Saksan jälkipöhinät

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Ferrarilta kyllä käsittämätöntä tallipeliä, kun nopeampaa Räikköstä pidettiin Vettelin takana pussissa läpi kilpailun. Hän olisi voinut varmasti haastaa Rosbergin ja kerätä tallille tärkeitä pisteitä. Luulisi Ferrarin arvostavan jokaista kilpailua varsinkin juuri tällä hetkellä, kun talli kerta putosi pistetaulukossa Red Bullin taakse. Kaipa se sitten johtuu siitä, että Vettelillä alkaa oikeasti käpy keittää asetettujen odotusten pettämiseen ja neuvottelut jatkosopimuksesta ovat jäissä ensi kauteen asti. Nyt ei kultaista saksalaista haluta suututtaa.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Ei ole näköjään Rosberg oppinut mitään Itävallan GP:stä. Lähes identtinen tilanne kuin Hamiltonin kanssa. No nyt viimeistään pitäisi olla tuomariston kanta selvillä asiaan. Tuskin tulee kolmatta kertaa. Rosberg heittää tärkeitä pisteitä hukkaan näillä junnutempuilla.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Ferrarit on lyöty.
Tuota kun oikein koitin tarkkalilla missä se ero on niin jotenkin tulen siihen tulokseen että Renault on saanut koneeseen jo melkein samat tehot mitä on Mersulla.
Kisassa sitten RBR menee jo paikkapaikoin kovempaakin kuin Mersu, joka taitaa johtua RBR:n hieman paremmasta Aerosta. No AA-moodissa Renault ehkä vielä hivenen jää Mersulle mutta ei paljoa.
Sekä energian kierrätyksessö Mersu on vielä edellä mutta vaan hivenen.
Ferrarit on konetehossa ehkä aika lähellä noita molempia mutta Aero ei riitä kummallekkaan eikä energian kierrätyksen tehokkuus joten tälle vuodelle ei ole enään ihmeitä odotettavissa Ferrarilta. Kone poletit kun on jo periaatteeessa käytetty.
Varsinkaan kun Ossin lausunnot ei Allisonin uudesta korvaajasta ole kovin kehuvia.
Joten se on siinä Ferrarin osalta tältä vuodelta.
Williamsista ei viitsi edes sanoa mitään.

Nyt ei ole Suomi kuskien tilanne kovin hyvä.
Joten mä taidan loppuvuodesta siirtyä muiden lajien pariin ja joskos ens vuonna olis "uudet tuulet". :)
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Mersu oli sekunnin muita edellä Itävallassa ja Unkarissa ja nyt Saksassa meno oli vaisumpaa. Minä epäilin jo kisaviikonlopun alla sitä, että Mersulla otetaan autoista hieman vähemmän irti ja varmistetaan sillä hyvä tulos kotikisasta. No nyt petti saksalaisesta sitten saksalainen. Belgiassa trendi tulee taas olemaan se, että Red Bull ja Ferrari taistelevat jossain Mersujen takana.
 

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
En ymmärrä yhtään mitä toi mauri jauhaa et vielä ei luovuteta mestaruusasioissa ja tulokset on yhtä kuraa. Alkaa olee enemmän vaan puhetta kuin realiteettia toi. Ei pärjää kisavauhdissa edes enää redbullille ja valovuosi mersua jäljessä. Ihme höpinää. Belgia kertoo sit paljon miten loppukausi menee. Täytyy kyllä olla pettynyt tähän ja ärsyttää toi ylioptimismi. Miksi ei voi vaan sanoa et metsässä ollaan ja ei näytä hyvältä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Ferrarilta kyllä käsittämätöntä tallipeliä, kun nopeampaa Räikköstä pidettiin Vettelin takana pussissa läpi kilpailun. Hän olisi voinut varmasti haastaa Rosbergin ja kerätä tallille tärkeitä pisteitä. Luulisi Ferrarin arvostavan jokaista kilpailua varsinkin juuri tällä hetkellä, kun talli kerta putosi pistetaulukossa Red Bullin taakse. Kaipa se sitten johtuu siitä, että Vettelillä alkaa oikeasti käpy keittää asetettujen odotusten pettämiseen ja neuvottelut jatkosopimuksesta ovat jäissä ensi kauteen asti. Nyt ei kultaista saksalaista haluta suututtaa.
Ei mun mielestä tässä kisassa voi hirveästi sanoa, että Kimi olisi ollut Vetteliä nopeampi, ainakaan radikaalisti.

Ennen ensimmäisiä stoppeja ero oli 1,8 sekuntia ja niiden jälkeen 5 (Kimillä siis huono stoppi). Toisen stintin lopussa ero 2,8 ja stoppien jälkeen 4,6. Kolmannen stintin lopussa 4,1, stoppien jälkeen 8,6. Maalissa ero nyt pieneni selvästi, mutta sitä selittää Vettelin viimeinen kierros, joka oli seitsemän sekuntia hitaampi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
En ymmärrä yhtään mitä toi mauri jauhaa et vielä ei luovuteta mestaruusasioissa ja tulokset on yhtä kuraa. Alkaa olee enemmän vaan puhetta kuin realiteettia toi. Ei pärjää kisavauhdissa edes enää redbullille ja valovuosi mersua jäljessä. Ihme höpinää.
Juuri näin. Kun kalusto on, niin se on, selvästi jäljessä Mersua eikä enää edes uskomattomat vaikkapa n. 70% voittomäärät loppukauden kisoista varmaan riittäisi koska Mersukin jatkaa pisteiden keräilyä.
Voitot nyt Ferrari 0-11 Mercedes.

E: Molemmat suomalaiset ajavat nyt hyvin *peukku*
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ei mun mielestä tässä kisassa voi hirveästi sanoa, että Kimi olisi ollut Vetteliä nopeampi, ainakaan radikaalisti.

Ennen ensimmäisiä stoppeja ero oli 1,8 sekuntia ja niiden jälkeen 5 (Kimillä siis huono stoppi). Toisen stintin lopussa ero 2,8 ja stoppien jälkeen 4,6. Kolmannen stintin lopussa 4,1, stoppien jälkeen 8,6. Maalissa ero nyt pieneni selvästi, mutta sitä selittää Vettelin viimeinen kierros, joka oli seitsemän sekuntia hitaampi.
Alussa ajoi Vettelin kannassa, mutta ei lähelläkään hyökkäystä. Aavistuksen nopeampi siis. Muuten kisavauhti oli tasaista.

Jokatapauksessa Kimi on nyt tasaväkinen Vettelin kanssa. Oma veikkaus on, että Kimi ajaa "Rubens Barrichello"-sopimuksella. Tallimääräyksiä on siis turha odottaa Kimin eduksi.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Bottas on kyllä murskannut Massan itseluottamuksen. Jos Bottas ei ajaisi ensi kaudella, lienee suorituskykyisin kuljettaja ilman tallipaikkaa pitkiin aikoihin. Bottas on tainnut lyödä kaikki tallitoverit suht selvästi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ennen ensimmäisiä stoppeja ero oli 1,8 sekuntia ja niiden jälkeen 5 (Kimillä siis huono stoppi).
Team Radion perusteella vaikuttaa siltä, että pitkä stoppi johtui siitä, että Kimille vaihdettiin etusiipi. Kimi kysyi radiossa, että vaihdoitteko te etusiiven, kun ei yhtään tunnu siltä. Ferrari vastasi, että kyllä. Itse stoppia en nähnyt enkä tiedä näytettiinkö se worldfeedissä.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Italialaispomo ei silti suostu myöntämään tallin olevan ulkona mestaruustaistosta. Ainoastaan päävastustajien määrä on kasvanut.

– Meillä ei ole yksi vaan kaksi haastajaa. Jos odotatte, että me luovutamme, niin ei tule tapahtumaan!
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrari-pomo-meilla-ei-ole-yksi-vaan-kaksi-haastajaa/6010432

Huh, mitä puhetta, kuinka pihalla siellä ollaan? Kyllä se on niin, ettei Ferrarilla ole mitään saumaa mestaruuteen eikä heillä ole ainuttakaan haastajaa: päinvastoin he ovat Red Bullin haastajia.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ferrarit on lyöty.
Tuota kun oikein koitin tarkkalilla missä se ero on niin jotenkin tulen siihen tulokseen että Renault on saanut koneeseen jo melkein samat tehot mitä on Mersulla.
Horner sanoi, että Renault on vielä 47 heppaa Mersua perässä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei ole näköjään Rosberg oppinut mitään Itävallan GP:stä. Lähes identtinen tilanne kuin Hamiltonin kanssa. No nyt viimeistään pitäisi olla tuomariston kanta selvillä asiaan. Tuskin tulee kolmatta kertaa. Rosberg heittää tärkeitä pisteitä hukkaan näillä junnutempuilla.
Nyt kun tuota tilannetta uudestaan katseli niin kyllähän tuo tuomio oli ihan linjan mukainen kun tuohon Itävaltaan verrataan, ja siksi hyväksyttävä. Toivottavasti vaan tämä linja nyt pitää sitten muidenkin kohdalla, kun aika monta kertaa esimerkiksi eräältä nimeltä mainitsemattomalta brittikuskilta on nähty samankaltaisia ulos pakottamisia eikä rangaistusta. Maxille tuo olisi kyllä ollut ihan hyvä opetus siitä että jos ei itse aja reilusti niin ei voi odottaa sitä muiltakaan, joten sinänsä harmi että Nico sai tuosta nyt rangaistuksen mikä pudotti hänet Maxin taakse. Max teki nimittäin taas sen samanlaisen pienen linjan muutoksen jarrutuksessa mitä harrasti Kimiäkin vastaan. Tuo on kyllä paskamainen liike ja pitää vaan toivoa että tuo joskus kolahtaa isosti junnun omaan nilkkaan.

Muuten oli kyllä taas supertylsä kisa. Nicon hermo ei vaan näytä pitävän silloin kun peli menee tiukaksi. Taas umpisurkea startti jolla lahjoitti Hamiltonille helpon voiton. Mersut on tyhjällä radalla ajaessaan taas vauhdissa niin paljon muita edellä että käytännössä taistelevat vaan toisiaan vastaan, ja kun Nico hermoilee itsensä ulos kärjestä niin Hamiltonin ei tarvitse kuin kruisailla kaikessa rauhassa maaliin. Saisi kyllä pikkuhiljaa peli tasoittua tuolla kärjessäkin, Hamilton napsii näitä mestaruuksia vähän liian halvalla ja kisat on tylsiä kun voittotaistelut latistuu niin usein jo startin jälkeen. Voihan sitä toivoa että Nico vielä saisi keräiltyä itsensä alkukauden iskuun mutta pahalta tuo näyttää. Ettei vaan tulisi tästä toissakauden toisinto.

Ferrarin heikko vauhti kyllä huolestuttaa. Nyt oli RB todella selkeästi edellä myös kisavauhdissa eikä Ferrareilla ollut mitään mahdollisuuksia ylöspäin. Talli vaikuttaa taas olevan aika lailla sekaisin ja kohta alkaa varmaan tulla paniikkiratkaisuja.

Williamsilta myös ihmeellistä töhöilyä taas kerran strategian suhteen. Käytännössä Williamsilla ei ole mitään mahdollisuuksia haastaa kolmea kärkitallia, ja vauhdillisesti ovat vielä minusta hitusen Force Indian ja McLarenin edellä, joten heidän kannattaisi mennä aika konservatiivisella strategialla ja varmistaa ne pisteet mitkä heidän autollaan on otettavissa. Ihan turha lähteä kokeilemaan tällaisia älyttömiä strategioita ja lahjoittaa samalla pisteitä pahimmille kilpailijoille. Massalta taas yksi erittäin vaisu kisa. Tosin tuohon taisi vaikuttaa että autoon tuli vikaa tuossa osumassa Palmerin kanssa, mikä kaiken lisäksi näytti suurimmaksi osaksi Palmerin vialta. Mutta kovin usein Massakin vaan joutuu näihin starttikolareihin ym. kolisteluihin mukaan, että en tiedä olisiko omassakin ajamisessa jotakin vikaa. Mutta aika murheelliselta näyttää Massan saldo viime kisoista. Neljä viimeistä kisaa nollille ja kahdeksasta viime kisasta kuokkaan Bottakselta pistein 39-6.

Gutierrezille voisi kyllä tälläkin kertaa antaa arvosanaksi lampaanpeffan Iltalehden tyyliin. En tiedä miten tuolle kaverille on niin pirun vaikeaa noudattaa noita sinisiä lippuja vaan aina pitää kikkailla siinä edessä. Onneksi tällä kertaa Daniel Ricciardo mukavana miehenä esiitti kritiikin niin paljon nätimmin kuin Hamilton Unkarissa, että jospa Gutierrezin ei nyt tarvitsisi pahoittaa mieltään. Muutenkin Gutierrezille voisi jo toivottaa tervemenoa ja ottaa lahjakkaampi kaveri tilalle. Samat terveiset voisi toivottaa Jolyon Palmerille joka jatkaa tötöilyjään kisasta toiseen.
 

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Team Radion perusteella vaikuttaa siltä, että pitkä stoppi johtui siitä, että Kimille vaihdettiin etusiipi. Kimi kysyi radiossa, että vaihdoitteko te etusiiven, kun ei yhtään tunnu siltä. Ferrari vastasi, että kyllä. Itse stoppia en nähnyt enkä tiedä näytettiinkö se worldfeedissä.
Kimi luultavasti kysyi, että muutettiinko siiven kulmaa. Jotain siellä sohlattiin tai kimi itse sohlas kun auto oli pitkään liikkumatta vaikka renkaat oli jo vaihdettu. Mutta etusiipeä ekalla stopilla ei vaihdettu.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Bottas on kyllä murskannut Massan itseluottamuksen. Jos Bottas ei ajaisi ensi kaudella, lienee suorituskykyisin kuljettaja ilman tallipaikkaa pitkiin aikoihin. Bottas on tainnut lyödä kaikki tallitoverit suht selvästi.
Massa toki pystyy olemaan yhtä nopea ellei välillä nopeampikin kuin Bottas, mutta vain puolet kaudesta. Sen toisen puolikkaan Massa on sitten täysin hukassa säätöjensä, itseluottamuksensa, kilvanajamisensa ja ties minkä lien kanssa.

Tilastoissa näkyykin, että Bottas on pyöritellyt Massaa aika-ajoissa kymmenyksen suuremmalla keskimääräisellä erolla (melkein 0.4s/aika-ajo), kuin vastaavasti Alonso Ferrarilla (0.3s). Silti tuntuu, että ulkomaiden faneilla on jykevä konsensus että Bottas ei ole päihittänyt Massaa eikä Valesta ole maailmanmestariksi ja paikan saisi jo antaa Alex Lynnille. :rolleyes:
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
275
Massalta taas yksi erittäin vaisu kisa. Tosin tuohon taisi vaikuttaa että autoon tuli vikaa tuossa osumassa Palmerin kanssa, mikä kaiken lisäksi näytti suurimmaksi osaksi Palmerin vialta.
Kyllä siihen niin paha tälli tuli takapäähän, että Massan vauhti hidastui, oliko se nyt 1,5 sekuntia? Sittemmin keskeytti.

Massan alakuloon tämä ei tosiaankaan ollut mikään virkistävä lisä. Mahtoi olla v-mäistä ajella kilvanajoa, kun tullaan kahtakin kerralla ohi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Team Radion perusteella vaikuttaa siltä, että pitkä stoppi johtui siitä, että Kimille vaihdettiin etusiipi. Kimi kysyi radiossa, että vaihdoitteko te etusiiven, kun ei yhtään tunnu siltä. Ferrari vastasi, että kyllä. Itse stoppia en nähnyt enkä tiedä näytettiinkö se worldfeedissä.
Siis vain siiven kulmaa muutettiin, se ottaa saman verran aikaa kuin renkaiden vaihtaminen. Kimin ongelmana oli auton semistumppaus, kun ykkösvaihde ei meinannut mennä päälle. Kyllähän se näytettiin kisan aikana replaynakin. Toinen pysähdyksillä Kimiä vaivannut ongelma oli sekin, että hänet otettiin aina Vettelin jälkeen varikolle. Myös silloin, kun Vettel kieltäytyi hänelle ehdotetusta pysähdyksestä, Kimikin jätettiin radalle ja tuotiin kuitenkin sisään heti Vettelin perässä. Järjetöntä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Kimi luultavasti kysyi, että muutettiinko siiven kulmaa. Jotain siellä sohlattiin tai kimi itse sohlas kun auto oli pitkään liikkumatta vaikka renkaat oli jo vaihdettu. Mutta etusiipeä ekalla stopilla ei vaihdettu.
Eikös Kimi kysynyt että säädettiinkö etusiipeä ja tallivastasi kyllä säädettiin eli ei vaihdettu
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No joo, "did you change the front wing" voi tarkoittaa sekä vaihtamista että muuttamista.
 
Ylös