Sanojen väärinkäyttö F1-keskusteluissa ja -uutisissa

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Nykyäänhän Alonso on lausuntojensa kautta tvitteröintiensä tms. mukaan samurai!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Must kyllä silloin 2010 kun Alonso meni Ferrarille, hän antoi lausuntoja tallikaveristaan Massasta (heh) että tulevat toimeen hyvin koska ovat molemmat latinoja. Esim. tuossa: http://www.f1fanatic.co.uk/2010/01/14/alonso-expects-no-problems-with-massa/ Alonso sanoo että "(...) First of all I think he’s a Latin character like me, (...)".
Tuossapa se karvapallon ydin onkin. Tottahan noilla kielillä on yhtäläinen latinasta juontava historiansa - ja Alonso ja Massa molemmat puhuvat italiaa, vaikkeivät äidinkielenään samaa kieltä puhukaan -, mutta sanaa "Latin" ei voi kääntää suomeksi latinoksi (joka on substantiivi eikä adjektiivi), vaan latinalaiseksi. Latino on amerikkalainen termi, substantiivi, joka tarkoittaa tietyn taustan omaavaa Amerikan mantereilla asuvaa ihmistä.

Latino siis viittaa käytännössä espanjalais- tai portugalilaistaustaiseen - enimmäkseen sukupolvien takaa - henkilöön Amerikassa erotuksena anglosaksisesta tai muista taustoista. Esim. italialaistaustaisia ei Amerikassa kutsuta latinoiksi. Suoraan espanjalaistaustaiset on näköjään USA:n hallituksen näkemyksessä liitetty samaan porukkaan paremman puutteessa, koska epäilemättä heidät sekoitetaan latinalaisamerikkalaisiin kielitaustansa takia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Parhaat vuotensa ajoi, kun tallikaveri ei hänestä aisankantajaa halunnut.
Aisankantajaa? Tuo ei tarkoita mitään. Hait varmaankin aseenkantajaa, joka keskiajalla oli ritarin apupoika. Aisankannattaja, jota usein myös virheellisesti näkee käytettävän taas ei apupojan nimitykseksi lainkaan sovi.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Wikipedian luotettavuus?

Itse kyllä pidän myös italialaisia ja espanjalaisia latinoina. Ja kaikkia rooman valtakunnan jälkeläisiä sukulaiskieliä ja kansoja. Latinalainen amerikka on latinalainen koska etelä-eurooppalaiset siirtolaiset aikanaan asuttivat sen pääosin.

Latinokisa on outo termi enkä sellaisesta ole koskaan kuullut.
Eli myös tuolla ulkona päivystävät Romanian romanikerjäläiset ovat latinoja? Hehän puhuvat romaniaa, joka on latinalaiskieli ihan siinä missä espanja, italia ja portugali.

Eniten itseäni on kyllä närkästyttänyt asiapuolella se, että termiä "latino" käytetään vähättelevissä, miltei rasistisissa asiayhteyksissä stereotypioita ("heh, kuumaverisillä latinoilla ei pää kestä") hyödyntäen.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Ei, mutta joka ikinen kerta kun olen sen tällä forumilla nähnyt, on sitä vain käytetty ihan väärin.
Kappas, luin wikipediasta aiheesta tarkemmin, ja tosiaan melko erikoinen merkitys sillä on tosiaan. Suomessa kun otetaan yleensä puukko esiin noissa tilanteissa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei, mutta joka ikinen kerta kun olen sen tällä forumilla nähnyt, on sitä vain käytetty ihan väärin.
Sen voi ymmärtää toisellakin tapaa kuin tuo Wikipedian määritelmä. Eli niin että aisankannattaja tukee tallikaverinsa aisaa.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Sen voi ymmärtää toisellakin tapaa kuin tuo Wikipedian määritelmä. Eli niin että aisankannattaja tukee tallikaverinsa aisaa.
Tai tässä tapauksessa tallin aisaa. Tarkoitus oli siis kuitenkin halveerata kavereita jotka pyörii mukana muuten kuin omien ajotaitojensa tai kykyjensä ansiosta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sen voi ymmärtää toisellakin tapaa kuin tuo Wikipedian määritelmä. Eli niin että aisankannattaja tukee tallikaverinsa aisaa.
Puutteellista sanavarastoa ja yleistietoa voi perustella lukuisilla muillakin tavoilla.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sen voi ymmärtää toisellakin tapaa kuin tuo Wikipedian määritelmä. Eli niin että aisankannattaja tukee tallikaverinsa aisaa.
Ihan totta. Joku voi myös ymmärtää sen tarkoittavan vaikkapa sinistä väriä tai Amerikan presidenttiä. Mutta se ei silti muuta sitä tosiseikkaa, että ne ovat kaikki vääriä tapoja ymmärtää kyseinen termi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko sana aisankannattaja jollain mustalla listalla?
Ei, mutta sen käyttö kakkoskuskin yhteydessä nyt vain näyttää hölmöltä niiden silmissä, jotka tietävät mitä sana tarkoittaa - ja samalla kertoo siitä, ettei sen käyttäjä itse ilmeisestikään tiedä. En keksi sen käytölle mitään muuta selitystä kuin sen, että sen on joku joskus sekoittanut aseenkantajaan, joka sopii kakkoskuskin nimitykseksi varsin mainiosti.
Millä listalla?
On täällä joitakin sanoja, joista paukahtaa suoraan sanktioita. Tuolta löytyy yksi erikseen mainittu.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Ei kait tässä muu auta kuin tarkentaa kyseistä sanontaa myös kuvaamaan tallikaverinsa alistamaa formulakuskia. Wikipedia here i come ... :alppu:
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Ei, mutta sen käyttö kakkoskuskin yhteydessä nyt vain näyttää hölmöltä niiden silmissä, jotka tietävät mitä sana tarkoittaa - ja samalla kertoo siitä, ettei sen käyttäjä itse ilmeisestikään tiedä. En keksi sen käytölle mitään muuta selitystä kuin sen, että sen on joku joskus sekoittanut aseenkantajaan, joka sopii kakkoskuskin nimitykseksi varsin mainiosti.

On täällä joitakin sanoja, joista paukahtaa suoraan sanktioita. Tuolta löytyy yksi erikseen mainittu.
Minä en tarkoittanut aisankannattajalla tuossa yhteydessä "kakkoskuskia" vaan MAKSUkuskia. Molempiin käsite sopii minun mielestä yhtä hyvin tai huonosti, koska termillä kuvataan alunperin miestä jonka vaimoa nai toinen mies.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
koska termillä kuvataan alunperin miestä jonka vaimoa nai toinen mies.
Eihän me tiedetä hei. Mutta siis toivottavasti joltain kuskilta loppuu rahat tai löpö ja Kovo saadaan paikkaajana puikkoihin kauden aikana.

Tai sitten se voi mennä Salon tapaan ajamaan maasturia viidakkoon Discon ohjelmiin.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Minä en tarkoittanut aisankannattajalla tuossa yhteydessä "kakkoskuskia" vaan MAKSUkuskia. Molempiin käsite sopii minun mielestä yhtä hyvin tai huonosti, koska termillä kuvataan alunperin miestä jonka vaimoa nai toinen mies.
OT.

Kyllä se 'aisankannattaja' näissä ympyröissä tarkoittaa nimenomaan selkeää kakkoskuskia. Esim. Felipe Massaa.
Sitä en tiedä, naiko Alonso Massan eukkoa vai ei.

'Aisankannattaja' ei melestäni ole kuitenkaan mikään rivo tai muuten paha termi. Ennemminkin säälitermi.

Tämä tästä sivujuonteesta.
 
Ylös