitetty ajantasalle. Garde ei edes saisi ajaa -02 auton tekniikalla.
--------------

Toni vauhti tänään oli ilahduttavasti yllättävänkin hyvää. Eilen hiukan ennakoinkin sitä, että vauhtia olisi enemmän luvassa autosta saadun kokemuksen myötä. Vaikka kärki ajoikin sunnuntai vauhtia, ei Grönholmin tappio esim. ek ykkösellä ollut tahallinen, vaan toni oikeasti tuli kovempaa kuin Launtaina (rallylivellä Marcus sanoo, että aamulla ei tahtonut vauhtia löytyä, mutta iltapäivällä hän ajoi vain Tonin splittien mukaan.)

Auton tekniikka päivitetetty (voimansiirron osalta) mites alustageometria iskarit/jousitus ja näiden soveltuvuus tän vuoden renkaille. Bosse valitteli kun ei ollut sadekelin testejä tehty, millaisia testejä Garde on ajanut?
Usko Valde vaan, ei se tekniikka yksin sitä vauhtia tuo. Uskotko ihan tosissasi että nuo vuokratallit saavat samanlaiset autot kuin tehdas/ykkös tiimi.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Rami sanoi:
Auton tekniikka päivitetetty (voimansiirron osalta) mites alustageometria iskarit/jousitus ja näiden soveltuvuus tän vuoden renkaille. Bosse valitteli kun ei ollut sadekelin testejä tehty, millaisia testejä Garde on ajanut?
Usko Valde vaan, ei se tekniikka yksin sitä vauhtia tuo. Uskotko ihan tosissasi että nuo vuokratallit saavat samanlaiset autot kuin tehdas/ykkös tiimi.
No ok, vaikeahan Tonin oli sateella mennä. Eroa tuli kuitenkin kuivalla saman verran lukuunottamatta ehkä viimeistä päivää, jolloin vauhti alkoi parantua.

Provokatiivisessa avausviestissäni kritiikkini kärki ei ollut tarkoitettu koskemaan Tonin ajosuoritusta, vaan jälkikäteen keksittyjä selityksiä. Avausviestissä mielestäni huomioin sen, että Toni voi oppia ajamaan ja säätämään autoa paremmin päivä päivältä.

Eihän minulla mitään tietoa ole Tonin auton alustageometriasta; luulisi kuitenkin, että Citroenille olisi ihan yhtä halpaa asentaa standardikoriin -06 iskarit ja niiden asennot kuin vanhankin mukaiset. Ja näin varmaan Tonikin ajatteli auton olevan päivitetyn, kun puhui korkeista mahdollisuuksistaan ennen ralleja. Käsittääkseni ralliauton akselivälit ja raideleveys on määritelty jo siviilimallin mukaan. 2004 taka-akselia sai leventää hieman, mutta esim. Marcus sanoi myöhemmin, että ei tiedä oliko siitä haittaa vai hyötyä.

Ks. yksityisautoista edellinen viestini Gallista, Henning Solbergista ja Peugeotista.
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tonin kommentteja ennen ralleja:

- On tosi hieno päästä ajamaan pitkän odottelun jälkeen. Citroën on osoittanut olevansa edelleen paras auto sarjassa, joten odotukset ovat myös korkealla. Kummassakin rallissa tavoite on kolmen sakkiin, Gardemeister sanoo intoa puhkuen.

- Olen aina pitänyt ajosta asvaltilla ja Saksassa Citroën on uskoakseni erittäin vahva. Onhan sillä voitettu kolme edellistä Saksan rallia, Gardemeister perustelee.

- Citroen käyttäytyy loogisesti myös asvaltilla. Kuljettaja voi luottaa auton ohjautumiseen kiperissäkin paikoissa ja sitä on helppo ajaa. Asvaltilla pystyy käyttämään myös hyvin moottorin yläkierroksia, jolloin puhtia on tarjolla, Gardemeister kuvailee Citroen Xsara WRC06:n ominaisuuksia.

Toivottavasti nyt ei tarvitse kuulla sellaista tulkintaa, että Toni iloitsee Citroenin tehdasautojen kunnosta vaikka tietääkin, että oma auto on ratkaisevasti hitaampi.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2374
Valde sanoi:
Toivottavasti nyt ei tarvitse kuulla sellaista tulkintaa, että Toni iloitsee Citroenin tehdasautojen kunnosta vaikka tietääkin, että oma auto on ratkaisevasti hitaampi.
Itse voin tulkita tuon edelleen niin että Citroen on tosiaan paras auto sarjassa, ja näinollen yksityistallin Citroen, vaikka vanhempaa tekniikkaa omaakin on se paras saatavilla oleva vaihtoehto. Uuden tekniikan omaavia autoja kun ei ole kuin tehdastalleilla (joiksi nyt lasken Kronoksen, OMV:n jne. sarjaan ilmoittautuneet)

jostain mistä lie sanoi:
...Gardemeister kuvailee Citroen Xsara WRC06:n ominaisuuksia.
Tuo mainittu Xsara WRC06 on todennäköisesti toimittajan osaamattomuutta, ei Tonin maininta. Tämän tosin varmaan jopa sinä ymmärsit.

Mutta sovitaan nyt sitten että Gardella on tehdastasoinen auto, tehdastasoiset renkaat, tehdastason kuljettajien kanssa yhtä paljon testiä ja kilpailukokemusta kyseisellä autolla jne. niin pidetään Valdekin tyytyväisenä. Toni vaan on yksinkertaisesti paska kuski ja vallan hyvä ettei saanut tehdaspaikkaa kun ei sellaista noilla ajosuorituksilla ansaitse. Espanjalainen rookie-kuskikin (joka muuten sattuu olemaan junnujen maailmanmestari btw, mutta sehän ei ole titteli eikä mikään) pistelee menemään samanlaisella autolla kovempaa, eikä ole edes mikään asvalttispesialisti!
 
Ylös