Sauber 2015

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5157
Kävitkö tyyppaamassa ihan radalla vai katsoitko vain tuulitunnelitulokset?
Kyllähän tuosta ky... mu... ler... tuosta näkee, että keula on rakennettu täysin sellaiseksi, että se täyttää FIA:n uudet geometriset vaatimukset ja että törmäystestit menevät niin sanotusti ykkösellä läpi. Kaikki muu on ollut toissijaista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Kyllähän nuo etu- ja takareunatkin mukailee etu- ja taka- reunoja etäisesti sopivasta kulmasta katsottuna. Tarkoituksena lienee ollut, ettei maalata koko ponttoonia keltavalkoiseksi, ja siinä on onnistuttu.
Jotain tuollaista siinä täytyy olla. Ja sen verran monimutkaisia on F1-auton muodot, että kaikista suunnista katsottuna muotoja mukailevaa maalausta ei pysty tekemäänkään. Etusiiven valkoiset alueet on kanssa ihan jännästi (tai jotain) rajattu.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onko toi Silanna muuten Ericssonin tukija, kun se oli viime vuonna Caterhamissa, vai onko se vaan sattumaa?
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Sinisen sävy on siedettävämpi aamuauringossa, mutta silti aika halvan oloinen. Ei välttämättä houkuttele lisäsponsseja.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kun Sauber on saanut värinsä Banco do Brasilin mukaan ja se on näkyvin sponsori, niin kertookohan se sen, että Nasr on tallin hierakiassa Ericssonin yläpuolella? :doubtful:
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Ai se väri vai? :D

Luulen että vaikuttaa sponsorien saamiseen abaut nolla prosenttia.
Väittäisin, että vaikuttaa se jonkin verran. Muistuu mieleen tarina siitä, kun Eddie Jordan oli hankkimassa sponsoreita kaudeksi 1991. Auton väriksi oli jo päätetty vihreä ja Jordan meni sitten tapaamaan Kodakin markkinointi-ihmisiä. Kodakilta todettiin, etteivät he voi laittaa logoaan autoon, joka on heidän pahimman kilpailijansa Fujifilmin väreissä. Jordan otti sitten yhteyttä Fujifilmiin, joka ryhtyikin tallin sponsoriksi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Väittäisin, että vaikuttaa se jonkin verran. Muistuu mieleen tarina siitä, kun Eddie Jordan oli hankkimassa sponsoreita kaudeksi 1991. Auton väriksi oli jo päätetty vihreä ja Jordan meni sitten tapaamaan Kodakin markkinointi-ihmisiä. Kodakilta todettiin, etteivät he voi laittaa logoaan autoon, joka on heidän pahimman kilpailijansa Fujifilmin väreissä. Jordan otti sitten yhteyttä Fujifilmiin, joka ryhtyikin tallin sponsoriksi.
Myös 7up oli silloin Jordanin sponsori.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Kun Sauber on saanut värinsä Banco do Brasilin mukaan ja se on näkyvin sponsori, niin kertookohan se sen, että Nasr on tallin hierakiassa Ericssonin yläpuolella? :doubtful:
Voihan se vähän vaikuttaa, esim. kun joku laittaa vähän massia pöytään kun haluaa ekat perjantaiharkat vetää niin se on Ericsson, joka autoa lainaa.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Yllättävän hyvältä näyttää auton väritys tv-kuvissa, kivasti tulee mieleen 2000-luvun alun Sauberit. Vielä jos olisi vähän paremmat suharit kuskeina niin voisi toivoa tallille menestystä.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Yllättävän paljon parani väritys pienillä modauksilla.
Keltastahan se tarvitsikin lisää.
Borat-uikkarit tuli nokalle.

 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Niin. Alalla olevana en tiedä asiasta mitään. Jos joku lyö pääsponsorin verran rahaa tiskiin, niin väritys muuttuu.
Kyse oli ihan yksinkertaisesti siitä, voiko auton värityksellä olla vaikutusta sponsorihankintaan. Sinä väitit, että about nolla prosenttia kun oikea vastaus on selkeä kyllä. Markkinointipäättäjät ovat erittäin tarkkoja siitä, millaisessa ympäristössä heidän edustamansa tuotemerkit näkyvät ja myös visuaalisella ympäristöllä on näissä mietinnöissä merkitystä. Kaikki sponsorit eivät ole valmiita laittamaan pöytään niin paljon rahaa, että pääsisivät vaikuttamaan auton väritykseen. Ja vaikka olisivatkin, ei asialle ole välttämättä mitään tehtävissä, jos joku toinen on jo ehtinyt ensin. Silloin voi pienempikin sopimus kaatua vaikkapa nimenomaan auton väritykseen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kyse oli ihan yksinkertaisesti siitä, voiko auton värityksellä olla vaikutusta sponsorihankintaan. Sinä väitit, että about nolla prosenttia kun oikea vastaus on selkeä kyllä. Markkinointipäättäjät ovat erittäin tarkkoja siitä, millaisessa ympäristössä heidän edustamansa tuotemerkit näkyvät ja myös visuaalisella ympäristöllä on näissä mietinnöissä merkitystä. Kaikki sponsorit eivät ole valmiita laittamaan pöytään niin paljon rahaa, että pääsisivät vaikuttamaan auton väritykseen. Ja vaikka olisivatkin, ei asialle ole välttämättä mitään tehtävissä, jos joku toinen on jo ehtinyt ensin. Silloin voi pienempikin sopimus kaatua vaikkapa nimenomaan auton väritykseen.
No totta helvetissä firmojen logoissa on omat värit ja niitä ei vaihdeta auton mukaan. Toisaalta taas auton väri voi vaihtua sponsorin logon mukaan. Kuten esim. Williams nyt ja esim. McLaren Marlboro-aikana. Meilläkin on ykkösväri punainen (PMS186), toisena valkoinen ja kolmantena hopea. Punaista saa käyttää valkoisen ja mustan kanssa, ja valkoista punaisen ja mustan kanssa. Jne...

Sponsorointi on siitä vänkä homma, että kun sponsoroitava kohde sopii sponsorin arvoihin ja tarkoitusperiin, auton värillä on todella vähän merkitystä. Jos nyt ei ihan nolla, niin pieni.

Sauberin nykyvärillä on suuri merkitys sillä, että sponsoriksi on tullut tuo pankki.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Giedo van der Garde ja Sauber ovat siis oikeuskäsittelyssä sopimuksen pitävyydestä. Sveitsissä van der Garden sopimus todettiin jo pitäväksi ja nyt sitä käsitellään uudestaan Australiassa.

Todennäköisesti Sauber kärsinee merkittävät taloudelliset tappiot tästä, sillä en usko että van der Garden ja tallin välit lämpiäisivät niin paljon, että hän pääsisi kuitenkaan ajamaan. Vaihtoehto on tietysti sekin, että joko Nasr tai Ericsson joutuu sivuun viime hetkellä, mutta siihen en usko päädyttävän oli tuomioistuimen päätös mikä tahansa.

Vuonna 1991 F1:ssä oli vääntöä Footwork-tallin ja Alex Caffin kesken. Caffi loukkaantui liikenneonnettomuudessa ja Stefan Johansson tuli tuuraamaan. Talli aikoi pitää Johanssonin kuskina, vaikka Caffi oli toipunut ajokuntoon, mutta lopulta tuomio oli se että Caffi palasi Footworkin rattiin. CCMK osaa varmasti kertoa lisää.
 
Ylös