Sauber C24

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jeeves sanoi:
Vieläkös muuten nuo "bargeboardit" - eli sivuilmanohjaimet (Sauberilla keltaiset) sallitaan? Muistelisin, että tämän kauden aerosäännöt kieltävät nuo. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Taidat kyllä ihan omiasi muistaa. Ainakaan minä en ole kuullut mitään sellasta että bargeboardit olisi kielletty.
 

Aslan

Banned
Liittynyt
12.1.2005
Viestit
791
Sijainti
Finland
Tuli vaan mieleen, että nuo sivuponttoonien takaosasta törröttävät pienet siivet eivät ole kovinkaan kaukana niistä '90-luvun periskooppiratkaisuista, jotka muistaakseni vuonna '98 kiellettiin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Aslan sanoi:
Tuli vaan mieleen, että nuo sivuponttoonien takaosasta törröttävät pienet siivet eivät ole kovinkaan kaukana niistä '90-luvun periskooppiratkaisuista, jotka muistaakseni vuonna '98 kiellettiin.
Ne "aironhankaimet" olivat korkeammat ja sijaitsivat edempänä. Moiset rumat härpäkkeethän kiellettiin "turvallisuussyistä", sillä kaadossa olisivat voineet taittua ohjaamoon ja vahingoittaa kuljettajaa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mielenkiintoisen näköinen viritys. Ferrari aloitti perän kaventamisen, mutta Sauber on nyt jo kaventanut myös ponttoonien edestä :).

Moottorin jäähdytyksen riittävyys epäilyttää. Veikkaan että kuumemmissa olosuhteissa tullaan näkemään ne savupiiput tai hain kidukset ilmavirtausta lisäämään.

Ehdottomasti Sauberille pisteet omasta designista eikä muiden kopioimisesta. Toivotaan menestystä.

---edit---
Tarkennuksena että kun nyt on katsellut noita autoja, niin sivuponttoonien kavennus edestä näyttää olevan suosiossa muillakin talleilla. Myös lähes joka tallilla tuntuu ilmanottoaukot olevan aikaisempaa pienempiä. Toisaalta nuo barge boardit on monella leikattu matalammaksi kuin aiemmin. Jokohan nyky-aurodynamiikalla pystytään hallitsemaan pyörteilevää ilmavirtausta ilman ko. auran siipiä?
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
oldez sanoi:
Taidat kyllä ihan omiasi muistaa. Ainakaan minä en ole kuullut mitään sellasta että bargeboardit olisi kielletty.
Tjaa, niin kai sitten.. :dunno:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Toni_V sanoi:
Moottorin jäähdytyksen riittävyys epäilyttää. Veikkaan että kuumemmissa olosuhteissa tullaan näkemään ne savupiiput tai hain kidukset ilmavirtausta lisäämään.


Kidukset näyttäisi olevan jo.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Observer sanoi:
Juu kaudelle 2001.
Itse asiassa muistelisin että oli jo 2000, mutta silloin niihin ei kiinnitetty huomiota koska "vekotin" oli vähemmän selkeä visuaalisesti eikä auto ollut erityisen nopea. 2001 ihmeteltiin Sauberin kilpailukykyä ja tällöin kiinnitettiin enemmän huomiota myös itse autoon, ja kun siinä silloin oli tämä eroavaisuus muihin autoihin nähden, pääteltiin että kilpailukykyisyys ja vauhti perustuu ainakin osittain siihen. Sittemmin näitä virityksiä on nähty myös McLarenilla ja Williamsillakin, mutta mikään ei viittaa siihen että kyseinen ratkaisu on ollut kannattava, sillä "yksöisköli" autot ovat olleet lähes poikkeuksetta parempia (verrataan tietysti huipputallien autoja toisiinsa). Esim. 2004 viiden parhaan tallin autoista kolmen parhaan tallin autoissa oli "yksöisköli" ja kahden huonoimman autoissa "kaksoisköli."
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663

Koomista eikö? :D
ja voisitteko näyttää vaikka esimerkkejä "yksöiskölistä" ja "kaksoiskölistä"
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
FO110K sanoi:
katsokaapa uuden sauberin ensiesiintymisen etusiipeä...
aika karseen näkösiä kun ensin nostetaan etusiivet taivaisiin ja sit niihin saa ymppäillä lisäprifiilinki...yök :yuck:

Olen aina ite miettiny tollasta systeemiä ja ihmetelly miks tollasia ei ennen oo käytetty...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Musta Pekka sanoi:
Olen aina ite miettiny tollasta systeemiä ja ihmetelly miks tollasia ei ennen oo käytetty...
Onhan noita aina joskus kokeillu, mutta ilmeisesti ei ole paras tapa tuottaa downforcea edessä jos se sotkee enämpi ilmavirtauksia tai jotain. Ja tänäpäivänä luulen että suurempi kysymysmerkki on tuottaa riittävästi takadownforcea joten etupäästä ei tarvii ottaa kaikkea saatavissa olevaa downforcea tai jotain.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Nyt olisi tullut sellaista spekulaatiota, että ensi kauden neljässä ensimmäisessä kisassa Sauberilla saattaisi olla parempi moottori kuin Ferrarilla :D

Ferrarin uusi moottori ei sovi F2004B-malliin ja Sauberin auto on kait tehty sellaiseksi, että juuri tuo uudempi malli sopisi.

Tiedä sitten..spekulaatiot ovat aina spekulaatioita
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Rusina sanoi:
Nyt olisi tullut sellaista spekulaatiota, että ensi kauden neljässä ensimmäisessä kisassa Sauberilla saattaisi olla parempi moottori kuin Ferrarilla :D

Ferrarin uusi moottori ei sovi F2004B-malliin ja Sauberin auto on kait tehty sellaiseksi, että juuri tuo uudempi malli sopisi.

Tiedä sitten..spekulaatiot ovat aina spekulaatioita
Eiku se on just niin, että Sauber ei saa sitä uutta konetta, joka tulee F2005:een. Sauber saa Australiaan saman kuin Ferrari, mut ei siis enää sitä uutta.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
J.Heldenview sanoi:
Sen voisi luulla olevan mutta ei vaan ole.
Kenties tarkoitettiin sitä, että tuollaisia innovatiisivisia ratkaisuja on yleensä ensimmäisenä käyttöön ottanut joku isomman budjetin talli.
Näinhän se yleensä meneekin, mutta Sauberin talli vaan on yleensäkin ollut vähän tarkempi rahankäytöstään.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
oldez sanoi:
Taidat kyllä ihan omiasi muistaa. Ainakaan minä en ole kuullut mitään sellasta että bargeboardit olisi kielletty.
Mullakin on ollu sellanen käsitys, että nuo sivuohjaimet olis kielletty tulevalle kaudelle. MTV3:lla oli joskus viime kauden alkupuoliskolla siitä juttua, mutta se pykälä saatettiin sitten jättää toteuttamatta myöhemmässä vaiheessa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Spam sanoi:
Mikä ihmeen taika ton kaksoiskölin päällä oikein on? Myyttiköli. Se on älyttömän kallis tehdä, se on paras, vain parhailla on kaksoisköli - joojoo. Kyl on Mikaelmäclaarenhehkutus saanut otteen joistakin.
Sitä luulisi jo maalaisjärjellä että yksöisköli on jäykempi rakenne ja geometria toimii paremmin auton kallistellessa. Kaikki asiantuntijat kuitenkin paasasivat että kaksoisköli luo olosuhteet huomattavasti paremmille ilmavirtauksille. Molemmissa lienee etunsa ja haittansa. Kaksoiskölillä yritettiin hakea etua kilpailijoihin nähden, mutta näyttäisi siltä että suuntaus on kääntymässä takaisin kun sitä ei saatu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jaskan kypärä sopii kuin nenä päähän tuon auton värityksen kanssa, onko enne maailmanmestarin paluusta lajin huipulle?
auto ainakin näyttää hyvältä:thumbup:
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
no eikö kukaan voi selittää et mikä on yksöisköli ja mikä kaksois?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Spam sanoi:
Eiku se on just niin, että Sauber ei saa sitä uutta konetta, joka tulee F2005:een. Sauber saa Australiaan saman kuin Ferrari, mut ei siis enää sitä uutta.
Pitääköhän Sauberin ajaa koko vuosi samalla kehitysversiolla? Ferrari ainakaan tuskin kehittää tuota F2004B:hen suunniteltua moottoria eteenpäin kun F2005 saapuu.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
NiPzyyZ sanoi:
no eikö kukaan voi selittää et mikä on yksöisköli ja mikä kaksois?
tiedätkö millainen köli purjeveneissä on? laita kaksi semmoista vierekkäin, ja levitä alaosia ulospäin sen verran että niiden väliin tulee "tunneli"...
sama F1 autossa mutta pienemmässä kaavassa, eli kaksoiskölin ollessa kyseessä molempien etupyörien alimmille tukivarsille on omat ulokkeet kummallakin puolen runkoa joihin ne kiinnitetään.
yksöiskölissä taas rungon alla on vain yksi kiinnitypiste johon kiinnitetään sekä vas. että oik. tuenta

Ferrarin yksöisköli, köli on siis tuon etusiiven ison "B" kirjaimen yläpuolella kuvassa, molempien renkaiden alatukivarret tulevat yhteen köliin kiinni.


Williams: huomaa etusiiven FedEx sanan yläpuolella rungosta alaviistoon työntyvä tummansininen osa, tällaiset on siis auton molemmilla puolin jolloin väliin jää "tunneli" eli muodostavat kaksoiskölin...


toivottavasti selvensi asiaa edes hieman :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös