Observer
Well-known member
- Liittynyt
- 23.10.2000
- Viestit
- 14546
Juu kaudelle 2001.Misa1 sanoi:Eikös Kaksoiskölin kehittänyt alunperin Sauber?
Juu kaudelle 2001.Misa1 sanoi:Eikös Kaksoiskölin kehittänyt alunperin Sauber?
Taidat kyllä ihan omiasi muistaa. Ainakaan minä en ole kuullut mitään sellasta että bargeboardit olisi kielletty.Jeeves sanoi:Vieläkös muuten nuo "bargeboardit" - eli sivuilmanohjaimet (Sauberilla keltaiset) sallitaan? Muistelisin, että tämän kauden aerosäännöt kieltävät nuo. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Ne "aironhankaimet" olivat korkeammat ja sijaitsivat edempänä. Moiset rumat härpäkkeethän kiellettiin "turvallisuussyistä", sillä kaadossa olisivat voineet taittua ohjaamoon ja vahingoittaa kuljettajaa.Aslan sanoi:Tuli vaan mieleen, että nuo sivuponttoonien takaosasta törröttävät pienet siivet eivät ole kovinkaan kaukana niistä '90-luvun periskooppiratkaisuista, jotka muistaakseni vuonna '98 kiellettiin.
Tjaa, niin kai sitten.. :dunno:oldez sanoi:Taidat kyllä ihan omiasi muistaa. Ainakaan minä en ole kuullut mitään sellasta että bargeboardit olisi kielletty.
Toni_V sanoi:Moottorin jäähdytyksen riittävyys epäilyttää. Veikkaan että kuumemmissa olosuhteissa tullaan näkemään ne savupiiput tai hain kidukset ilmavirtausta lisäämään.
Itse asiassa muistelisin että oli jo 2000, mutta silloin niihin ei kiinnitetty huomiota koska "vekotin" oli vähemmän selkeä visuaalisesti eikä auto ollut erityisen nopea. 2001 ihmeteltiin Sauberin kilpailukykyä ja tällöin kiinnitettiin enemmän huomiota myös itse autoon, ja kun siinä silloin oli tämä eroavaisuus muihin autoihin nähden, pääteltiin että kilpailukykyisyys ja vauhti perustuu ainakin osittain siihen. Sittemmin näitä virityksiä on nähty myös McLarenilla ja Williamsillakin, mutta mikään ei viittaa siihen että kyseinen ratkaisu on ollut kannattava, sillä "yksöisköli" autot ovat olleet lähes poikkeuksetta parempia (verrataan tietysti huipputallien autoja toisiinsa). Esim. 2004 viiden parhaan tallin autoista kolmen parhaan tallin autoissa oli "yksöisköli" ja kahden huonoimman autoissa "kaksoisköli."Observer sanoi:Juu kaudelle 2001.
FO110K sanoi:katsokaapa uuden sauberin ensiesiintymisen etusiipeä...
aika karseen näkösiä kun ensin nostetaan etusiivet taivaisiin ja sit niihin saa ymppäillä lisäprifiilinki...yök :yuck:
Onhan noita aina joskus kokeillu, mutta ilmeisesti ei ole paras tapa tuottaa downforcea edessä jos se sotkee enämpi ilmavirtauksia tai jotain. Ja tänäpäivänä luulen että suurempi kysymysmerkki on tuottaa riittävästi takadownforcea joten etupäästä ei tarvii ottaa kaikkea saatavissa olevaa downforcea tai jotain.Musta Pekka sanoi:Olen aina ite miettiny tollasta systeemiä ja ihmetelly miks tollasia ei ennen oo käytetty...
Eiku se on just niin, että Sauber ei saa sitä uutta konetta, joka tulee F2005:een. Sauber saa Australiaan saman kuin Ferrari, mut ei siis enää sitä uutta.Rusina sanoi:Nyt olisi tullut sellaista spekulaatiota, että ensi kauden neljässä ensimmäisessä kisassa Sauberilla saattaisi olla parempi moottori kuin Ferrarilla
Ferrarin uusi moottori ei sovi F2004B-malliin ja Sauberin auto on kait tehty sellaiseksi, että juuri tuo uudempi malli sopisi.
Tiedä sitten..spekulaatiot ovat aina spekulaatioita
Kenties tarkoitettiin sitä, että tuollaisia innovatiisivisia ratkaisuja on yleensä ensimmäisenä käyttöön ottanut joku isomman budjetin talli.J.Heldenview sanoi:Sen voisi luulla olevan mutta ei vaan ole.
Mullakin on ollu sellanen käsitys, että nuo sivuohjaimet olis kielletty tulevalle kaudelle. MTV3:lla oli joskus viime kauden alkupuoliskolla siitä juttua, mutta se pykälä saatettiin sitten jättää toteuttamatta myöhemmässä vaiheessa.oldez sanoi:Taidat kyllä ihan omiasi muistaa. Ainakaan minä en ole kuullut mitään sellasta että bargeboardit olisi kielletty.
Sitä luulisi jo maalaisjärjellä että yksöisköli on jäykempi rakenne ja geometria toimii paremmin auton kallistellessa. Kaikki asiantuntijat kuitenkin paasasivat että kaksoisköli luo olosuhteet huomattavasti paremmille ilmavirtauksille. Molemmissa lienee etunsa ja haittansa. Kaksoiskölillä yritettiin hakea etua kilpailijoihin nähden, mutta näyttäisi siltä että suuntaus on kääntymässä takaisin kun sitä ei saatu.Spam sanoi:Mikä ihmeen taika ton kaksoiskölin päällä oikein on? Myyttiköli. Se on älyttömän kallis tehdä, se on paras, vain parhailla on kaksoisköli - joojoo. Kyl on Mikaelmäclaarenhehkutus saanut otteen joistakin.
Pitääköhän Sauberin ajaa koko vuosi samalla kehitysversiolla? Ferrari ainakaan tuskin kehittää tuota F2004B:hen suunniteltua moottoria eteenpäin kun F2005 saapuu.Spam sanoi:Eiku se on just niin, että Sauber ei saa sitä uutta konetta, joka tulee F2005:een. Sauber saa Australiaan saman kuin Ferrari, mut ei siis enää sitä uutta.
tiedätkö millainen köli purjeveneissä on? laita kaksi semmoista vierekkäin, ja levitä alaosia ulospäin sen verran että niiden väliin tulee "tunneli"...NiPzyyZ sanoi:no eikö kukaan voi selittää et mikä on yksöisköli ja mikä kaksois?