Aika konservatiivinen viritys. Viime vuotinen näytti melkein modernimmalta... Mutta tämä näyttää kyllä sivusta katsoen linjakkaammalta. Vai että kaksoiskölikin tullut takaisin ripustuksiin kiinni -mitäsmitäs? Aspiriinin paikka.
James Key jo totesi, että on pyritty säilyttämään vanhan auton vahvuudet ja parantamaan sen heikkouksia. C29 oli hyvä nopeita mutkia sisältävillä radoilla, mutta esim. Montrealissa ja Monacossa Sauberit oli täysin hukassa. Syyt löytynee mekaanisen pidon puolelta, ja ehkäpä tästä syystä on päädytty kaksoisköliin. Kun alatukivarret on vaakatasossa, niin auton säätämisen/sen käyttäytymisen ymmärtämisen voisi kuvitella olevan aika paljon helpompaa.
Onko tässä ajatuksena, että kyllä ne muut riskiensä kanssa sen verran sössivät, että otetaan tällä varmoja tuuripisteitä? Toisaalta olin viime vuonnakin vähän hukassa Sauberin kanssa. Mikä heidän tarkoituksensa ykkösissä on? peesailla mukana ja yrittää jäädä pari tonnia voitolle per kausi? Missä on intohimo? Missä inspis?
Taka-ajatuksena on varmasti se, että Sauber on melko pienen budjetin talli. On turvallisempaa lähteä parantelemaan vanhaa suunnitelmaa, kuin luoda jotain uutta ja radikaalia. Key osoitti jo Force Indialla ollessaan, että tällainen konservatiivinen lähestymistapa toimii kohtuullisen hyvin keskikastissa.
Ja mikä on Sauberin tarkoitus ykkösissä? No varmaan kilpailla ja välttyä konkurssilta. Sauberia voi kritisoida konservatiiviseksi tai kunnianhimottomaksi, mutta fakta on se, että McLarenin ja Williamsin lisäksi Sauber on ainoa yksityistalli, joka ollut mukana vuodesta -93 lähtien (tiedän, bemari omisti tallin jokusen vuoden).