San Marinon GP lähestyy

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Jaa-a, mitähän tuolta odottaisi. BAR ja McLaren ovat osoittaneet parantumisen merkkejä viimeisimmissä testeissä, ja BAR:in tilanne jääkin ainoaksi yllätysmomentiksi odotellessa viikonloppua. Kylmä keli tosin takaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä sen, ettei Ferrarin vauhtiin liene asiaa. McLaren ja Räikkönen voi yllättää San Marinossa sijoittumalla neljänneksi Ferrarien ja Buttonin jälkeen, jos hyvä tuuri käy. Williams ja Renault jäävät pettymyksiksi lähes kierroksen voittajasta.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
FO110K sanoi:
Imola oli hieno rata, vuoden -94 uudistukset ei ollu hyviä, harmittaa että tamburello katos.... :(
Nykysellään imola saa kalenterista poistuakin kyllä....
Ottaa äärettömästi päähän se että monta hienoa rataa pilattiin vuoden -94 tapahtumien takia ylimääräisillä shikaaneilla. Varsinkin harmittaa se että päätöksiä tehtiin hätiköiden ja loppujen lopuksi Sennan olisi pitänyt nousta autostaan ilman sen kummempia vammoja, äärimmäisen huonoa tuuria sanon ma.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ferrarille pitäisi antaa palkinto kansainvälisen terveydentilan parantamisesta! Uniongelmat nimittäin vähenevät 100% kisojen aikana.:idea:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Kyllä tulee ihan tippa silmäkulmaan kun muistelee, miten sitä odotti gp-viikonlopun alkamista vielä 90-luvulla. Nyt tosiaan ollut jo lähes kolmen viikon tauko, muttei kyllä ole ollut ikävä formuloita yhtään. </offtopic> No, voittihan Kärpät sentään mestaruuden! :D <offtopic>
 

vileda

Well-known member
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
90
Sijainti
Oulu
Pete sanoi:
Kyllä tulee ihan tippa silmäkulmaan kun muistelee, miten sitä odotti gp-viikonlopun alkamista vielä 90-luvulla. Nyt tosiaan ollut jo lähes kolmen viikon tauko, muttei kyllä ole ollut ikävä formuloita yhtään. </offtopic> No, voittihan Kärpät sentään mestaruuden! :D <offtopic>
<offtopic>\o/ johan se oli aikakin</offtopic>

Ja itte asiaan, notta joo, ei oo tuntunut 3 viikon tauko missään. Mutta nyt alkoi puntti tutisemaan: ensi viikolla ensimmäistä kertaa katsomaan kisaa livenä... ;)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ferrarit ovat tietenkin ylivoimaisia, mutta pahoin pelkään, että ei sitä muutakaan kilpailua tulla Imolassa näkemään. Se on nimittäin niin, että tämä alkuinnostus alkaa olla taakse jäänyttä elämää ja otteet alkavat kummasti rauhoitumaan kaikin puolin.
 

oarvela

Member
Liittynyt
2.3.2004
Viestit
19
Sijainti
Etelä-Suomi
Mihin Vileda menossa?

Mihin katsomoon tai katsomoihin olet Vileda menossa? Samaan suuntaan lähtee seurueemme nimittäin torstaina. Bolognassa yötä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikähän se Ratzenbergerin onnettomuus oli? Imolan kanssa ei ollut juuri vaihtoehtoja, muutoksia oli pakko tehdä.

Tamburellolle olisi pitänyt tehdä jotain jo 1989 kun Berger osui samaan seinään. Gerhard itse kysyikin asiasta, mutta kun hänelle kerrottiin, että mutkan takana virtaa puro, jonka takia reunavallia ei voi siirtää, totesi hän vain, että "Aha, ok..." Asia, jota Berger itse on moneen otteeseen harmitellut.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ainakin Sennan onnettomuuden seuraukset olivat kyllä huonoa tuuria, olihan Tamburellossa nähty aiemminkin vastaavanlaisia ulosajoja ykkösillä ilman pahoja loukkaantumisia. Voi kyllä sanoa, että esim. Bergerillä oli kyllä onnea että hän säilyi niinkin ehjänä, mutta silti radan muutokset olivat mielestäni hieman hätiköityjä. Tamburellohan oli aika samanlainen mutka kuin Curva Grande Monzassa nykyisinkin eikä siellä ole ainakaan muistaakseni nähty yhtä pahoja ulosajoja. Näiden pahojen onnettomuuksien sattuminen juuri Tamburelloon saattoi siis olla ihan vain sattumaa. Tokihan turvallisuus on hyvä asia, mutta silti...

Tamburelloa vaarallisempi paikka radalla olikin varmaan Villeneuve-mutka, jossa Ratzenberger kuoli. Siinä betoniseinä oli selvästi lähempänä rataa kuin Tamburellossa ja siihen tultiin kovemmalla vauhdilla. Se mutka kaipasikin mielestäni uudistuksia.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Oikea ratkaisi olisi ollut poistaa se betoniseinä Tamburello-mutkan läheisyydestä ja tehdä tilalle kunnon hiekka-alue, joka olisi päättynyt kunnon rengasläjään. Halvempihan se oli tietenkin pilata alkuosa shikaaneilla. Rosberg sanoi heti Sennan onnettomuuden jälkeen, että Tamburelloa on pelätty jo 15 vuotta mahdollisen teknisen ongelman takia. Kyllä ois pitänyt herätyskellon soida jo siinä vaiheessa kun nähtiin Bergerin onnettomuus '89. Mitenhän mahtaisi käydä jos auto pettäisi täydessä vauhdissa Monzassa Curva Grande-mutkassa... (eli siis se alun hidastusshikaanin jälkeinen täysillä ajettava oikea)
 
Viimeksi muokattu:

vileda

Well-known member
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
90
Sijainti
Oulu
Re: Mihin Vileda menossa?

oarvela sanoi:
Mihin katsomoon tai katsomoihin olet Vileda menossa? Samaan suuntaan lähtee seurueemme nimittäin torstaina. Bolognassa yötä.
Perjantaina olisi tarkoitus mennä katsastamaan ainakin Acque Mineralin C-katsomo ja ehkä jokin muukin, lauantaina ja sunnuntaina olen Tosassa P-katsomossa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Pete sanoi:
Mitenhän mahtaisi käydä jos auto pettäisi täydessä vauhdissa Monzassa Biassono-mutkassa... (eli siis se alun hidastusshikaanin jälkeinen täysillä ajettava oikea)
Tarkoitatko Curva Grandea?
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Bobakki sanoi:
Mikähän se Ratzenbergerin onnettomuus oli? Imolan kanssa ei ollut juuri vaihtoehtoja, muutoksia oli pakko tehdä.
Muutoksia oli tehdävä mutta oliko pakko hutiloida yksi mikkihiirirata lisää jossa ei enää voida ajaa edes kilpaa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Jere1983 sanoi:
Muutoksia oli tehdävä mutta oliko pakko hutiloida yksi mikkihiirirata lisää jossa ei enää voida ajaa edes kilpaa.
Nyt vuosien jälkeen on helppo itkeä kuinka rata pilattiin, mutta Razenbergerin ja Sennan kuolemien jälkeen kukaan ei kyseenalaistanut radalle tehtäviä muutostöitä. Radikaalit muutokset oli pakko tehdä jotta kilpailu saatiin pysymään radalla ja kuljettajat ylipäätään suostuivat ajamaan sillä.

Jälkiviisaus on aina jälkiviisautta. Jos vanha rata on sellainen "kultakaivos", kun tästä kritiikistä nyt voisi päätellä, miksi profiilia ei sitten paluteta vanhaksi hieman suuremmilla turva-alueilla?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
muistaakseni niitä turva-alueita ei rakennettu koska siin muurin ulkopuolellla on jtn vanhoja puita jotka on suojeltuja tms... silloin ainoa vaihtoehto oli shikaanien teko... korjatkaa jos muistan väärin...
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ilmari sanoi:
Tarkoitatko Curva Grandea?
Kyllä tarkoitan. Unohdin mutkan nimen ja kävin katsomassa sitä Monzan virallisilta sivuilta ja tarjosivat tuota.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Imolan profiilissa toinen eli Villeneuve-shikaani on aika turha. Nopeudet ovat siihen tultaessa hitaampia jo hitaamman Tamburellon takia.

Toiseksi, lähtösuoraa edeltävän shikaanin voisi poistaa ja siten saataisiin aika mukava suora Rivazzasta Tamburelloon.

Tamburellossa ei voitu turva-aluetta laajentaa, koska aivan vieressä virtaa joki.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Re: Re: Mihin Vileda menossa?

Kannattaa ottaa tyyny mukaan. Ei tarvii nukkua ihan kovalla penkillä :ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jere1983 sanoi:
Muutoksia oli tehdävä mutta oliko pakko hutiloida yksi mikkihiirirata lisää jossa ei enää voida ajaa edes kilpaa.
Kaksi syytä tulee ihan äkkiä mieleen: italialaiset luonnonsuojeluaktivistit (Imolassa on paljon puita turva-alueiden leventämisen tiellä, Monzassahan Lesmosta jouduttiin tekemään varsin hida mutka samasta syystä :rolleyes: ) ja se Tamburellon takana oleva puro, josta jo mainitsinkin.
 
Ylös