Homojahti ulottui Pietarissa jopa maitotölkkeihin
Kun maitotuotteen brändi kulkee nimellä Iloinen maitomies ja maitotölkkiin on kaiken lisäksi piirretty kirkkaanvärinen sateenkaari, ovat kaikki suuren ongelman ainekset kasassa Venäjällä.
Tämän sai havaita PepsiCo-yhtymään kuuluva Wimm-Bill-Dann Venäjällä jo viime syksynä, kun pietarilaiset homojenmetsästäjät ryhtyivät näkemään firman tuotteissa homopropagandaa.
Alkoi useiden kuukausien selvittely siitä, levittävätkö firman maitotuotteet homomyönteistä mielikuvaa kansan keskuuteen.
- Minkä takia maitomies on iloinen? kyseli kansallismielisen Narodnyi Sobor -järjestön edustaja Anatoli Artjuh kirjoituksessaan, josta alkoi kyseisten maitotuotteiden jahti.
Puhdasvenäläisten aktivistien mukaan Iloinen maitomies (Vesjolyi molotshnik) -brändi on jo sinänsä epäilyttävä, sillä kutsutaanhan homoseksuaalisia miehiä lännessä yleisesti iloisiksi (gay).
Lisäksi Iloisen maitomiehen maitotölkkeihin, smetanapurkkeihin ja rahkarasioihin oli viime syksynä piirretty kuusivärinen sateenkaari ilman vaaleansinistä, mikä on venäläisten homopropagandan paljastajien mukaan nimenomaan kansainvälisen homoyhteisön tunnus.
Venäläisille kuluttajille selitettiin myös, että jos maitotölkissä olisi ollut kuusivärisen sateenkaaren sijasta seitsenvärinen sateenkaari, tilanne ei olisi ollut läheskään niin paha, mutta nyt kyseessä olisi siis ilmiselvä homopropagandan levittäminen.
Narodnyi Sobor teki Iloisesta maitomiehestä kantelun Venäjän syyttäjänvirastolle ja vaati sateenkaaren poistamista.
Pietarilainen syyttäjänvirasto selvitteli asiaa jonkin aikaa, mutta totesi sitten, että virallisiin tutkimuksiin ei ole aihetta, koska Iloisen maitomiehen tuotteet "eivät mainosta sodomiaa".
Tämän jälkeen tilanne rauhoittui viranomaisten taholta, mutta siitä huolimatta sateenkaaret ovat nyt kadonneet Iloisen maitomiehen purnukoista. Viestintäjohtaja Marina Zibarevan mukaan PepsiCo ei kuitenkaan taipunut venäläisten homojahtaajien edessä.
- Kyse oli alkujaankin lyhyeksi ajatellusta kampanjasta, jossa tuotteiden pakkauksissa käytettiin värikästä sateenkaarta. Pakkauksia uudistetaan jatkuvasti, joten nykyisin sateenkaari ei ole meillä enää käytössä. Mutta kyse ei ole suinkaan siitä, että me olisimme jotenkin pelästyneet, Zibareva vakuutti tiistaina Ilta-Sanomille puhelimitse Moskovasta.
Zibarevan sanoja tukee se, että Iloinen maitomies -brändin venäläisiltä nettisivuilta löytyy yhä tietokoneen taustakuvaksi tarkoitettuja piirroskuvia, joissa sateenkaari esiintyy. Missään myytävissä tuotteissa sateenkaarta ei kuitenkaan enää käytetä.
Kun Iloisen maitomiehen jahti oli kuumimmillaan, joutui esimerkiksi eräs pietarilainen opettaja tilanteeseen, jossa joku homopropagandan jahtaaja arvosteli hänen ostoksiaan kaupassa.
- Hän sanoi minulle kaupassa tuohtuneena, että kuinka saatan ostaa moista homopropagandaa levittävää maitotuotetta. Minulle tuo keskustelu jäi mieleen yhtenä esimerkkinä siitä, kuinka absurdeiksi nyky-Venäjän lait ovat menneet, venäläisopettaja päivitteli Ilta-Sanomille.