Saksan GP 2009 - Kilpailu

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minä näen että Kimi oli vahvoissa asemissa kisattaessa kolmospaikasta ennenkuin jäähdytin hajosi. Kimillä oli bensaa kierroksen enmmän kuin Massalla ensimmäisellä stintillä, joka etu katosi siihen että joutuivat luultavasti moottoria jäähdyttääkseen käyttämään rikkaampaa seosta. Lisäksi Massa joutui käyttämään kovasti renkaitaan puolustaessaan sijoitustaan, kun Kimin ajaessa perässä näki että piti hajurakoa säästääkseen konetta ja renkaita. Jos kaikki olisi mennyt kohdalleen ilman konevikaa, Kimi olisi lentänyt Massan ohi ensimmäisellä varikkostopilla koska renkaat oli kunnossa ja bensaa siis kierros enemmän. Ennenkuin auto totaalisesti hajosi kierroksella 34, Kimi oli Massan takapuskurissa kiinni ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen, viallisella autolla!
Kimi ja Massa oli laitettu kylläkin samalle bensakuormalle, ja Massa sai varikkoedun kun oli paremmassa asemassa. Ei olis Kimi mitenkään päässyt kisassa Massan edelle vaikka nopeampi oli ja hoiti renkaat paremmin. Kivasti Massa tulppaili niin että kaikki tuli Kimin eteen. Jos olis hoitanut ekan stintin paremmin ei olis Vettelikään päässyt livahtamaan edelle. Aika surkeaahan tuo Massan vauhti oli ku aiemmin stopannut Vetteli tuli ohi.

Nyt on Massalla muutamassa kisassa käynyt munkki, mutta kyllä se kelkka vielä kääntyy. Kimin nopeudessa ei ole mitään vikaa, ainakaan Massaan verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Ja mikä v***** tuota JJ:tä vaivaa? Minua on aina ottanut päähän kuunnella sen katkeroitunutta kommentointia Kimistä, kaikki suomalaiskuskit on sen mielestä paskoja ja sen huomaa rivienvälistä kuuntelemalla. No toisaalta kyllä sen ymmärtää kun JJ itse tuli leimaantuneeksi kaikkienaikojen hitaimmaksi suomalaiskuskiksi saamalla fudut ja F1-ura loppui siihen.
:confused:

Mistä näitä juttuja oikein revitään?
 

#Driver

Well-known member
Liittynyt
27.1.2009
Viestit
66
Kimi ja Massa oli laitettu kylläkin samalle bensakuormalle, ja Massa sai varikkoedun kun oli paremmassa asemassa. Ei olis Kimi mitenkään päässyt kisassa Massan edelle vaikka nopeampi oli ja hoiti renkaat paremmin. Kivasti Massa tulppaili niin että kaikki tuli Kimin eteen. Jos olis hoitanut ekan stintin paremmin ei olis Vettelikään päässyt livahtamaan edelle. Aika surkeaahan tuo Massan vauhti oli ku aiemmin stopannut Vetteli tuli ohi.

Nyt on Massalla muutamassa kisassa käynyt munkki, mutta kyllä se kelkka vielä kääntyy. Kimin nopeudessa ei ole mitään vikaa, ainakaan Massaan verrattuna.
Lähtökohtaisesti Kimillä oli enemmän polttoainetta, vaikkakin vain 0,5kg. Kimi otettiin siksikin aikaisemmin varikolle, että jos olisi tullut Massan eteen varikkokäyntien aikana olisi saattanut myöhemmässä vaiheessa torpedoida Massan kisan moottorivikaisellla autolla kierrosaikojen pudotessa. Nyt peli pelattiin massalle Jykän sanoin, mutta Jykähän ei sitä tajunnut.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Herranen aika, varmaan nukut schumi-lakanoissa. Yäk
En todellakaan nuku. Olen vakuuttunut, että Ferrari ei olisi muuttanut toimivaa palettiaan mitenkään, mikäli Räikkönen olisi osoittautunut SS tasoiseksi kuskiksi. Toki Ferrarin tavasta toimia voi olla montaa eri mieltä, mutta menestystä se toi ainakin tulleessaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Lähtökohtaisesti Kimillä oli enemmän polttoainetta, vaikkakin vain 0,5kg. Kimi otettiin siksikin aikaisemmin varikolle, että jos olisi tullut Massan eteen varikkokäyntien aikana olisi saattanut myöhemmässä vaiheessa torpedoida Massan kisan moottorivikaisellla autolla kierrosaikojen pudotessa. Nyt peli pelattiin massalle Jykän sanoin, mutta Jykähän ei sitä tajunnut.
Hienoa päättelyä, vai ottivatkohan kuule sen takia sisään, jotta katsoivat vian laatua. Tuo 0,5kg painoero menee jo varmaan jonkinsortin tarkuuksiin, koska ilmoitukset tulevat aina puolen kilon välein.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
En todellakaan nuku. Olen vakuuttunut, että Ferrari ei olisi muuttanut toimivaa palettiaan mitenkään, mikäli Räikkönen olisi osoittautunut SS tasoiseksi kuskiksi. Toki Ferrarin tavasta toimia voi olla montaa eri mieltä, mutta menestystä se toi ainakin tulleessaan.
Siis meinaat, että Schumin taustalla olleet kaverit, kuten Brawn, lähtivät koska tallissa ei ollut enää Rehtorin lähdön jälkeen saman tasoisen "palvelun" ansaitsevia kuskeja? Eli hyväksi havaittua tapaa ei kannattanut pitää, kun kuskit ovat heikkoja lenkkejä ja sen takia kaikki menee nyt päin persiitä, kun ketään ei kiinnosta panostaa riittävästi huonoihin kuskeihin..? :D

Kerro ihmeessä lisää, ihan hyvältä toi sun teorias kuulostaa. :thumbup: :rolleyes:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Minä näen että Kimi oli vahvoissa asemissa kisattaessa kolmospaikasta ennenkuin jäähdytin hajosi. Kimillä oli bensaa kierroksen enmmän kuin Massalla ensimmäisellä stintillä, joka etu katosi siihen että joutuivat luultavasti moottoria jäähdyttääkseen käyttämään rikkaampaa seosta. Lisäksi Massa joutui käyttämään kovasti renkaitaan puolustaessaan sijoitustaan, kun Kimin ajaessa perässä näki että piti hajurakoa säästääkseen konetta ja renkaita. Jos kaikki olisi mennyt kohdalleen ilman konevikaa, Kimi olisi lentänyt Massan ohi ensimmäisellä varikkostopilla koska renkaat oli kunnossa ja bensaa siis kierros enemmän. Ennenkuin auto totaalisesti hajosi kierroksella 34, Kimi oli Massan takapuskurissa kiinni ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen, viallisella autolla!

Sanotaan että Kimi ajoi erittäin hyvin, varsinkin auton kuntoon nähden. Mutta tätähän kukaan moottoriurheilua ymmärtämätön ei tajua = italian lehdistö, espanjanlehdistö, iltasanomat, maikkari & tämän foorumin antikimistit.

Ja mikä v***** tuota JJ:tä vaivaa? Minua on aina ottanut päähän kuunnella sen katkeroitunutta kommentointia Kimistä, kaikki suomalaiskuskit on sen mielestä paskoja ja sen huomaa rivienvälistä kuuntelemalla. No toisaalta kyllä sen ymmärtää kun JJ itse tuli leimaantuneeksi kaikkienaikojen hitaimmaksi suomalaiskuskiksi saamalla fudut ja F1-ura loppui siihen.

Ottia tuota. Hyvä kirjoitus. Mutta lopusta olen hieman eri mieltä. Minust JJ Kimiä kyllä tsemppaa yleensä ihan asiallisesti vähintäänkin, mutta Heikkiä taas painaa ennemmin lokaan suottakin. Tosin on tämäkin hieman viime aikoina muuttunut, kenties on saanut palautetta siitä. Mutta ei sentään Salo ole enää kommentoimassa.:) Toisaalta joskus kaipaa sitäkin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin sen ylimääräisen kierroksen saa tankista pois ajamalla yhden ylimääräisen installaatio-kierroksen tai sitten toinen kuski ajaa rikkaalla ja toinen laihalla installaatio- ja ruutuihin ajo kierrokset.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Jälkijunassa omat plussat/miinukset.

++ Webber. Ylivoimaa, todellakin ansaittu voitto. Hieno homma oli olla todistamassa tätä paikanpäällä.
+ Vettel. Kaksoivoitto kotiin tallille ja etumatkaa kiinni.
+ Massa, Rosberg. Hienot ajot, varsinkin Roosperilta. Kimi oli matkalla samoille sijoille vahvasti, kunnes kirous iski.
+ Kovalainen. Erittäin vahva viikonloppu. Kyllä tätä onkin saanut odottaa.
+ Force India. Kehitystä tapahtuu, pisteet ovat jo kuskien ulottuvilla.

- Brawn. Ongelmia alkaa olla. Sarjan kannalta vain hyvä.
- Toyota. Ei kulje.
- BMW. Nuhaista on edelleen.
- Toro Rosso. Auto on surkea, en tiedä onko kuskeilla edes ainesta parempaan. Ei kuskitkaan mitään ole esittäneet, mutta onko vika kuskeissa vai autossa vaiko molemmissa?

Hieno kokemus oli tosiaan olla paikan päällä katsomassa. Suosittelen ehdottomasti Nurburgringia vahvaksi vaihtoehdoksi, jos katsomaan on menossa. Kaikki toimi hienosti ja kisa oli hyvä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sorry lievästä off-topicista, mutta katselin tässä aiemmin tuon Formula BMW Europen -sarjan kakkoslähdön... Aivan kä-s-i-t-t-ä-m-ä-t-ö-n-t-ä pullamössöilyä nämä safety car lähdöt. Näköjään Whitingin & Maylanderin mielestä joka ikinen F1-viikonlopun kisa on pakko aloittaa SC:n takaa, mikäli on märkää.

Ja kyllä, rata oli kostea, mutta sadetta ei tullut enää juuri lainkaan (jos ollenkaan, taisi olla vain sitä koko aamupäivän jatkunutta sumua). Ihan normi sadekeli, ei sitä tarvitse 11 kierroksen kisasta tuhlata kahta ylimääräiseen köröttelyyn. Nurburgringilla sentään on ihan kohtuulliset turva-alueet, eivätkä nuo autot niin kovin nopeaa kulje.

Esimerkiksi Doningtonissa pari kuukautta sitten oli huomattavasti huonommat kelit, mutta en muista nähneeni kertaakaan yhdenkään luokan kisaa, joka olisi aloitettu safety carin perästä. Formula Renaultitkin saivat huristella sydämensä kyllyydestä sateella... ja tuolla radalla ei niitä asfalttisia turva-alueita (vielä) liiemmin ole, ruohoa silmänkantamattomiin...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös