Sanojen väärinkäyttö F1-keskusteluissa ja -uutisissa

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Eiköhän kaikille ole tuttu esim. sana neekeri josta luultavasti pamahtaa sanktiota jos sitä käytetään halventavasti etnisesti afrikkalaistaustaisesta ihmisestä.
OT.

Kaikki eivät voi tietää mitkä sanat ovat kiellettyjä ja mitkä eivät, jos niitä ei ole jossain lueteltu.
Sanktio esim. mainitsemastasi 'neekeri'-sanan käytöstä olisi aivan naurettava.
Minulle esim. tuo 'neekeri' ei ole mitenkään halventava sana, kertoo vaan siitä että kyseinen ihminen on tummaihoinen afrikkalainen.

Ylläpito on hyvä ja tekee listan kielletyistä sanoista, niin sitten opetellaan ne ja vältetään niiden käyttöä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sanktio esim. mainitsemastasi 'neekeri'-sanan käytöstä olisi aivan naurettava.
Mitä ihmettä täällä nyt oikein selitetään? Nyt modet hereille jos täällä porukka postailee tällaistä skeidaa. Eikös ole olemassa joku Halla-ahon foorumi näille mielipiteille?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
OT.

Kaikki eivät voi tietää mitkä sanat ovat kiellettyjä ja mitkä eivät, jos niitä ei ole jossain lueteltu.
Sanktio esim. mainitsemastasi 'neekeri'-sanan käytöstä olisi aivan naurettava.
Minulle esim. tuo 'neekeri' ei ole mitenkään halventava sana, kertoo vaan siitä että kyseinen ihminen on tummaihoinen afrikkalainen.

Ylläpito on hyvä ja tekee listan kielletyistä sanoista, niin sitten opetellaan ne ja vältetään niiden käyttöä.
Kyllä 2010-luvun Suomessa pitää tietää ettei neekeriä voi huudella missä sattuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja muut sitten vain jonkun sisäpiirin tiedossa vai? Mitäs järkeä tossa on?
Se järki, että sitten käytettäisiin sanoja, jotka eivät ole listassa, mutta ajavat saman asian. Kun (mm.) rasismi ja muiden kirjoittajien halventaminen on kielletty, sanat jotka ovat rasistisia tai muita kirjoittajia halventavia ovat niitä sanktioihin johtavia.
Sanktio esim. mainitsemastasi 'neekeri'-sanan käytöstä olisi aivan naurettava.
Minulle esim. tuo 'neekeri' ei ole mitenkään halventava sana, kertoo vaan siitä että kyseinen ihminen on tummaihoinen afrikkalainen.
Ehkei sinulle (ei ollut nuorempana minullekaan), mutta sanktioita ei määritellä sinun mielipiteidesi mukaan. Nykypäivänä "neekeri" käsitetään yleisesti rasistiseksi ilmaisuksi.
Ylläpito on hyvä ja tekee listan kielletyistä sanoista, niin sitten opetellaan ne ja vältetään niiden käyttöä.
Ja käytetään muita halventavia ilmaisuja. Juuei.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
OT.


Sanktio esim. mainitsemastasi 'neekeri'-sanan käytöstä olisi aivan naurettava.
Minulle esim. tuo 'neekeri' ei ole mitenkään halventava sana, kertoo vaan siitä että kyseinen ihminen on tummaihoinen afrikkalainen.
Nyt on pakko kysäistä että missä puskassa sä kaveri oikein elät??? Jos kysymykseni tarvitsee mielestäni perusteluja, tulehan ulos sieltä kolosta ja katso ympärillesi, että missä ajassa ja paikassa oikein olet.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Ylläpito on hyvä ja tekee listan kielletyistä sanoista, niin sitten opetellaan ne ja vältetään niiden käyttöä.
Ihan vaan sillä, että yrittää olla ihmisiksi pärjää aika pitkälle. Tietysti joku kiellettyjen sanojen lista olisi ihan kiva, kun voisi sitten siitä ikäänkuin vierestä hiukan kokeilla rajoja ja jos sanktiota tulisi, niin voisi aloittaa kauhean valituksen miten joku toinen käytti yhtä lähellä olevaa ilmaisua, mutta ei mitään tullut ja kaikki on kyllä niin epäreilua.

Ketjun aiheesta (tai ehkä sittenkin sen vierestä) sen verran, että F1-kuljettajien haastatteluja voi tulkita ihan niin luovasti kuin haluaa ja tulkinnan lopputuloksena kuski voi olla esim. "säälittävä nillittäjä", "maksuaseenkannattaja" tai "varikon mahtavin persoona" tai jotain sieltä väliltä. Ihan siitä riippuen, sattuuko tulkitsija pitämään kyseisestä kuskista vai ei.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Nyt on pakko kysäistä että missä puskassa sä kaveri oikein elät??? Jos kysymykseni tarvitsee mielestäni perusteluja, tulehan ulos sieltä kolosta ja katso ympärillesi, että missä ajassa ja paikassa oikein olet.
OT.

Vastataan kun kysytään.
En elä missään puskassa. Ihan tässä omassa kotona, normi talossa.

Ja juu, minulla on nettiyhteys, tiedän että eletään vuotta 2013, maaliskuuta, päivä on 12. ja kello näyttää iltapuolta.

Katsopa itse ympärillesi mitä maailmassa tapahtuu tänäpäivänä. Joku termi 'neekeri' tai 'aisankannattaja' on aika mitätön hyttysen jätös valtameressä kaiken sen kauheuden rinnalla.

Luuletkohan sinä että elät jossain herttaisessa lintukodossa, jossa ei koskaan ikinä mitään pahaa tai ikävää tapahdu, eikä kukaan tee toiselle pahaa tai sano rumaa sanaa.


Heikistä minulla ei ole nyt tähän OT-viestiin mitään sanottavaa. Ei hyvää eikä pahaa.
Tuskin Heikin kuitenkaan tarvii ihan hetikohta sossun luukulle marssia.


Ps. Silloin kun minä esitän kysymyksen, laitan lauseen perään kysymysmerkin.
Jos lauseeni vaikuttaa kysymykseltä ja kysymysmerkkiä ei kuitenkaan ole perässä, niin se on vain toteamus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Katsopa itse ympärillesi mitä maailmassa tapahtuu tänäpäivänä. Joku termi 'neekeri' tai 'aisankannattaja' on aika mitätön hyttysen jätös valtameressä kaiken sen kauheuden rinnalla.

Luuletkohan sinä että elät jossain herttaisessa lintukodossa, jossa ei koskaan ikinä mitään pahaa tai ikävää tapahdu, eikä kukaan tee toiselle pahaa tai sano rumaa sanaa.
Jos nyt kun itsekin tajuat, että kyseessä on "ruma sana", niin ymmärrät, ettei sitä tällaisella nettifoorumilla, jossa ylläpitäjät ovat vastuussa sisällöstä voi käyttää vapaasti.

Se, että yksittäisen sanan käyttö on "hyttysen jätös" ei tee siitä yhtään oikeutetumpaa. Vaikka maailmassa on joukkomurhia, pahoinpitelykin on silti väärin.

-Edit- "Aisankannattaja" väärässä merkityksessä ei ole niin paha, se on vain hoono soomi.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Tekee hyvää foorumin uskottavuudelle, että täällä Heikki Kovalaista käsittelevässä ketjussa kinastellaan monen moderaattorin voimin käyttäjien kanssa N- tai A-sanan käytöstä.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
OT.

Vastataan kun kysytään.
En elä missään puskassa. Ihan tässä omassa kotona, normi talossa.

Ja juu, minulla on nettiyhteys, tiedän että eletään vuotta 2013, maaliskuuta, päivä on 12. ja kello näyttää iltapuolta.

Katsopa itse ympärillesi mitä maailmassa tapahtuu tänäpäivänä. Joku termi 'neekeri' tai 'aisankannattaja' on aika mitätön hyttysen jätös valtameressä kaiken sen kauheuden rinnalla.

Luuletkohan sinä että elät jossain herttaisessa lintukodossa, jossa ei koskaan ikinä mitään pahaa tai ikävää tapahdu, eikä kukaan tee toiselle pahaa tai sano rumaa sanaa.
OT.

Ei ehkä pitäisi jatkaa tätä keskustelua, mutta ihan mielenkiinnosta haluan esittää pari lisäkysymystä.

Sun mielestä se, että maailmassa tapahtuu "pahoja" asioita, oikeuttaa tekemään hieman lievempiä "pahoja" tekoja? Et käsitä, että nykyään jotkut saattavat oikeasti ottaa itseensä tuon sanan käytön, toisin kuin vaikka 30 vuotta sitten? Tämänkin voisit vain välttää vain käyttämällä esim jotain muuta sanaa, mutta vain koska koet sen olevan sinun oikeutesi puhut juuri niin miten lystäät?

Ihan mielenkiinnosta halusin kysellä, sillä sulla tuntuu olevan sen verran erilainen ajatusmaailma itseni kanssa, esim juuri suvaitsevuuteen liittyen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tekee hyvää foorumin uskottavuudelle, että täällä Heikki Kovalaista käsittelevässä ketjussa kinastellaan monen moderaattorin voimin käyttäjien kanssa N- tai A-sanan käytöstä.
Johtunee siitä, että Ylläpito-osastoon ei eksytä kysymään sinne kuuluvia asioita. Moderaattorien tietysti pitäisi ohjata metakeskustelu sinne, mutta aina ei voi tietää meneekö asia ohi yhdellä modekommentilla. Aina voi jälkikäteen siivoilla.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
OT.

Ei ehkä pitäisi jatkaa tätä keskustelua, mutta ihan mielenkiinnosta haluan esittää pari lisäkysymystä.

Sun mielestä se, että maailmassa tapahtuu "pahoja" asioita, oikeuttaa tekemään hieman lievempiä "pahoja" tekoja? Et käsitä, että nykyään jotkut saattavat oikeasti ottaa itseensä tuon sanan käytön, toisin kuin vaikka 30 vuotta sitten? Tämänkin voisit vain välttää vain käyttämällä esim jotain muuta sanaa, mutta vain koska koet sen olevan sinun oikeutesi puhut juuri niin miten lystäät?

Ihan mielenkiinnosta halusin kysellä, sillä sulla tuntuu olevan sen verran erilainen ajatusmaailma itseni kanssa, esim juuri suvaitsevuuteen liittyen.
OT.

Kun kerta kysytään, niin vastataan.
Ei, ei se että maailmassa tapahtuu kauheita asioita, oikeuta tekemään niitä pikkuruikkusiakaan pahoja sanoja tai tekoja.
Sinulla vaan vaikuttaa olevan suhteellisuudentaju hieman hakoteillä.
Vertaat joukkoraiskauksia, ydinkokeita, sotaa ym. sanaan 'neekeri'.

Kuten sanoin, minulla ei ole mitään sanaa 'neekeri' vastaan.
Toisaalta, ei minulla ole mitään tarvetta käyttää sitä sanaa täällä.

Tuotani.
Olen pahoillani tästä OT. keskustelusta ja ehkäpä tähän liittyvät postaukset olisi hyvä poistaa tästä ketjusta.

Toivoisin että en saa banaania ja että voitaisiin jatkaa formuloihin liittyvää keskustelua.


Edit. Tsemppiä Heikille :)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
On täällä joitakin sanoja, joista paukahtaa suoraan
sanktioita. Tuolta löytyy yksi erikseen mainittu.
Ahaa, musta lista on siis olemassa ja siinä on peräti yksi sana, yksi sana: perseraiskaaminen. :D

Mistähän tuokin "lista" on saanut alkunsa.. :rolleyes:

Ja mihin tämä tulee päättymään :confused:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ahaa, musta lista on siis olemassa ja siinä on peräti yksi sana, yksi sana: perseraiskaaminen. :D

Mistähän tuokin "lista" on saanut alkunsa.. :rolleyes:

Ja mihin tämä tulee päättymään :confused:
Tuo mainittu sana nyt vain on sen verran "overkill" käytetyssä kontekstissa, että se katsottiin parhaaksi kieltää ennen kuin se yleistyy vielä enemmän. Jos vastaavia mauttomuuksia ilmenee tulevaisuudessa, listaan voi tulla muitakin sanoja.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mites väkisinmakaaminen, onko kiellettyä?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuota voi kyllä oikeissa tilanteissa käyttää maukkaasti. "Kimi väkisinmakasi vastustajansa, voitti 2 kierroksella"-tyyliin.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
OT.
Sanktio esim. mainitsemastasi 'neekeri'-sanan käytöstä olisi aivan naurettava.
Minulle esim. tuo 'neekeri' ei ole mitenkään halventava sana, kertoo vaan siitä että kyseinen ihminen on tummaihoinen afrikkalainen.
Niinno, se neekeri sanana, eikä myöskään käsitteenä, ollut yhtään rasistinen asia Suomessa joskus abc-kirian -aikaan, sillä kuvattiin yhtä ihmisryhmää jota emme oikeastaan tunteneet. Mutta nykyään on. Ajat ovat muuttuneet ja ollaan ehkä myös pikkasen jo eri vuosituhannella. Asiat muuttuvat ja meidän kuuluisi muuttua niiden mukana. Jos ei halua mukautua niin vaihtoehtoja on, kuten mormonit Amerikoissa.
 
Ylös