Sauber F1 Team kaudella 2013

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos Sauber nyt on "keksinyt" nuo kapeat sivuponttoonit, niin mitä haittaa niistä voisi olla, kun kärkitallit eivät ole tuollaista ennen tehneet?
Juurikin tuo pullukka perä. RB:llä vois hyvin olla ponttoonien tilavuus yhtä pieni kuin Sauberilla, niillä se pienennys tehtiin vaan jo viime vuonna ponttoonien pituudesta. Kompromissi se on kuitenkin, kun ponttooneilla on kullakin tallilla jonkinlainen minimitilavuus, jotta sinne mahtuu kaikki roina ja jäähdytys toimii...
Sinänsä on varmasti ihan sama, että onko tavarat sielä leveästi vai pitkästi, jäähdytyskin onnistuu varmasti molemmilla keinoilla...

Sivusuunnassa toki omat rajotteensa luo törmäyssuojat, mutta sen Sauber on jotenkin onnistunut ratkasemaan... Tai toki eihän se tarvinne kuin normaalia leveämmät mutta lyhyemmät törmäysrakenteet...mikäli säännöt sen noin sallii toteuttaa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ponttoonien funktio on jäähdyttää autoa. Mitä pienemmät ponttoonit, sitä huonompi jäähdytys, yleensä. Sauber on onnistunut vain pakkaamaan jäähdyttäjänsä pienempään tilaan.
En sanoisi ihan noin.

En löytänyt kovin hyviä kuvia nopeesti, mutta nämäkin jotain kertonee:



Sauberin ponttoonit jatkuu kokolailla takasiivelle asti jonkin levyisinä, laskee RB:n ponttoonit lattiaan jo Renault-tekstin kohdalla/matkalla.

Sen minkä ponttoonien leveydessä pienempänä ilmanvastuksena voittaa, niin sen hävinnee diffun edustan avoimuutena...
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eikös se ole juuri niin, että ilmaa pakkaantuu auton perään vähemmän mitä loivemmasti pontoonien perä kaartuu. Eli kyse on siitä paljon puhutusta coanda-ilmiöstä. Ferrari juurikin pyrkii saamaan hirmu puhuria auton perään jyrkästi kaartuvilla ponttooneillaan. http://i142.photobucket.com/albums/r101/kris_whitworth/racepictures_136007566581_zpsa40dcad1.jpg
Uskoisin myös asian olevan noin, vaikka pitikin neljään kertaan lukea kommenttisi, että ymmärsin sen oikein. :)

Coanda-ilmiöstä taitaa olla kyse tässäkin, vaikka siitä on kyllä puhuttu mun ymmärtääkseni vain pakokaasujen yhteydessä ja siis pakokaasujen taittamisesta coanda-efektin avulla alas päin.

Nyt kait tarkotit, että ilmavirta kääntyy ponttoonin mukana kohti auton keskilinjaa? Minkä se toki tekee jo senkin takia, että sielä on yksinkertaisesti tilaa minne mennä...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Uskoisin myös asian olevan noin, vaikka pitikin neljään kertaan lukea kommenttisi, että ymmärsin sen oikein. :)

Coanda-ilmiöstä taitaa olla kyse tässäkin, vaikka siitä on kyllä puhuttu mun ymmärtääkseni vain pakokaasujen yhteydessä ja siis pakokaasujen taittamisesta coanda-efektin avulla alas päin.

Nyt kait tarkotit, että ilmavirta kääntyy ponttoonin mukana kohti auton keskilinjaa? Minkä se toki tekee jo senkin takia, että sielä on yksinkertaisesti tilaa minne mennä...
Jep juuri sitä tarkoitin. Se imee myös sinne ilmaa joka menee etupyörien ulkopuolelta. Nykyään juuri pakokaasujen yhteydessä on alettu hyödyntää samaa ilmiötä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sauberin ponttoonit jatkuu kokolailla takasiivelle asti jonkin levyisinä, laskee RB:n ponttoonit lattiaan jo Renault-tekstin kohdalla/matkalla.
Jep, viime vuosien trendi on ollut tehdä perästä suippo ja kapea, ja se toteutuu parhaiten Red Bullissa. Sauberin perä on tuosta aiemmin lainaamastani takavinkkelistä aika pullukka. Ja kuten mainitsit, ponttoonit jatkuvat taakse asti, ja vastaavaa jouheaa takasiivelle ilmaa ohjaavaa kapenemisefektiä ei ole kuin huippuautoilla. Tosin viime kauden Sauberikin oli alkeellisimpia perältään ja ilmeisen toimiva. Uskoisin Sauberin ratkaisun toimivan hyvin ainakin joissain olosuhteissa. Taitaa olla taas nopeiden ratojen auto. Riskinä se että ovat ihan hukassa hitailla radoilla.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
En sanoisi ihan noin.

En löytänyt kovin hyviä kuvia nopeesti, mutta nämäkin jotain kertonee:
http://photos.gpupdate.net/large/216327.jpg
http://photos.gpupdate.net/large/216329.jpg

Sauberin ponttoonit jatkuu kokolailla takasiivelle asti jonkin levyisinä, laskee RB:n ponttoonit lattiaan jo Renault-tekstin kohdalla/matkalla.

Sen minkä ponttoonien leveydessä pienempänä ilmanvastuksena voittaa, niin sen hävinnee diffun edustan avoimuutena...
Hämääkö tämä Sauberista ylhäältä otettu kuva, kun tässä julkistuskuvassa mielestäni ponttoonit ei ole nykytrendiä (lyhyet ponttoonit) juuri pidemmät, mutta huomattavan kapeat?

 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Jännät noi Sauberin ponttoonit. Sisäreuna pulleampi, mutta lasku tapahtuu ponttoonien ulkoreunoissa kuitenkin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4217
Jännät noi Sauberin ponttoonit. Sisäreuna pulleampi, mutta lasku tapahtuu ponttoonien ulkoreunoissa kuitenkin.
Silmä tekee tepposet, kun on vähemmän leveyttä tehdä hallittu lasku niin vääjäämättä ponttoonin hartioneen näyttää doupatulta bodarilta. :D

Jonnekkin jäähdyttimien läpi virtaava ilma pitää saada ohjattua jotta jäähdytys pelaa kuten pitääkin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Saattaa silmäkin vähän tehdä tepposia juu, mutta mun mielestä Sauberin ponttoonit on silti hiukan pidemmät kuin joillakin muilla.

Tossa on sivukuva Jerezin testeistä
http://cdn-7.motorsport.com/static/img/mgl/1500000/1500000/1509000/1509600/1509607/s1_1.jpg[/IMG]


RB:llä ponttoonit käytännössä loppuu pakoputkien jälkeen. Sauberilla ponttoonien sisäreuna näyttäs jatkuvan taaemmaksi vaikka ulkoreuna loppuukin pakoputkiin...

Lisäksi Sauberin ponttoonien "hartiat" näyttäs leveemmältä kuin muilla. Ylemmässä kuvassa RB:llä ei näytä olevan "hartioita" oikeastaan lainkaan muuta kuin kuskin kohdalla...
http://img1.auto-motor-und-sport.de/Nico-Huelkenberg-Sauber-Formel-1-Test-Jerez-5-2-2013-19-fotoshowImageNew-d92b0bde-659021.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Kaivetaan vähän Sauberin kautta esille tässä toikissa tähän asti. Kausi on tiivistetysti sanottuna ollut todella vaikea. Hülkenberg on pitänyt Sauberia yksinään pystyssä ja tehnyt sen mitä on vain voinut käytettävissä olevalla kalustolla.

Gutierrez on Bottasin tapaan potentiaalinen kuljettaja, mutta kalusto ei anna mahdollisuuksia juuri näyttää sitä. Autoa on ollut vaikea säätää tasapainoon ja se on ollut varsin hidas kauden aikana. Lisäksi Slimiä tai Meksikon isoja sponsoreita ei tunnu kiinnostavan upottaa paljoakaan rahaa talliin. Meksikon suurin toivo kun tuntuu olevan McLarenin Sergio Perez.

Talli on muutenkin ajautunut kauden mittaan rahoitusvaikeuksiin ja suuriin sellaisiin. Sponsorivaikeudet ovat olleet arkipäivää koko Sauberin uuden tulemisen ajan, mutta ne ovat toistaiseksi pysyneet taka-alalla ja viime kaudella rahaa vielä riitti kunnolla auton kehitystyöhön.

Tällä kaudella auton kehitystyö on menossa kohti loppuaan ja epävarman taloustilanteen takia Sauberin ensi kauden kehitystyö on toistaiseksi jäissä. Nicon ajajasopimus on jo sanottu tiettävästi irti, mutta Nico itse ajaa vielä toistaiseksi Piercarlo Ghinzanin takavuosien tapaan ilman suurempaa palkkaa tai suurempia velvoitteita.

Nico on sopimuksen rauettua vapaa lähtemään toiseen talliin tai tekemään tietä maksukuljettajille. Tallin testimiehellä eli Frijnsillä ei ole suurta sponsoripakettia takana joten hän tuskin pääsee ajamaan tällä kaudella ilman suurempia ihmeitä.

Itse toivoisin mahdollisista rahamiehistä Kamui Kobayashin paluuta kaudelle tai jonkun muun vapaana olevan kuljettajan paluuta. Myös suurista venäläisten sijoittajien takaamista nuorista kuljettajista puhutaan ainakin ensi kautta ajatellen. Hämmästyttävintä on se, että miten talli on onnistunut vajaassa kuukaudessa menemään kohti taloudellista turmiota ja kaaosta.

Pahinta tässä on se, että Sauber viettää tietyllä tavalla juhlavuotta lajissa ja Peter Sauberin koko elämäntyö urheiluautojen vuodet mukaan laskien on vaarassa ajautua jopa konkurssiin ilman voimakkaita toimenpiteitä ja pian...:frown:.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Gutierrez on Bottasin tapaan potentiaalinen kuljettaja, mutta kalusto ei anna mahdollisuuksia juuri näyttää sitä.
En näkisi samaan kastiin heitä. Vertailussa tallikaveriin Bottas on ollut paljon Gutierrezia vakuuttavampi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Se on vain niin paljon helpompi nähdä suomalaisen ansiot parempana kuin meksikolaisen.:) Molemmat ovat vielä vasta debytoivia kuljettajia ja ei Bottaskaan mitään pahempaa olisi menettänyt vaikka olisi hävinnytkin tallikaverilleen. Tai tehnyt Montrealin välikeliä lukuunottamatta mitään todella konkreettista huipputulosta.

Jotkut tulevat f1:siin näyttävämmin tai huomattavasti enemmän hehkutettuna tuloksista viis ja toiset taas tulevat sisään huomaamattomammin.

Eikä tuo tallin rahoittajien mielenkiinto ole oikein kohdillaan verraten McLarenin ja Perezin tilanteeseen. Siinä tallissa kehitystyön ja muun mennessä pieleen raha pelastaa. Sauberilla taas ei ilman Slimin nyörejä tai muiden meksikolaisten sponsoreiden.

Williamsilla tilanne on ehkä taloudellisesti parempi kuin Sauberilla johtuen Venezuelan Maldonadon valtavista maksurahoista ja myös yleensäkin teknisen henkilökunnan paremmuudesta johtuen.

Sauberilla myös teknisen toimikunnan jäseniä on viime vuosina lähtenyt tallin taloustilanteen ohella ja myös kuljettajien lisäksi joitakin tärkeitä toimihenkilöitä on myös ilman palkkaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Se on vain niin paljon helpompi nähdä suomalaisen ansiot parempana kuin meksikolaisen.:)
En sanoisi siitä olevan mun kohdalla kyse, uskoisin näkeväni ilman fanitusta näitä koska en fanitakaan. Guti on jäänyt vaan niin selvästi Hülkin jalkoihin, että Maldonadon usein taakseen jättänyttä Bottasta on aika vaikea nähdä niin heikkona.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Se on vain paha ryhtyä välittömästi vertaamaan muutamia vuosia kokeneempaan tallikaveriin Estebania. Nicolla on ollut jo viimeisen kolmen vuoden ajan potentiaalia vaikka mihin ja ensi kaudeksi mahdollisesti erittäinkin paljon muuttuvat sopimustilanteet voivat aukaista hänelle ovia eri paikkoihin.

Bottasilla taas nopeutta riittää ja välillä tallikaverikin jää taakse, mutta vielä on kirittävää. Enemmän odotan ratkaisevaa nopeutta häneltä vasta ensi vuonna tai vielä pitemmältä ajalta. Sama juttu oikeastaan Gutierrezin kohdalla.

On Maldonadolla kuitenkin sitä nopeutta vielä pelissä ja paljon. Tasainen parivaljakko odotettavissa siinäkin. Gutierrezillä ei tulevaisuus välttämättä ole kovin hyvä johtuen juurikin Perezin hypetyksestä ja Sauberin rahavaikeuksista.

Toivottavasti molempien tallien kausi löytäisi vielä paremman suunnan ja ennen kaikkea Williams saisi myös pisteitä kauden ajalta. Ainakin Sauberin rahavaikeudet antavat tilaisuuden Williamsillekin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Siitä on helppo olla samaa mieltä että Hulkenberg on tehnyt oikein hyvää työtä sillä mitä on annettu. :thumbup: (Saksalaisilla on muuten aika tasokas kuskikaarti. Lasken molemmat Nicot saksalaisiin tällä kerralla.)
 
Ylös